2013-02-25, 22:04
Medlem
Och staten behöver kapitalismen det är ett ömsesidigt beroende då dessa aktörer har upstått gemensamt ur ett historiskt perspektiv och en i dag kräver varandra för sin existens.
Citera
2013-02-25, 22:15
Bannlyst
Och? Anarkister är inte kapitalister. Individualanarkister är mutualister och kollektivisterna är...tja, inte kapitalister i vilket fall.
Citera
2013-02-25, 22:27
Medlem
JohnLocke2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Och staten behöver kapitalismen det är ett ömsesidigt beroende då dessa aktörer har upstått gemensamt ur ett historiskt perspektiv och en i dag kräver varandra för sin existens.

Staten behöver inte kapitalismen. Mänskligheten behöver kapitalismen för att utrota den absoluta fattigdomen.
Citera
2013-02-25, 22:34
Medlem
Svagdrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnLocke2
Staten behöver inte kapitalismen. Mänskligheten behöver kapitalismen för att utrota den absoluta fattigdomen.

Ja se så bra det går med den saken. Kapitalismen är en bluff. Det är ett defekt system som föder och gynnar korruption och egoism. Folk är beredda att göra nästan vad som helst för pengar eftersom pengar är det enda som räknas i det monetära samhället. Jag påstår därmed att du har fullkomligt fel.
Citera
2013-02-25, 22:42
Medlem
Hail_Satans avatar
Problemet med din slutsats (och jag hävdar inte att den nödvändigtvis är felaktig) är att "kapitalism" är ett väldigt abstrakt begrepp medan "staten" är ett väldigt réellt sådant.

Hurvida din slutsats är korrekt eller inte beror alltså helt på vilka värderingar du lägger i ordet kapitalism.

Är kapitalism utbyte av varor mot pengar från en person till en annan eller är det ett globalt system som indelar landsytor (och dess "ägare") i någon form av makthierarkier? Det blir ju en tämligen ointressant diskussion när hela premissen bygger på ett begrepp som du, när du drar slutsatsen, inte ens definierar.
Citera
2013-02-25, 22:45
Medlem
JohnLocke2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svagdricka
Ja se så bra det går med den saken. Kapitalismen är en bluff. Det är ett defekt system som föder och gynnar korruption och egoism. Folk är beredda att göra nästan vad som helst för pengar eftersom pengar är det enda som räknas i det monetära samhället. Jag påstår därmed att du har fullkomligt fel.

Staten är en bluff. Se på denna dokumentären om den nordkoreanska staten som försöker överleva utan kapitalismen.
http://www.youtube.com/watch?v=R0i8eiyJmLI
Citera
2013-02-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hail_Satan
Problemet med din slutsats (och jag hävdar inte att den nödvändigtvis är felaktig) är att "kapitalism" är ett väldigt abstrakt begrepp medan "staten" är ett väldigt réellt sådant.

Hurvida din slutsats är korrekt eller inte beror alltså helt på vilka värderingar du lägger i ordet kapitalism.

Är kapitalism utbyte av varor mot pengar från en person till en annan eller är det ett globalt system som indelar landsytor (och dess "ägare") i någon form av makthierarkier? Det blir ju en tämligen ointressant diskussion när hela premissen bygger på ett begrepp som du, när du drar slutsatsen, inte ens definierar.
Jag skiljer mellan utbytte av varor och tjänster marknadsekonomi och kapitalismen.
Citera
2013-02-25, 22:51
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Att kapitalismen behöver staten köper jag. Staten upprätthåller lag och garanterar att kontrakt gäller osv. Men att staten är beroende av kapitalismen förstår jag inte. Kapitalism i dess nuvarande form existerade väl knappast före industrialismen? Och staten föregick industrialismen.
Citera
2013-02-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReubenFlagg
Att kapitalismen behöver staten köper jag. Staten upprätthåller lag och garanterar att kontrakt gäller osv. Men att staten är beroende av kapitalismen förstår jag inte. Kapitalism i dess nuvarande form existerade väl knappast före industrialismen? Och staten föregick industrialismen.
Som sagt kapitalism uppkom under statligt beskyd och statliga åtgärder och kunde inte ha gjort utan staten och behöver därför staten för sin existens samtidigt som staten blivit beroende av kapitalismen.
Citera
2013-02-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReubenFlagg
När jag menade stat menade jag den moderna nationalstaten.
Citera
2013-02-25, 23:33
Medlem
Hail_Satans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Jag skiljer mellan utbytte av varor och tjänster marknadsekonomi och kapitalismen.
Oerhört otydlig mening du skriver här. Inte heller specifierar du vilka värderingar du lägger i ordet kapitalism så din slutsats är ju fortfarande lika intetsägande som förut.
Citera
2013-02-26, 02:08
Medlem
durruttis avatar
Staten är den starkaste beskyddaren genom sin polis och rättsväsende av folk som har flera gånger mer makt och pengar än vad som är förvarbart.

Men våldmonopolet har privatiserats och nu kan man köpa en privat arme och stationera utanför sin borg för att skydda sig mot de "tärande".

Kapitalism och marknadsekonomi är helt olika saker. I kapitalismen tjänar man pengar på pengar genom att spekulera vilt och sen skicka notan till skattebetalare när det går fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in