2006-05-17, 22:42
Medlem
likeithards avatar
är detta möjligt?

bakgrundsinformation:

min vän som måste bevisa ett "avhållsamt leverne" (för att få ta om sitt körort) beklagade sej över att inte kunde dricka alkohol, när min far hörde detta sa han ungefär:

gör som jag, när jag var i din sits fick jag tipset att jag skulle köpa B12 & käka massor efter varje fylla & innan jag skulle lämna leverprov, så jag gjorde ju det.. & det funkade! man pissade ju grönt, men det fungerade ju iaf. när jag kom till läkaren nästa gång sa han "ja, jag ser ju att du inte är alkoholmissbrukare".

då hade farsgubben endå supit hårt fre+lör & lämnat provet på måndagen!

så under den tiden då han skulle avstå helt från alkohol för att få återta sitt körkort ska han enligt hans egna ord ha "supit värre än någonsin".

ett år senare (eller om det var 2 år) tog han sitt körkort igen, med papper som felaktigt vittnade om att han hade varit alkoholfri under hela tiden

vad tror ni om detta? kan min vän tillämpa samma metod tror ni?
Citera
2006-05-18, 13:41
Medlem
likeithards avatar
kommigen nu, reflektioner!? :character56:

varför svarar ingen?

får ju nästan känslan av att jag är något stort på spåren här, & att ni gör ert bästa för att tysta ner saken....

ni kommer inte lyckas med att tiga ihjäl min sensationella upptäckt!

är det moraliska invändningar som spökar & hindrar er från att svara?
Citera
2006-05-19, 15:12
Medlem
-Dr-s avatar
Jag tror inte på det.

Och kan man inte vara nykter nog länge skall man kanske inte ha körkort heller. Men det är inte min sak att avgöra här.
Citera
2006-05-19, 15:32
Medlem
Kanonens avatar
Man kan ju "smygsupa" sönder sin lever också... vad hjälper ett indraget körkort mot det?

Men som svar på frågan. En "vit månad" brukar fixa alla problem med förhöjda levervärden om man inte redan supit sig till skrumpis...
Citera
2006-05-19, 16:33
Medlem
-Dr-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen
Man kan ju "smygsupa" sönder sin lever också... vad hjälper ett indraget körkort mot det?

Men som svar på frågan. En "vit månad" brukar fixa alla problem med förhöjda levervärden om man inte redan supit sig till skrumpis...

Man drar ju inte in körkortet för att man tar sig en groog i bland.
H*n har nog kört i fyllan, vilket jag har svårt att fatta att man gör.

Eller har ett kraftigt ökat alohol in tag så att h*n blivigt intagen för tillnyktring ggr flera.
Citera
2006-05-19, 17:07
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Man drar ju inte in körkortet för att man tar sig en groog i bland.
H*n har nog kört i fyllan, vilket jag har svårt att fatta att man gör.

Eller har ett kraftigt ökat alohol in tag så att h*n blivigt intagen för tillnyktring ggr flera.

nej så är inte fallet, han beter sej exemplariskt i trafiken & kör som en riktig kärring dessutom.

det var så att länsman hittade rester av cannabis & ghb (har jag för mej) i hans blod > "missbruk" > åtgärd > leverprover..

detta är f.ö en person som aldrig skulle ge sej ut i trafiken om han fortf var påverkad av alkohol/droger etc.

nu drogar han inte längre, men likväl måste han hålla sej nykter pga leverproverna på obestämd tid, hittills i över ett år..

jag tycker det är ett väl saftigt pris för att ha rökt en holk ngn enstaka gång & dratt en kork (ghb) därtill.

så när jag fick höra detta av min ömma fader, kunde jag inte låta bli att fundera.

jag tror absolut inte att min far ljuger, om något så är det nog snarare möjligt att testerna har blivit mer specifika med åren.
Citera
2006-05-19, 18:00
Avslutad
Tror inte att din far ljuger, men i nutid lär det ej funka tyvärr..
Citera
2006-05-19, 18:56
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Även om din farsa inte hade fått det där tipset hade säkert hans levervärden varit likadana som när han stoppade i sig B12. Hade B12 kunna rädda levrar skulle tipsaren ligga bakom en stor gärning för mänskligheten, tyvärr har han fel. Kroniska alkoholister får B12 för att de ofta har brist på just den vitaminsorten, som kan leda till nervskador utan möjlighet till förbättring.
Citera
2006-05-19, 20:02
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Även om din farsa inte hade fått det där tipset hade säkert hans levervärden varit likadana som när han stoppade i sig B12. Hade B12 kunna rädda levrar skulle tipsaren ligga bakom en stor gärning för mänskligheten, tyvärr har han fel. Kroniska alkoholister får B12 för att de ofta har brist på just den vitaminsorten, som kan leda till nervskador utan möjlighet till förbättring.

jag hänger med i resonemanget iaf..
kan det vara så att dom gamla proven inriktade sej mer på exempelvis B12-brist, om nu det finns en kopling mellan B12-brist & alkoholism?

exempel: testerna då: B12-brist > förmodad alkoholism?

edit: en sak till; jag har hört att personer som får cellgifter (pga cancer) ofta får dåliga levervärden & då får B12-injektioner för att hjälpa levern på traven?

kan det ligga något i detta?

edit2: jag är inte säker på om B12-tillskott skulle göra sjuka levrar friska, utan kanske bara påverka provresultaten.

är inte så insatt i dethär med leverprover..
Citera
2006-05-19, 21:05
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
kan det vara så att dom gamla proven inriktade sej mer på exempelvis B12-brist, om nu det finns en kopling mellan B12-brist & alkoholism?

edit: en sak till; jag har hört att personer som får cellgifter (pga cancer) ofta får dåliga levervärden & då får B12-injektioner för att hjälpa levern på traven?

edit2: jag är inte säker på om B12-tillskott skulle göra sjuka levrar friska, utan kanske bara påverka provresultaten.

Jag tror inte testet påverkas, och B12 kan inte hjälpa en sjuk lever. Låter som en röra av diverse missförstånd.
Citera
2006-05-19, 21:13
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard

Levern är det organ som lagrar vitamin B12. Har man alkoholproblem och borstar kraftigt så tar magen en hel del stryk.
Inuti magsäcken sitter det små, små spröt som utsöndrar ett glycoprotein som heter intrinsic factor. Detta protein absorberar vitamin B12 från maten.Tyvärr så pajar sprit och hårt leverne dessa spröt och kroppen kan inte längre absorbera det livsviktiga B12.
Den depå som finns i levern klarar man sig på i ett-två år ungefär, sen börjar CNS (Centrala NervSystemet) att gå sönder. Det är inte nyttigt.
Då injicerar man B12, och får en omedelbar positiv effekt på patienten.
Vad gäller leverskador så är dessa så gott som irreparabla (såvida man inte slutar kröka totalt), och jag har svårt att tänka mig att leverprover kommer ut annorlunda med kraftigt intag av B12.
Personligen fattar jag inte idioter som kör på fyllan, cannabis och bilkörning är inget större problem dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in