2013-02-08, 13:52
Medlem
Frontlinjens avatar
Hej,

Jag har nu haft pengar inne på den danska marknaden i över 9 månader och har vissa funderingar.

Som jag skrev tidigare lånades 95 % av mitt kapital direkt ut i större poster, vilka ännu inte betalats tillbaka trots att maxlånetiden är 6 månader. Detta har inneburit att jag sedan i början av oktober i stort sett inte haft några ränteintäkter, det är enligt systemet endast inkasserat 0,30% de senate 3 månaderna. Det har dock inte heller registrerats några förluster.

På 3 månader tycker jag att i alla fall några skulder borde ha reglerats. Hur går ni tillväga med indrivningen i Danmark? Säljer ni eller kommer ni att börja sälja skulderna till indrivningsföretag för att elliminera förlusterna?
Citera
2013-02-10, 13:36
Medlem
Nudelns avatar
Om detta realiseras, hur kommer det påverka er verksamhet?

http://www.dn.se/debatt/ny-lag-ska-skarpa-kraven-pa-sms-lanebranschen
Citera
2013-02-15, 11:01
Medlem
Hej Amazonite

Tack för din fråga gällande förluster.

För att förtydliga dom svar som redan har finns här på forumet så sprids en förlust på alla långivare på marknaden.

Om ett lån går till förlust så sprids det totala beloppet för lånet på alla långivare. Alla långivare får alltså en procentuell andel av förlusten.

Detta betyder att du, beloppsmässigt, får en väldigt liten kreditförlust om du har lite pengar, och en lite större kreditförlust om du har väldigt mycket pengar.

Jag hoppas detta förtydligande ger dig ett bra svar på din fråga.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-02-15, 11:06
Medlem
Hej MLH

Anledningen till att vi inte gjort något åt avtalsvillkoren beror på att vi har planer på att införa ett premium-konto som kostar pengar.

Därför har vi av administrativa skäl valt att inte ta bort detta ur avtalet för att sedan lägga in det igen. Med administrativa skäl syftar jag till att alla kunder måste godkänna avtalet på nytt om vi ändrar i det. Det betyder att kunden skulle behöva godkänna två nya avtal om vi genomför denna ändring. Det skulle medföra extra jobb för kunden och väldigt många frågor om varför vi tar bort en paragraf för att sedan lägga in den igen.
Jag hoppa du förstår denna förklaring och att du litar på att vi inte tar ut några medlemsavgifter i Sverige för tillfället.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-02-15, 11:14
Medlem
Hej CharpTheSecond

1. Det stämmer att långivaren erhåller totalt 12% ränta på det belopp han har i ett lån när lånet återbetalas. Blir lånet förlängt sprids dessa 12% ut över perioden. Detta har förklarats tidigare i tråden.

2. Det stämmer. Exempelvis så kostar ett lån på 5000 kr 5970 kr att betala tillbaka. Då erhåller långivarna totalt 5000 + 12% (600kr) = 5600 kr och TrustBuddy erhåller resterande belopp från förlängningar och återbetalningar.

3. TrustBuddy räknar aldrig in långivarnas pengar i bolagets tillgångar. TrustBuddy äger aldrig långivarens pengar utan fungerar som en mellanhand mellan långivare och låntagare. Långivarnas kapital är antingen bundet i ett låneavtal mellan långivare och låntagare eller på ett bankkonto hos en bank.

4. Det stämmer att bolaget kan gå med förlust om utgifter överstiger intäkter.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-02-15, 11:24
Medlem
Hej Frontlinjen

Tack för din fråga.

Jag skulle behöva kolla närmare på ditt konto för att kunna ge dig ett bra svar på denna fråga. Det händer att man under perioder får lägre ränteintäkter och under andra perioder får högre. Detta beror på att lån kan gå till inkasso och ligga där under en period. Har man inte så mycket pengar på kontot så kan detta påverka avkastningen ganska mycket under perioder.

Ex. om du spara 5000 kr och du får ett lån på 1000 kr som går till inkasso så är det 20% av ditt totala kapital som ligger låst under en period. När detta lån blir återbetalt så kommer det med 12% ränta vilket kommer öka dina ränteintäkter den månaden väldigt mycket.

Som vi tidigare skrivit i tråden så väljer vi att inte besvara enskilda ärenden här på forumet. Men jag ber dig maila mig på specialsupport@trustbuddy.com så ska jag kolla på ditt konto och komma med ett mer korrekt och exakt svar.

Kreditförluster registreras ungefär 200 dagar (detta skiljer sig lite beroende på marknad) efter att lånet har förfallit. Det betyder att ett lån kan förlängas i 5 månader och skötas varpå kunden väljer att inte sköta lånet. Då tar det ytterligare 200 dagar innan det blir en kreditförlust.

Vi säljer inga fakturor i Danmark utan vi arbetar med intern-indrivning, inkasso och deras motsvarighet Kronofogden.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-02-15, 11:31
Medlem
Hej Nudeln.

Tack för din fråga.

Det är alltid svår att svara på frågor som gäller framtida förändringar. Men eftersom vi följer de lagar och bestämmelser som finns i Sverige idag så bör detta inte påverka oss. Vi har alla tillstånd som krävs för att bedriva vår verksamhet och sker det förändringar så anpassar vi oss självklart efter dessa.

TrustBuddy ställer sig positivt till nya regler som reglerar marknaden då detta skapar en säkrare och mer seriös marknad både för kunderna och de aktörer som agerar på marknaden. TrustBuddy har redan skickat in ett skriftligt brev till FI där vi uppmanar FI att upprätta nya regler och regleringar för P2P marknaden så att man slipper oseriösa aktörer.

Tyvärr är detta det bästa svar jag kan ge och vi får se vad som händer i framtiden.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-02-16, 16:24
Medlem
Amazonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej Amazonite

Tack för din fråga gällande förluster.

För att förtydliga dom svar som redan har finns här på forumet så sprids en förlust på alla långivare på marknaden.

Om ett lån går till förlust så sprids det totala beloppet för lånet på alla långivare. Alla långivare får alltså en procentuell andel av förlusten.

Detta betyder att du, beloppsmässigt, får en väldigt liten kreditförlust om du har lite pengar, och en lite större kreditförlust om du har väldigt mycket pengar.

Jag hoppas detta förtydligande ger dig ett bra svar på din fråga.

Mvh
TrustBuddy
En förtydligande fråga bara. Ni skriver att "sprids en förlust på alla långivare på marknaden.". Menar ni då alla långivare för det aktuella lånet eller alla långivare som finns här i Sverige?
Citera
2013-02-18, 16:28
Medlem
Börjar bli riktigt less nu...
Jag är skyldig 10000 kr uppdelade i 3-4 olika lån.
Jag betalar in 10000 kr innan 14 dagar har passerat (gratis lån alltså). Men nej, mina lån betalas inte av utan istället läggs det till 10000 kr på mitt positiva saldo istället.

Vad ska man göra för att detta positiva saldo ska bli till pengar som betalar av lånen?
Citera
2013-02-18, 17:20
Medlem
Hej igen Amazonite.

En förlust sprids på alla långivare som har pengar på den aktuella marknaden och inte bara dom långivare som har pengar i det aktuella lånet.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-02-18, 18:30
Medlem
Hej Jesstess123.

Tack för ditt meddelande!

Självklart ska du få ett svar på din fråga, men vi besvarar inga specifika kundfrågor här i Tråden.

Därför ber jag dig kontakta mig på Specialsupport@trustbuddy.com så ska jag se till att du får ett snabbt och bra svar!

Väntar på ditt mail.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-02-20, 15:23
Medlem
försöker nu logga in på min sida på trustbuddy, men det går inte. ligger er sida nere eller är våra pengar borta nu???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in