2013-04-01, 13:50
Medlem
Som annan postare redan sagt, och troligast: Migrän med aura.
Citera
2013-04-01, 22:49
Medlem
lulz123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalasetistan
Jag gick med skiten i nästan två veckor innan jag opererades för näthinneavlossning. Åk till ögonakuten och kolla skiten eftersom du blir blind om du inte gör något åt det, om det är näthinneavlossning.
Hur såg dina ljusblixtar ut? Några andra symptom som du märkte av?
Citera
2013-04-02, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lulz123
Ljusblixtarna såg ut som vita prickar som bara kom fram och försvann. Sedan var den en som jag la märke till specielt som lyste som en rund boll sedan försvann. Hade ont runt omkring huvudet sedan. Fick även ont vid ögonen när jag kollade omkring
Senast redigerad av Vredeskaninen 2013-04-02 kl. 00:53.
Citera
2013-04-02, 02:11
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:

Avlånga blixtar i periferin, typ. Distorsion i periferin vid dagsljus.
Citera
2013-04-02, 02:57
Medlem
Haha okej ursäkta för att jag svarade fel. Var riktigt trött
Citera
2013-04-02, 20:50
Medlem
Phuu...Upplevde detta mycket obehagliga fenomen idag
Satt och jobbade, var glad och positiv och inte alls så irriterad och arg som jag brukar. Har dock haft mycket oro och varit stressad senaste men hade en bra dag idag.
Solen sticker in genom fönstret och plötsligt ser jag fan inte vad som står på datorn. Det ser ut som zig zag mönster och jag måste blunda hela tiden.
Sätter mig under mitt skrivbord för att kunna kura ihop mig. Efter en stund känns det som det blir pirrigt i hela kroppen, nästan som adrenalin påslag.

Jag sätter mig och försöker jobba igen. Då domnar hela vänster hand och efter ett tag hela armen och sen även vänster ben.
Jag blir jätte rädd, min sambo hämtar hem mig.
Sen när jag kommer hem sticker det lite runt läpparna. Jag äter en stor kanelbulle och ett glas mjölk och har nu sovit hur djupt som helst i flera timmar.

Mår inte dåligt nu men är extremt matt och fumlig. Vad fan hände?
Citera
2013-04-02, 21:10
Medlem
lulz123s avatar
Citat:
Avlånga blixtar i periferin, typ. Distorsion i periferin vid dagsljus.
Ahh, jag är nyfiken då jag var/är orolig att jag har samma sak. Men mina blixtar är precis som Vredeskaninens, små vita "blixt-prickar" + en massa floaters i diverse former som för det mesta bara syns när man kollar mot en ljuskälla.

Men har inga avlånga blixtar så hoppas det inte är någon fara.
Citera
2013-04-02, 21:49
Medlem
Talldwarfs avatar
Kan ju vara glaskroppsavlossning.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Glaskroppsavlossning/
Citera
2013-04-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soochav
Phuu...Upplevde detta mycket obehagliga fenomen idag
Satt och jobbade, var glad och positiv och inte alls så irriterad och arg som jag brukar. Har dock haft mycket oro och varit stressad senaste men hade en bra dag idag.
Solen sticker in genom fönstret och plötsligt ser jag fan inte vad som står på datorn. Det ser ut som zig zag mönster och jag måste blunda hela tiden.
Sätter mig under mitt skrivbord för att kunna kura ihop mig. Efter en stund känns det som det blir pirrigt i hela kroppen, nästan som adrenalin påslag.

Jag sätter mig och försöker jobba igen. Då domnar hela vänster hand och efter ett tag hela armen och sen även vänster ben.
Jag blir jätte rädd, min sambo hämtar hem mig.
Sen när jag kommer hem sticker det lite runt läpparna. Jag äter en stor kanelbulle och ett glas mjölk och har nu sovit hur djupt som helst i flera timmar.

Mår inte dåligt nu men är extremt matt och fumlig. Vad fan hände?

Låter som ett panikånges. När man får det så skickar kroppen ut adrenalin och du får en otrolig obehaglig känsla. Tillexempel så kan man tappa verklighetsuppfattningen och vidare. Googla på panik ånges så kan du läsa allting. Har själv haft det som du skrev. Jag tappade verklighetskänslan och det började sticka i händerna ansiktet och överallt. Tycker du ska kolla upp det där med Zicksack mönster för att vara säker ändå.
Citera
2013-04-07, 20:54
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ahh, jag är nyfiken då jag var/är orolig att jag har samma sak. Men mina blixtar är precis som Vredeskaninens, små vita "blixt-prickar" + en massa floaters i diverse former som för det mesta bara syns när man kollar mot en ljuskälla.

Men har inga avlånga blixtar så hoppas det inte är någon fara.

Jag tar nog tillbaka det lite och säger att det nog faktiskt snarare är prickar, i varje fall som jag har nu efter operationen. Har varit och kollat och det är ingen fara. Är nog att det drar lite i näthinnan efter operationen, bara. Men som sagt, prickar snarare än avlånga. Kommer inte riktigt ihåg hur det var innan men det var nog samma.
Citera
2013-04-10, 22:00
Medlem
Citat:
Jag tar nog tillbaka det lite och säger att det nog faktiskt snarare är prickar, i varje fall som jag har nu efter operationen. Har varit och kollat och det är ingen fara. Är nog att det drar lite i näthinnan efter operationen, bara. Men som sagt, prickar snarare än avlånga. Kommer inte riktigt ihåg hur det var innan men det var nog samma.

Hur länga var dem där blixtarna vid ögat för dig. Försvann dem bara på en halv sekund, Hur många hade du per dag ?. Var och kollade upp det idag hos min optiker. Han sa att det inte borde vara något att oroa sig för. Han sa att om dem följde efter när jag kollade runt så var det glaskroppsavlossning förmodligen. Men fick åka hem utan någon syn som hade förändrats eller någonting. Bara pyttelite på höger öga men inget stort.
Citera
2013-04-11, 23:42
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredeskaninen
Hur länga var dem där blixtarna vid ögat för dig. Försvann dem bara på en halv sekund, Hur många hade du per dag ?. Var och kollade upp det idag hos min optiker. Han sa att det inte borde vara något att oroa sig för. Han sa att om dem följde efter när jag kollade runt så var det glaskroppsavlossning förmodligen. Men fick åka hem utan någon syn som hade förändrats eller någonting. Bara pyttelite på höger öga men inget stort.

Som en åskvigg.

Din optiker? En optiker är inte läkare. Du bör kolla det på sjukhus, då rimligtvis ett ögonsjukhus t.ex. S:t Eriks ögonsjukhus i Stockholm. Fråga inte så mycket utan kolla upp det istället. Du får ögondroppar som håller din pupill utvidgad och sedan tittar läkaren i ditt öga genom att lysa med en liten spaltlampa i ditt öga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in