2013-04-06, 14:38
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Och jag menar att premissen 4 är godtycklig.

Du säger att det som skapat vårt universum är den yttersta skaparen. Jag ifrågasätter detta och undrar om det inte lika gärna kan vara flera steg till i en lång orsakskedja.

Vad jag menar är: vad har du för bevis för att just skaparen av vårt universum är evig och utan början? Förstår du varför din "premiss" framstår som förbannat godtycklig?

Att gud, om han nu kommunicerat med oss, säger att han är den ende... varför skulle inte han kunna vara lika vilseledd som du anser att vi ateister är, och tror sig sakna skapare? Eller för den delen kanske han är så maktfullkomlig (empiriska bevis i GT pekar ju på det) och lömsk att han glorifierar sig själv för att framstå som bättre än han är?

Jag menar, allt du har att gå på är att gud i bibeln säger sig vara ärlig, god osv... och du tror på det trots att t.o.m. i bibeln är gud en småaktig, ondsint jävel som dödar hela världen i en syndaflod, förvandlar hela städer till saltstoder och hjälper judarna utrota hela städer intill sista man, kvinna och barn, testar folks tro genom att be dem döda sina barn eller genom att låta dem bli uppätna av valar. Om gud säger sig vara god, gör sånt som ovan, hur kan man då lita på honom när han säger sig vara evig?

(Jag hann svara medan du editerade det sista.)

Man kallar mig Lucky Luke jag svarar snabbare än min egen tanke.

När mitt pekfinger talar så står tiden stilla eller åtminstone kanske datorn hänger sig.

Det finns mycket som är knepigt i Bibeln och man undrar ibland varför allt detta står med. Man tycker att det borde ha varit smartare att censurera olika delar.

Samtidigt ger det en utmaning att försöka förstå de mest svåra delarna.
Personligen så tycker jag att det är mycket spännande att bena ut dessa de svåraste teologiska frågorna.
Grunden bör man ha i nya testamentet och vara mycket bekant med vem Jesus är. Och sedan kan man gå tillbaka till gamla testamentet och ta tjuren vid hornen.

Sedan är det många delar som man får lämna och erkänna att man inte förstår och att det inte finns några bra förklaringar på utan det verkar bara konstigt och märkligt.

stebe2
Citera
2013-04-06, 14:43
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Ju mer mutationer som sker ju mer skit blir det skulle jag dra som vetenskaplig slutsats.

Och ännu mer jobb för urvalet att städa bort.
Ju fler mutationer, ju mer av allt. Både dåliga och fördelaktiga. Jag har fått för mig att du tänker mutationer som något väldigt sällsynt. Du skriver ofta "en helt ny mutation måste uppstå, helt slumpmässigt, vid helt rätt tid, i helt rätt miljö i en helt rätt x, vid ett helt precis galet slumpmässigt osannolikt Z". Dessa retoriska utspel fungerar inte. Hamilkar visade med sina beräkningar att mutationsfrekvensen räcker till för att utveckla liv som det utvecklats.

Citat:
Men någonstans nån gång i mycket sällsynta fall så måste någon riktigt positiv mutation kunna råka ske. Det är jag övertygad om. Och jag menar allvar.

Och dessa har du ju fått exempel på. Problemet är att du inte ser dom som goda av någon märklig anledning, De verkar inte vara rena positiva mutationer enligt dig. Och varför evolutionen kräver rena positiva mutationer, som de ser ut enligt stebe2, har stebe2 inte gett fog för.

Citat:
Hjälp mig att se hur jag talade direkt mot mig själv.

Du verkar mena att inget kan komma utan orsak. Men gud funns utan orsak.
Citat:
Kan du tala om vilket nummer dessa inlägg har så blir det lättare att hitta och kunna läsa de svar som jag ger till Hamilkars inlägg?

I dessa båda inlägg förutsätter han att jag saknar förståelse kring flera punkter som han senare borde inse att jag visst har hyfsad koll på.

Som sagt var det väldigt tråkigt att vi inte fick tillåtelse att diskutera färdigt detta i en fristående tråd. Och jag skulle gärna vilja fortsätta diskussionen med Hamilkar för han verkar kunnig. Vore trevligt om han ville fortsätta diskussionen i granntråden om evolutiontvivel där ämnet är aktuellt.

stebe2
Om du går in i de länkade inlägg och klickar på trådnamnet som visas ovanför inlägget kommer du rätt. Läs gärna insignifucunts inlägg där i kronarna också, och gärna "davves" inlägg.
Senast redigerad av wooten 2013-04-06 kl. 15:00.
Citera
2013-04-06, 14:46
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Jag flyr inte från orsakskedjan, förstår du inte det?

Jag ifrågasätter godtyckligheten i att sätta stopp vid just skaparen av vårt universum, helt utan bevis för att det skulle vara så.

Om vi nu anser att alternativ 4 är det rimligaste behöver ju det inte betyda att det är Bibelns Gud som är det enda alternativet på själv-existerande väsen.

Men detta alternativ utgår i alla fall från att det i något tidigare led i orsakkedjan finns något själv-existerande som är orsaken till alltings existens förutom sin egen existens som inte kräver någon orsak.

Det är väl kanske här som flera blir agnostiker och lägger ner diskussionen och slutar tänka och söka ett svar.

stebe2
Citera
2013-04-06, 15:15
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Ju fler mutationer, ju mer av allt. Både dåliga och fördelaktiga. Jag har fått för mig att du tänker mutationer som något väldigt sällsynt. Du skriver ofta "en helt ny mutation måste uppstå, helt slumpmässigt, vid helt rätt tid, i helt rätt miljö i en helt rätt x, vid ett helt precis galet slumpmässigt osannolikt Z". Dessa retoriska utspel fungerar inte. Hamilkar visade med sina beräkningar att mutationsfrekvensen räcker till för att utveckla liv som det utvecklats.

Det räcker inte alls med en hög mutationsfrekvens som bara ger massa skit.

Kvävebaserna måste råka hamna i en sådan inbördes ordning att de kodar för vettiga proteiner. Men inte bara det. Kvävebaserna måste också råka hamna i en sådan inbördes ordning att de kodar för nån vettig reglering som gör att proteinerna aktiveras vid rätt tillfälle och på rätt plats för att göra nån nytta. Kvävebasernas placering måste ofta passa in i eet sammanhang med flera dimensioner och passa in i system och händelsekedjor i många steg.

Citat:
Och dessa har du ju fått exempel på. Problemet är att du inte ser dom som goda av någon märklig anledning, De verkar inte vara rena positiva mutationer enligt dig. Och varför evolutionen kräver rena positiva mutationer, som de ser ut enligt stebe2, har stebe2 inte gett fog för.

Det finns några hyfsade exempel. Men de är inte speciellt tydliga. Men vi har en tråd för denna diskussion och jag tar gärna tag i fler exempel än de enstaka som finns.

Citat:
Du verkar mena att inget kan komma utan orsak. Men gud funns utan orsak.

Ja, jag märker att du har fastnat vid detta.
Och kan du inte tänka dig något som är själv-existerande så återstår egentligen bara alternativ 1. Om du inte har något eget alternativ som inte kan sorteras under de 4 principiella förklaringsalternativen.

Citat:
Om du går in i de länkade inlägg och klickar på trådnamnet som visas ovanför inlägget kommer du rätt. Läs gärna insignifucunts inlägg där i kronarna också.

Ok. skall testa detta.

Insignificunt var också en intressant snubbe att diskutera med kunnig och hängde med. Jag skulle gärna vilja diskutera mer med honom. Tyvärr hoppade han av diskussionen när någon talade om för honom att jag var troende och försökte vrida diskussionen mot att handla om kreationism och ID.

När jag kom till Flashback så hade jag hört att debattklimatet var öppnare och sakligare än på t ex Passagen så jag valde att använda samma identitet som tidigare om någon ville Googla och veta mer om mig vad jag tror och anser i olika frågor.
Jag hade en naiv tro att debattörerna på Flashback skulle bemöta argumenten för argumentens egen skull oavsett vilken bakomliggande grundtro man har.

Tyvärr fick jag uppleva motsatsen när folk tog reda på vad jag har för livsåskådning. Fastän jag varit noggrann med att bara argumentera utifrån vetenskapliga belägg så blev plötsligt allt bara kreationistiska argument bara för att jag tror på Gud.
Då gav jag upp och var säkert borta ett år.

Sedan har jag anpassat mig. Och jag uppskattar diskussionerna på olika plan.
Fortfarande längtar jag efter att kunna diskutera frågorna utan religiösa övertoner. Och blir mycket glad när det ibland händer.

Oftast är det ju roligt och utmanande att diskutera med dig när du försöker förstå och hänga med och inte tolkar in en massa förutfattade meningar. Men ibland är du inte rolig att ha att göra med.

Men vi är ju två envisa själar som inte så lätt ger oss. Och mycket ogärna erkänner när vi har fel.

stebe2
Senast redigerad av stebe2 2013-04-06 kl. 15:20. Anledning: Tillägg
Citera
2013-04-06, 15:34
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Den är ställd minst tre gånger förut:

Inlägg #4934sidan 412 i den här tråden.
Inlägg #4947sidan 413 i den här tråden.
Inlägg #5030sidan 420 i den här tråden.

Frågan har uppkommit eftersom du i

inlägg #4842sidan 404 i den här tråden

självmant efterlyste var ditt oförstående angående det naturliga urvalet. Jag försökte då påvisa det, i bland annat

inlägg #4850 och #4859sidan 405 i den här tråden,
inlägg #4872sidan 406 i den här tråden,
inlägg #4874 och #4875sidan 407 i den här tråden,
inlägg #4896sidan 408 i den här tråden.

Du har inte vad jag har sett visat någon som helst förståelse för vari missförståndet ligger. Speciellt de inlägg som börjar med #4898 på sidan 409 är belyser var problemet ligger.

Förhoppningen är nu alltså att du ska få någon insikt genom att besvara den fråga jag ställt ett flertal gånger. Jag upprepar den nu en ytterligare gång:

------------ den fråga som du, stebe2, inte besvarat ------------

Du menar ju att naturligt urval i huvudsak handlar om att "urvalet håller borta försämrande och skadliga alleler".

Jag undrar alltså hur du menar att detta sker i Lenskis experiment. På vad sätt bidrar att "urvalet håller borta försämrande och skadliga alleler" till de allelfrekvensförändringar som faktiskt observerats i Lenskis experiment?

Proceduren i Lenskis experiment är att man varje dag tar suger upp en liten del av bakterierna som fått föröka sig i en näringslösning sen igår, och placerar dessa i en ny näringslösning så att de återigen får föröka sig.

Två kontrollfrågor innan jag svarar:

1) Kan du tänka dig att det naturliga urvalet har en städande funktion?

2) Kan du tänka dig att denna städande funktion kan vara ganska dominerande om man ser till hela naturen?

Svar kommer i morgon om jag hinner. Och om du svarar på kontrollfrågorna.

stebe2
Citera
2013-04-06, 15:47
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Nu måste du försöka bli tydlig.
Menar du att man kan veta att man aldrig kommer att kunna veta eller inte?
Nej. Läs vad jag skriver.

Citat:
Och menar du att detta skulle kunna vara en grundhållning inom vetenskaper eller kvantfysik?

Citat:
Att man alltså skulle utgå ifrån att man aldrig kommer att kunna veta eller förstå oraken till ett fenomen?

Citat:
Annars står sig alternativ 4 som det rimligaste alternativet.
Nej.

Citat:
Jag förstår fortfarande inte vilket felslut du menar att jag gör som håller alternativ 4 som det mest rationella och rimliga alternativet.
Du uteslöt alternativ 3 pga ett felslut. Givet att det är ett felslut så följer inte slutsatsen. Att något fysiskt föremål skulle vara självexisterande är fortfarande epistemiskt möjligt. Ett oändligt universum är även det epistemiskt möjligt.

Citat:
Leta fram en ordlista och försök använda enklare ord så kanske jag förstår.

stebe2
Vilka ord är det du inte förstår?
Senast redigerad av baylife 2013-04-06 kl. 15:55.
Citera
2013-04-06, 16:01
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife

Bra att vi är överens

Citat:
Nej.

Då gissar jag att du håller alternativ 3 som rimligast eller lika rimligt som alternativ 4.

Citat:
Du uteslöt 3 pga ett felslut. Givet att det är ett felslut så följer inte slutsatsen. Att något fysiskt föremål skulle vara självexisterande är fortfarande epistemiskt möjligt. Ett oändligt universum är även det epistemiskt möjligt.

Vilka ord är det du inte förstår?

Nej, det finns goda vetenskapliga grunder för att utesluta alla de tre första alernativen. Kvantfysik-argumentet mot detta är mycket tveksamt och går på tvären mot all erfarenhet och vetenskaplig grundhållning.

Vilket alternativ anser du själv vara det rimligaste, mest logiska och rationella alternativet?

Eller anser du att det finns fler alternativ som inte kan sorteras under de 4 övriga alternativen?

stebe2
Senast redigerad av stebe2 2013-04-06 kl. 16:02. Anledning: quote-fel
Citera
2013-04-06, 16:08
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Bra att vi är överens

Då gissar jag att du håller alternativ 3 som rimligast eller lika rimligt som alternativ 4.
Nu finns det egentligen 2 alternativ inom alternativ 3. Ett alternativ där allt är kontingent och det är 'turtles all the way down'. Eller att det existerar något fysiskt självexisterande. Vilka av alternativen som är sanna lämnar jag öppet. Att postulera något icke-fysisk för att förklara varför något fysiskt existerar går emot Ockams-rakkniv.

Citat:
Nej, det finns goda vetenskapliga grunder för att utesluta alla de tre första alernativen. Kvantfysik-argumentet mot detta är mycket tveksamt och går på tvären mot all erfarenhet och vetenskaplig grundhållning.
Nop.

Citat:
Vilket alternativ anser du själv vara det rimligaste, mest logiska och rationella alternativet?

Eller anser du att det finns fler alternativ som inte kan sorteras under de 4 övriga alternativen?

stebe2
Ingen aning. Vi har inte den kunskapen att göra sådana bedömningar. Som sagt, den enda valida positionen att ta är agnosticism.
Citera
2013-04-06, 16:24
Medlem
wootens avatar
Citat:
Det räcker inte alls med en hög mutationsfrekvens som bara ger massa skit.
Jag tycker det låter som att du antyder att jag skulle ha påstått detta? Det har jag aldrig gjort. De enskilda mutationerna leder till slumpmässiga förändringar. Vilka av dessa som får föras vidare är inte helt slumpmässigt. Urvalet, du vet... Eller inte.
Citat:
Kvävebaserna måste råka hamna i en sådan inbördes ordning att de råkar koda för vettiga proteiner. Men inte bara det. Kvävebaserna måste också råka hamna i en sådan inbördes ordning att de råkar koda för nån vettig reglering som gör att proteinerna råkar aktiveras vid rätt tillfälle och på rätt plats för att göra nån nytta. Kvävebasernas placering måste ofta passa in i eet sammanhang med flera dimensioner och passa in i system och händeekedjor i många steg.
(Du glömde några "råkar" som jag slängde in åt dig)
Det finns inget att tillägga här som inte redan skrivits. Hamilkar visade att mutationsfrekvensen är tillräckligt hög.
Citat:

Det finns några hyfsade exempel. Men de är inte speciellt tydliga. Men vi har en tråd för denna diskussion och jag tar gärna tag i fler exempel än de enstaka som finns.

Ja, jag märker att du har fastnat vid detta.
Och kan du inte tänka dig något som är själv-existerande så återstår egentligen bara alternativ 1. Om du inte har något eget alternativ som inte kan sorteras under de 4 principiella förklaringsalternativen.

Jag förstår som sagt inte varför din gud är det enda som kan undantas från din regel här.
Citat:

Ok. skall testa detta.

Insignificunt var också en intressant snubbe att diskutera med kunnig och hängde med. Jag skulle gärna vilja diskutera mer med honom. Tyvärr hoppade han av diskussionen när någon talade om för honom att jag var troende och försökte vrida diskussionen mot att handla om kreationism och ID.

När jag kom till Flashback så hade jag hört att debattklimatet var öppnare och sakligare än på t ex Passagen så jag valde att använda samma identitet som tidigare om någon ville Googla och veta mer om mig vad jag tror och anser i olika frågor.
Jag hade en naiv tro att debattörerna på Flashback skulle bemöta argumenten för argumentens egen skull oavsett vilken bakomliggande grundtro man har.

Tyvärr fick jag uppleva motsatsen när folk tog reda på vad jag har för livsåskådning. Fastän jag varit noggrann med att bara argumentera utifrån vetenskapliga belägg så blev plötsligt allt bara kreationistiska argument bara för att jag tror på Gud.
Då gav jag upp och var säkert borta ett år.

Sedan har jag anpassat mig. Och jag uppskattar diskussionerna på olika plan.
Fortfarande längtar jag efter att kunna diskutera frågorna utan religiösa övertoner. Och blir mycket glad när det ibland händer.

Oftast är det ju roligt och utmanande att diskutera med dig när du försöker förstå och hänga med och inte tolkar in en massa förutfattade meningar. Men ibland är du inte rolig att ha att göra med.

Men vi är ju två envisa själar som inte så lätt ger oss. Och mycket ogärna erkänner när vi har fel.

stebe2
Visst. Han var skarp. Men det är många i denna tråd som fallit bort när de insett att du faktiskt inte är uppriktigt sökande, vilket man faktiskt kan missta dig för att vara innan man når ett visst djup i diskussionerna.
Citera
2013-04-06, 20:24
Medlem
Citat:
Två kontrollfrågor innan jag svarar:

1) Kan du tänka dig att det naturliga urvalet har en städande funktion?
Naturligt urval är det namn vi gett den gradvisa icke slumpmässiga process som gör att biologiska egenskaper blir mer eller mindre vanliga i en population på grund av bärarnas olika reproduktionsframgång.

Om populationen i en stabil miljö blivit så välanpassad att alla förändringar är försämringar så kommer det naturliga urvalet att göra att förändringarna elimineras. Så: ja, det kan jag tänka mig.

Citat:
2) Kan du tänka dig att denna städande funktion kan vara ganska dominerande om man ser till hela naturen?
Det är nog teoretiskt möjligt att det skulle kunna vara så om miljön var mycket stabil globalt. Men det ser den ju inte alls ut att vara, vare sig nu eller historiskt.

Så svaret är att det går att tänka sig att det skulle kunna vara så, men i realiteten är det knappast på det viset. Jag vill nog ha belägg för att acceptera påståenden i den riktningen.
Citera
2013-04-07, 22:01
Medlem
Utan att ha bläddrat igenom alla sidor, hur ser det etablerade resonemanget kring teorin om Robert Lanzas Biocentrism ut?

https://www.youtube.com/watch?v=uYyvtrDSEAQ
Citera
2013-04-07, 22:31
Medlem
Pads avatar
Citat:
Nu handlade frågan om vilken grundhållning som vetenskapen har. Och just nu verkar det som att du inte håller med mig om att grundinställningen för vetenskapen skulle vara att man utgåt ifrån att varje händelse eller fenomen har en bokomliggande orsak som man försöker förklara och förstå.

Grundhållningen från vetenskapligt håll är att ta reda på så mycket vi kan om världen och hur den fungerar, i det ingår att vara öppen för att allt kanske inte har kausala samband.

Citat:
Varför måste man skilja på tro och vetenskap? Tron är ju en del av hela ens tillvaro precis som att vetenskapen är en del av tillvaron.
Skälen till att jag tror på Gud är ju den helhetsbild av hela tillvaron och på alla områden som jag har.

Därför att tro är just det, tro. Vetenskap är däremot samlad kunskap. Man kan givetvis basera sin tro på vad man vet, men att försöka rättfärdiga långt gångna slutsatser om universums beskaffenhet där man draperar sin tro i en illasittande mantel man kallar för vetenskap tycker jag är sådär. Då är det mycket bättre att medge att det är just tro man ägnar sig åt.

Citat:
Och faktiskt så ger mig vetenskapen de kanske allra starkaste bevisen för Guds existens och Guds storhet.

Du säger det, men jag är inte så imponerad av vad du skrivit så här långt i den frågan...

Citat:
Skälen till att tro att spagettimonster, PEZ-apparater, flygande tekannor, tomtar skulle ha orsakat universums existens kan jag inte se nånstans. Och det är ju bara löjligt att nämna dessa och sedan inte ha några som helst skäl till varför dessa skulle vara likvärdiga alternativ till en omnipotent Gud.

Jag förstår. Du bara avfärdar dem för att du tycker det är löjligt. Av en ren slump är det faktiskt EXAKT därför som många andra avfärdar din Gud, tänk så ironiskt?

Personligen tycker jag att det är på gränsen till hyckleri att ha den hållningen som du har i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in