2012-02-03, 19:59
Medlem
drbondos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Anafranil och tvång?

Hej! Har svår tvångsproblematik och efter ett försök med SSRI (som gjorde mig gladare och mer social) men inte hjälpte mot tvånget fick jag Anafranil utskrivet. Har nu ätit det i totalt 8 veckor, varav fyra med dosen 150 mg. Ska nu höja dosen ytterligare till 200mg då jag inte fått någon som helst avlastning plus känt mig mer deppresiv än på SSRI. Hur länge ska jag vänta för att kunna bedömma medicinen som för mig ej fungerande?

Har annars hört mycket gott om medicinen och förstår inte hur den kan ge mig en sån svag effekt? Har heller inga biverkningar förutom lite magont första veckorna.

Kört 150 mg i 7 v men det tog 5-6 v innan jag fick positiv effekt. Lycka till.
Citera
2013-04-01, 19:30
Medlem
Chelskeys avatar
Ni som äter/har ätit Anafranil/Klomipramin

Jag tänkte dra igång en tråd, helt dedikerad till Anafranil/Klomipramin. Vad man har att säga om medicinen osv. Ska själv få börja med den imorgon, så vill gärna höra vad ni tycker. Vet att den används frekvent av personer med OCD. Men även för depression och andra ångestproblem.

Intressant sida :

http://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=19906&name=ANAFRANIL

Där kan man se att anafranil verkar ha ganska hög success rate, med ett snittvärde på 3.9.

Så, om ni har ätit, eller äter anafranil. Dela gärna med er!
Citera
2013-04-13, 23:11
Medlem
ZebraEs avatar
Jag hade förutom en kombo av sertralin och en låg dos anafranil(10 mg)

Det fungerade väldigt bra för mig, anafranilen fungerade bra för min ångest, vad jag kan minnas.
Citera
2013-04-14, 17:56
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebraE
Jag hade förutom en kombo av sertralin och en låg dos anafranil(10 mg)

Det fungerade väldigt bra för mig, anafranilen fungerade bra för min ångest, vad jag kan minnas.

I vilket syfte, åt du respektive medicin? Finns det inte risk för serotonergt syndrom med den kombinationen?
Citera
2013-04-16, 21:51
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Varför skriver man inte ut så mycket Anafranil nu för tiden? Eller gör man det? Vilka signalsubstanser verkar Anafranil på? Är Anafranil kraftigare än Cipralex?

Kan man köra Mirtazapin och Anafranil som combo?

Mvh

P-H
Citera
2013-04-16, 22:06
Medlem
dont-you-want-mes avatar
Har ätit Anafranil i tablettform och även fått det injicerat. Fungerade faktiskt väldigt bra psykiskt, fick tillbaka livsgnistan igen. Fick dock sluta pga biverkningar from hell. Extrema svettningar, darrade som ett asplöv, dimsyn och svårigheter med att kissa. Jag kunde sitta på toa i 45min utan att det kom något trots att jag var sjukt kissnödig. Allt detta ledde till att jag bestämde mig för att avsluta behandlingen.
Citera
2013-04-17, 09:10
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Varför skriver man inte ut så mycket Anafranil nu för tiden? Eller gör man det? Vilka signalsubstanser verkar Anafranil på? Är Anafranil kraftigare än Cipralex?

Kan man köra Mirtazapin och Anafranil som combo?

Mvh

P-H

Det anses vara gammalt, med många biverkningar. Dock fungerar det jättebra för många som testat de flesta andra mediciner. Ofta så ges inte denna, om inte personen ber om det, och testat andra antidepp innan, utan eller med dåliga resultat. En hel del slutar p.ga biverkningarna också, men alla är olika, och vissa får inga alls nästan.

Mirtazapin + anafranil tror jag inte borde vara något problem. Anafranilen påverkar hjärnan på ett bredare "spektra" än cipralexen, därav fler biverkningar också. Det är kraftigare och anses vara det mest effektiva antidepressivumet.

För personer med OCD, så sägs det vara en "lifesaver".

Men det är för många andra orsaker också, fobier, ångest, depresisoner, osv .

http://en.wikipedia.org/wiki/Clomipramine

Kan tipsa om Janusinfo också, där ser du vilka mediciner som kan kombineras. Detta använder sig läkare själva av:

http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Interaktioner/Interaktioner-Sfinx/

Det står "inga interaktioner". Så det verkar lugnt..

Angående signalsubstanserna, så vet jag inte. Serotonin och noradrenalin vet jag iaf. Sen kanske dopaminet också? Kan inte svara på det.
Citera
2013-04-17, 09:14
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont-you-want-me
Har ätit Anafranil i tablettform och även fått det injicerat. Fungerade faktiskt väldigt bra psykiskt, fick tillbaka livsgnistan igen. Fick dock sluta pga biverkningar from hell. Extrema svettningar, darrade som ett asplöv, dimsyn och svårigheter med att kissa. Jag kunde sitta på toa i 45min utan att det kom något trots att jag var sjukt kissnödig. Allt detta ledde till att jag bestämde mig för att avsluta behandlingen.

Ja, många har fått sluta p.ga biverkningarna. Jag har velat prova anafranilen, men min läkare trilskas och låter mig äta cipralexen, som inte gör speciellt mycket för mig. En del biverkningar försvinner, bara man härdar ut den första månaden. Men kan man inte kissa, svettas osv. Så förstår jag att du slutar.

Vilken dos åt du? Varför fick du det utskrivet?

Jag är rädd att jag skulle svettas som en gris på det, jag svettas naturligt mycket, speciellt vid stress. Då jag åt venlafaxine , så var jag blöt , om jag hade gått 50 meter.. Så jag antar det påverkar olika. Många säger/skriver att man ska gå in på anafranilen, via en jättelåg dos, och SAKTA trappa upp. Många läkare skriver ut allt för hög startdos, och många blir rädda för insättningsbesvären.
Citera
2013-04-17, 11:58
Medlem
dont-you-want-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelskey
Ja, många har fått sluta p.ga biverkningarna. Jag har velat prova anafranilen, men min läkare trilskas och låter mig äta cipralexen, som inte gör speciellt mycket för mig. En del biverkningar försvinner, bara man härdar ut den första månaden. Men kan man inte kissa, svettas osv. Så förstår jag att du slutar.

Vilken dos åt du? Varför fick du det utskrivet?

Jag är rädd att jag skulle svettas som en gris på det, jag svettas naturligt mycket, speciellt vid stress. Då jag åt venlafaxine , så var jag blöt , om jag hade gått 50 meter.. Så jag antar det påverkar olika. Många säger/skriver att man ska gå in på anafranilen, via en jättelåg dos, och SAKTA trappa upp. Många läkare skriver ut allt för hög startdos, och många blir rädda för insättningsbesvären.

Jag minns inte riktigt vilken dos men jag tror inte att den var särskilt hög. Hade det aldrig på recept utan åt när jag var inlagd. Jag var på botten, orkade ingenting och såg ingen väg ut ur helvetet jag befann mig i. Fick välja mellan Anafranil och ECT.
Citera
2013-04-17, 15:04
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Jag minns inte riktigt vilken dos men jag tror inte att den var särskilt hög. Hade det aldrig på recept utan åt när jag var inlagd. Jag var på botten, orkade ingenting och såg ingen väg ut ur helvetet jag befann mig i. Fick välja mellan Anafranil och ECT.

Aha, jag hade för mig att man fick det intravenöst? Men det kanske var fel av mig. Trodde det var antingen det eller ECT man fick välja emellan.
Citera
2013-04-17, 15:50
Medlem
dont-you-want-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelskey
Aha, jag hade för mig att man fick det intravenöst? Men det kanske var fel av mig. Trodde det var antingen det eller ECT man fick välja emellan.
Intramuskulärt fick jag välja, som senare fortsatte i tablettform.
Citera
2013-04-17, 17:28
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Intramuskulärt fick jag välja, som senare fortsatte i tablettform.

Ah, då förstår jag. Risken för otäcka biverkningar måste väl öka, då man chockar kroppen, genom att tillsätta anafranil så snabbt. Läkarna sa ingenting om det? Är mest nyfiken. Varför började man inte bara med tabletter kan man tycka. Har för mig att det är relativt höga doser som sätts in. Men jag kan ju ha helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in