2013-04-08, 16:35
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Mats Alm medgav att en del av Lindas pengar fick han låna mot att sedan amortera tillbaka med 1 000 kr per månad. Mats Alm har dock inte bekräftat att han har amorterat ännu.

Lånet var väl dessutom räntefritt, väldigt förmånligt, bättre än studielån.

Under perioden 2000-2008 var Mats Alms snittinkomst/månad ca 9.430kr.
Kanske hyran var på 3-4 tusen? Gissar på 3.500kr/månad i snitt.
Mat kostar pengar, kanske 2.500kr/månad i snitt.
Telefon och internet är inte gratis, 200kr/månad?
Resor är en stor utgift för många, 1.500kr/mån?
Kläder behöver inköpas då och då, 200kr/månad?
Bowling, golf, biobesök, tandläkare etc 300kr/mån.
Återstår 1.240kr/månad till sparande om det inte finns lån förstås.
8 år X 12mån X 1.240kr=119.040kr i sparkapital.

Nej, den kalkylen höll inte, något mer som kostar pengar, spelande?
Förmodligen har jag räknat fel någonstans.
Citera
2013-04-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jag får nog hålla med Pethrus i senaste inlägget. Vad gick pengarna till, om nu Mats tog ut i syfte för att finansiera sitt..., ja vad? Det spekuleras kring spelmissbruk, men vad vet vi om det?

Det kan faktiskt vara så enkelt att han introducerade internetbank för henne, hon förde över pengarna och han betalade. Men att han "snyltade" på henne kan man nog fastslå.

Vad gäller ekonomiskt motiv var jag tidigare i tråden inne på att Mats vid mordtillfället för första gången någonsin började få rätsida på pengarna. Utbildning och stabilt jobb (högstadieskolor skriker efter spansklärare). I detta läge ta livet av någon för livförsäkringen (som han dessutom inte behåller) känns inte så troligt. Nej, troligare är att han inte älskade henne men var insnärjd i lögner och falska förhoppningar han inte kunde ta sig ur - av rädsla.

Eller också undersöker vi statusen på det lån familjen Alm tog när Mats hade stulit på Combigrillen. Minskade skulden på det lånet under tiden Mats såg till att Lindas tillgångar minskade?
Citera
2013-04-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Visst får du det - och tro det eller ej, men jag håller med dig om alltihop sånär som på en sak...

När det gäller Lindas skuld till sin mamma så är det väl så att den borde ha återbetalats från dödsboet eftersom pengarna aldrig kom till användning och följaktligen fanns kvar på hennes konto vid hennes död. Varken hennes son, Mats eller Mats föräldrar är inblandade i det och ingen av dem ska heller betala något.

Ditt försvar av Mats Alm och dina försök att försöka normalisera hans parasiterande på Linda är rörande, Pethrus.

Som jag m.fl. har lyft fram tidigare så har det alltså visats att Mats Alms kärleksavsikter med Linda var falska från grunden.

Sedan har du fel i att Mats Alm inte skulle vara skyldig. Mats Alm har i förhören kring Lindas och hans ekonomi erkänt att han lånade pengar av Linda (oklart dock exakt hur mycket) och skulle amortera tillbaka med 1 000 kr per månad.

Dina försök, Pethrus, att bortförklara Mats Alms ekonomiska haveri är inget annat än motbjudande.
Citera
2013-04-08, 20:37
Medlem
Citat:
Mats tog en livförsäkring på sig själv där Linda var medförsäkrad. Och en ömsesidig livförsäkring på en miljon om någon part dör är fullt normalt. Det är ingenting märkligt alls. Jag och min fru har garderat oss på alla sätt för att den andra parten ska vara ekonomiskt tryggad om något skulle hända någon av oss.

Inte jag heller. Men däremot har vi skojat om att "nu kan du både bli rik och slippa mig - två flugor i en smäll" när vi har pratat om våra försäkringar. Man kan faktiskt skämta om sådana saker - och det är vad jag tror att Mats också gjorde när han pratade om att ta en livförsäkring "på 73 miljoner, sedan ska jag dräpa dig".

Du har flyttat fram dina positioner i försvaret av Mats Alm väsentligt nu. Du verkar inte ens försöka dölja det längre.

Själv kan jag - utifrån mina referensramar - över huvudtaget inte se en tillstymmelse till normalitet i Lindas och Mats ekonomiska relation, som ensidigt gynnade Mats Alm.
Senast redigerad av GoodwinStrawman 2013-04-08 kl. 20:50.
Citera
2013-04-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper

Telefon, mobil, Internet, TV lär nog ha uppgått till 500-1 000 kr/mån.
Bil och bränsle lär inte stanna under 1 000 kr per månad.
Amorteringar på och räntekostnader för lån?
Hushållsartiklar?
Försäkringar?
Fackavgifter?

Mats Alm kan inte ha haft det lätt ekonomiskt; han måste ha varit oerhört ekonomiskt trängd då han började söka krediter för att finansiera konsumtion (istället för att investera).
Citera
2013-04-08, 21:06
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Kan det vara så att Mats vid 21-tiden slog på datorn och surfade in på Svenska spel, något han för övrigt också gjorde på väg till Stockholm,samt på biblioteket i Stockholm.

Kan det vara så att Linda inte alls planerat att gå ut och festa, utan planerat en myskväll med Mats, en myskväll som hon såg tillintetgöras när Mats satte sig för att spela bort pengar? Det kanske irriterade henne väldigt mycket, så hon sa ifrån och Mats då brusade upp och helt enkelt ströp henne för att få tyst på hennes gnatande...?

Även under dessa prekära omständigheter surfar Mats Alm in på Svenska Spel.
Vem skulle tänka på spel i detta skede?

Endast en människa som är mer eller mindre besatt av drömmen om den stora vinsten.

Mats Alm hade ju en förmåga att bli manisk enligt de beskrivningar som lämnats,
han gick in för det han gjorde till 250% som någon uttryckte det.

Spelmissbrukare?
Citera
2013-04-08, 21:39
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Sedan har du fel i att Mats Alm inte skulle vara skyldig. Mats Alm har i förhören kring Lindas och hans ekonomi erkänt att han lånade pengar av Linda (oklart dock exakt hur mycket) och skulle amortera tillbaka med 1 000 kr per månad.
De pengar Mats lånat av Linda är han naturligtvis skyldig att återbetala till dödsboet. Men vad det gällde här var de pengar Linda lånat av sin mamma. De ska dödsboet betala till Juan.
Citera
2013-04-08, 21:40
Medlem
Citat:
Du har flyttat fram dina positioner i försvaret av Mats Alm väsentligt nu. Du verkar inte ens försöka dölja det längre.

Själv kan jag - utifrån mina referensramar - över huvudtaget inte se en tillstymmelse till normalitet i Lindas och Mats ekonomiska relation, som ensidigt gynnade Mats Alm.

Nej, inte ens Lindas önskan om att göra hennes son till förmånstagare i lärarförsäkringen fixade Mats (jag tror jag förstår varför). Jag tror fortfarande att detta retade upp Linda. Om det var det som var den utlösande faktorn eller inte får vi reda på först den dag då Mats bestämmer sig för att berätta sanningen om Lindas tragiska frånfälle.
Citera
2013-04-08, 21:53
Medlem
Citat:
De pengar Mats lånat av Linda är han naturligtvis skyldig att återbetala till dödsboet. Men vad det gällde här var de pengar Linda lånat av sin mamma. De ska dödsboet betala till Juan.

Ingenting hindrar ju att Juan efterskänker sin fordran på dödsboet, liksom ingenting hindrar att dödsboet efterskänker sin fordran på Mats Alm. Detta är något som först och främst bestäms av Juan respektive dödsboet (ytterst domstol).
Citera
2013-04-08, 21:56
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper

Lite fel, men inte så gräsligt...

Jag har räknat ihop alla Mats löner, a-kassa, csn-utbetalningar och ersättningar från sjukkassa under hela perioden, alltså alla Mats inkomster från 2000 till den 26 mars 2008 då han träffade Linda. Summa 835 067 kr. Totalt handlar det om 99 månader vilket ger en genomsnittlig inkomst på 8.435 kr/mån.

De utgifter du har räknat med uppgår till 8.200 kr/mån, men jag tror att hans vanliga levnadsomkostnader var högre än så. Han reste utomlands fyra gånger under denna period och vistades där mellan 3-6 månader i taget, vilket väl innebar vissa extrakostnader. Dessutom kostar telefon och internet avsevärt mer än 200 kr/månad, och det gör även kläder. Sedan tillkommer bilförsäkring, skatt, bensin, allmänna förbrukningsartiklar (som kostar mer än man tror) etc etc. Så det blev nog ingenting över att vare sig spara eller spela bort.

Snarare tvärtom - vilket kreditkortsskulden vittnar om.
Citera
2013-04-08, 22:03
Medlem
Citat:

Jag har räknat ihop alla Mats löner, a-kassa, csn-utbetalningar och ersättningar från sjukkassa under hela perioden, alltså alla Mats inkomster från 2000 till den 26 mars 2008 då han träffade Linda. Summa 835 067 kr. Totalt handlar det om 99 månader vilket ger en genomsnittlig inkomst på 8.435 kr/mån.

De utgifter du har räknat med uppgår till 8.200 kr/mån, men jag tror att hans vanliga levnadsomkostnader var högre än så. Han reste utomlands fyra gånger under denna period och vistades där mellan 3-6 månader i taget, vilket väl innebar vissa extrakostnader. Dessutom kostar telefon och internet avsevärt mer än 200 kr/månad, och det gör även kläder. Sedan tillkommer bilförsäkring, skatt, bensin, allmänna förbrukningsartiklar (som kostar mer än man tror) etc etc. Så det blev nog ingenting över att vare sig spara eller spela bort.

OK!

Du har just bevisat att Mats inte riktigt klarade av att dra runt sitt eget uppehälle under de 8 år som föregick det att han träffade Linda. Han levde till viss del genom att skuldsätta sig och att han troligen var inneboende på föräldrarnas fastighet till sannolikt mycket billig hyra, om någon hyra alls.

Under denna period var han väl också gift en gång?
Citera
2013-04-08, 22:20
Medlem
upsteppers avatar
Citat:

Tack Pethrus, jag var precis på väg att be jorick om hjälp med matten,
även de pengar som försvann från grillkiosken vittnar om en ekonomi
som inte var helt i balans. Dessutom verkar det som att ett lån år 2003
behövdes som förstärkning i kassan, bilinköp? Dator tror jag inköptes år 2003.
Midat är ett företag som säljer datorer bl a.

En långvarig obalans i ekonomin efter vad jag kan förstå,
mer slagsida än rätsida är min bedömning.

Det kan inte uteslutas att Mats Alm spelade bort en hel del pengar.
När han var "på rymmen" från polisförhöret på väg ner till Stockholm
surfar han in på svenska spel, även på Sthlms stadsbibliotek.
Tror att han satsade pengar för att vinna en större summa så att bortavaron
kunde förlängas, det gick inte så bra, utan pengar måste Mats Alm tillbaka.

Enda chansen som fanns kvar: livförsäkringen på Linda Chen, 1 miljon kronor.
Mycket pengar för den som är utan.
Hur mycket pengar hade Mats Alm 18 september 2009 i N Bertilsbo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in