2006-05-17, 08:00
Bannlyst
tjena...

har rökt i varierande mängd dagligen sen jag var 15 år ungefär, ska fylla 20 i sommar...

har inte rökt en cigg nu på 3 dagar då jag opererat näsan och vill att svullnaden ska gå över snabbare... ( tack vare ökad blodcirkulation hoppas jag )

i alla fall, frågan lyder :

vilka effekter märker man av när man slutat röka, och hur snabbt kommer dom?

är ju individuellt, det förstår jag men ändå?

alla svar och erfarenheter uppskattas :P
Citera
2006-05-17, 16:08
Medlem
Fordies avatar
jag blir helt vild bara efter någon timme utan cigg.. efter tre dagar skulle jag väl ligga i något hörn och skaka och vara livrädd.. får hallisar om jag inte röker.
röker cirka 2 pkt om dagen.

/Fordie
Citera
2006-05-17, 18:02
Medlem
DAGGER[X]s avatar
1 timme: går blodtrycket/pulsen tillbaks till normala nivåer.
10 timmar: nivåerna av kolmonoxid/nikotin sjunkit med ca 50%.
50 timmar: smaklökarnas förmåga tillbaka till normala niåver och 99% av allt nikotin är nu ute ur kroppen.
efter 70 timmar börjar det bli enklare att andas då bronkerna slappnar av.
efter några veckor börjar blodcirkulationen förbättras.
under åren som följer sjunker chanserna att drabbas utav hjärtattacker/cancer med ca 50%, efter 10-20 år är chanserna att drabbas utav hjärtattack på samma nivå som hos någon som aldrig rökt.

Försök hålla dig borta från det illaluktande/giftiga och dyra eländet nu när du väl har chansen!
Citera
2006-05-17, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wishbone
tjena...

har rökt i varierande mängd dagligen sen jag var 15 år ungefär, ska fylla 20 i sommar...

har inte rökt en cigg nu på 3 dagar då jag opererat näsan och vill att svullnaden ska gå över snabbare... ( tack vare ökad blodcirkulation hoppas jag )

i alla fall, frågan lyder :

vilka effekter märker man av när man slutat röka, och hur snabbt kommer dom?

är ju individuellt, det förstår jag men ändå?

alla svar och erfarenheter uppskattas :P
Du är välkommen till vår kära familj
Citera
2006-05-17, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elgstigen
Du är välkommen till vår kära familj

uuu fy skäms på dig

trodde att du menade något annat än *brr* SNUS :P

nä men undrade mest när blodcirkulationen ökar...har som sagt opererat näsan

(gjort den rak för den var sned förut efter några slagsmål :P)

är faktist inte så sugen på cigg, tuggummi, kallt vatten och massa avsnitt av Lost hjälper kan jag säga :P

men för mig är det som med cannabis, det är lätt de första dagarna...SEN blir det förjävligt ..

ta de lugnt
Citera
2006-05-17, 18:23
Medlem
Realizts avatar
Jag slutade röka under en veckolång malariafeber när jag inte hade aptit för nånting. Efteråt har jag inte kunnat röka en hel cig, utan måste avbryta efter ett par bloss för att det är så äckligt! Första veckorna rökte jag så några halva cigaretter om dan (fingrarnas vana), men utan halsbloss. Sen lade jag av med det också och på den vägen är det nu i flera månader. Helt utan ansträngning eller hjälpmedel har jag lyckats med det jag tidigare misslyckats med! Jag som börjat röka mer än ett paket om dagen det sista halvåret innan jag slutade.

Så, pröva malaria ni som vill fimpa!

Har förresten inte märkt av någon förbättrad hälsa ännu...
Citera
2006-05-17, 18:27
Bannlyst
Jag slutade röka för cirka 1 år sedan, och hade då rökt i cirka 8 år. Jag sa till mig själv bara att jag är smartare än såhär, och så slängde jag paketet! Suget har kommit många gånger, även fram till idag, men jag vill helt enkelt leva för mkt för att ta sådana onödiga risker!

Jag har inte märkt några förbättringar över huvudtaget, men jag känner mig "stolt" att jag lyckats där så många gått bet! Läst någonstans att cirka 90% av alla som slutar utan att använda några hjälpmedel börjar igen inom 1 år, så där känner jag att jag lyckats ordentligt!
Citera
2006-05-18, 15:41
Medlem
Calico Jacks avatar
Det sägs att folk som slutar och röka går upp i vikt efter ett tag. Jag vet inte om det är sant eller om det gäller de flesta, men jag har några bekanta som har gått rejält upp i vikt efter att de slutat röka.
Citera
2006-05-18, 16:27
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Det sägs att folk som slutar och röka går upp i vikt efter ett tag. Jag vet inte om det är sant eller om det gäller de flesta, men jag har några bekanta som har gått rejält upp i vikt efter att de slutat röka.

man blir ju rätt godissugen/hungrig när man slutar röka.. (egen erfarenhet)

man får ju ett behov av att ersätta den nyanserade tobaksaromen med någon annan form av arom-sensation, ex från godis/mat.
Citera
2006-05-18, 17:31
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
man blir ju rätt godissugen/hungrig när man slutar röka.. (egen erfarenhet)

man får ju ett behov av att ersätta den nyanserade tobaksaromen med någon annan form av arom-sensation, ex från godis/mat.

Eller så att rökning gör att man skiter mer och på så sätt blir av med viktig näring. Men visst, det där med godis är också med i spelet.
Citera
2006-05-18, 20:45
Medlem
Effekterna av att sluta röka märks ögonblickligen. Det finns två sätt att sluta röka; ett sätt har redan nämnts här; man slutar röka halsbloss, drar halva ciggar i ett rum etc etc. Eller så kör man så att på morgonen efter en natts sömn lägger man av.

Nu är det ju inget fel på att röka va; eftersom det har sina fördelar, men vad händer när man slutar röka tvärt som i det senare exemplet: jo man blir mer skärpt, sinnena blir mer skärpta. En person som är i en krissituation gör klokt i att hålla upp med rökandet. Å andra sidan är det ju bara att börja igen när man vill relaxa. Svårar än så är det egentligen inte.

Jo ett gott råd till dom som bestämmer sig för att hålla upp eller sluta tvärt;
tänk positivt, fan det känns ju riktigt skönt i skallen!
Citera
2006-05-18, 20:59
Bannlyst
*Förhoppningsvis kommer föruttnelsen av dina lungor avta vilket i sin tur gör att andningen blir bättre!
*Du kommer gå upp i vikt
*Du kommer må bättre allmänt
*Du kommer inte lukta fan
*Du kommer få överskottsenergi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här