2010-02-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeWhine

Och som svar på omskärelsen: Ja du lär nog behöva omskäras. Dock så lär du tänka på att om du vill konvertera gör det helst i Israel, eller av en Rabbi som godkänd av Rabbinatet, annars kan de hända att din konvertering inte gäller som en "riktig" konvertering. Men om du gör det av en Rabbi som är godkänd av Rabbinatet, så kan du vara säker att du blir accepterad ibland alla judar.

Jag instämmer i DeWhines svar och förtydligar lite.
Omskärelse gäller enbart män, förstås. Råkar du redan vara omskuren görs en symbolisk omskärelse, man gör ett liitet snitt bara...

Den "godkände" rabbinen är alltså en ortodox rabbi. Och Rabbinatet i Israel, dvs den officiella religionen, är ortodox (rätt strängt ortodox t.om.).

Som konvertit måste du känna till föreskrifterna och vardagsrutinerna, inte minst om du är kvinna (det är kvinnorna som fostrar barnen).

Du frågade om du måste lära dig hebreiska. Så vitt jag förstår är det inte nödvändigt. Bönerna är på hebreiska, men så länge du vet vad de betyder är det helt OK att rabbla dem bara. Det gör fö de allra flesta troende judar också har jag förstått. Så går det fortare om inte annat.
Det räcker långt att du kan avläsa skriften.
Böneboken har parallell text, på landets språk på ena sidan och hebreiska på andra sidan.

Förresten, det är inte rasblandningen som sådan de är oroliga för, som någon antydde. Utan religionsblandningen, att religionen tunnas ut / blandas och så blir familjen kristen inom bara någon generatiion... Det går extra fort i blandäktenskap, om man lever i en i övrigt huvudsakligen kristen omgivning. Ja, eller en icke-religiös...
Det är bl.a. därför det är viktigt att konvertiterna VILL bli judar, och lär sig grunderna i allmänhet, och skick och bruk i synnerhet...
Citera
2010-02-11, 18:28
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag lånar tråden lite.

Hur går det till att konvertera rent praktiskt? Kom gärna med detaljer.

Skall man konvertera till ortodox jude så skall man sitta i en tunna fylld med vatten medan man säger sig acceptera alla 4000 tusen bud som judarna måste hålla reda på.
Citera
2010-02-12, 10:25
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Skall man konvertera till ortodox jude så skall man sitta i en tunna fylld med vatten medan man säger sig acceptera alla 4000 tusen bud som judarna måste hålla reda på.

Jag antar att du menar mikveh samt de 613 buden?
Citera
2010-08-28, 11:31
Medlem
OK, sammanfattning då: Det går, men insatsen för att bli fullvärdig jude är jämförbar med den för att uppnå motsvarande ställning inom Hells Angels. Att bli kristen eller muslim är mer som att gå med i Harley-Davidson Club Sweden.
Citera
2010-09-27, 15:37
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autosol
Är det möjligt att göra det? Och hur går man isåfall tillväga? Måste man lära sig hebreiska och begå omskärelse?

Du glömmer den viktigaste frågan: Är det riskfritt att vara jude i Sverige, med tanke på svenska folkets inställning till denna folkgrupp/trossamfund ?
Citera
2010-11-22, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Du glömmer den viktigaste frågan: Är det riskfritt att vara jude i Sverige, med tanke på svenska folkets inställning till denna folkgrupp/trossamfund ?
Nej, jag glömde ingenting, jag ställde en hypotetisk fråga (för 3 år sedan) och ditt inlägg är irrelevant.
Citera
2011-05-27, 13:09
Medlem
Bump på gammal tråd, men värt ett försök.

Om man har låtit göra ett gentest och fått svaret att man tillhör en gentyp (j1) som är judisk (Cohen prästerskapet). Kan man räkna sig som jude då? Det är bara att googla så ser man att denna blodslinje är "pure", men väger det någon tyngd om man vill kunna säga "jag är jude"?

Visst - judaism / judemsom är ju en religion heter det. Men i praktiken är det ju "du kan bara vara jude om din mor är det". Så det hela är ju väldigt rasistiskt. Det är ju väldigt tydligt att det inte (bara) är en religion, utan en genetisk tillhörighet - annars kan ju vem som vill konvertera och det har ju ingen tyngd om man vill få israeliskt medborgarskap. Nu är det INTE det jag är ute efter, jag bara undrar om gentest har någon tyngd i att stärka sin judiska tillhörighet.
Citera
2013-03-19, 17:26
Medlem
Konvertera till Judendomen

Hej, jag undrar hur man rent praktiskt konverterar sig till Judendomen.

Är man berättigad till Aliyah om man är en Reformjude eller Liberal Jude?

Hur konverterar man sig isf till en Reform Jude? Och behövs intyg av en rabbi för att få göra Aliyah?

Konverterar mig inte för religiösa skäl, utan skall göra Mahal.
Citera
2013-03-19, 17:35
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartvitt78
Hej, jag undrar hur man rent praktiskt konverterar sig till Judendomen.

Är man berättigad till Aliyah om man är en Reformjude eller Liberal Jude?

Hur konverterar man sig isf till en Reform Jude? Och behövs intyg av en rabbi för att få göra Aliyah?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur lagarna för aliyah ser ut för konverterade reformjudar. Ingen synagoga i Sverige lär konvertera dig om du inte är strängt troende och räkna med minst något år av studier, samtal med din rabbi, lättare hebreiskastudier och besök i synagogan under varje shabbat samt slutligen omskärelse.

Konvertera inte till judendomen om du inte tror på den är mitt råd som född jude.
Citera
2013-03-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartvitt78
Säkert att du inte menar en annan religion och ska göra Masala?
Citera
2013-03-19, 17:39
Medlem
XaoqcHs avatar
Börja med att kontakta en judisk församling nära dig. En artikel om hur det går till att konvertera till judendom i Sverige.

Do I have to prove that I am Jewish or Zakai Aliya?
Citat:
By the time you sign up with the Ministry of Defense in person in Israel you have to submit a confirmation stating that you are Jewish (or if you are Zakai Aliya that one of your parents or one of your grandparents is/was Jewish), signed by a rabbi residing outside Israel. The confirmation must have a detailed letterhead with name of the Jewish community, address, phone, fax and email. The exact name of the rabbi must be clearly readable.

The rabbi's confirmation is a prerequisite for the confirmation issued by the Israeli Interior Ministry that you are entitled to immigrate to Israel under the Law of Return (Zakai Aliya Lefi Hok Hashvut), which is a prerequisite for enlisting in the IDF. All these are quite simple but sometimes time consuming procedures.

Mahal-IDF-Volunteers.org can not confirm the validity of documents for the purpose of Israeli immigration. This will be done by the Israeli Ministry of Interior after your first stop in Israel (the meeting at the Ministry of Defense). However, if you know for sure that one of your grandparents is Jewish but you do not know how to validate this, please contact the Jewish Agency Aliya Representative for your country which may be able to assist you.

I am a convert to Judaism. Can I volunteer?
Citat:
Is your overseas conversion legitimate for the purpose of aliya (immigration to Israel)? If yes, as is usually the case, there is no difference between born Jews, converts of the Conservative, Reform, Reconstructionist and Orthodox streams of Judaism and Zakaiei Aliya (persons with at least one Jewish grandparent) - all qualify for Mahal IDF programs.

According to a 1988 Israeli Supreme Court decision, the criteria determining the aliya eligibility of converts are that the overseas community and rabbi through which they converted must be recognized as legitimate, and that in turn, the community and rabbi recognize the convert as a Jew and a community member in good standing.

For Conservative and Reform converts the verification process is simplified by the centralized community bodies for each religious stream, which can easily confirm whether someone has converted through their offices.

The lack of a central umbrella body for all Orthodox communities makes this verification much harder for Orthodox converts, resulting in the confirmation of aliya eligibility of these converts being contracted out to the Israeli Chief Rabbinate. Historically, instead of addressing the legal requirements as stipulated by the Supreme Court, the Israeli Chief Rabbinate approved or rejected a convert’s aliya application based on its own criteria. Due to this, Orthodox converts found it much harder to make aliya than those who had converted through other streams of Judaism.

In cases in which the Jewish Agency cannot verify an Orthodox conversion, the Interior Ministry may consult with the Chief Rabbinate.

Needless to say, also when your conversion is legitimate, you must get a confirmation stating that you are Jewish, signed by a rabbi residing outside Israel. The confirmation must have a detailed letterhead with the name of the Jewish community, address, phone, fax and email. The exact name of the rabbi must be clearly readable.

You do not qualify for Mahal IDF programs if your conversion process is not complete yet or the conversion is not legitimate for the purpose of aliya (immigration to Israel) eligibility Israel. In such cases please do not register on our website. Neither Mahal-IDF-Volunteers.org nor the IDF can check the legitimacy of your conversion. If you want to pre-check the legitimacy of your conversion for the purpose of Israeli immigration (and IDF service) before arriving in Israel, please send your conversion certificate to the Jewish Agency Aliya Representative for your country.
Citera
2013-03-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Börja med att kontakta en judisk församling nära dig. En artikel om hur det går till att konvertera till judendom i Sverige.

Do I have to prove that I am Jewish or Zakai Aliya?

I am a convert to Judaism. Can I volunteer?

Läst det där flertalet gånger, och läste efter trådstarten vilka som var berättigade till att göra Mahal.

Nu behöver jag bara hitta någon församling.

Vad är det för skillnader om man skall konvertera sig till en Reform Jude?

Edit: "For Conservative and Reform converts the verification process is simplified by the centralized community bodies for each religious stream, which can easily confirm whether someone has converted through their offices"
Vad menas med detta?
Senast redigerad av svartvitt78 2013-03-19 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in