2013-04-05, 11:12
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Funderat en hel del på det där, men har ingen tid att riktigt tänka klart.
Skulle också behöva repetera FUP.

Men, ett smakprov på mina tankar får du här:
Försökte tänka som du, att Marina kanske levde åtminstone en bit in på den 28:e, men då stämmer ingenting förutom bildaccessen och uttaget.
Det skapar för många andra frågor som inte ens har sin grund i indicier. Det känns inte så bra.
NÅGOT borde ju stödja denna teori, i allt vi pratat om, men det är fattigt på den punkten.

Allan, Holländaren m.m. finns inte i min värld innan någon belägger att någon av dessa fanns i Spekeröd denna tid. FB javisst, men nja.

Tänker man att Marina dör natten mellan 27-28 kommer man lite längre, inte minst mha Kvarnis och de flesta resonemang som finns i denna tråd.
Det finns frågor kvar att besvara, men de är inte lika många.

Bevis saknas hur man än tänker, gm har haft en hel del tur.

Edit:
Resonemang i elfte timmen... bör inte besked komma idag?

Den förre åklagaren hade av någon anledning den teorin, och han vägrade se andra möjligheter.

För att bekräfta sin teori tvingades han lägga fram historier om bankomatuttag, falska sms, bilresor med peruk/uppsatt hår etc.

Han lyckades inte bevisa något av detta, och åtalet fallerade därför.

Den vanligaste orsaken till att ett påstående inte går att bevisa, är dock att det inte är sant.

Om man istället tänker sig det enklaste händelseförloppet, nämligen att mordet skedde den 28:e eller natten mellan 28 - 29, stämmer allt mycket bättre.
Citera
2013-04-05, 11:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, det är uppenbart felaktigt. Det finns bara ett sms från syster CJ till MJ. I detta sms upplystes MJ om att hon inte behövde köpa någon ny dragkrok eftersom modern LJ redan gjort detta. Av detta följer att dragkroken avhandlats av MJ redan i hennes första 2 min-sms till CJ.Ja, men då var du på hugget...

Jag vidhåller att MJ:s första sms efter CJ:s uppringning redan var färdigskrivet. - Varför svarade inte MJ, eller varför motringde hon inte? - Efter CJ:s sms tar det i andra omgången MJ hela 5 min 22 sek att tota ihop ett "Lillskruttssvar".
FS kunde inte förutse SMS:et och skriva ett utkast. Han hann knappast på den korta tiden fundera ut vad han skulle skriva, det hann Marina för hon behövde inte fundera ut något. Första SMS:et från Marina kan ha behandlat dragkroken, andra resmålet, som behövde lite eftertanke om det inte var sant.

Varför ringde inte syster C igen? Det är lika ologiskt som att Marina inte ringde. Telefonhistoriken visar att Marina ofta messade.
Citera
2013-04-05, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Den förre åklagaren hade av någon anledning den teorin, och han vägrade se andra möjligheter.

För att bekräfta sin teori tvingades han lägga fram historier om bankomatuttag, falska sms, bilresor med peruk/uppsatt hår etc.

Han lyckades inte bevisa något av detta, och åtalet fallerade därför.

Den vanligaste orsaken till att ett påstående inte går att bevisa, är dock att det inte är sant.

Jag håller med om att det är krystat.
Det är för många luckor i utredningen för att kunna fälla någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Om man istället tänker sig det enklaste händelseförloppet, nämligen att mordet skedde den 28:e eller natten mellan 28 - 29, stämmer allt mycket bättre.

Jag håller inte med om att det enklaste händelseförloppet är att mordet skedde den 28:e eller natten mellan 28 - 29 (bl.a. eftersom Marina tystnade) men ok. Exakt vad stämmer bättre, förutom uttagen och bildaccessen?
Citera
2013-04-05, 12:36
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag hade tänkt mig att du kunde utveckla detta, exempelvis:

Tror du att vilken flipperspelsfantast som helst, skulle säga som flipp-on. Om du ändå är igång, v.v. utveckla din syn på detta:
Litar du på flipp-on?
Litar du på Q då h*n säger sig ha besökt fyndplatsen (men hade tyvärr inte "tid" att delta på söket)?
Litar du på Fnurran då h*n säger sig gjort detsamma?
Litar du på FS då han hävdar att han blivit ombedd att hålla sig borta en hel natt, sovandes en kort sträcka från fyndplatsen, dubbelvikt i lupo med ryggproblem?
Vem ligger bakom lanseringen av Marinas privata bilder i tråden?
Jag är övertygad att många mord inte bara försöker döljas i form av undanskuffat mordoffer (Linda Chen, Marina m.fl) utan också i form av mångtaliga lögner. Vi kan kalla det lögnspåret. Och så finns att följa pengarna förstås. Penningspåret. De två tingen i all sin enkelhet. Lögner finns många, både här och där (LC). I detta fallet finns pengaspåret att finna i en bankomat, uttagna i volym om 10 000 kr på M:s kort. Jag tror varken på FS eller slumpen i detta. Vad tror du?

- Jag har inga skäl att misstro flip-flop då det inte finns någonting som talar emot honom, utöver fantasier från vissa skribenter. Samtidigt så bör all information man får anonymt tas med en nypa salt tills informationen bekräftas, men så länge inget motsäger informationen så bör man heller inte bortse från den helt.

- Jag vet att Q varit på platsen, tillsammans med fnurra dessutom, så får du svar på båda dessa frågor.

- FS är fortfarande en av de som vi vet haft möjlighet att utföra gärningen och därför så kan det finnas skäl för honom att inte tala sanning. Visst låter det otroligt att han skulle ha varit där, samtidigt så har han givit information som tyder på att han varit där i närtid, med tanke på arbetet på parkeringen. Men det är samma med FS som med alla andra, det finns inget som talar emot att han var där, möjligtvis osannolikheten, men det är inget bevis för att han talar osanning.

- Jag har ingen aning om var bilderna kommer ifrån och att spekulera känns ju tämligen meningslöst då dessa spekulationer inte kommer att bekräftas. Bilden fyller dock en viss funktion men kan även förstå om vissa reagerar på den.
Citera
2013-04-05, 13:15
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
- Jag har inga skäl att misstro flip-flop då det inte finns någonting som talar emot honom, utöver fantasier från vissa skribenter. Samtidigt så bör all information man får anonymt tas med en nypa salt tills informationen bekräftas, men så länge inget motsäger informationen så bör man heller inte bortse från den helt.

- Jag vet att Q varit på platsen, tillsammans med fnurra dessutom, så får du svar på båda dessa frågor.

- FS är fortfarande en av de som vi vet haft möjlighet att utföra gärningen och därför så kan det finnas skäl för honom att inte tala sanning. Visst låter det otroligt att han skulle ha varit där, samtidigt så har han givit information som tyder på att han varit där i närtid, med tanke på arbetet på parkeringen. Men det är samma med FS som med alla andra, det finns inget som talar emot att han var där, möjligtvis osannolikheten, men det är inget bevis för att han talar osanning.

- Jag har ingen aning om var bilderna kommer ifrån och att spekulera känns ju tämligen meningslöst då dessa spekulationer inte kommer att bekräftas. Bilden fyller dock en viss funktion men kan även förstå om vissa reagerar på den.
Ja, att Q och Fnurran haft ett gott öga till varandra (redan från första ögonkastet) är ingen nyhet - men att de gjort gemensam sak och besökt fyndplatsen var en stor nyhet för tråden. Att det skulle vara så svårt för Q att berätta det. Jag skulle iallafall vara mycket intresserad av att få ta del av vilket datum exkursionen gick av stapeln, bara för att vidimera sakens riktighet. (För även denna info besitter du ju utifrån vad anonyma källor berättat för dig?)

Visst är det osannolikt att FS skulle ha sovit så nära platsen för Marinas sista vila. Nästan för bra för att vara sant. Ska bli spännande att följa fortsättningen på detta startskott.
Citera
2013-04-05, 14:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
FS kunde inte förutse SMS:et och skriva ett utkast.
Han kunde emotse ett telefonsamtal från CJ eftersom MJ planerat en aktivitet tillsammans med henne. Därför kunde han också förbereda ett sms rörande denna aktivitet.
Citat:
Han hann knappast på den korta tiden fundera ut vad han skulle skriva, det hann Marina för hon behövde inte fundera ut något. Första SMS:et från Marina kan ha behandlat dragkroken, andra resmålet, som behövde lite eftertanke om det inte var sant.
Du hittar på saker som inte motsvaras av verkligheten. - CJ:s svars-sms utvisar vad MJ:s första sms handlade om; i detta ingick både dragblock, L-köping - och att hon av outrannsakliga skäl inte kunde prata. - Däremot gick ju ett snabbt sms bra, följt av ett mer långrandigt sådant. - Vidare utvisar 2 min 26 sek (./. telefonsvararsignaler plus 2 sek avlyssning från CJ:s sida) resp. 5 min 22 sek för att knappa in det andra sms:et) att detta första sms varit väl förberett, medan det andra givetvis var avhängigt CJ:s svar.
Citat:
Varför ringde inte syster C igen? Det är lika ologiskt som att Marina inte ringde.
Varför skulle CJ ringa igen!? - Hon hade ju fått svar på tal av MJ, nämligen att MJ struntat i såväl deras överenskomna aktivitet som att lämna ett återbud. - Hon var givetvis också förbannad och lite ställd visavi MJ:s opåkallade nonchalans.
Citat:
Telefonhistoriken visar att Marina ofta messade.
Kunde hon svara så gjorde hon det, och här hade hon formligen slängt sig på sms-knapparna och försökt ge sken av att hon kört bil. - 5 min 47 sek efter avslutad kontakt med CJ sms:as från MJ:s mobil en fordonsfråga från en plats i närheten av fyndplatsen, alt. från ett stopp som gjorts alldeles efter att från bostadshuset ha kört den långa backen ned till utfarten till Svartedalsvägen; det är de enda ställen där vittnet MN:s bil den aktuella tiden kunnat observeras. - Samtidigt uppger FS att han under em vandrat i väg till Ålevatten och suttit en stund på räcket vid badplatsen där vittnet MN stannat till som hastigast. - Varför uppger FS att han promenerat till en plats där MN befunnit sig? - Svaret får vi i FUP, s. 942ff: Han är efter att ha tillfrågats om han fått något sms från MJ rädd för att ha mastats på fel plats och väljer att förekomma, i stället för att förekommas. Av samma anledning uppger han sig ha glömt sin mobil när han kört till kyrkogården - av den enkla anledningen att han aldrig har varit på någon kyrkogård, och i vart fall inte en hel natt, och i all synnerhet inte natten 28-29/7.
Citera
2013-04-05, 14:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Han kunde emotse ett telefonsamtal från CJ eftersom MJ planerat en aktivitet tillsammans med henne. Därför kunde han också förbereda ett sms rörande denna aktivitet.
Men varför förbereda? Det gick bra att skriva efter att samtalet kommit.
Citat:
Du hittar på saker som inte motsvaras av verkligheten. - CJ:s svars-sms utvisar vad MJ:s första sms handlade om; i detta ingick både dragblock, L-köping - och att hon av outrannsakliga skäl inte kunde prata. - Däremot gick ju ett snabbt sms bra, följt av ett mer långrandigt sådant. - Vidare utvisar 2 min 26 sek (./. telefonsvararsignaler plus 2 sek avlyssning från CJ:s sida) resp. 5 min 22 sek för att knappa in det andra sms:et) att detta första sms varit väl förberett, medan det andra givetvis var avhängigt CJ:s svar.
Om hela meddelandet fanns i första SMS:et måste andra SMS:et varit tomt. Det går inte att avgöra vilken del av meddelandet som fanns i andra SMS:et.
Citat:
Varför skulle CJ ringa igen!? - Hon hade ju fått svar på tal av MJ, nämligen att MJ struntat i såväl deras överenskomna aktivitet som att lämna ett återbud. - Hon var givetvis också förbannad och lite ställd visavi MJ:s opåkallade nonchalans.
CJ kunde ha ringt om att mamma skulle köpa dragblocket. Att första samtalet besvarades med SMS kunde förklaras naturligt med att Marina inte var vid telefonen och kunde svara när det ringde. Hade hon inte svarat vid andra samtalet, direkt efter SMS:et, hade det varit skumt. Det var en risk FS tog om det var han som skrev. Han borde ha avstått från att svara öht.
Citat:
Kunde hon svara så gjorde hon det, och här hade hon formligen slängt sig på sms-knapparna och försökt ge sken av att hon kört bil. - 5 min 47 sek efter avslutad kontakt med CJ sms:as från MJ:s mobil en fordonsfråga från en plats i närheten av fyndplatsen, alt. från ett stopp som gjorts alldeles efter att från bostadshuset ha kört den långa backen ned till utfarten till Svartedalsvägen; det är de enda ställen där vittnet MN:s bil den aktuella tiden kunnat observeras. - Samtidigt uppger FS att han under em vandrat i väg till Ålevatten och suttit en stund på räcket vid badplatsen där vittnet MN stannat till som hastigast. - Varför uppger FS att han promenerat till en plats där MN befunnit sig? - Svaret får vi i FUP, s. 942ff: Han är efter att ha tillfrågats om han fått något sms från MJ rädd för att ha mastats på fel plats och väljer att förekomma, i stället för att förekommas. Av samma anledning uppger han sig ha glömt sin mobil när han kört till kyrkogården - av den enkla anledningen att han aldrig har varit på någon kyrkogård, och i vart fall inte en hel natt, och i all synnerhet inte natten 28-29/7.
Hon har inte givit sken av att köra bil. Hon påstod att hon var på väg till Lin/dköping, och det är vanligt att man säger så när man avser att vara på väg någonstans. Varför måste jag upprepa det? MN:s bil kunde observeras från badplatsen i Anvik 2 min 2 sek före fordonsfrågan. Fordonsfrågan kan ha skickats därifrån. Om man är ute på promenad från Övre Röra är det naturligt att man hamnar i Anvik. Det behöver inte vara osant.
Citera
2013-04-05, 15:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Men varför förbereda? Det gick bra att skriva efter att samtalet kommit.Om hela meddelandet fanns i första SMS:et måste andra SMS:et varit tomt. Det går inte att avgöra vilken del av meddelandet som fanns i andra SMS:et.
Det gör det eftersom CJ bara avsände ett sms och i detta sms frågade vad MJ menade; om hon var på väg till L-köping, eller redan var framme. CJ hade ju också reagerat på att det inte stämt med tiden när FS upplyst henne om att MJ lämnat bostaden vid lunchtid. Härtill fanns uppgift om dragblocket och att MJ inte behövde köpa något (med anledning av att MJ i sitt första sms sagt att hon skulle inköpa ett sådant och åka till Tjörn nästföljande dag).
Citat:
Att första samtalet besvarades med SMS kunde förklaras naturligt med att Marina inte var vid telefonen och kunde svara när det ringde.
Knappast troligt, va? Hon slängde sig ju, som jag påpekade, snabbt på telefonen och knappade in ett sms. - Var befann sig då hennes mobil? - Det hade gått snabbare att ringa, och varit mer relevant pga återbudet.
Citat:
Hade hon inte svarat vid andra samtalet, direkt efter SMS:et, hade det varit skumt.
"...direkt efter sms:et"!? Hon kunde ju inte prata, skrev hon ju.
Citat:
Det var en risk FS tog om det var han som skrev. Han borde ha avstått från att svara öht.
Det hade inte gått, nej. Han var betjänt av tid; massor av tid, och här fanns en planerad aktivitet nära i tiden som måste avstyras på lämpligt sätt; därav också sms nr 2 från MJ i vilket "Lillskrutt" lugnas och MJ försäkrar att hon älskar henne, osv.
Citat:
Hon har inte givit sken av att köra bil. Hon påstod att hon var på väg till Lin/dköping, och det är vanligt att man säger så när man avser att vara på väg någonstans.
Det är också vanligt att man säger så om man bokstavligen är på väg till L-köping. - Och tydligen hade CJ uppfattat saken så, eller det blev dubbeltydigt och hon visste inte riktigt huruvida MJ redan var framme: Hon reagerade på att FS sagt att hon lämnat bostaden vid middagstid. - Men dubbeltydighet är vi vana vid i den här tråden.
Citat:
MN:s bil kunde observeras från badplatsen i Anvik 2 min 2 sek före fordonsfrågan. Fordonsfrågan kan ha skickats därifrån.
Ja, det är en av flera möjligheter.
Citat:
Om man är ute på promenad från Övre Röra är det naturligt att man hamnar i Anvik. Det behöver inte vara osant.
Det finns lite för många "sammanträffanden" vid det här laget: FS har hela tiden ett nära geografiskt samröre med såväl MJ som X; från närheten till fyndplatsen (både betr. promenaden som sovplatsen), till fordonsfrågan från en plats nära fyndplatsen, och slutligen ett sms avsänt av X till FS då de befann sig mycket nära varandra.
Citera
2013-04-05, 15:57
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jag håller med om att det är krystat.
Det är för många luckor i utredningen för att kunna fälla någon.

Jag håller inte med om att det enklaste händelseförloppet är att mordet skedde den 28:e eller natten mellan 28 - 29 (bl.a. eftersom Marina tystnade) men ok. Exakt vad stämmer bättre, förutom uttagen och bildaccessen?

Jag begriper inte varför Kvarnström envisades med att mordet skulle ha skett 27 - 28 juli.

Om han hade gått på linjen att hon mördades den 28 - 29, hade han sluppit att komma upp med alla dessa invecklade och konstiga scenarier.
Han hade helt enkelt kunnat konstatera att FS hade ett mycket svagt alibi för mordnatten.
Det hade han definitivt kommit mycket längre med.
Citera
2013-04-05, 16:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det gör det eftersom CJ bara avsände ett sms och i detta sms frågade vad MJ menade; om hon var på väg till L-köping, eller redan var framme. CJ hade ju också reagerat på att det inte stämt med tiden när FS upplyst henne om att MJ lämnat bostaden vid lunchtid. Härtill fanns uppgift om dragblocket och att MJ inte behövde köpa något (med anledning av att MJ i sitt första sms sagt att hon skulle inköpa ett sådant och åka till Tjörn nästföljande dag).
Källa på det fetade? Om Marina menade att hon var på väg att ge sig av till Lin/dköping, och CJ uppfattade att hon var fysiskt på väg så var reaktionen inte konstig.
Citat:
Knappast troligt, va? Hon slängde sig ju, som jag påpekade, snabbt på telefonen och knappade in ett sms. - Var befann sig då hennes mobil? - Det hade gått snabbare att ringa, och varit mer relevant pga återbudet.
Hon kunde inte prata.
Citat:
"...direkt efter sms:et"!? Hon kunde ju inte prata, skrev hon ju.
Just det. FUP sid 1136 "När hon är på möten och hon får nånting, då svarar hon på sms". Det kanske gäller dejter också.
Citat:
Det hade inte gått, nej. Han var betjänt av tid; massor av tid, och här fanns en planerad aktivitet nära i tiden som måste avstyras på lämpligt sätt; därav också sms nr 2 från MJ i vilket "Lillskrutt" lugnas och MJ försäkrar att hon älskar henne, osv.
Varför det? Brann det i knutarna? Efter att Marina underlät att svara i telefonen första gången tog det fyra dagar innan någon kom till huset. Källa på det fetade? Kände FS till aktiviteten?
Citat:
Det är också vanligt att man säger så om man bokstavligen är på väg till L-köping. - Och tydligen hade CJ uppfattat saken så, eller det blev dubbeltydigt och hon visste inte riktigt huruvida MJ redan var framme: Hon reagerade på att FS sagt att hon lämnat bostaden vid middagstid. - Men dubbeltydighet är vi vana vid i den här tråden.
Som sagt, CJ kan ha uppfattat annorlunda än vad Marina menade, såvida inte Marina körde med en vit lögn för att slippa berätta att hon hade en planerad nattgäst.
Citat:
Ja, det är en av flera möjligheter.Det finns lite för många "sammanträffanden" vid det här laget: FS har hela tiden ett nära geografiskt samröre med såväl MJ som X; från närheten till fyndplatsen (både betr. promenaden som sovplatsen), till fordonsfrågan från en plats nära fyndplatsen, och slutligen ett sms avsänt av X till FS då de befann sig mycket nära varandra.
X och FS var inte nära varandra, de var i olika mobilceller, som inte gränsar till varandra annat än möjligen i skogen. Tycker du dessa sammanträffanden är besynnerliga, men inte sammanträffandet att alla FB:s utpekanden av var Marina kan vara pekar bort från FP. Eller att Marina har en "sexkontakt" i Lidköping, eller att flera vittnar om en ny bekant i Linköping?
Citera
2013-04-05, 17:33
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
-

Det här var ju lite spännande, Q var alltså där tillsammans med Fnurran.
Quarrel, varför sa du inte detta med en gång? När var ni där? Har du varit där fler gånger?
Var det i samma veva som du var vid Adenmarks?
Vad kom ni fram till förutom att Lupon inte kunde köra på vägen?
Hade ni några bilder o dela med er av?
Citera
2013-04-05, 17:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Varför det? Brann det i knutarna? Efter att Marina underlät att svara i telefonen första gången tog det fyra dagar innan någon kom till huset.
Ja, det brann i knutarna. När som helst kunde vem som helst dyka upp.
Citat:
Källa på det fetade?
Tingsrättens dom, s. 24.
Citat:
X och FS var inte nära varandra, de var i olika mobilceller, som inte gränsar till varandra annat än möjligen i skogen. Tycker du dessa sammanträffanden är besynnerliga, men inte sammanträffandet att alla FB:s utpekanden av var Marina kan vara pekar bort från FP. Eller att Marina har en "sexkontakt" i Lidköping, eller att flera vittnar om en ny bekant i Linköping?
Nej, långtifrån alla FB:s utpekanden av var MJ skulle kunna befinna sig pekade bort från FP. Exempelvis säger han att FS ändå är så pass smart att han inte skulle gömma MJ nära bostadshuset – vilket visade sig helt överensstämma med fyndplatsens belägenhet. FB säger också – efter att ha tipsat om motorcrossbanan - att om det är FS som ligger bakom så tror han inte att han har kört speciellt långt för då har han inte möjlighet att ta sig hem. Från cross-banan och hem till MJ är det ca 1 mil vilket FS kan gå, menar FB. – Även detta visade sig stämma väl överens med verkligheten. FB upplyser vidare om Lupons trasiga avgasrör – vilket kunnat få polisen att bege sig ut för att söka efter platser med en lång, stenig backe med höga mittsträngar - liknande fyndplatsens, och givetvis belägna mindre än 10 km från bostaden. När helikoptrar cirkulerade över MJ:s hus underströk FB återigen att han inte trodde att MJ låg gömd någonstans i närheten av bostadshuset – vilket återigen var helt rätt bedömning.

När MJ:s bil hittades på pendelparkeringen underströk FB att MJ inte pendlar; att det visserligen hänt att hon tagit tåget mellan Göteborg och Stockholm i jobbet men att hon aldrig skulle ta varken tåg eller buss från Stora Höga till Göteborg. Om hon ska någonstans så tar hon bilen. – Och detta är ju ungefär samma sak som att säga att om MJ är mördad så är det hennes baneman som kan ha parkerat bilen i Stora Höga. - Så du är helt ute och cyklar betr. ditt numera tämligen tröttsamma och enkelspåriga misstänkliggörande av vittnet FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in