2013-04-26, 03:47
Medlem
Moodyys avatar
Två aktier som går som raketen. Otroligt vilken kursutveckling dem har haft dem senaste 2-3 åren. Vad tror ni om dem i framtiden? Bör man gå in med 200.000 SEK i varje?

http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AV&ei=h9t5UejmCrTFwAOw8AE

http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AMA&ei=r9x5UdjHJO6UwQO5Vg
Citera
2013-04-26, 04:36
Medlem
Extrakts avatar
Skulle tro mer på Mastercard isåfall då Swedbank har sagt upp sitt sammarbete med Visa, så om några år, ~2015, så kommer alla swedbanks kunder använda mastercard eller maestro.

Dock inte så insatt, men du kan ju se över det.
Citera
2013-04-26, 04:40
Medlem
Moodyys avatar
Kundservicen på Swedbank sa det till mig också för några månader sedan
Citera
2013-04-26, 07:56
Medlem
Nudelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extrakt
Skulle tro mer på Mastercard isåfall då Swedbank har sagt upp sitt sammarbete med Visa, så om några år, ~2015, så kommer alla swedbanks kunder använda mastercard eller maestro.

Dock inte så insatt, men du kan ju se över det.

Vad Swedbank gör lär knappast beröra två globala jättar som MasterCard och Visa. Viktigare är varför de har valt att avsluta samarbetet med Visa och ifall fler banker kan tänkas göra detsamma inom en snar framtid. I såfall kan det givetvis gynna MasterCard på bekostnad av Visa och särkerligen avspeglas i kursutvecklingen.
Citera
2013-04-26, 08:00
Medlem
annanmedlems avatar
Intressant.

Som jag har uppfattat det verkar det vara lättare att få Mastercards från diverse ställen och de kanske kostar mindre. De har även lägre spreadar på valutaväxling tror jag.

Jag vet egentligen inte vad nackdelen är. Längre namn? =P, Maestro fungerar väl inte överallt (är det som Visa Electron? Måste vara elektronisk / uppkopplad läsare för de båda?)

Jag har alltid Visa men mest kanske för att man fick något sopigt kort när man var 16 eller så som inte fungerade lika bra eller något =P.

Jag är helt klart för att de skall pressa avgifterna till kortbolagen. Jag hade varit för ett förbud hos handlarna mot kreditkort med. Själv använder jag ju ett men.. När man betalar hos en del handlare så strular det ju så får de göra något (acceptera att det är ett kreditkort?) innan betalningen genomförs.
Citera
2013-04-26, 13:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Beror på om man tror på skuldbubblan eller inte... innan du gör något kan du ju lyssna på mannen som förutspådde finanskrisen Peter Shiff. Jag tror inte han skulle köpa dom aktierna direkt.

http://www.youtube.com/watch?v=sp_DPATri7g
Citera
2013-04-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Beror på om man tror på skuldbubblan eller inte... innan du gör något kan du ju lyssna på mannen som förutspådde finanskrisen Peter Shiff. Jag tror inte han skulle köpa dom aktierna direkt.

/agreed

Skulle inte rekommendera att någon lägger in pengar i finansiella institutioner, särskilt stora wallstreet-liknande-firmor. Sådana saker som går omkull över en dag, när något går käpprätt åt helvete.

Så mycket skit i deras böcker som kategoriseras som tillgångar, men är inget annat än skuld.
Nu vet vi inte när nästa sammandrabbning kommer ske, men felinvesteringar och skulder måste likvideras för eller senare. Om det nu sker genom att FED slutar köpa up värdelösa tillgångar ala 80 miljarder dollar imånaden eller om det helt enkelt sker via att ränta stiger (Båda samtidgt känns som det naturliga scenariot) Även om fed chefen hävad att han kan sätta stopp för karuselen på 10 mins och det inte blir någon konsekvens, vilket är dynga. I så fall hade de gjort det eftersom QE 1 och 2 var totalt misslyckade, och nummer 3 i ordningen inte har något slutdatum.

Bankerna i Cypern gick från "ok" till totalt katastrof över en dag, bara för att de inte skulle få ut något av pengarna de hade i grekiska statspapper, vilket iofs alla fattade, men folk sopade det under mattan ändå.
Citera
2013-04-26, 13:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
/agreed

Skulle inte rekommendera att någon lägger in pengar i finansiella institutioner, särskilt stora wallstreet-liknande-firmor. Sådana saker som går omkull över en dag, när något går käpprätt åt helvete.

Så mycket skit i deras böcker som kategoriseras som tillgångar, men är inget annat än skuld.
Nu vet vi inte när nästa sammandrabbning kommer ske, men felinvesteringar och skulder måste likvideras för eller senare. Om det nu sker genom att FED slutar köpa up värdelösa tillgångar ala 80 miljarder dollar imånaden eller om det helt enkelt sker via att ränta stiger (Båda samtidgt känns som det naturliga scenariot) Även om fed chefen hävad att han kan sätta stopp för karuselen på 10 mins och det inte blir någon konsekvens, vilket är dynga. I så fall hade de gjort det eftersom QE 1 och 2 var totalt misslyckade, och nummer 3 i ordningen inte har något slutdatum.

Bankerna i Cypern gick från "ok" till totalt katastrof över en dag, bara för att de inte skulle få ut något av pengarna de hade i grekiska statspapper, vilket iofs alla fattade, men folk sopade det under mattan ändå.

Precis sen måste man förstå att det innebär en valutarisk att köpa amerikanska värdepapper. Det spelar ingen roll om aktien stiger, när värdet på dollarn samtidigt sjunker.

Om aktien både sjunker i kurs samtidigt som dollarn försvagas, kan det slå hårt mot den som köpt dessa aktier.
Citera
2013-04-28, 17:04
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Jag har haft Mastercard i min portfölj under ett antal år nu och jag är nöjd. Bolaget tar inga kreditrisker utan har sina förtjänster främst på det ökade antalet transaktioner. Du tar ingen valutarisk eftersom bolaget verkar globalt men noteras på NYSE. Det finns många bolag som är noterade i flertalet valutor och vid en vaxelkursförändring ändras bara kursen mer uttryckt i en annan valuta. Ericsson, Novo Nordisk och Statoil samt Nokia är samtliga noterade på NYSE och placerarna är inte bara amerikaner utan från alla världens olika hörn. Noteringsvalutan är naturligvis dollar.

Värdet är alltid densamma fast uttryckt i olika valutor.

En växande global medelklass och allt mindre kontanthantering gör att Mastercard blir en bra placering på sikt.

Ett av mina kärninnehav förutom då Novo Nordisk samt en del MLP:s (master limited partnership), som är ett slags kommanditbolag där moderbolaget säljer ut sitt framtida penningflöde mot nytt kapital för att kunna expandera. USA har behov av att bygga ut sina pipelines för transport, och lagring av olja och gas. Ett jämnt växande penningflöde rätt in i på ditt konto varje kvartal.

Bränslet ligger inte alltid där konsumenterna håller till och verkar. Allt kan inte transporteras med tankfartyg.

Detta var den senaste fluga bland placerare strax efter 2008 kraschen och jag är nöjd. Jag har främst Sunoco Logistics Partners (SXL). Andra är PAA,KMP,MMP,MLPL,EDP etc.

https://www.google.com/finance?q=NYSE%3ASXL&ei=KzV9Uej-AoSFwAOsKw

Andra bra företag är de klassiska som alltid går bra i bistra tider och de konsumentrelaterade med starka varumärken. Churh & Dwight (CHD) är min favorit men andra är KO,CL,BUD,KOF,K,GIS,UN,PG,KRFT,MCD. Jag har eller har haft flertalet.

En annan bra placering är REITS. Ofta fastighetsbolag som slipper bolagskatt eftersom de är tvungna att dela ut minst 90% av vinsten och ofta har hög direktavkastning. I princip vidaredistruburerar de hyresgästernas hyror direkt till ägarna och du får del av de återkommande hyreshöjningarna. Jag har O, OHI, men bevakar även HCN,HCP och ett flertal andra.
Senast redigerad av Rektangel 2013-04-28 kl. 17:12.
Citera
2013-04-28, 17:20
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Precis sen måste man förstå att det innebär en valutarisk att köpa amerikanska värdepapper. Det spelar ingen roll om aktien stiger, när värdet på dollarn samtidigt sjunker.

Om aktien både sjunker i kurs samtidigt som dollarn försvagas, kan det slå hårt mot den som köpt dessa aktier.

Mastercard är en bra aktie om man handlar mer tjänstetrelaterade varor över internet globalt och det lär troligen bara växa. Bussbiljetter,flygbiljetter, hotell hyrbilar över nätet, kollektivtrafik, inträdesavgifter etc.

Oftast är det precis tvärtom eftersom en stark dollar internationellt gör att börsen på oftast faller i värde och en svag dollar ofta korrelerar med börsuppgångar. På så vis har du en viss stötdämpare p g a dollarns motsatta rörelser. Vi märker ofta hur oljepriset ofta går i motsatt riktning mot dollarn och så även den amerikanska börsen i helhet. Oljepriset uttryckt i t ex svenska kronor är mer stabilt än uttryckt i dollar. Priset och värdet är dock detsamma på oljan och så även på guldet. Man bara räknar om guldkursen i dollar till lokal valuta samt tar enliten kommission.

Det som är mest intressant är naturligtvis var företaget har sina inkomster och vinster och inte i vilken valuta detta uttrycks i. McDonalds har en stor del av sin omsättning utanför Europa och tjänar på en försvagad dollar eftersom då vinsten uttryckt i dollar ökar. Även om det sker med en viss fördröjning, då många amerikaner har detta bolag bland sina kärninnehav. Så är det dock inte med alla bolag på NYSE, där även många icke-amerikanska bolag är noterade och vars ägande främst ligger i andra länder.
Senast redigerad av Rektangel 2013-04-28 kl. 17:30.
Citera
2013-04-28, 17:55
Medlem
Rektangels avatar
I denna länk kan ni se hur Mastercards omsättning och vinst ökat historiskt i takt med att alltfler transaktioner nu sker utan kontanter. Den kortutgivande banken tar kreditrisken och inte Mastercard. Vinsten per aktie i år beräknas till 25-26 dollar och under nästa år till runt 30 dollar per aktie Det innebär att aktien handlas till drygt 17 ggr 2014 års vinst samt 13 ggr 2015 års förväntade vinst. Eller drygt 10 ggr 2016 års förväntade vinst.

http://www.4-traders.com/MASTERCARD-INC-17163/

Både vinst och omsättning har historiskt varje år stabilt ökat drygt 20-30%. Inget talar för att trenden ska brytas..tvärtom.

Många svenska exportbolag har fallande vinster och en del balanserar mellan vinst och förlust. Många bolag uppnår samma vinstnivåer som de hade för drygt 10 år sedan.
Andra glädjer sig över att förlusten blev mindre är förra årets.

På tre år har mitt innehav fördubblats i värde och kursen har de senaste åren i snitt ökat runt 30-50% årligen och vuxit fortare än vinsterna. Vinsterna växer snart in i kostymen och kursen står därför och stampar drygt 17% upp de senaste 12 månaderna.

https://www.google.com/finance?q=NYSE%3AMA&ei=y0Z9UaDpEemKwAPpNg

Senast redigerad av Rektangel 2013-04-28 kl. 18:09.
Citera
2013-04-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Bolaget tar inga kreditrisker utan har sina förtjänster främst på det ökade antalet transaktioner.

Slutade väll läsa där ungefär.

Herregud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här