2013-04-14, 00:47
Medlem
Skotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Absolut, oavsett motor är blandning ett big no no. Däremot går volvomotorn (2.5FT) betydligt bättre på etanol, med mindre problem, än fordmotorn (2.0F).

Det kan jag hålla med om. 2,0 är ju ändå masstillverkad så visst förekommer det mer fel på de motorerna. Vill ändå understryka vikten av att om servicerna är korrekt skötta skall det inte vara några problem.

Skövdemotorn tror jag håller en högra standard pga att kvalitetskontrollen är så mycket bättre + att svensk ingenjörskonst är sju resor bättre än fransmännens
Citera
2013-04-14, 06:44
Medlem
Blefss avatar
Om det är så bra motorer vaedör finns det så mycke annonser om just den modellen och motor?

Hur är motorn i styrka?
Det är ju stora bilar och 2.0 verkar lite segt.
Citera
2013-04-14, 12:28
Medlem
expanderbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blefs
Om det är så bra motorer vaedör finns det så mycke annonser om just den modellen och motor?

Hur är motorn i styrka?

Men provkör istället svårt att beskriva på FB. Men det är bra bilar. det enda felet är nog bara att den kan vara lite slö men tankar du endast e85 så får 2.0F lite mer hästar.

Kan du leva med att det inte är nån raket så är det ett väldigt bra köp. 2.5FT är dyr men mkt skönare att köra längre sträckor med och du kan hänga på vilket husvagn och hästsläp som helst utan problem och det är inte kul med 2.0F då den går väldigt slöt med tungt släp.
Senast redigerad av expanderbatong 2013-04-14 kl. 12:31.
Citera
2013-04-14, 12:35
Medlem
ComboBreakers avatar
Jag har själv en 2.5TF automatlåda, går utmärkt.. Tankar E85 och gjorde under hela vintern och den har aldrig strulat alls, startar varje gång så jag är riktigt nöjd med min bil. Chiptrimmade bilen så den fick ut 270hk så det är ganska bra tryck i den också..
Citera
2013-04-14, 18:10
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:

Hur är motorn i styrka?

V70 fick väl ingen miljödiesel förrän till årsmodell -10? Eftersom i stort sett alla företag kräver att tjänstebilarna skall vara miljöbilar så fanns det bara etanol att välja på om man ville ha en V70.

Nu ska dom gamla tjänstebilarna säljas men eftersom etanol är "ute" nu och alla vill ha diesel så är dom oerhört svårsålda, speciellt med lilla motorn. Prutläge med andra ord.
Citera
2013-04-14, 18:40
Medlem
oordnings avatar
äger själv en exakt likadan, en bra bil i allt förutom en sak, jag tycker den är alldeles för törstig. snittar 1.3l/mil på landsväg med etanol. med bensin strax under litern.

ska sälja min enbart på grund av detta, pendlar ungefär 10 mil om dagen och då blir det dyrt
Citera
2013-04-14, 19:32
Medlem
Blefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expanderbatong
Men provkör istället svårt att beskriva på FB. Men det är bra bilar. det enda felet är nog bara att den kan vara lite slö men tankar du endast e85 så får 2.0F lite mer hästar.

Kan du leva med att det inte är nån raket så är det ett väldigt bra köp. 2.5FT är dyr men mkt skönare att köra längre sträckor med och du kan hänga på vilket husvagn och hästsläp som helst utan problem och det är inte kul med 2.0F då den går väldigt slöt med tungt släp.

Jag kör nästintill aldrig med släp.. skulle vara nån enstaka gång antingen på våren eller hösten när båten ska upp.

skulle nog enbart tanka bensin då jag är så konservativ och vågar aldrig prova något nytt.

bilen hag har nu är en Honda accord kombi -04 som sliddjuret har fram och tillbaka till sitt tråkiga jobb. hon har ca 2mil till jobbet.

Skulle ni rekommendera att hon tar volvon eller hondan?

tänker mest på bränslekostnad och hur en volvo står sig emot att en kärring kör en stor Volvo
Citera
2013-04-14, 20:15
Medlem
oordnings avatar
Citat:
Jag kör nästintill aldrig med släp.. skulle vara nån enstaka gång antingen på våren eller hösten när båten ska upp.

skulle nog enbart tanka bensin då jag är så konservativ och vågar aldrig prova något nytt.

bilen hag har nu är en Honda accord kombi -04 som sliddjuret har fram och tillbaka till sitt tråkiga jobb. hon har ca 2mil till jobbet.

Skulle ni rekommendera att hon tar volvon eller hondan?

tänker mest på bränslekostnad och hur en volvo står sig emot att en kärring kör en stor Volvo

tankar jag etanol kör jag var tredje tank bensin, hört att det ska smörja bättre.

min går som sagt ungefär 10 mil om dagen vilket innebär 10l bensin á 140kr ungefär, alltså åt helvete för mycket för min smak.
Citera
2013-04-15, 15:39
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oordning
tankar jag etanol kör jag var tredje tank bensin, hört att det ska smörja bättre.

Det stämmer. Volvos officiella ståndpunkt är att 2,5FT är en etanolmotor som kan köras enbart på etanol, vilket den också kan. Däremot rekommenderar som sagd deras mekaniker, inofficiellt, att man tankar bensin då och då för att "rensa" ur systemet. Detta renar spridarna och smörjer upp motorn vilket borde leda till färre problem, även om problemen redan nu är få.

Till skillnad från Saab så plockar volvo inte ut någon extra effekt när man kör etanol, men det är ganska rejäl skillnad i motorkaraktär mellan de två bränslena, i alla fall på 2,5an. 2.0an har jag bara provkört någon gång och den var fruktansvärt slö (tillräckligt snabb för vanlig pendling? Antagligen.)

Det tråkiga med att åka på etanol är att man måste tanka efter ~40 mil stadskörning, men å andra sida köper man inte en V70II 2.5FT för att det är det mest ekonomiska och bränslesnåla bilvalet, då kan man åka tråk-toyota eller skoda.
Citera
2013-04-15, 19:37
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Det stämmer. Volvos officiella ståndpunkt är att 2,5FT är en etanolmotor som kan köras enbart på etanol, vilket den också kan. Däremot rekommenderar som sagd deras mekaniker, inofficiellt, att man tankar bensin då och då för att "rensa" ur systemet. Detta renar spridarna och smörjer upp motorn vilket borde leda till färre problem, även om problemen redan nu är få.

Till skillnad från Saab så plockar volvo inte ut någon extra effekt när man kör etanol, men det är ganska rejäl skillnad i motorkaraktär mellan de två bränslena, i alla fall på 2,5an. 2.0an har jag bara provkört någon gång och den var fruktansvärt slö (tillräckligt snabb för vanlig pendling? Antagligen.)

Det tråkiga med att åka på etanol är att man måste tanka efter ~40 mil stadskörning, men å andra sida köper man inte en V70II 2.5FT för att det är det mest ekonomiska och bränslesnåla bilvalet, då kan man åka tråk-toyota eller skoda.

Frågan är vad bensinen skulle "rengöra" som inte etanolen rengör. Bensin är inte heller något smörjmedel, man kan mycket väl använda det för att rengöra motordelar tex. Smörjningen av motorn står oljan för.

Saken verkar vara att problem tycks uppstå hos de som ofta byter bränsle, snarare än de som alltid kör på samma. Vilket verkar rimligt, iom att etanol enligt uppgift löser upp avlagringar i bränslesystemet som bensinen lämnat efter sig. Om dessa avlagringar uppträder efter bränslefiltret är det nog rätt stor risk att det kan fastna i spridarna...

En taxibasse i bekantskapskretsen har en S80 2.0F, som nu gått dryga 35000 mil.
Det har aldrig varit bensin i den bilen, och han har aldrig haft några problem.

Nackdelen är som sagt att man måste tanka ofta, men å andra sidan åker man avsevärt billigare på E85 än på bensin, trots en runt 30% högre förbrukning.
Om soppapriset ligger över 12,34 kr/liter (dagspris på E85 9,49 kr/liter och 30% högre förbrukning) är det alltså ren vinst att köra på E85 i stället för på bensin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in