Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Beror på om man tror på skuldbubblan eller inte... innan du gör något kan du ju lyssna på mannen som förutspådde finanskrisen Peter Shiff. Jag tror inte han skulle köpa dom aktierna direkt.
http://www.youtube.com/watch?v=sp_DPATri7g
Jag har haft Mastercard i min portfölj under ett antal år nu och jag är nöjd. Bolaget tar inga kreditrisker utan har sina förtjänster främst på det ökade antalet transaktioner. Du tar ingen valutarisk eftersom bolaget verkar globalt men noteras på NYSE. Det finns många bolag som är noterade i flertalet valutor och vid en vaxelkursförändring ändras bara kursen mer uttryckt i en annan valuta. Ericsson, Novo Nordisk och Statoil samt Nokia är samtliga noterade på NYSE och placerarna är inte bara amerikaner utan från alla världens olika hörn. Noteringsvalutan är naturligvis dollar.
Värdet är alltid densamma fast uttryckt i olika valutor.
En växande global medelklass och allt mindre kontanthantering gör att Mastercard blir en bra placering på sikt.
Ett av mina kärninnehav förutom då Novo Nordisk samt en del MLP:s (master limited partnership), som är ett slags kommanditbolag där moderbolaget säljer ut sitt framtida penningflöde mot nytt kapital för att kunna expandera. USA har behov av att bygga ut sina pipelines för transport, och lagring av olja och gas. Ett jämnt växande penningflöde rätt in i på ditt konto varje kvartal.
Bränslet ligger inte alltid där konsumenterna håller till och verkar. Allt kan inte transporteras med tankfartyg.
Detta var den senaste fluga bland placerare strax efter 2008 kraschen och jag är nöjd. Jag har främst Sunoco Logistics Partners (SXL). Andra är PAA,KMP,MMP,MLPL,EDP etc.
https://www.google.com/finance?q=NYSE%3ASXL&ei=KzV9Uej-AoSFwAOsKw
Andra bra företag är de klassiska som alltid går bra i bistra tider och de konsumentrelaterade med starka varumärken. Churh & Dwight (CHD) är min favorit men andra är KO,CL,BUD,KOF,K,GIS,UN,PG,KRFT,MCD. Jag har eller har haft flertalet.
En annan bra placering är REITS. Ofta fastighetsbolag som slipper bolagskatt eftersom de är tvungna att dela ut minst 90% av vinsten och ofta har hög direktavkastning. I princip vidaredistruburerar de hyresgästernas hyror direkt till ägarna och du får del av de återkommande hyreshöjningarna. Jag har O, OHI, men bevakar även HCN,HCP och ett flertal andra.