Citat:
Och som svar på omskärelsen: Ja du lär nog behöva omskäras. Dock så lär du tänka på att om du vill konvertera gör det helst i Israel, eller av en Rabbi som godkänd av Rabbinatet, annars kan de hända att din konvertering inte gäller som en "riktig" konvertering. Men om du gör det av en Rabbi som är godkänd av Rabbinatet, så kan du vara säker att du blir accepterad ibland alla judar.
Ursprungligen postat av DeWhine
Och som svar på omskärelsen: Ja du lär nog behöva omskäras. Dock så lär du tänka på att om du vill konvertera gör det helst i Israel, eller av en Rabbi som godkänd av Rabbinatet, annars kan de hända att din konvertering inte gäller som en "riktig" konvertering. Men om du gör det av en Rabbi som är godkänd av Rabbinatet, så kan du vara säker att du blir accepterad ibland alla judar.
Jag instämmer i DeWhines svar och förtydligar lite.
Omskärelse gäller enbart män, förstås. Råkar du redan vara omskuren görs en symbolisk omskärelse, man gör ett liitet snitt bara...
Den "godkände" rabbinen är alltså en ortodox rabbi. Och Rabbinatet i Israel, dvs den officiella religionen, är ortodox (rätt strängt ortodox t.om.).
Som konvertit måste du känna till föreskrifterna och vardagsrutinerna, inte minst om du är kvinna (det är kvinnorna som fostrar barnen).
Du frågade om du måste lära dig hebreiska. Så vitt jag förstår är det inte nödvändigt. Bönerna är på hebreiska, men så länge du vet vad de betyder är det helt OK att rabbla dem bara. Det gör fö de allra flesta troende judar också har jag förstått. Så går det fortare om inte annat.

Det räcker långt att du kan avläsa skriften.
Böneboken har parallell text, på landets språk på ena sidan och hebreiska på andra sidan.
Förresten, det är inte rasblandningen som sådan de är oroliga för, som någon antydde. Utan religionsblandningen, att religionen tunnas ut / blandas och så blir familjen kristen inom bara någon generatiion... Det går extra fort i blandäktenskap, om man lever i en i övrigt huvudsakligen kristen omgivning. Ja, eller en icke-religiös...
Det är bl.a. därför det är viktigt att konvertiterna VILL bli judar, och lär sig grunderna i allmänhet, och skick och bruk i synnerhet...