2013-03-13, 09:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLiljensparre
Den sammantagna granskningen av vittnesmålen säjer samma sak: Palme skjuts med det andra skottet. Den krystade tekniska analysen och Lisbet Palmes uppenbart påhittade skada är bara ett försök att ändra på den kronologin och skapa lite förvirring.
Varför skytten börjar med att skjuta i luften kan man ju fundera lite över om man vill
  1. Första skottet kanske medvetet var till för att dra till sig blickar från vittnen? Ett illusionstrick som utgick ifrån kunskapen att vittnen lägger till extra för att snabbt förstå farliga händelser i sin närhet.
  2. Att det första inte träffar någon och att det andra träffar OP, betyder inte att LPs skada är fejkad.
  3. Många vittnen hörde ett skott flera sekunder efter det (de) första, vilket rimligen inte kan ha varit det skott som dödade OP.
  4. Ett vittne är säker på att det var tre skott.
  5. LP hörde en smäll och kände sig samtidigt beskjuten efter att OP fallit. Och LPs skada var omnämnd redan kort efter mordet. Ingen hade kunnat förmå någon att ljuga i det skedet.
  6. Detta sista skott kan inte ha skjutits av den som alla uppfattar som mördaren, efter som ingen såg honom skjuta efter att OP fallit.
Senast redigerad av iesho 2013-03-13 kl. 09:44.
Citera
2013-03-13, 11:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Jag var 12 år gammal vid tiden för MOP. Minns en del från den tiden som reaktionerna när vi fick veta vad som skett, HHs presskonferenser, PKK, VG och CP. Tänkte väl inte så mycket på det då men intresset för MOP hos mig tog fart i slutet av 90-talet. Olösta mordgåtor är ett intresse och det började väl egentligen med JFK men insåg att det faktiskt hänt samma sak här under min livstid. Började läsa på och då inser man ju rätt snart att något inte stämmer. Just det att inget av vittnena säger sig ha sett det som den officiella versioner ger. Till skillnad från JFK är inte MOP filmat och därmed finns inget dokumenterat händelseförlopp, och man skapar ett annat scenario om vad som egentligen skedde på MP, och där tog väl intresset en ny nivå.

Många böcker och annan information har lästs och många timmar har gått åt att fundera och resonera, vad ligger bakom? Som jag ser det har något hänt mellan Sari och Dekorima som slutligen leder till MOP. De få vittnen som finns antyder också detta. Något som förefaller behöva mörkas in i det längsta med en totalt havererad PU som resultat. Vad kan det då vara som måste hemlighållas på detta vis? Denna fråga har jag funderat så mycket på att jag under perioder knappt har kunnat tänka på annat.

Fallet med hur DC 3:an hanterades ger en hint om vad som behöver mörkas.

Jag hade, innan jag började läsa och skriva i tråden aug 12, aldrig hört talas om SB/AGAG, men för mig faller en hel del pusselbitar på plats iom vetskapen om denna orgs existens. Mina tankegångar om vad som ligger bakom MOP har hela tiden riktats mot ett sådant håll men jag har inte kunnat sätta fingret på vad, men nu finns det där.

Personligen tror jag att sanningen om MOP finns i denna gruppering, frågan är då om hur? Är det org som sådan som ligger bakom? Mina tankar är snarare att personer där ur gör detta på eget bevåg.

Exakt vad som är motivet är svårt att se, själv tror jag att det är OPs samlade gärningar, ingen specifik punkt.
Citera
2013-03-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag var 12 år gammal vid tiden för MOP. Minns en del från den tiden som reaktionerna när vi fick veta vad som skett, HHs presskonferenser, PKK, VG och CP. Tänkte väl inte så mycket på det då men intresset för MOP hos mig tog fart i slutet av 90-talet. Olösta mordgåtor är ett intresse och det började väl egentligen med JFK men insåg att det faktiskt hänt samma sak här under min livstid. Började läsa på och då inser man ju rätt snart att något inte stämmer. Just det att inget av vittnena säger sig ha sett det som den officiella versioner ger. Till skillnad från JFK är inte MOP filmat och därmed finns inget dokumenterat händelseförlopp, och man skapar ett annat scenario om vad som egentligen skedde på MP, och där tog väl intresset en ny nivå.

Många böcker och annan information har lästs och många timmar har gått åt att fundera och resonera, vad ligger bakom? Som jag ser det har något hänt mellan Sari och Dekorima som slutligen leder till MOP. De få vittnen som finns antyder också detta. Något som förefaller behöva mörkas in i det längsta med en totalt havererad PU som resultat. Vad kan det då vara som måste hemlighållas på detta vis? Denna fråga har jag funderat så mycket på att jag under perioder knappt har kunnat tänka på annat.

Fallet med hur DC 3:an hanterades ger en hint om vad som behöver mörkas.

Jag hade, innan jag började läsa och skriva i tråden aug 12, aldrig hört talas om SB/AGAG, men för mig faller en hel del pusselbitar på plats iom vetskapen om denna orgs existens. Mina tankegångar om vad som ligger bakom MOP har hela tiden riktats mot ett sådant håll men jag har inte kunnat sätta fingret på vad, men nu finns det där.

Personligen tror jag att sanningen om MOP finns i denna gruppering, frågan är då om hur? Är det org som sådan som ligger bakom? Mina tankar är snarare att personer där ur gör detta på eget bevåg.

Exakt vad som är motivet är svårt att se, själv tror jag att det är OPs samlade gärningar, ingen specifik punkt.

Instämmer, man kan ligga sömnlös av att fundera på detta. Någonting som inte får komma fram har hänt innan skotten. Kände Olof och Lisbeth mördaren är ju en bra fråga?
Citera
2013-03-13, 13:10
Medlem
p.norths avatar
Det man undrar är ju också är alla dessa hot, brev och förföljningar som det var runt Palme strax innan mordet
han måste ha känt på sig och var lite skraj men ändå skulle dom promenara sent en kall februari kväll utan livakter, om L.P var lite orolig så hade hon sett till att dom hade tagit den taxin som Mårten hade "erbjudit" dom, om det nu var så? det är också lite halv skumt med det hela.
Jag menar som den personlighet som Palme hade (älskad & hatad), möta en gäng berusade halvnazister sent en fredagskväll, att våga ta den risken? nog fans det halvgalningar på den tiden också.
Det har man undrat många gånger, nog för att han förmodligen skulle bli skjuten när han kliver ut taxin när dom kom hem. Men ändå!?
Citera
2013-03-13, 13:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
  1. *Första skottet kanske medvetet var till för att dra till sig blickar från vittnen? Ett illusionstrick som utgick ifrån kunskapen att vittnen lägger till extra för att snabbt förstå farliga händelser i sin närhet.
  2. Att det första inte träffar någon och att det andra träffar OP, betyder inte att LPs skada är fejkad.
  3. Många vittnen hörde ett skott flera sekunder efter det (de) första, vilket rimligen inte kan ha varit det skott som dödade OP.
  4. Ett vittne är säker på att det var tre skott.
    LP hörde en smäll och kände sig samtidigt beskjuten efter att OP fallit. Och LPs skada var omnämnd redan kort efter mordet. Ingen hade kunnat förmå någon att ljuga i det skedet.
  5. Detta sista skott kan inte ha skjutits av den som alla uppfattar som mördaren, efter som ingen såg honom skjuta efter att OP fallit.

Illusionstrixandet är din avdelning iesho, du verkar fullständigt hejdlös .. Allt för att sprida osäkerhet om vad som verkligen hände på mordplatsen ? Du är en transparent desinformatör/spårförvillare iesho, du toppar t. o. m. boboslacke.

Den förklarngen ger vid handen att LP var invigd i MOP. Det var efter samtal med SE som LP berättade att även hon blivit skjuten.
Senast redigerad av MBoudine 2013-03-13 kl. 13:39.
Citera
2013-03-13, 13:37
Medlem
p.norths avatar
vilka namn har ni som florerade just den natten?
inkl. knarkspanarna och nå andra..
Citera
2013-03-13, 13:41
Medlem
mvagrippas avatar
Har sammanställt uppgifter från kommissionerna och några memoarer när nyckelpersoner fick reda på MOP och var de befann sig. Dessutom när de var i tjänst och på sin arbetsplats.

Listan är långt ifrån fullständig och en del uppgifter divergerar. Tror ändå att den är intressant för många. Reagerar själv över hur sent Winberg/Karlsson på SÄPO larmar Näss och Höglund. Hans Koci väntar över 20min innan han larmar sin chef, sandström. Tommy Lindström slöhet på morgonen är verkligen inte lik högfästingen som brukade kallas Tommy Turbo.

När och var säger sig nyckelpersoner fått veta om MOP
2340 Tore Winberg Säpojouren Expressen
2342 John-Erik Hahne hemmet Kjell Lindström 2-tiden
2350 Sune Sandström Hemmet Hans Koci 0025 lc
2357 Gunwor Hilden# Hemmet chef,Odlander? halv1
0000 Gösta Welander Hemmet Sune Sandström 0025 lc
0000 Alf Karlsson Hemmet Tore Winberg
0001 Ulf Dahlsten Hemmet Kjell Lindström 0100 Rb
0003 Ingvar Carlsson# Hemmet? Ulf Dahlsten 0030 Rb
0015 Anita Gradin Hemmet Kjell Lindström 0110 Rb
0015 SÅ Hjälmroth Hemmet Alf Karlsson 0120säk
0020 Christer Granqvist ? ? 0100
0025 Sten Edholm Drottningholm Ulf Dahlsten
0030 Holger Romander Värmland Christer Sjöberg LöFm
0030 Sten Andersson Idre,mobil medarbetare?? 10tid
1tid Thage G Peterson Hemmet Ingvar Carlsson 02tid
0100 PG Näss Hemmet Hjälmroth 0130
0101 Lena Lidbom Amb Paris Buster von Platen
0102 Ulf Adelson# Hemmet Expressen
0103 Lennart Ljung# Hemmet Vb F-stab halv2
0105 Christer Ekberg ? ? 0135säk
0105 Harald Fälth Hemmet Hjälmroth st hemma
0125 SL Pettersson Hemmet bekant 0215lc
0130 Anna-Greta Leijon Sälen Lokal polis LöFm
0130 Sture Höglund Hemmet Hjälmroth 0215säk
0130 Roine Carlsson Stugan,Ingarö Bertil Olsson 0215? fd
0145 Sixten Johnsson hemmet Livvakt 0245säk
0245 Peter Tejler Amb Bonn T-hot RAF?
0345 Lennart Ahren Hemmet Journalist
0502 Kungen# Storlien Stugfogden? 1020Arl
0530 Tommy Lindström Hemmet Morgontidningen 1130
0700 Hans Holmer Scand Borlänge Receptionist 1050 Lc
0703 KG Svensson# Hemmet Broder
0710 Hans Wranghult Sälen Radio 1100 Lc
0720 Arne Irvell Hemma Radio
0800 Claes Zeime Hemmet TV hemma
Citera
2013-03-13, 15:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja hur ska man tolka det då, var det en andra skytt inblandad tro? Hade en av dem en lösapterad pistol och den andra ett skarpt vapen? Var pistolmannen lika snopen som LP när OP föll till marken, kuppövning?

Kan iof förklara att man hemligstämplat obduktionsprotokollet, det får inte uppdagas att OP träffades av ett luftskott , därefter ett skarpt direkt dödande skott som inte kom från pistolmannen utan kanske från lite längre distans Kuppövningen som strimlades, polisen är grundlurad av polisen, haha.

Förklarar också varför WT männen agerat synligt, de hade ingen anledning att dölja sig så värst mycket, det var ju trots allt bara en övning, det var meningen att allmänheten skulle se dem, polisspåret är falskt och en täckmantel för mordkommandot

Kanske pistolmannen samtalade med OP, kan mycket väl stämma, go´kväll herr statsminister, nu är vi så här långt i övningen, är du med på att jag ska skjuta dig nu då, PANG, PANG, -Nämen vad gör du(LP). Pistolmannen dröjer sig kvar av förvåning, ingenting annat. Kan ju vara så här det gick till, det är väl en tråd för konspirationer?

EDIT;-Man kanske skulle gå på bio ikväll, -Man vet ju aldrig vad som finns därute(OP).
Han visste mycket väl vad han skulle syssla med den kvällen, för böveln, han var statsminister 1986, en av världens mest kontroversiella politiker på sin tid, och att han ofta gick utan livvaktsskydd, finns det bevis för det, spontan undran.

EDIT2;Drar mig till minnes att det observerats någon form av näsduk eller liknande strax intill mordplatsen, används som riktpunkt för en prickskytt, är det inte så? Det kan mycket väl vara så att LP varit instruerad att gå över på andra sidan gatan med förevändning om att fönstershopa, helt omedveten om att hon förde maken rakt in i döden. Platsen var i vilket fall som helst förutbestämd, kanske OP var den som initierade klivet över gatan, han valde själv sin mordplats, men han visste inte att det skulle ske på riktigt

Citerar mig själv;

Det här scenariot kan också förklara blodstänken som vissa personer har intresserat sig för. Kan det vara så att det blir en helt annan bild av blodstänk med ett prickskyttegevär än med pistol(genomslagskraften/ammunition)?

Möjligen missade skytten med det första skottet som istället strök utmed LP rygg. Om man betraktar kappan som hon bar så antyder hålens placering att skottet mycket väl kan ha avlossats från en punkt högre upp än markplanet, från höger sida sett i färdriktningen, dvs. nuvarande OP Gata västerut. Stämmer också med att OP blev skjuten i ryggen, första skottet träffar LP, det andra OP.

En pistolman med lösapterat vapen och en prickskytt med skarpapterat vapen = det går aldrig att få reda på vem som sköt OP, för hur ska man kunna veta vilken typ av vapen pistolmannen använde?.

Nu är jag inte expert på politiska mord, men har en känsla av att de flesta attentat utförts av prickskyttar. Varför riskera att bli igenkänd, varför uppehålla sig nära mordplatsen om det inte behövs? Ingen kan i en storstad säga varifrån ett skott har avlossats om det gjorts med ett prickskyttegevär med ljuddämpare. Att ljuddämpare användes tyder det faktum på att vittnen upplevde skotten som påsksmällare, det kan mycket väl stämma. Det uppstår en typ av piskande ljud, inte en dov knall, beroende på vapen, ljudet som studsar mellan husfasaderna kan då upplevas olika beroende på placering i förhållande till ljudkällan, även effekten att man hör fler skott än som verkligen avlossats kan uppstå.

OP då? Han kan mycket väl, när han hör den första smällen som stryker ut med LP rygg instinktivt vänt sig höger mot LP, förstår att de är beskjutna, instinktivt(så gör människor) kryper ihop med kroppen och sätter armar och händer framför bröstet, och i den rörelsen träffas han av ett direkt dödande skott.

EDIT;En bit in på OP Gata västerut ligger av en händelse IF Metall/ABF, hur såg det ut 1986? En bra plats att skjuta ifrån, stämmer med SAP som inblandade, det finns en koppling iaf
Senast redigerad av OY 2013-03-13 kl. 15:16.
Citera
2013-03-13, 15:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Citerar mig själv;

Det här scenariot kan också förklara blodstänken som vissa personer har intresserat sig för. Kan det vara så att det blir en helt annan bild av blodstänk med ett prickskyttegevär än med pistol(genomslagskraften/ammunition)?

Möjligen missade skytten med det första skottet som istället strök utmed LP rygg. Om man betraktar kappan som hon bar så antyder hålens placering att skottet mycket väl kan ha avlossats från en punkt högre upp än markplanet, från höger sida sett i färdriktningen, dvs. nuvarande OP Gata västerut. Stämmer också med att OP blev skjuten i ryggen, första skottet träffar LP, det andra OP.

En pistolman med lösapterat vapen och en prickskytt med skarpapterat vapen = det går aldrig att få reda på vem som sköt OP
, för hur ska man kunna veta vilken typ av vapen pistolmannen använde?.

Nu är jag inte expert på politiska mord, men har en känsla av att de flesta attentat utförts av prickskyttar. Varför riskera att bli igenkänd, varför uppehålla sig nära mordplatsen om det inte behövs? Ingen kan i en storstad säga varifrån ett skott har avlossats om det gjorts med ett prickskyttegevär med ljuddämpare. Att ljuddämpare användes tyder det faktum på att vittnen upplevde skotten som påsksmällare, det kan mycket väl stämma. Det uppstår en typ av piskande ljud, inte en dov knall, beroende på vapen, ljudet som studsar mellan husfasaderna kan då upplevas olika beroende på placering i förhållande till ljudkällan, även effekten att man hör fler skott än som verkligen avlossats kan uppstå.

OP då? Han kan mycket väl, när han hör den första smällen som stryker ut med LP rygg instinktivt vänt sig höger mot LP, förstår att de är beskjutna, instinktivt(så gör människor) kryper ihop med kroppen och sätter armar och händer framför bröstet, och i den rörelsen träffas han av ett direkt dödande skott.

Jag trodde iesho var oslagbar på området toksvammel men blir osäker när jag läser ovanstående ..

Edit: Gärningsmannen riskerar inte att bli igenkänd, han är garanterat inte svensk.
Citera
2013-03-13, 15:26
Medlem
Citat:
Citerar mig själv;

En pistolman med lösapterat vapen och en prickskytt med skarpapterat vapen = det går aldrig att få reda på vem som sköt OP, för hur ska man kunna veta vilken typ av vapen pistolmannen använde?.

EDIT;En bit in på OP Gata västerut ligger av en händelse IF Metall/ABF, hur såg det ut 1986? En bra plats att skjuta ifrån, stämmer med SAP som inblandade, det finns en koppling iaf

Vart skulle prickskytten vara utplacerad? Dessutom så vänder ju vittnena sina blickar dit det smäller, alltså mot Dekorima. Var det inte nått vittne som såg att det skvätte i snömodden en rätt bra bit från platsen?
Citera
2013-03-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag trodde iesho var oslagbar på området toksvammel men blir osäker när jag läser ovanstående ..

Edit: Gärningsmannen riskerar inte att bli igenkänd, han är garanterat inte svensk.

Jag gillar det mesta du skriver MBoudine, men undrar hur du kan vara så säker på att GM inte är svensk?
Citera
2013-03-13, 15:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Vart skulle prickskytten vara utplacerad? Dessutom så vänder ju vittnena sina blickar dit det smäller, alltså mot Dekorima. Var det inte nått vittne som såg att det skvätte i snömodden en rätt bra bit från platsen?

Placerad utmed OP Gata västerut. Även skott från avstånd skvätter upp snö En bra bit från platsen kan det ju bli med en högre utgångshastighet på kulan Jag förklarar ju det där med smällarna, ljudet studsar, dessutom satt flertalet vittnen i bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in