2013-05-06, 16:13
Medlem
1.1s avatar
Jag tänker flyga till några storstäder i Europa i sommar. Då undrar jag om det blir billigast att flyga från stad till stad eller blir det billigare att flyga tillbaka till Sverige efter varje resa och sedan vänta några dagar på att flyga igen.

Till exempel:

Stockholm - Paris - Madrid - Rom - Stockholm

Eller

Stockholm - Paris - Stockholm

Stockholm - Madrid - Stockholm

Stockholm - Rom - Stockholm
Citera
2013-05-06, 17:34
Medlem
christerys avatar
Utan att egentligen veta så skulle jag begärt ett pris från en resebyrå, slagit på resorna på nätet osv

Men det magkänslan säger mig är att kortare sträckor eller mer trafikerade sträckor är billigare. Och vem fan vill upp till arlanda/skavsta egentligen. Så gissningsvis är det billigare att flyga direkt utan att downa i stockholm.

Men jag kan ju ha fel, jag har ofta fel. Jag är faktiskt bra på det åxå.
Citera
2013-05-06, 19:40
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Jag tänker flyga till några storstäder i Europa i sommar. Då undrar jag om det blir billigast att flyga från stad till stad eller blir det billigare att flyga tillbaka till Sverige efter varje resa och sedan vänta några dagar på att flyga igen.

Till exempel:

Stockholm - Paris - Madrid - Rom - Stockholm

Eller

Stockholm - Paris - Stockholm

Stockholm - Madrid - Stockholm

Stockholm - Rom - Stockholm
I det ena exemplet har du 4 resor, och i det andra 6 resor.

Varför skulle det vara billigare att flyga tillbaka till Sverige och vidare härifrån hela tiden?
Inte direkt så att flygbolagen har någon rajd att alla som flyger från Sverige flyger billigare.

Kan med god säkerhet säga att 4 resor blir billigare än 6.

Edit: Sen blir ju givetvis billigare ju färre km du flyger, och att flyga tillbaka till Sverige hela tiden kommer ju öka antalet km ganska markant.
Citera
2013-05-06, 22:43
Moderator
Lobengulas avatar
Rubrik justerad för tydlighet

/Mod
Citera
2013-05-07, 15:42
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
I det ena exemplet har du 4 resor, och i det andra 6 resor.

Varför skulle det vara billigare att flyga tillbaka till Sverige och vidare härifrån hela tiden?
Inte direkt så att flygbolagen har någon rajd att alla som flyger från Sverige flyger billigare.

Kan med god säkerhet säga att 4 resor blir billigare än 6.

Edit: Sen blir ju givetvis billigare ju färre km du flyger, och att flyga tillbaka till Sverige hela tiden kommer ju öka antalet km ganska markant.

Stämmer inte alls skulle jag säga isf borde en resa till t.ex Kina kosta bra mycket mer än det gör. Det handlar mer om efterfrågan och avgångar och givetvis spelar avståndet en viss roll men det är inte alls avgörande.

Sen är det inte alls solklart att det skulle bli billigare för honom att resa 4 resor istället för 6 resor. Lyckas han hitta billiga resor med t.ex Ryanair till alla destinationer så skulle han lätt kunna komma undan med 1500:- för t&r till alla destinationer.

Så det finns nog inget enkelt svar på den här frågan utan det är bara att söka runt på diverse sökmotorer och jämföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in