2013-04-04, 22:45
Medlem
Reimers avatar
En tredje rättegång innebär gå i fängelse utan att passera gå, då har HD funnit sådana omständigheter att FS blir dömd för det som åklagaren har yrkat så enkelt är det.

Får Sannerholm resning så anser HD att de bevis som han presenterat skulle ha förändrat HR,s syn på saken så pass mycket att domen mot FS skulle ha blivit annorlunda.
Citera
2013-04-04, 22:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En tredje rättegång innebär gå i fängelse utan att passera gå, då har HD funnit sådana omständigheter att FS blir dömd för det som åklagaren har yrkat så enkelt är det.

Får Sannerholm resning så anser HD att de bevis som han presenterat skulle ha förändrat HR,s syn på saken så pass mycket att domen mot FS skulle ha blivit annorlunda.
Det beror på vilka motbevis advokaten kan prestera. Det är inte säkert att advokaten får ta del av åklagarens bevis förrän ärendet är rest. Ta t.ex. vittnet KH, som kallades av åklagaren, men blev försvarsvittne.
Citera
2013-04-04, 22:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Kanske ja. Men HD går väl enbart på åklagarens uppgifter när den behandlar resningen? Jag har för mig att det står att det ska vara "sannolikt" att utgången hade blivit annorlunda om bevisningen varit känd.

Jag är ju inte jurist, men jag tror att "sannolikt" betyder 50% chans, eller högre, i de här sammanhangen.
Citera
2013-04-04, 22:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det beror på vilka motbevis advokaten kan prestera. Det är inte säkert att advokaten får ta del av åklagarens bevis förrän ärendet är rest. Ta t.ex. vittnet KH, som kallades av åklagaren, men blev försvarsvittne.

Nej, om resnings bifalles så är saken klar, då har åklagarsidan så pass starka bevis att den tidigare domen kommer att undanröjas.

Försvarets motbevis kommer inte att få ett så pass stort värde att det kan påverka en annan utgång.
Citera
2013-04-04, 22:55
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Du blandar ihop det. Det är advokat Hansson tillsammans med IT-forensikern Frågaintemig som kommer överens om att datoraccessen på em 28 kan ha gjorts av en katt. Ingen har föreslagit att något annat än en människa loggade in som admin på bildservern 28 kl 8. Om FS hade tid att titta på bilder kl 8 på morgonen hade han också tid att göra uttaget.

Jag försöker inte få er läsare att tro att FS är oskyldig. Jag försöker få er läsare att inse att det saknas bevis för att han är skyldig. Jag är väldigt trött på dina försök att få oss läsare att tro att FS är skyldig när det saknas bevis.
Du gillar ju den enklaste lösningen. Det finns ingen enklare lösning än att Fredrik Svensson är skyldig till mordet på MJ.

Att bevisen inte räckte till en fällande dom innebär inte att han är oskyldig, eller hur? Tror du att Fredrik Svensson tog livet av Marina?
Citera
2013-04-04, 22:58
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Du sa själv att skräp hade dumpats i åratal. Det är olämplig plats att dumpa en kropp på, särskilt av någon som känner till platsen. Är det någon bank som skickar ut kontoutdrag månadsvis, och vid månadsskiften? De kontoutdrag som jag brukade få tidigare kom mitt i månaden. Vad har det med saken att göra att en av de två längre presenningarna är borta? Tror du att den användes? Den var grön. Varför användes inte den kvarvarande? Den var grön. Grön enligt utsago av FS, och han har ingen anledning att ljuga. Hans lögner här påverkar inte rättsprocessen.
Det fetade.

Ja.
Citera
2013-04-04, 23:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Kanske ja. Men HD går väl enbart på åklagarens uppgifter när den behandlar resningen? Jag har för mig att det står att det ska vara "sannolikt" att utgången hade blivit annorlunda om bevisningen varit känd.

Jag är ju inte jurist, men jag tror att "sannolikt" betyder 50% chans, eller högre, i de här sammanhangen.

Det är bara att kolla på de fall som gått till resning till förfång för den tilltalade 100% fällande, likaså kan du kolla på de fall där resning beviljats till gagn för den tilltalade, samma siffra, så om RÅ lyckas få till en resning så är saken klar.
Citera
2013-04-04, 23:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är bara att kolla på de fall som gått till resning till förfång för den tilltalade 100% fällande, likaså kan du kolla på de fall där resning beviljats till gagn för den tilltalade, samma siffra, så om RÅ lyckas få till en resning så är saken klar.
Om det vore så enkelt skulle man kunna skippa rättegången. Men den har ett syfte. Försvaret kommer till tals. Fram till resning har försvaret inget att säga till om.
Citera
2013-04-04, 23:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Om det vore så enkelt skulle man kunna skippa rättegången. Men den har ett syfte. Försvaret kommer till tals. Fram till resning har försvaret inget att säga till om.

Du missförstår nu, om RÅ kan få igenom en resning i det här läget är åklagarsidans bevis så pass starka att en fällande dom är konstaterad.

RÅ ska alltså upphäva orubblighetsprincipen och om det ska lyckas så måste deras bevis vara så pass starka att de skulle ha ändrat utfallet i den dom som ska upphävas.
Citera
2013-04-04, 23:13
Moderator
Eerieyes avatar
Jag vet alltså inte säkert - men nog används ordet "sannolikt" i sammanhanget? Antalet fall av resning till men för den tilltalade är för litet för att det ska gå att dra några slutsatser.

Inget nytt förresten? Nu är det mindre än två veckor kvar. 10 arbetsdagar.
Citera
2013-04-04, 23:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du missförstår nu, om RÅ kan få igenom en resning i det här läget är åklagarsidans bevis så pass starka att en fällande dom är konstaterad.

RÅ ska alltså upphäva orubblighetsprincipen och om det ska lyckas så måste deras bevis vara så pass starka att de skulle ha ändrat utfallet i den dom som ska upphävas.
Jag missförstår inte. Fortfarande har inte försvaret fått en syl i vädret innan tredje rättegången börjar. De flesta rättegångar över huvud taget vinns av åklagaren. Men det förekommer att försvaret vinner. Och vi har för lite utfall av resningar till men för den friade för att kunna dra någon statistisk slutsats av tredje rättegångarna mot dem.
Citera
2013-04-04, 23:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ser man inte att det är blod är det nog så pass mycket självförnekelse att man gör bort sig helt enkelt genom att påpeka att man inte ser en självklarhet. En klassisk bild på ett skott i huvudet.
Hade FS vetat att det var blod hade han inte tvekat om vad det var.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Behövs inte det finns uppgifter på att Fredrik bevakar tråden som en hök. Det är en bedömningsfråga helt enkelt.
Du har alltså ingen källa, ett rent påhitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in