2006-05-19, 03:05
Medlem
Pungs avatar
Nja. jag la ju av efter första utbildningsdag.

Kan ju alltid ringa och be om ursäkt, och säga att jag skulle behöva något som verkligen MOTIVERADE mig att komma igång. =)
Citera
2006-05-19, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Nja. jag la ju av efter första utbildningsdag.

Kan ju alltid ringa och be om ursäkt, och säga att jag skulle behöva något som verkligen MOTIVERADE mig att komma igång. =)
Precis, de lär ju försöka med alla medel de kan att få folk att jobba åt dem.
Citera
2006-05-19, 06:40
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typedef
Lurendrejeri hela saken faktiskt. Finns ju inte en chans att man lyckas boka in 60 möten. Möjligen om man bor i Sveriges idiottätaste håla, men det är fan tveksamt om ens en förmögen idiot skulle köpa skiten.
Precis, sök lite på nätet så kommer du förmodligen att hitta information om deras "säljmetoder". Kirby är en medoiker dammsugare som dom försöker sälja till ett absurt pris.

Hela grejen går ut på att man skall sälja till sina släktingar, bekanta eller till senila pensionärer eftersom ingen vettig människa betalar så mycket för en dammsugare.
Citera
2006-05-19, 06:45
Bannlyst
Här har Råd & Rön sågat Kirby-dammsugaren:
http://www.radron.net/templates/test____3247.asp

Citat:
Kirby G6 säljs av tuffa hemförsäljare som en "städmaskin" för nästan tjugotusen. Ett test visar att den inte är effektivare än en vanlig standarddammsugare för tretusen.

Kirby G6 är också en mycket bullrig dammsugare. Den kommer upp i samma ljudnivå som en gräsklippare, 89 decibel. Det är bullrigt utomhus och upplevs som väldigt mycket mer inne i möblerade rum.
-En bra dammsugare ska inte behöva låta högre än 75 decibel, säger Anders Odell, Konsumentverket. En höjning med tio decibel upplevs av örat som en fördubbling av ljudet!

Kirby G6 säljs som "städmaskin" enbart vid hemförsäljning. Grundpris 18 500 kronor. Med diverse tillbehör, bland annat mattvätt, säljs den för 24 500 kronor. Råd & Rön och Konsumentverket har fått en mängd frågor om hur effektiv maskinen är.

Eftersom det inte säljs någon annan motsvarande maskin på den svenska marknaden, har man gjort ett jämförande test med en av de bättre standarddammsugarna i Råd & Röns dammsugartest år 2000, Electrolux Excellio Z5240 för knappa tretusen. Testet visar att Kirby G6 suger obetydligt effektivare än Electroluxmaskinen. Däremot är den betydligt mer opraktisk.

Kirby har ett gammaldags utförande med upprättstående skaft och utanpåliggande fodral för dammsugarpåse. Den är i första hand avsedd för heltäckande mattor. Om man ska dammsuga på golv, måste man byta munstycke; en omständlig procedur där man även måste montera slang. I grundutförande kommer man inte åt under fåtöljer och bord med maskinen. Kirby är också mycket tung och klumpig att bära, drygt elva kilo jämfört med Electroluxdammsugarens åtta.

// Roger P.
Citera
2006-05-19, 07:32
Medlem
Racooons avatar
Ett gott råd. Fly från detta "företag" så fort du kan!!
Har en tjejkompis som blev inlurad i deras garn för ett par år sedan. Hon blev av med både kompisar och pengar. Jag vill jämföra Kirby med en sekt som gör allt för att du inte ska tänka rationellt.
Citera
2006-05-19, 10:07
Medlem
En kompis till mej gick på deras grej och skulle börja sälja såna dammsugare/städmaskiner... Hon kom hem till mina föräldrar och övade på sitt säljsnack, men dom sa åt henne att lägga ner hela ideen.

Helt sjukt, tre timmar lång reklamfilm - live !
Citera
2006-05-19, 10:14
Bannlyst
Vid närmare eftertanke verkar det rätt spännande.

Jag vill också sälja Kirby´s städmaskiner!!

Om man jobbar hårt och lär sig säljsnacket så kommer lönen förmodligen bli hög......så hur kommer jag i kontakt med detta företag?

// N
Citera
2006-05-19, 10:28
Medlem
Squalos avatar
Nu har jag läst hela texten. Det är helt klart en form av MLM/Pyramidspel. Det är knappast många som lyckas sälja någon öht, och dom säljer still sig själva, sin morsa, och kanske någon dum människa som mest.

Företaget togs upp i Plus här om året. S det är bara att hålla sig jävligt långt borta.

Lisvstidsgaranti kan man bara skratta åt! Hur länge tror ni företaget finns kvar? Det har förvisso funnit några år, men jag skulle inte köpa en sån för 4000 kr på blocket.
Citera
2006-05-19, 12:24
Medlem
hEikis avatar
Företaget verkar onekligen som ett lurendrejeriföretag..
men vad jag har funderat på ganska länge är: hur fungerar ett pyramidföretag? Jag har förstått att det fungerar som så att man som försäljare måste värva fler och fler säljare men en liten förklaring skulle sitta fint.

(Och för att inviga dom nya smileysarna får jag väl tillägga: Om jag skulle gå hem till morsan o seriöst försöka sälja en sån damsugare skulle jag nog ta på mig en låda på huvudet efter det )
Citera
2006-05-19, 12:26
Medlem
Racooons avatar
Lisvstidsgaranti kan man bara skratta åt! Hur länge tror ni företaget finns kvar? Det har förvisso funnit några år, men jag skulle inte köpa en sån för 4000 kr på blocket. [/quote]

Precis. Bekymret är också att om kunden köper en maskin så säjer säljaren att "det är bara ringa mig" om det krånglar. Men de som säljer hoppar oftast av efter ett par månader. Eftersom du också ska ringa till säljaren för att köpa nya påsar, så inser alla att man får t.o.m. problem med det.

Kan även nämna att man som säljare även förväntas använda sin egen mobil när man är ute på säljturné. Det kan bli dyrt eftersom man vid visningar ska ringa huvudkontoret och låtsas att förhandla om ett bättre pris åt kunden man är hos.
Citera
2006-05-19, 12:42
Medlem
Pungs avatar
Man ska även använda sin egen bil.

Räkna lite på timlön...

Man får 300 per besök. Dom tar tre timmar.

Sedan måste man ju också hitta personer att åka hem till

"du får nya kontakter alltefterssom du jobbar" förklarade läraren i svävande ton. Men riktigt så var det ju inte. Vem fan vill utsätta sina nära för en plågsamt lång demo följt av en dialog där säljaren varvar hot och förolämpningar för att tvinga på kunden en jävla sugare för 34 000.

Man måste också åka till och från demo.

Det blir mindre än 100 / h bara där

Men sedan får man ju inte 300 per demo om man inte klarar ett visst antal (som verkar helt omöjligt) Då får man istället 100 per demo. Dvs 30 SEK i timlön.

Hoppet står tll om man lyckas sälja. Men det visade sig att det inte var "garantilön" PLUS provision. Utan s.k "garantilön" om man inte lyckades sälja. Gör man tillexempel 30 besök en månad tjänar man tretusen.

Man får 4000 i provision för varje såld. Om man skulle lyckas sälja en dammsugare på dessa 30 besök får man inte 7000 (3000+4000) utan endast säljprovisionen.
Citera
2006-05-19, 12:50
Medlem
Pungs avatar
Vill bara tillägga att jag nte har något direkt emot tuffa säljare. Jag har till exmeple sålt mycket telefon och el.

Då gäller det att vara bestämd. Annars vill kunden alltid "tänka lite" "se papper" "prata sambo" osv.

Poängen är att då är det egentligen kunden som inte lyssnat. Om någon sänker ens kostnader utan att man behöver göra något finns inget att tveka på. Vad är det man egentligen ska prata med sambo om? OM man får spara 100 kronor i månaden.

Men att vara tuff och bestämd (dock aldrig otrevlig eller förolämpa) är INTE detsamma som att lura. Det handlar mest om att komma förbi människans ständiga passitivitet. Dom röstar på sossarna fast dom inte tycker som dom. Bara för att "dom alltid gjort det". Samma ofta med dom som ringer med tela osv....

Har inte dåligt samvete för att ag kör tufft. Men jag skulle fan må dåligt av att TVINGA på en snäll tant den här jävla sugare.

Ganska svårt att stå emot kan jag tänka mig för någon som inte är säljare och vill vara trevlig.

"hur är 34 000 för dyrt. Du behöver ju aldrig mer köpa en dammsugare"

"vadå mycket på en gång. Hur mycket kan du lägga i månaden då?"

"250 kr i månaden. Har du råd med det?"

"Vill ni sova i det är?" (visa smutsiga filter)

"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in