2013-02-13, 22:41
Medlem
Taskpungens avatar
I skolan fick jag alltid höra, att matematik var detsamma som logik. Jag kan köpa det resonemanget, det strider inte mot mitt sunda förnuft eller mot definitionen av logik. Men vad som nu slog mig, var att det är väldigt många som har svårt för matematik. Människan sägs vara en logiskt tänkande varelse, och borde enligt det antagandet ha god förmåga att förstå sig på matematik. Okej, jämfört med schimpanser är vi genier allihop, men att så många har svårt för vad som kallas logik, är skrämmande. Brister det mänskliga logiska tänkandet, eller är matematik trots allt inte detsamma som logik? Lär skolan ut matematiken fel, i och med att så många har svårigheter med den matematiska disciplinen?

Jag är kluven i var jag ska placera denna tråd. Tre forumdelar sticker ut och utmärker sig som passande:
Fysik, matematik och teknologi; då ämnet berör just matematik,
Utbildning och studier; då trådstarten även tar upp lärometoderna i skolan,
Psykologi och psykiatri; då tråden även är avsedd att diskutera mänskligt tänkande.

Berörd moderator erhåller mitt tillstånd att avgöra.

Eder mest tillgifne
Taskpungen
Citera
2013-02-13, 22:52
Medlem
indecisivenesss avatar
Har också undrat över det du skriver men tror som med alla andra ämne att det berors på hur man blev introducerade till det som hur det lärs ut och vilka åsikt man själv har om ämnet (som kommer ifrån introducerings+utlärning).

Jag älskar matte och har haft lätt med det samt pskologi och fysik har jag alltid tyckt är kul och har alltid haft bra lärare i de ämnen. Det tror inte jag är någon coincidence. Man kan lära sig allt. Har man bra lärare som gör det kul i tider ålder kanske man är blir bättre samt om man vågar i tidig ålder be om hjälp när man fastna på en fråga.

Men vem vet, jag kanske är heeelt ute. :P

Klart generalisera jag. Nypa salt etc.
Citera
2013-02-13, 23:06
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indecisiveness
Man kan lära sig allt. Har man bra lärare som gör det kul i tider ålder kanske man är blir bättre samt om man vågar i tidig ålder be om hjälp när man fastna på en fråga.

Det tror jag stämmer bra.

Har alltid haft svårt för matte och jag tror att min första lärare påverkade mig mycket negativt. Läraren var malplacerad tidsmässigt, h*n hade förmodligen passat in bättre under 1920-talet och inte 80-90-tal som det nu handlade om.
Man blev straffad, inte fysiskt, om man hade ett fel eller inte kunde uppbringa rätt svar på sekunden när man blev tillfrågad. Till slut vågade man inte fråga utan fuskade sig igenom de kommande åren.
Citera
2013-02-13, 23:13
Medlem
indecisivenesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith

Har alltid haft svårt för matte och jag tror att min första lärare påverkade mig mycket negativt. Läraren var malplacerad tidsmässigt, h*n hade förmodligen passat in bättre under 1920-talet och inte 80-90-tal som det nu handlade om.
Man blev straffad, inte fysiskt, om man hade ett fel eller inte kunde uppbringa rätt svar på sekunden när man blev tillfrågad. Till slut vågade man inte fråga utan fuskade sig igenom de kommande åren.

Det är verkligen synd att det blir så :/ Att vi inte alla kan få bra lärare som brinner för sitt ämne.

Istället får man en lärare som vill egentligen lära ut svenska men fastnade på historia. När inte en lärare tycker det är kul eller iaf mild intressant att lära ut så lider barnen av det sen blir barnen såna som mig. Som har assvårt för namn och datum. Medans vissa andra är kung på det. Att en människa (en lärare) har så mycket makt över ens uppväxt och så blir det såhär. :/
Citera
2013-02-13, 23:18
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Men vad som nu slog mig, var att det är väldigt många som har svårt för matematik. Människan sägs vara en logiskt tänkande varelse, och borde enligt det antagandet ha god förmåga att förstå sig på matematik. Okej, jämfört med schimpanser är vi genier allihop, men att så många har svårt för vad som kallas logik, är skrämmande. Brister det mänskliga logiska tänkandet, eller är matematik trots allt inte detsamma som logik?
Låter som om du talar om predikatlogik. Brister i det mänskliga logiska tänkandet som du pratar om kanske inte handlar bara om logik, utan att folk kanske haft bristande intresse. Det är svårt att veta när man inte får något konkret exempel, men jag kan känna igen mig i frågeställningen.

Man kan ju nämna som exempel spel på lotto, joker och liknande. Kan man matematiken och har räknat på lottokupongerna, så undviker man alla spel om pengar efter det, allt annat vore ju dumt.

Känslor är mänskliga egenskaper och de kan man ju inte beräkna eller styra med logiska argument.
Citat:
Lär skolan ut matematiken fel, i och med att så många har svårigheter med den matematiska disciplinen?
Kan ju bero på oengagerade lärare och dåligt stöd hemifrån till vissa elever.
Citera
2013-02-13, 23:36
Medlem
TheMajoritySayss avatar
Nja, jag skulle egentligen vilja hävda att människan sitt stora intellekt till trots är förhållandevis ologisk. Vi kan visserligen träna vår logik, men det ska ju ändå sägas att man dagligen märker hur in i helvete ologiskt människor tänker/beter sig och ganska ofta kan man komma på sig själv med att handla helt irrationellt.
Citera
2013-02-14, 00:07
Medlem
Uppslagsverks avatar
1. Matematik är inte logik, däremot är matematik logiskt.

2. Tänka logiskt kan man i teorin göra utan någon vidare teoretisk skolning men matematik kräver trots allt en hel del ren inlärning.

3. Människor tycks generellt låta sina känslor styra framför logiska resonemang, vilket enligt min mening är sorgligt.
Citera
2013-02-14, 00:26
Medlem
Till att börja med, människor är knappast logiska i allmänhet. Sen kräver det en viss koncentrationsförmåga eller intelligens för att förstå lite mer avancerade logiska resonemang, vilket matematiska resonemang är, och som i allt annat krävs ett visst minne. Bara för att något är logiskt betyder det inte att det är enkelt, det kan fortfarande vara väldigt komplext och invecklat trots att det följer logiska regler. Matematik är sen inte direkt samma sak som ren logik, det involverar till stor del inlärda begrepp och påhittade regler, som i ju för sig hänger ihop på logiska vis. Man behöver kunna konsekvent följa regler, känna igen mönster och tillämpa gamla begrepp på nya sätt, så det kräver inte enbart ren logik utan även bra minne, lite kreativitet och förmågan att känna igen abstrakta mönster. Långt ifrån alla är duktiga på alla dessa saker, och har därför svårt för matematiken. Sen är säkert skolans sätt att lära ut matematiken ganska dåligt, du kan läsa http://www.maa.org/devlin/lockhartslament.pdf , som föreslår ett annat sätt att lära ut matematik som säkert är bättre.
Citera
2013-02-14, 10:45
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Människan sägs vara en logiskt tänkande varelse, och borde enligt det antagandet ha god förmåga att förstå sig på matematik.

Problemet med det antagandet är att det är felaktigt, därför är hela frågeställningen skev från början. Vår hjärna är inte anpassad för logiskt tänkande, det är något vi gör med ansträngning, och vissa klarar helt enkelt inte av det alls.
Citera
2013-02-14, 15:05
Medlem
BengtZzs avatar
Människor är inte logiska. Inte ens de allra smartaste och mest logiska människor är speciellt logiska. Människor är irrationella varelser som agerar och reagerar främst med känslor och intuition. Vi tror dock att vi är extremt logiska och rationella men så är det inte.
Citera
2013-02-14, 15:06
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith

Jävlar va efterbliven lärare. Det är synd att det är så.

Forskning visar att klassrumsmiljöer som uppmuntrar att elever visar och presenterar sina fel utvecklas ofantligt mycket snabbare än de klassrumsmiljöer som inte gör detta.
Citera
2013-02-14, 17:47
Bannlyst
Frege försökte bygga upp matematiken på logik men Russels paradox knäckte hans försök. Russel försökte i sin tur men då la Gödel fram sin första ofullständighetssats, och efter det gav man väl upp tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in