2013-04-05, 08:47
Medlem
The Rig Vedas avatar
Man kan också se vilken retorik en mediakoncern använder sig av när de ska försvara sin monopolställning.
Citat:
Kulturchefen Åsa Linderborg skriver att Bonnier har ett unikt ”informationsmonopol men också möjlighet att dirigera det offentliga samtalet. Vem bestämmer vad som är en nyhet? Vad ska vi prata om? Vem får komma till tals?”

Det är journalisten Johannes Wahlström, som själv är av judisk börd, som har gjort granskningen. Nu angrips han av den judiska lobbyn, som kallar honom antisemit:

”Johannes Wahlströms hat och lögner har gjort honom till persona non grata hos alla andra svenska redaktioner med journalistisk ambition och integritet”, skriver Israellobbyisten Lisa Abramowicz och syftar, får det förstås, på landets judiskägda redaktioner. Hon avfärdar sedan Wahlström som ”lögnare och antisemit” och hänvisar till den statsfinansierade underrättelsetjänsten Expos personakt om Wahlströms far.

Den judiske komikern Aron Flam menar att Åsa Linderborg har fördomar mot judar:

”När får man kalla någon för antisemit? Måste en person paradera upp och ner för gatorna iförd nazistuniform för att någon ska reagera?” skriver han på Newsmill och syftar på Linderborg.
http://www.friatider.se/judisk-ilska-nar-aftonbladet-granskar-bonnier

Kritiserar man pressen så får man stämpeln antisemit, det svarar på frågan ang ägarförhållandena.

Vi ser samma sak här med GP, den är inte judisk enligt dörrvakterna, men det är antisemitiskt att gräva i ägarförhållandena.
Citera
2013-04-05, 09:08
Medlem
Medier och journalistik-trådarna blir bara märkligare och märkligare… vissa känns mer som ett symptom på psykisk störning än en diskussion…
Citera
2013-04-05, 11:44
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
I inlägg 17 så hänvisar jag till en intervju med Carl-Johan Bonnier där han förklarar att de har en judisk agenda.

Nu blir ju detta än mer förvirrande. Äger Bonnier GP helt plötsligt?

Fortfarande inget svar på vad den "judiska agendan" går ut på; vad är kriterierna?

Citat:
Vi ser samma sak här med GP, den är inte judisk enligt dörrvakterna, men det är antisemitiskt att gräva i ägarförhållandena.

Vilka djävla dörrvakter, de på Stureplan? Vad har de med detta att göra?
Senast redigerad av bernad_law 2013-04-05 kl. 11:46.
Citera
2013-04-05, 14:41
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Är det någon som kan förklara vad det rent konkret betyder att en tidning är "judisk"? Syns det i middagsrecepten, seriesidorna eller på ledarsidan? Är en proisraelisk tidning utan judiskt innehåll "judisk" eller en antiisraelisk tidning med judisk livsstilsbilaga "judisk"? Är det ägarnas religion eller journalisternas som avgör huruvida tidningen är "judisk"?

Innan vi vet vad detta innebär i TS ögon så är ju ämnet i det närmaste odiskuterbart.
Nu är det inte nödvändigt att enbart konstatera min syn på saken eftersom syftet med tråden är att diskutera frågan och undersöka debattörernas argument för och emot påståendet att GP är en judisk tidning.

Till saken hör att tråden flyttats ett antal gånger och nu har rubrik och trådstart, som framgår i ts, redigerats. Syftet från början var att helt enkelt diskutera GP och tidningens artiklar och journalistik - istället för att starta en ny tråd varje gång GP publicerar något. Min ståndpunkt är alltså att GP är en judisk tidning men av olika anledningar fick inte tråden startas på det viset. Med stor hjälp av en mycket välvillig moderator kan dock tråden i den här formen fortsätta vara öppen.

Med dessa klargörande anmärkningar kan vi gå vidare till dina frågor, som naturligtvis är relevanta och viktiga.

GP ägs av den judiska familjen Hjörne. GP är en del av det judiska Hjörne-bolaget Stampen AB.

I Stampen AB ingår:
Skäreleja AB (52,6%) med VD Josefin Eva Margareta Hjörne Meyer
Familjen Peter Hjörne (21,4%)
Familjen Marika Cobbold Hjörne (13%)
Familjen Sven Nordgren (11%)
Övriga aktieägare (2%)
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stampen_%28f%C3%B6retagsgrupp%29

GP är ett judiskt familjeföretag och på chefredaktörsposten har Harry, Lars och Peter Hjörne suttit under olika perioder. Peter Hjörne skriver regelbundet texter i GP och i Judisk Krönika och har vid olika tillfällen skrivit om sin judiska identitet och om judarnas historia i Göteborg och deras, som han betraktar det, viktiga påverkan på staden och kulturen.

GP och Stampen skiljer sig inte från Bonniers i det här avseendet och såvitt jag förstår förnekar ingen att Bonniers är ett judiskt företag. Det hindrar förstås inte att bolagen kan anställa företagslojala svenskar.

Till din nästa fråga som lyder, och rätta mig om jag tolkar dig fel: är en tidning automatiskt judisk om den ägs (och eller kontrolleras) av judar?

Ja. Den är knappast somalisk eller japansk. Svensk så till vida att den ges ut i Sverige på svenska, men det gör Judisk Krönika också. GP är enligt min mening en djupt svenskfientlig tidning som i decennier på ledarsidorna har propagerat för mångkultur, massinvandring och man har systematiskt tagit aggressivt avstånd från och fördömt alla former av svensk nationalism. Man förnekar den svenska etniciteten och anser den svenska nationalstaten vara förlegad. Tidningen är inte svensk, den är objektivt sett antisvensk. Mångkulturell, globalistisk, kanske någon skulle hävda. Judisk enligt mig.

Jag sätter punkt här för tillfället och uppmuntrar till vidare diskussion om den information jag presenterat.

Under vintern 2012 skrev GP en serie artiklar om en judisk familj som ville bedriva hemundervisning. Den som är intresserad av den frågan kan förkovra sig i GP:s artiklar men jag vill citera en bit ur en av artiklarna:

Citat:
- Det är starka krafter i det svenska samhället som vill att vi ska driva det här vidare, det är en principiellt viktig dom snarare än att det handlar om den här familjen, sa Anders Andersson, sektorchef för utbildning i Majorna-Linné tidigare i höst.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1147404-judisk-ortodox-hemundervisning-provas
Citera
2013-04-06, 00:56
Medlem
MrsMagoos avatar
Hjörne, Harry Edvin, f 26 april 1893 i Waukegan, Ill, USA, d 16 febr 1969 i Gbg, Kristine. Föräldrar: stålverksarbetaren Carl Feter Bengtsson o Mathilda Persson.
http://www.nad.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=13672

Harry Hjörne är begravd på Stampens kyrkogård, ursprungligen Gamla- eller Allmänna begravningsplatsen,[1] även Svenska kyrkogården,[2] är en kyrkogård i stadsdelen Stampen i centrala Göteborg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stampens_kyrkog%C3%A5rd

Namnet Hjörne ser ut att vara taget ser jag då pappan heter Bengtsson.
Harry Hjörnes . Hans son Lars Hjörne (1929-) och sonsonen Peter Hjörne (1952.
Peter Hjörne är son till chefredaktören Lars Hjörne och hans dåvarande hustru Anne, född Gyllenhammar,

Var ser man den religiösa tillhörigheten eller att GP är en judisk tidning?

Citat:
GP ägs av den judiska familjen Hjörne. GP är en del av det judiska Hjörne-bolaget Stampen AB.
Källa tack och då vill jag att du -Wasteland- levererar en kontrollerbar källa.

Hur många generationer behöver man här? Fem kanske räcker för att klargöra eventuella missförstånd.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-04-06 kl. 01:16.
Citera
2013-04-06, 02:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Kulturmarxist

Vad har GP med dina argument att göra rent konkret? Frågan är om Hjörne är judisk eller att GP är en judisk tidning, så jag förstår inte riktigt varför det ska dras annat än om själva GP?

Citat:
Tidningen ingår i Stampen-Koncernen och kontrolleras av den judiska sionistiska klanen Hjörne.
Det är ett inlägg i starten på ämnet så jag undrar var man kan se att Hjörne är judisk inte vad du anser om judar rent generellt.
Citera
2013-04-06, 02:58
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Ja. Den är knappast somalisk eller japansk. Svensk så till vida att den ges ut i Sverige på svenska, men det gör Judisk Krönika också. GP är enligt min mening en djupt svenskfientlig tidning som i decennier på ledarsidorna har propagerat för mångkultur, massinvandring och man har systematiskt tagit aggressivt avstånd från och fördömt alla former av svensk nationalism. Man förnekar den svenska etniciteten och anser den svenska nationalstaten vara förlegad. Tidningen är inte svensk, den är objektivt sett antisvensk. Mångkulturell, globalistisk, kanske någon skulle hävda. Judisk enligt mig.

Frågan hade åtminston varit närmare rimligheten om den varit "är GP:s ledarsida pro-judisk"
Svaret är ja, nej och varken eller. Den är liberal och gör knappast några skillnader mellan folkgrupper.
I övrigt stämmer väl en del av dina argument inte ens överens med verkligheten, och även om de gjorde det så vore det inga tecken på ägarnas etniska/religiösa härstamning.
En politiskt intressantare fråga vore om GP är pro-israelisk, men det jag inte.
Citera
2013-04-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Kulturmarxist

Vad har GP med dina argument att göra rent konkret? Frågan är om Hjörne är judisk eller att GP är en judisk tidning, så jag förstår inte riktigt varför det ska dras annat än om själva GP?.

Nu är mitt inlägg borttaget av någon anledning. Jag bara raljerade över att grupper, styrelser och ägande av medier och tidningar kan vara judiskt fast det inte ser ut så, ex Schibstedt som har en av judisk börd som styrelseordförande och att detta inte bara gäller i Sverige utan i hela världen och att judar som etnisk grupp har en mycket styr ägande och kontrollild av medier glrobalt fast de bara utgör kanske nån promille av befolkningen men kan sitta på 50-90% av ägandet och styrandet av medier i olika länder. Givetvis kan man "sätta debatten då". Judisk ägandekontroll över GP känner jag inte till men en tidning som skulle gå emot strömmen får det säkerligen veta om det. GP är ju en glömt tidning. Aldriog att riksmedierna i Stockholm skulle citera vad som skrivs eller tyck i GP. Göteborg är ju en stad som man bara hör talas om när en spårvagn gått amok. Vad folk tycker och anser där struntar ju riksmedierna i 100%. GP kan betraktas som utfryst.

Det finns en klassisk insiderstory om GP. En journalist från GP skulle gå på presskonferans i Stockholm och departemenstmedarbetare sa, detta möte är bara för press och medier. Jag är från GP. Ja just det sa departementsmedarbetaren som inte visst vad GP (Sveriges näst största tidning) vad för nåt.

Men detta beror på 08orna mentala inavel/dumhet och okunskap snarare än om en judisk konspiration.
Men intresset för debatt och nyheter från Sveriges näst största stad GBG i riksmedierna är nära på nog noll och intet.
Citera
2013-04-06, 13:16
Medlem
Medel-IQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Namnet Hjörne ser ut att vara taget ser jag då pappan heter Bengtsson.
Harry Hjörnes . Hans son Lars Hjörne (1929-) och sonsonen Peter Hjörne (1952.
Peter Hjörne är son till chefredaktören Lars Hjörne och hans dåvarande hustru Anne, född Gyllenhammar,

Var ser man den religiösa tillhörigheten eller att GP är en judisk tidning?
Anne liksom brodern Pehr G. Gyllenhammar är judiska. Pehr har bland annat haft en topposition inom familjen Rothschilds investmentbank Rothschild Europe.
http://www.judiskaforsamlingen.se/en/TheCommunity/tabid/140/Default.aspx
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marika_Cobbold_Hj%C3%B6rne
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pehr_G_Gyllenhammar
Citera
2013-04-06, 14:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medel-IQ
Anne liksom brodern Pehr G. Gyllenhammar är judiska. Pehr har bland annat haft en topposition inom familjen Rothschilds investmentbank Rothschild Europe.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marika_Cobbold_Hj%C3%B6rne
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pehr_G_Gyllenhammar

Ja, han talar om judiskt och skotsk arv. Var han haft topp positioner är ointressant här det enda som gäller är om Hjörne i dag är judisk.
Hur har man förvaltat detta arvet och hur mycket jude är det kvar i dagens Peter Hjörne på GP.

Exakt var i Gyllenhammarledet kommer det judiska in rent konkret alltså var, när och hur?
Det är intressant i fall det är så att man har en anfader eller moder tidigt och man ska anklagas sen för att vara jude. Så jag ser fram emot dina upplysningar. För i de inläggen från wiki står det inget om att PG s judiska arv. Utan det fick jag själv ta fram.

Du kan ju inte vara värre än Hitler själv och mena att det ska gälla över flera hundra år.
5 generationer kanske räcker?

Gyllenhammar är en svensk adlig släkt.
Ättens stamfader är kaptenen Måns Andersson (död 1658 under Slaget i Öresund) vid Jönköpings regemente, son till kaptenen Anders Månsson vid Jönköpings läns fotfolk. Måns Anderssons hustru var Maria von Spraken. Deras son, överstelöjtnant[1] Jonas Månsson (1630-1682) adlades den 10 oktober[2] 1665 under Karl XIs förmyndarregering, med namnet Gyllenhammar, som adlig släkt nr 776 och introducerades på Riddarhuset 1668

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllenhammar

Per Georg Gyllenhammars yngre gren

Oscar Gyllenhammars familjegrav på Östra kyrkogården i Göteborg.
Den femte yngre grenen utgår från ryttmästaren Per Georg Gyllenhammar som var verksam i preussisk tjänst.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-04-06 kl. 15:03.
Citera
2013-04-06, 15:05
Medlem
Medel-IQs avatar
"The mother of Per Gyllenhammar, former president of Volvo, was a member of the Jewish Community of Gothenburg, until her death."

Enligt de religiösa och politiska judiska lagarna där judendom ärvs via modern så är syskonen Gyllenhammar och Peter Hjörne judar och kan exempelvis närsomhelst permanent flytta till Israel om de så önskar.
Senast redigerad av Medel-IQ 2013-04-06 kl. 15:12.
Citera
2013-04-06, 15:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medel-IQ
"The mother of Per Gyllenhammar, former president of Volvo, was a member of the Jewish Community of Gothenburg, until her death."

Enligt de religiösa och politiska judiska lagarna där judendom ärvs via modern så är syskonen Gyllenhammar och Peter Hjörne judar och kan exempelvis närsomhelst permanent flytta till Israel om de så önskar.

Aina Kaplan är den du menar är judinna alltså? Jag återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in