2013-03-04, 11:26
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Tog mig friheten att öppna kokboken, har har ni svaret!
http://postimage.org/image/61ub4obpj/

Notera det till höger också

Stora kokboken heter den eller hur

Wezäta förlag tryckt 1974 den jag fått av mamma
ses nog som uråldrig
Senast redigerad av brianmolko 2013-03-04 kl. 11:30.
Citera
2013-03-04, 11:32
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av collob
aa och vingummi är gjort på grisfett, därför kallar jag det grisgodis

ja kalla allt som sitt ursprungliga ingrediens eller vad
Citera
2013-03-04, 11:35
Medlem
JamesTrombleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reuvsecks
Neger betyder svart.

Det "nedsättande" ordet för negrer är "nigger" och inte neger.

Många svenskar tror att neger härstammar från "nigger" vilket inte stämmer.
Ja, men jag ställer mig ytterst tveksam att du använder ordet neger när du ska beskriva typ en svart penna:
- Kan du skicka mig en penna?
- Vilken färg?
- Neger.

Däremot används ordet gentemot svartingar i nedsättande ton, typ "din jävla neger". Det vet du, lika bra som jag - eftersom det är den lättaste översättningen till ordet nigger, även fast det kanske inte hade samma betydelse till en början. Larvigt att lära sina barn ordet negerboll endast för att "det är PK" att kalla det chokladboll.

Om något bakverk skulle vara nedsättande mot mitt italienska ursprung hade jag också tagit illa upp. Ungefär som jag tar illa upp när någon kallar mig svenne, då jag anser det vara en nedsättande benämning för svensk.
Citera
2013-03-04, 11:59
Medlem
sexnolltvas avatar
Jag har absolut inget emot att någon kallar det negerboll men jag kallar dem kokosboll eller pärlboll iom att jag HATAR kokos så om jag säger negerboll så är det risk att dem ger mig med kokos istället för med pärlsocker.
Citera
2013-03-04, 12:02
Medlem
Obi-Wans avatar
Chokladboll så klart.

Om man går in på ett café och beställer en "negerboll" när man vet att man riskerar att kränka människor i sin närhet är man i mitt tycke riktigt jävla omogen.
Citera
2013-03-04, 12:13
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obi-Wan
Chokladboll så klart.

Om man går in på ett café och beställer en "negerboll" när man vet att man riskerar att kränka människor i sin närhet är man i mitt tycke riktigt jävla omogen.

Eller så är det samhället det är fel på när folk är så himla lättkränkta.
Citera
2013-03-04, 12:18
Medlem
Mogabo-kula ska det vara
Citera
2013-03-04, 12:19
Avslutad
Mina barn får lära sig att "bakelsen" heter Jimmie Åkesson-hemorroid.
Citera
2013-03-04, 12:20
Medlem
HavreKexs avatar
Jag skulle säga Negerboll; så att alla översittarpersoner här på Flashback får det stora nöjet att känna sig bättre genom att kalla mig rasist (för evigt i er tjänst).

Utöver det så finner jag det lustigt hur alla förespråkare för 'chokladboll' och diverse olika termer för negerboll kallar sina motståndare 'WT' och inavlade bönder.
Ironin ligger ju självfallet i faktumet att 'WT' höjer vita som exceptionella till andra raser i och med att de andra raserna inte har deras egna 'trash'. Vita förväntas således leva upp till sin exceptionella ras eller så är dom 'trash'. Tack för att ni fortsätter att implementera detta undermedvetna tankesätt, mina älskade vänstermuppar.

Likaså är det med termer som 'inavlade bönder'. Det är ju precis vad högern säger om t.ex. invandrande muslimer för att rättfärdiga begränsningar på invandring. Ni rättfärdigar högern genom att säga sånt själva. Jag vill gärna höra hur ni tänkte ta er ur denna tankevurpa, fast det kanske ni inte behöver göra. De med makt behöver trots allt aldrig rättfärdiga sitt beteende, bara avisa motståndarna som idioter.
Citera
2013-03-04, 12:31
Medlem
johanjosefssons avatar
Negerboll. Chokladboll låter ju hemskt obekvämt att säga.
Citera
2013-03-04, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JamesTrombley
Ja, men jag ställer mig ytterst tveksam att du använder ordet neger när du ska beskriva typ en svart penna:
- Kan du skicka mig en penna?
- Vilken färg?
- Neger.

Däremot används ordet gentemot svartingar i nedsättande ton, typ "din jävla neger". Det vet du, lika bra som jag - eftersom det är den lättaste översättningen till ordet nigger, även fast det kanske inte hade samma betydelse till en början. Larvigt att lära sina barn ordet negerboll endast för att "det är PK" att kalla det chokladboll.

Om något bakverk skulle vara nedsättande mot mitt italienska ursprung hade jag också tagit illa upp. Ungefär som jag tar illa upp när någon kallar mig svenne, då jag anser det vara en nedsättande benämning för svensk.
Om du är italienare av ursprung så blir det ju som du skrev:
- Kan du skicka mig en penna? (översatt till svenska)
- Vilken färg? (översatt till svenska)
- Negro. (äldre form av italienska och latin)

Men du byter säkert språk bara för att några i samhället tycker att folk blir kränkta av ditt språk.
Citera
2013-03-04, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Obi-Wan
Chokladboll så klart.

Du kränker ju alla svenskar om du beställer en chokladboll när du vill ha en negerboll egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in