Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Men vad som nu slog mig, var att det är väldigt många som har svårt för matematik. Människan sägs vara en logiskt tänkande varelse, och borde enligt det antagandet ha god förmåga att förstå sig på matematik. Okej, jämfört med schimpanser är vi genier allihop, men att så många har svårt för vad som kallas logik, är skrämmande. Brister det mänskliga logiska tänkandet, eller är matematik trots allt inte detsamma som logik?
Låter som om du talar om
predikatlogik. Brister i det mänskliga logiska tänkandet som du pratar om kanske inte handlar bara om logik, utan att folk kanske haft bristande intresse. Det är svårt att veta när man inte får något konkret exempel, men jag kan känna igen mig i frågeställningen.
Man kan ju nämna som exempel spel på lotto, joker och liknande. Kan man matematiken och har räknat på lottokupongerna, så undviker man alla spel om pengar efter det, allt annat vore ju dumt.
Känslor är mänskliga egenskaper och de kan man ju inte beräkna eller styra med logiska argument.
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Lär skolan ut matematiken fel, i och med att så många har svårigheter med den matematiska disciplinen?
Kan ju bero på oengagerade lärare och dåligt stöd hemifrån till vissa elever.