2013-02-17, 12:38
Medlem
Tjenare flääässhhhback!

Har nyligen skaffat mig en underbar perserkatt. En fetare katt får man leta efter.
Skämt åsido, till allvaret, han har något skabbigt var som rinner från hans ögon. Det är brun vätska som rinner ofta, och börjar bli ganska orolig.
Är det någon sköning som har koll på vad detta kan vara? Är det något allvarligt och bör jag uppsöka veterinär?
Citera
2013-02-17, 12:45
Medlem
Squeakytoess avatar
Ring en veterinär. Perser är en rätt känslig ras när det gäller ögon/nos.
Citera
2013-02-17, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lucifer1234
Tjenare flääässhhhback!

Har nyligen skaffat mig en underbar perserkatt. En fetare katt får man leta efter.
Skämt åsido, till allvaret, han har något skabbigt var som rinner från hans ögon. Det är brun vätska som rinner ofta, och börjar bli ganska orolig.
Är det någon sköning som har koll på vad detta kan vara? Är det något allvarligt och bör jag uppsöka veterinär?
Klart du ska eller googla rinnande ögon persekatt först. Feta katter ska det va 0
Citera
2013-02-17, 12:51
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Tjenare flääässhhhback!

Grattis till tjockismissen. Låt honom inte bli för tjock bara då det medför komplikationer och onödigt lidande för katten.
Angående ögonen tycker jag absolut att du ska ta katten till veterinär för att undvika onödigt obehag för honom.
Ta en veterinärförsäkring också, snabbt och enkelt fixat med ett telefonsamtal. Det sparar in tusenlappar åt dig om gud förbjude något allvarligt skulle inträffa.

Lycka till och ge katten en puss på huvudet från mig.

MVH/Gnomegirl
Senast redigerad av Gnomegirl 2013-02-17 kl. 12:54.
Citera
2013-02-17, 12:52
Medlem
Jadå!
Googlat runt lite men herre så många olika svar man hittar...
Undrar om man skulle kunna testa med lite ögondroppar? Skulle man kunna använda vanliga ögondroppar för människor med lite saltlösning i eller ska det vara något speciellt för katter?
Citera
2013-02-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Grattis till tjockismissen. Låt honom bara inte bli för tjock bara då det medför komplikationer och onödigt lidande för katten.
Angående ögonen tycker jag absolut att du ska ta katten till veterinär för att undvika onödigt obehag för honom.
Ta en veterinärförsäkring också, snabbt och enkelt fixat med ett telefonsamtal. Det sparar in tusenlappar åt dig om gud förbjude något allvarligt skulle inträffa.

Lycka till och ge katten en puss på huvudet från mig.

MVH/Gnomegirl

Tackar tackar
Ja det med försäkringen lär man nog fixa snarast!
Citera
2013-02-17, 13:15
Medlem
Det är en perser. Du kan börja lägga pengar i hög redan nu, tårkanalerna är trånga och du kommer med största sannolikhet behöva besöka veterinär för både ögonproblem och luftvägsproblem.

Ögonrinn är sorgligt nog närmast normalt för rasen. Visst ska du ta den till veterinären oavsett, det måste uteslutas sjukdom, men med stor sannolikhet är det bara det normala rinnandet som hör till.

Edit: Kattens tårvätska blir brunaktig när den torkar. Ögon som är infekterade/inflammerade har en blinkhinna som är tydligt synlig hela tiden, ofta lätt igensvullnade och med en lättidentifierad röd och irriterad kant.
Senast redigerad av LingonGrovan 2013-02-17 kl. 13:18.
Citera
2013-02-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Det är en perser. Du kan börja lägga pengar i hög redan nu, tårkanalerna är trånga och du kommer med största sannolikhet behöva besöka veterinär för både ögonproblem och luftvägsproblem.

Ögonrinn är sorgligt nog närmast normalt för rasen. Visst ska du ta den till veterinären oavsett, det måste uteslutas sjukdom, men med stor sannolikhet är det bara det normala rinnandet som hör till.

Edit: Kattens tårvätska blir brunaktig när den torkar. Ögon som är infekterade/inflammerade har en blinkhinna som är tydligt synlig hela tiden, ofta lätt igensvullnade och med en lättidentifierad röd och irriterad kant.

Ojdå låter relativt jobbigt
Skulle det innebära fara för katten om jag inte uppsöker hjälp och väntar och ser om det kanske försvinner av sig själv? Jag vill inte att han ska må dåligt så klart, så om det inte är hälsosamt för honom att vänta så är det uteslutet.
Citera
2013-02-17, 13:51
Medlem
Citat:
Ojdå låter relativt jobbigt
Skulle det innebära fara för katten om jag inte uppsöker hjälp och väntar och ser om det kanske försvinner av sig själv? Jag vill inte att han ska må dåligt så klart, så om det inte är hälsosamt för honom att vänta så är det uteslutet.

Jag antar att du inte köpt katten av en uppfödare? En veterinärkontroll är alltid en bra idé, särskilt med en så sjukdomsdrabbad ras. Så även om det kanske inte är någon fara med ögonen så är det väldigt viktigt att det görs en ultraljudsundersökning för PKD (igen, om du inte vet kattens härkomst och inte har något veterinärintyg), om katten är en omplacering så kan det även vara bra att undersöka att den inte har klamydia eller herpes. Försäkring är det viktigaste av allt, det täcker självklart inte några undersökningar eller provtagningar men om sjukdom upptäcks är det väldigt dyrt att behandla.
Citera
2013-02-17, 14:00
Medlem
urgianens avatar
Rinnande ögon på dessa typer av raser är jättevanligt. Det rödaktiga är en slags svampinfektion, men så länge det inte är sårigt eller kommer gult var ska det inte vara någon fara.

Köp ögondroppar hos zoo-ombud eller på apotek. Jodopax eller huddesinfektion utspädd med vatten är också bra att "dutta" under ögonen med. Tvätta två gånger om dagen, men akta kattens ögon. En tops är bra att putsa med.

Blir det inte bättre på 10 dagar skulle jag kontakta veterinär.

Lycka till!
Citera
2013-02-17, 14:04
Medlem
jag vill oxå ha en fet katt...
Citera
2013-02-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Jag antar att du inte köpt katten av en uppfödare? En veterinärkontroll är alltid en bra idé, särskilt med en så sjukdomsdrabbad ras. Så även om det kanske inte är någon fara med ögonen så är det väldigt viktigt att det görs en ultraljudsundersökning för PKD (igen, om du inte vet kattens härkomst och inte har något veterinärintyg), om katten är en omplacering så kan det även vara bra att undersöka att den inte har klamydia eller herpes. Försäkring är det viktigaste av allt, det täcker självklart inte några undersökningar eller provtagningar men om sjukdom upptäcks är det väldigt dyrt att behandla.

Nja, köpte honom inte av en katt uppfödare, men han har däremot stamtavla och är vaccinerad och allt sådant!
herre, klamydia och herpes låter inte sådär väldigt inbjudande exakt...
är detta farligt för männsikor också? Finns det möjlighet att han kan smitta av sig?
Har en annan katt också, hoppas verkligen inte att hon blir smittad om det finns risk...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in