Jag är absolut ingen fotoexpert, men de två översta bilderna ser onaturliga ut i mina ögon. Antagligen är de inte det, så om någon kan ge en koncis förklaring för vad som gör att de ser ut så skulle jag bli glad.
Bild 1 tycker jag ljuset bara är fel och tranorna ser inklippta ut.
Bild 2 tycker jag tranorna nästan ser ut att vara stiliserade, som om de kom från en Disney-film. T ex övertydlig separering mellan vingspetsfjädrarna.
Jag instämmer.
Men sydsvenskan kämpar som, alla andra, tidningar för sin överlevnad och kan behlva denna typ av fix.
Fotografen är en riktig dussinsnubbe.
Tror inte att det är rätt bild, dels ligger fåglarna olika i förhållande till varandra, vilket iofs kan klippas, men även deras ben är annorlunda positionerade.
Vore dock kul att hitta rätt bild / bevis och påtala dett för tidningen. OM det nu är fejk dvs, man skall väl inte säga annat utan bevis.
Skulle nog vilja påstå att det är mer än två bilder som ser knepiga ut.
Om inte fotografen har ett jävligt speciellt sätt att redigera på, så skulle jag vilja mig på att gissa att merparten av fågelbilderna är manipulerade.
Senast redigerad av 503 2013-04-21 kl. 21:10.
Håller nog med om att de är lite väl olika för att TERJAT bra! Sen är det grymt dåligt färgstick i bilden i sydsvenskan, så man kan ju nästan tro att det är knölsvan som har röd näbb.
Är nog bara en dålig bild på sångsvanar, även övriga bilder från gömsle är väldigt dåliga med tanke på vilka förutsättningar man har att fota från gömsle. Hellre dåliga bilder än TERJADE bilder!
Vid närmare eftertanke så reviderar jag nog min åsikt.
Jag vågar inte utesluta att de är terjade, men ju mer jag tittar på dom desto mer övertygad blir jag om att det egentligen bara rör sig om en (enligt mig) taskig redigering.