2013-04-02, 21:32
Medlem
theshades avatar
Jag har beställt ett par gånger tidigare utan problem, men nu blir man ju lite tveksam.

Någon som vet mer om vilka sidor/fraktbolag som eventuellt är säkra nu?
Citera
2013-04-02, 23:06
Medlem
codehackers avatar
Aretthom / Courfory hade inte hört om nåt problem för deras kunder i alla fall.
Citera
2013-04-03, 13:58
Medlem
forren1s avatar
Det är väl dom man fraktar med som man ska oroa sig över om de fastnar i tullen inte hemsidan, eller?
Citera
2013-04-03, 19:19
Medlem
Inte värt att beställa nu eller? Med tanke på dom stora raiderna.. Fan jag som skulle behöva sprit till nästa helg!
Citera
2013-04-03, 22:24
Medlem
forren1s avatar
Kan man beställa nu från bodegashop och frakta hem det med box express eller är det risk att man måste betala tullen?
Citera
2013-04-04, 18:08
Medlem
suki-91s avatar
Svårt att förutspå vilka lager som kommer att genomsökas, och när.

Talade med Tullen idag och de har ju tre månader på sig att reda ut vilka som "ställt säkerhet till Skatteverket" och som i sin tur får ut sina varor utan straffskatt.
Vi andra som litat på den info som står tillbuds på Bodegashops hemsida får surt vänta på inbetalningsavin.
Citera
2013-04-04, 21:17
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suki-91
Svårt att förutspå vilka lager som kommer att genomsökas, och när.

Talade med Tullen idag och de har ju tre månader på sig att reda ut vilka som "ställt säkerhet till Skatteverket" och som i sin tur får ut sina varor utan straffskatt.
Vi andra som litat på den info som står tillbuds på Bodegashops hemsida får surt vänta på inbetalningsavin.

Vad betyder "ställt säkerhet till Skatteverket"?
Citera
2013-04-05, 06:45
Medlem
eXeems avatar
Beställt alkohol från Spanien via Tyskt transportföretag nu fast i tullen.

Hej på er alla!

För två-tre veckor sedan fick jag ett mail av min transportör att mina varor hade fastnat i tullen för punktskatteutredning. Tullen skulle höra av sig vilket dom inte har gjort ännu. Jag skulle även skicka in fullmakt att mitt transportföretag får transportera vidare mina varor.

Nu till min fråga vad kommer jag att få betala ? Det är 5 flaskor drygt 4 liter 40% sprit. Är jag tvungen att betala? Jag har ju ändå ombesörjt transporten själv via utomstående transportbolag.
Vad ska jag göra? Känns lite segt att börja dra igång en rättsprocess men jag tycker ändå att med tanke på att jag köpt mina varor i ett EU land samt betalat alkoholskatt redan en gång i det landet (Spanien) ska jag väll inte drabbas av dubbel beskattning. Är inte hela tanken med EU att vi ska ha en öppen handel?
Citera
2013-04-05, 07:03
Medlem
JackBlacks avatar
Skatten på sprit är 253 kr per liter.

"Spritdryck, tull 4 kr/liter, skatt 253 kr/liter"

http://www.tullverket.se/innehallao/a/alkoholegetbruk/alkohol/alkoholfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba928 000631.html

I övrigt så skulle du i förväg ha anmält din beställning till Skatteverket.

"Vem ska betala alkoholskatten?
Svensk alkoholskatt ska betalas av köparen när köparen själv ordnar transporten av alkoholen till Sverige (oavsett om det är yrkesmässig transport, vän eller granne). Köparen ska då meddela Skatteverket innan transporten påbörjas och ställa säkerhet för varorna."

"Skattskyldighet
Beträffande alkoholvaror avsedda för kommersiellt bruk eller alkohol som förs in genom yrkesmässig befordran eller oberoende mellanhand, ska skatt betalas för varorna. Den som för in alkohol utan att betala skatt för varorna riskerar att varorna omhändertas av Tullverket för debitering av punktskatt. Även misstanke om brott enligt lagen (1998:506) om punktskattekontroll kan uppkomma."

http://www.tullverket.se/innehallao/a/alkoholegetbruk/alkohol/alkoholfranettannateuland.4.4ab1598c11632f3ba92800 0525.html
Citera
2013-04-05, 07:18
Medlem
eXeems avatar
Okej så en tusenlapp lite drygt trist men kanske inte hela världen ändå. Att anmäla till skatteverket att jag skulle importera spriten var inte att tänka på. Hoppades såklart att den skulle gå obemärkt förbi

Så har jag nån möjlighet att slippa betala tullen och ändå få ut mina grejjer? Har jag nån rätt på min sida?

Hur sker själva inbetalningen? Hamnar det på deklarationen eller ska det betalas innan jag får ut mina beslagtagna varor?

Tycker ni att jag ska höra av mig nu till tullen eller ska jag vänta på att dom hör av sig till mig?

Om jag nu är misstänkt för brott vad riskerar jag att åka dit på? Borde jag vara orolig?
Senast redigerad av eXeem 2013-04-05 kl. 07:21.
Citera
2013-04-05, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXeem
Okej så en tusenlapp lite drygt trist men kanske inte hela världen ändå. Att anmäla till skatteverket att jag skulle importera spriten var inte att tänka på. Hoppades såklart att den skulle gå obemärkt förbi

Så har jag nån möjlighet att slippa betala tullen och ändå få ut mina grejjer? Har jag nån rätt på min sida?

Hur sker själva inbetalningen? Hamnar det på deklarationen eller ska det betalas innan jag får ut mina beslagtagna varor?

Tycker ni att jag ska höra av mig nu till tullen eller ska jag vänta på att dom hör av sig till mig?

Om jag nu är misstänkt för brott vad riskerar jag att åka dit på? Borde jag vara orolig?
Du har ingen rätt på dina sida när det gäller att få ut grejerna utan att betala skatten.
Citera
2013-04-05, 18:13
Medlem
suki-91s avatar
En kontant deposition, eller att banken går i god för dig. Jag citerar nedan ett utdrag ifrån Tullens hemsida.

"Säkerhet för tull och moms
Normalt måste du ställa säkerhet för både tull och moms, men om du är momsregistrerad i Sverige behöver du bara ställa säkerhet för tullavgiften."

Det betyder väl i sak ungefär att du betalt in svensk alkoholskatt i förväg vilket är 200 kr/litern för 40% alkohol.

Jag fick en lunta papper ifrån Tullen idag där jag informerats om att sprit påträffats vid Rosenlundsdepån i Jönköping. 24 liter sprit, sorterna specade i antal och volym. Mitt namn o adress bifogat.
Om ett par dagar kommer jag få ett bekräftelsebrev där jag får styrka att jag delgivits ovanstående. SInom två veckor kommer jag att få ett inbetalningskort på 4801 kr för påförande av alkoholskatt, samt 960 kronor i fraktavgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in