2013-04-06, 01:06
Medlem
El Capitanos avatar
Jag har plöjt de tidigare trådarna och startar nu min egen. Det handlar alltså om att köpa en klocka för Max 5000 kr. Omega från 60-70tal går bort, omega seamaster går bort (inga dykarklockor), Tissot visodate vårt bort ( ogillar designen).

Det utseende som jag gillar är ungefär som Longines Master Collection Chronograph L651. Men den är tyvärr för dyr, men något tips på liknande klockor vore välkommet.

En annan variant jag hittat är Sea-gull m192s. Det tycks finnas flera sea-gullklockor med snarlikt utseende, för en överkomlig peng, men var köper man dem i så fall bäst till Sverige? Går det att köpa inom EU och slippa risken att tullen lägger sig i? och om man måste ut på Ebay vilka säljare kan man i så fall lita på utan att bli blåst, måste man då köpa från Asien?

Slutligen har jag hittat en tysk tillverkare som gör en modell som heter Zeppelin 7608-1, som jag gillar designen på också men det kanske är rent skit?

Så har ni några ytterligare tips på liknande klockor i samma prisklass, och angående sea-gull har ni några tips om hur man i så fall bäst går tillväga där i ett eventuellt köp?
Citera
2013-04-06, 12:46
Medlem
Hittar du en märkesklocka du gillar så är det mer lönsamt att köpa kopian än att köpa en klocka ur ordinarie mellansegmentet, den tråkiga sanningen är att märkeskopiorna är snyggare och har bättre urverk än vanliga dussinmärken. Skulle de säljas under eget märke så skulle man få hosta upp 3-4 gånger det de kostar som kopior, men volymerna gör att det lönar sig. Om nån påpekar faktum är det bara att säga att originalet används bara vid speciella tillfällen alt. ligger i bankfacket.
Citera
2013-04-06, 13:22
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Hittar du en märkesklocka du gillar så är det mer lönsamt att köpa kopian än att köpa en klocka ur ordinarie mellansegmentet, den tråkiga sanningen är att märkeskopiorna är snyggare och har bättre urverk än vanliga dussinmärken. Skulle de säljas under eget märke så skulle man få hosta upp 3-4 gånger det de kostar som kopior, men volymerna gör att det lönar sig. Om nån påpekar faktum är det bara att säga att originalet används bara vid speciella tillfällen alt. ligger i bankfacket.

Jag är ganska skeptisk till det. Jag vill inte gå runt och låtsas ha en IWC eller Patek philippe. Däremot om det finns kopior som är så bra som du säger, om man kan ta bort varumärkesnamnet, och modifiera den något - så man gör någonting nytt av en vacker klocka - behåller skönheten, men inte utger sig för att äga någonting man inte har; då skulle jag möjligen kunna överväga det.
Citera
2013-04-07, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Jag är ganska skeptisk till det. Jag vill inte gå runt och låtsas ha en IWC eller Patek philippe. Däremot om det finns kopior som är så bra som du säger, om man kan ta bort varumärkesnamnet, och modifiera den något - så man gör någonting nytt av en vacker klocka - behåller skönheten, men inte utger sig för att äga någonting man inte har; då skulle jag möjligen kunna överväga det.

Tja, själva utformningen går det nog inte att göra så mycket åt, men gillar man att pula går det antagligen att byta ut urtavlan. Oftast är det bara där som loggan sitter, kronstämpeln brukar saknas.

Det funkar ju att säga att man är kvalitets- och prismedveten också. Kanske ska tillägga att det är en SEIKO som pryder min handled. Äkta då.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2013-04-07 kl. 12:29.
Citera
2013-04-08, 09:11
Medlem
wreckinggirls avatar
Jag hänger på några klockforum och nån enstaka blogg, och jag får intrycket att de flesta köper från eBay-säljaren "trusthonestman" (http://stores.ebay.co.uk/Times-International?_rdc=1) och att de brukar vara nöjda. Inte läst nåt klagomål. Jag har inte köpt nåt själv från honom, dock. Om han nu har nån sea gull som du gillar så släng iväg ett mail och fråga hur han brukar göra med tull. Jag köper en del klockor och delar från Asien (mest HK) och har inte åkt på nån tull ännu ...

Sen har sea gull en webbshop för USA (http://www.usseagull.com/index.asp), har aldrig köpt nåt där heller, ingen koll på den alls. Å andra sidan brukar jänkare (IMO iaf) deklarera fullvärde så där kan du åka på tullen in till EU.

... och du verkar ha en sund inställning till kopior. Hoppas du behåller den!
Citera
2013-04-11, 16:46
Medlem
White Christmass avatar
Satsa på en begagnad

Longines Master Collection

En roligare klocka och du får i stort sätt tillbaka pengarna den dagen du vill byta klocka.
Citera
2013-04-11, 16:49
Medlem
Fettohanss avatar
Köp ingen kopia det är bara lodare som gör.
Citera
2013-04-13, 23:21
Medlem
Kolla lite på Tissot T-Classic TRADITION och T-trend COUTURIER Serierna

http://www.tissot.ch/?collections
Citera
2013-04-14, 20:42
Medlem
Overtures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexona
Kolla lite på Tissot T-Classic TRADITION och T-trend COUTURIER Serierna

http://www.tissot.ch/?collections

Håller starkt med om det här. Jag äger en T-Lord Automatic och älskar den. Tror den gick på strax under 5000.
Senast redigerad av Overture 2013-04-14 kl. 20:47.
Citera
2013-04-16, 09:34
Medlem
Jag hade samma budget när jag köpte min Sea-Gull M199S, grymt nöjd. Du hittar inte en klocka med samma funktioner som denna så billigt. Köpte den från Ebay för 3-4k - borde inte vara något problem att hitta en bra säljare. Drog ett vildkort och fick den skickad till Sverige, åkte på 25 kronors tull vilket kändes ganska lungt. Riktigt snygg är den och fångar ofta uppmärksamhet. Inte för att jag tror på något andrahandsvärde för denna klocka men kika också på prisutvecklingen för klockan senaste åren.

Review:

http://forums.watchuseek.com/f72/sea-gull-m199s-review-199591.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in