2013-03-06, 19:34
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
1. Om "olyckan" vid Styggforsen hade blivit av så hade antagligen Mats kunnat kvittera ut pengarna ganska obehindrat. Nu blev det ju inte så och jag tror att herr Althin avrådde honom från att göra några anspråk på slantarna utan istället "skänka" pengarna till Lindas son.

2. OM det var ett affärsäkenskap mellan Linda och Mr Kines så var det väl han som inte följde uppgörelsen eftersom han inte fixade att flytta sitt företag till Sverige. Linda gjorde inget fel OM det fanns en uppgörelse.

Det kan mycket väl vara på detta viset. Lagro tolkar FUP som fan läser bibeln och uppmärksammar obetydliga saker som han sedan menar stödjer hans teorier trots att de går emot allt sunt förnuft.
Citera
2013-03-06, 19:37
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Hittade just följande ur ett förhör med Juan:

"Juan tillfrågas om hon har Lindas mobilnummer och om Linda kan ha tillgång till flera olika mobilnummer eller mobiler. Juan uppger att det enda nummer som hon har ringt till Linda är 076-2958031. Det är också det nummer till Linda som Mats använde alla gånger han försökte ringa eller sms:a under natten och dagen 1-2 augusti.

Om det var det enda nummer Juan någonsin använde då hon ringde Linda, så borde det ju rent logiskt ha varit det numret hon slog på eftermiddagen den 2 augusti då hon krävde att få prata med Linda och fick veta av Mats att hon försvunnit. (Att hon inte ringde till Mats mobil vet vi av samtalslistan.) Men om Mats svarade på det numret - dvs på Lindas mobil - så måste han ha haft den hos sig hela tiden, även då han "försökte ringa till Linda".

Om jag inte missminner mig så har inte denna (Lindas) mobil återfunnits.

Jävligt intressant iaktagelse. Kan polisen ha förbisett detta genom slarv eller finns det en förklaring till att detta inte utforskats vidare?

Edit: Såg nu att Pethrus missat några detaljer i förhöret.
Senast redigerad av DadoPrso 2013-03-06 kl. 19:56.
Citera
2013-03-06, 19:41
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serenity1610
Polisens arbete förefaller vara mycket bristfälligt. Varför? Hur kunde det gå så snett?
Många här vittnar om Mats klena intelligens, men visst har han haft en himla bondtur! Ett dåligt polisarbete, en duktig advokat och sitt eget tjuriga sätt att inte ha en aning, har tyvärr gått hans väg.

Jag hoppas att polisen följer denna tråd och lär sig en del.

Och det faktum att en dödsorsak inte gick att fastställa.
Citera
2013-03-06, 19:50
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Testamentet som Mats och Linda upprättade skedde med en advokatbyrå Grunberger Advokatbyrå AB., därför kan det inte ha varit något ogiltigt testamente.

Enligt min kalkyl hade Peking mannen troligen en fordran på ca 300.000 kr (inlägg 35489). Enligt uppgifter i förundersökningen från personer som kände Linda, skulle hon haft en skuld på 100.000 kr och till modern en skuld på 30.000 kr.
Nu finns det inga verifikat på några fordringar, därför kan summorna ses som spekulation.

Enligt bouppteckningen var hennes tillgångar i boet 441.599 kr.
Enligt testamentet hade Mats rätt till halva bostadsrätten och sonen till Linda den andra halvan, där Mats hade rätt att lösa in den halvan som tillföll sonen, efter värdering.

Eftersom Lindas skulder var enligt min kalkyl 430.000 kr fanns det ingen mening för Mats att ta fram något testamente.
De som troligen hade fordringar skulle också ha kunnat begära ränta och då hade pengarna som fanns i boet inte räckt till.

Seriöst... Om det är så ska dennna"skuld" på 300 000 vara upptagen i dödsbouppteckningen. Då är det bara att du langar upp den och åtminstone en gång kommer med bevis för dina stolliga teorier.
Citera
2013-03-06, 19:54
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Den här Mr Kines lämnar in ansökan vid svenska ambassaden den 14/1-2008 och ansökte om uppehållstillstånd i Sverige, med anknytning till Linda Chen.
Ansökan avskrevs på Mr Kines begäran 16/4-2008. Enl. förundersökningen 1206

Jag anser det är möjligt att han betalde en form av hemgift till Linda under år 2007, därför det året hade Linda på sitt bankkonto 700.000 kr, enligt en bankbok som påträffades i bostaden.
Linda gjorde inget olagligt, men jag antar att han krävde tillbaka pengar om han betalt till Linda.
Nu finns det inga bevis att Linda mottagit några pengar från Mr Kines.

Men om Mr Kines betalt pengar och krävt tillbaka dem och inte fått dem, då anser jag att det blev problem.

Det finns absolut inga som helst belägg får att kinesen ska ha orsakat Lindas död. Alla här utom du vet att Mats Alm är den skyldiga. Jag undrar mest varför du härjar runt här och propagerar för att Mats Alm inte har med dödsfallet att göra. Vad får du ut av att sprida desinformation dag ut och dag in?
Citera
2013-03-06, 20:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Mats sade vid förhör att han kunde inte fatta varför Linda fick så bråttom att skriva testamente, därför de skulle gifta sig ett halvår senare.
Att upprätta testamentet skall ha varit Lindas förslag.
Linda drev på att de skulle teckna livförsäkring i Mats lärarfack på 1 miljon, som också gjordes.
Linda hade själv tecknat en livförsäkring i Folksam, som skulle tillfalla Alex, alltså Lindas son.
Linda berättade till bekanta att hon hade upprättat testamente med Mats och sade alltid "Man vet aldrig vad som kan hända".
Sammantaget anser jag att hon ville skapa för sin son någon form av trygghet, om det skulle hända henne någonting, som hon förmodligen hade på känn.

Mats Alm har ljugit sig igenom hela den här historien så vad han uppger om testamentet kan hänföras till kategorin lögn, om du kan ta fram en trovärdig källa som inte är Mats Alm så kan du fortsätta med det spåret.
Citera
2013-03-06, 20:08
Medlem
Lite information om Lasse Alms golfvanor som kan vara av intresse (FUP sid 1290):

"Lars minns inte vilken tid Mats kom till föräldrahemmet fredagen den 11 september. Han
kommer ihåg att Mats lämnade Lottefors på söndagen den 13 augusti vid 21.00 tiden.
Lars tillfrågas om han vet vad Mats gjorde under helgen.
Lars berättar att han själv antingen tvättade Lindas bil, utvändigt, eller spelade golf. Han har
tvättat Lindas Volvo utvändigt vid ett tillfälle sedan Linda försvann. Han minns inte om det
var vid det senaste tillfället Mats var till Lottefors eller om det var vid tillfället innan, som var
två veckor tidigare. Om det var så att Lars spelade golf var han ensam. Han brukar åka ut till
golfbanan vid 05.30 – 06.00 – tiden.
"

Lasse kanske "spelade golf" 2 augusti 2009 utan att någon på golfklubben i Bollnäs såg honom på banan? Det kan ju förklara varför en viss Renault var synlig i Norr Bertilsbo på morgonen den 2 augusti 2009. Lasse kanske var ute på "en golfrunda".

Där hade vi också uppgiften om att Lasse tvättade Lindas bil. Varför poängterade Lasse att han tvättade den utvändigt? Är det en omskrivning för att han även "sanerade" den invändigt, men att det inte var något som polisen inte behövde få reda på?
Citera
2013-03-06, 20:13
Medlem
Serenity1610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mallgan88
Lite information om Lasse Alms golfvanor som kan vara av intresse (FUP sid 1290):

"Lars minns inte vilken tid Mats kom till föräldrahemmet fredagen den 11 september. Han
kommer ihåg att Mats lämnade Lottefors på söndagen den 13 augusti vid 21.00 tiden.
Lars tillfrågas om han vet vad Mats gjorde under helgen.
Lars berättar att han själv antingen tvättade Lindas bil, utvändigt, eller spelade golf. Han har
tvättat Lindas Volvo utvändigt vid ett tillfälle sedan Linda försvann. Han minns inte om det
var vid det senaste tillfället Mats var till Lottefors eller om det var vid tillfället innan, som var
två veckor tidigare. Om det var så att Lars spelade golf var han ensam. Han brukar åka ut till
golfbanan vid 05.30 – 06.00 – tiden.
"

Lasse kanske "spelade golf" 2 augusti 2009 utan att någon på golfklubben i Bollnäs såg honom på banan? Det kan ju förklara varför en viss Renault var synlig i Norr Bertilsbo på morgonen den 2 augusti 2009. Lasse kanske var ute på "en golfrunda".

Där hade vi också uppgiften om att Lasse tvättade Lindas bil. Varför poängterade Lasse att han tvättade den utvändigt? Är det en omskrivning för att han även "sanerade" den invändigt, men att det inte var något som polisen inte behövde få reda på?

Precis! När jag läste slog det mig direkt stt det var skumt att påtala att det var UTVÄNDIGT. Det finns bara en anledning, som jag ser det, nämligen att inte avslöja sig själv.
Citera
2013-03-06, 20:19
Medlem
Ur förhör med Lars Alm 2009-08-04 (FUP sid.1276):

Lars kom, tillsammans med sin fru, Britt-Marie, hem till Mats på söndagen vid 13.00-tiden.

Vi kan nog utgå från att detta stämmer, men:

Det framgår inte i förhören med makarna Alm om någon av dem vistats tillsammans med Mats Alm i Falutrakten tidigare under aktuell helg, dvs. under tiden från den sista kända observationen av Linda på City Gross på lördag eftermiddag fram till att de kom till Mats på söndagen vid 13:00-tiden. Ingen har tydligen ställt frågan!
Citera
2013-03-06, 21:02
Medlem
" Mats Alm sade vid förhör att han kunde inte fatta varför Linda fick så bråttom
att skriva testamente "

Jag tror inte att det var Linda !
Linda är mördad och kan inte försvara sig !

Jag tror till 100% att det var Mats som hade bråttom !

Men han skyller allt på Linda !
Citera
2013-03-06, 21:43
Medlem
Pethruss avatar
När man läser förhöret med advokaten som upprättade testamentet får man ändå en känsla av att även Linda var intresserad av att det skrevs ett testamente:

"Advokat Bo Hägglund säger att det är han som upprättat testamentet mellan Mats Alm och Linda Chen och att han väntat sig att polisen skulle höra av sig. Hägglund säger att det är mest troligt att det var Mats Alm som ringde och kontaktade honom eftersom Hägglunds mapp är märkt Mats Alm.

Den 28 januari kom bägge två, Mats Alm och Linda Chen till advokatkontoret på Magasinsgatan 7 A till Hägglund. Bägge var på bra humör när de kom. ( Hägglunds uppfattning var att de var nykära )De hade inget utkast själva till något testamente när de kom till honom.

Lindas uppfattning/oro var inte över Mats utan det var över hennes son Alexander skulle få sin del/arv, så att Alexanders far inte skulle få förvalta sonens arv.

Deras önskemål var som testamentet visar och att det skulle bli rätt juridiskt. Testamentet som det är skrivet är att Mats har mest förmån av detta om det inte finns mer tillgångar än den omnämnda bostadsrätten.

Ingen av Mats eller Linda var mer aktiv/drivande hos advokaten Hägglund. Mats och Linda berättade att det var bestämt att de skulle gifta sig i augusti 2009. Vid det här mötet berättade Hägglund för dem om äktenskapsförord och även detta som står i testamentet om att det gäller så länge de är sammanboende.

Hägglunds uppfattning är att det inte är ovanligt att man skriver testamente när man är ogift även om man senare gifter sig. Men han kan inte påminna sig att någon som han haft som klient som nu Mats och Linda som berättar att de bestämt att de skulle gifta sig nu i augusti och skriver ett testamente." (FUP sid 177)

Jag tror att Klarsyn vet lite mer om hur Linda såg på det här med testamentsskrivandet.
Senast redigerad av Pethrus 2013-03-06 kl. 22:25.
Citera
2013-03-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Lindas uppfattning/oro var inte över Mats utan det var över hennes son Alexander skulle få sin del/arv, så att Alexanders far inte skulle få förvalta sonens arv.
(FUP sid 177)

Kombinera detta med Lindas uttalade önskan om att ändra förmånstagande i Lärarförsäkringen, så att Alexander skulle vara förmånstagare vid Lindas eventuella frånfälle. Handlingen som skulle ändra detta kom ju aldrig in till Lärarförsäkringar. Att Linda var mån om Alexander föreligger det väl inte det minsta tvivel om. Synd bara att hon litade på Mats. Vem tror ni hade fått i uppdrag att skicka in papperet?

Undrar ni varför Linda blev arg på Mats om ni lägger detta till att det "försvann" mycket pengar från Lindas konto genom Mats försorg och att det mesta avseende bröllopet inte var beställt (fast Linda uppenbarligen trodde att Mats hade fixat det)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in