2013-01-27, 15:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Den ende som vet om pistolen tillhörde mj är ju fs ( alltså pistolen som hittades av pundaren )
Det som talar emot att de kände varann är ett pistolen är i ett sådant dåligt skick att den inte går att använda men kanske blev den inte utav väder och vind utan av yttre påverkan med något verktyg..

Men skulle odlarns berättelse stämma så kanske mjs väska och andra tillhörigheter finns att hitta i samma skogsdunge
Varför skulle den ha påverkats av något verktyg?

Om det är Marinas pistol som FS använt på henne så var den knappast obrukbar då. Och varför skulle 39-åringen acceptera en obrukbar pistol som betalning? Om FS är mördaren hade han 20 st 500-kronorssedlar att betala med.
Citera
2013-01-27, 15:37
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför skulle den ha påverkats av något verktyg?

Om det är Marinas pistol som FS använt på henne så var den knappast obrukbar då. Och varför skulle 39-åringen acceptera en obrukbar pistol som betalning? Om FS är mördaren hade han 20 st 500-kronorssedlar att betala med.

Men om vi ska en förklaring till pistolen så tror jag inte på att han hittade den i skogen under någon joggingtur. Det är ju däremot bevisat att pistolen var obrukbar när polisen tog den i beslag så hur har den blivit sån ? Är 39åringen en gammal bekant till fs kanske ? De Bodde i samma kvarter och är födda samma årtal..

Vem vet kanske sa fs vart han gömde den när kroppen hittades ? Han fick kanske kalla kårar och var rädd att någon annan skulle hitta pistolen och såg därför till att 39åringen hämtade den i skogen.

I skogen tror jag att han gömde den samtidigt som han passade på att handla utav 39åringen.
Det passar de tjugo milen bra dessutom, en resa till stockslycke , även masterna intygar ju detta
Citera
2013-01-27, 15:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men om vi ska en förklaring till pistolen så tror jag inte på att han hittade den i skogen under någon joggingtur. Det är ju däremot bevisat att pistolen var obrukbar när polisen tog den i beslag så hur har den blivit sån ? Är 39åringen en gammal bekant till fs kanske ? De Bodde i samma kvarter och är födda samma årtal..

Vem vet kanske sa fs vart han gömde den när kroppen hittades ? Han fick kanske kalla kårar och var rädd att någon annan skulle hitta pistolen och såg därför till att 39åringen hämtade den i skogen.

I skogen tror jag att han gömde den samtidigt som han passade på att handla utav 39åringen.
Det passar de tjugo milen bra dessutom, en resa till stockslycke , även masterna intygar ju detta
Jag utesluter inte att 39-åringen är FS langare. Men jag tror inte att det är Marinas pistol. Varför skulle 39-åringen gå och hämta en "het" pistol åt FS?

Timingen vid resa från Lilla Edet, där FS köpte cigaretter, till Skogslycke stämmer väldigt bra. Vid tidpunkten för mottagandet av grattis-SMS:et bör han ha varit i cellen Brobacka N. Men varför ta den koreanska bilen? Lupon vore mer naturligt att ta.
Citera
2013-01-27, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ja men visst hon tog sig av daga och var ute ur huset inom tjugo minuter innan hon han utsöndra likvätska

För övrigt kan det ju vara så att smoking Gun är att vapnet nu kan ha funnits hos en odlare som bor i fs gamla kvarter

Tror du på allvar att en "het" pistol skulle dyka upp hos en haschtomte, med tanke på GMs professionella tillvägagångssätt ?

Vad tror du SKL har lyckats ta fram som kan binda FS ?
Citera
2013-01-27, 17:16
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Guardian Angel Du har inte gett någon förklaring till detta https://www.flashback.org/sp41693802 men nu kanske du kan göra det.

När du gör det, kan du då erkänna att om Marina blivit mördad i en lgh i stan, kunde sökområdet komma att bli betydligt större? Mördar man någon i storstan och vill gömma liket så gör man det inte på den gemensamma gården, lekplatsen eller på bibblan i grannkvarteret. Man beger sig till ett ställe där man tänker att ingen ska hitta liket på länge.

Så enligt din teori hade det inte varit lättare att hitta kroppen om hon bott centralt.

Om Marina bott i en lägenhet i ex. Stenungsund söks det i bostaden samt ev. arbetsplats etc. Ute söker man när polisen får in tips (jämför med ex. Natalie i Alingsås). däremot hade fler förhörts, ex grannar.
runt Marinas bostad fanns det många möjligheter till att dumpa en kropp, det var hundratals poliser ute och letade.
Citera
2013-01-27, 17:21
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Vill du ta bort HD nu också ? *suck*

Alltså processen är ganska enkel.
Har Polisen hittat nya omständigheter så kan man begära resning. HD har dock som krav att det skall gälla ett straff som kan ge fängelse i 1+ år, det är inte ok att komma dragandes med gammalt skräp som man tafflat bort i FU (ja, man ställer krav på ÅK *wow*)

Vad är det du vill ändra ? Du måste vara inne på bevisbörda eller bevisvärdering (allt för att döma FS ?).

Advokat H & Kvarnhjul har båda sagt, att det behövs "Smoking Gun".
Det beror på att i den gamla FUn fanns det INGENTING, INGENTING som pekar på att FS skulle gjort brottet. Hans namn är bara att byta ut till någon annan som inte har alibi, och sådana finns det gott om i FU.
Sedemera så skall det uteslutas att M tog sitt liv.

näe, jag vill inte ta bort HD. Jag säger som Stenmark, hä int lönt å förklar för en som int begrip.
När jag diskuterar lagändring utgår jag INTE från FS, utan att man ska förenkla mordutredningar över huvud taget.
Citera
2013-01-27, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
näe, jag vill inte ta bort HD. Jag säger som Stenmark, hä int lönt å förklar för en som int begrip.
När jag diskuterar lagändring utgår jag INTE från FS, utan att man ska förenkla mordutredningar över huvud taget.

Om HR skall kunna riva upp sina egna beslut (vilket i sig är helt motstridigt), vad skall vi då med HD till ?

På vilket sätt skulle det gynna M-fallet att rätt GM fälls ?
Citera
2013-01-27, 18:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Fast fall läggs väl aldrig ner? Möjligt att fs går fri om man väntar lägre än ett år efter fyndet men har någon annan mördat mj så preskriberas det ju aldrig.

Jag anser att artikeln i Alingsås-tidningen är mycket intressant det skulle inte förvåna mig om fs dumpat vapnet i sina gamla hemtrakter där han har bra lokalsinne och känner sig trygg.

Att frakta kroppen så långt var däremot alldeles för riskfyllt

Jo, fall läggs ned. När utredningen inte kommer längre så läggs fallet ned. Jag tror du är ute och far efter att preskriptionstiden för mord är avskaffad.

Och det finns rikligt med haschtomtar och andra kriminella i Alingsås, att det skulle vara Marinas morfars pistol som hittats i en bergsskreva där är därför orimligt. Ett så 'hett' vapen har naturligtvis slängts i något vattendrag eller så.
Citera
2013-01-27, 19:33
Medlem
olovpalmes avatar
Hur ska försvarets taktik bli vid kommande rättegång?
Fortsätta att hävda att mordet skedde under Fredriks kyrkogårdsresa?
Citera
2013-01-27, 19:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Fortsätta? När hävdade det det?
Citera
2013-01-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Men.... han åkte ju aldrig till kyrkogården! Det vet väl alla att det var ett sopigt försökt till att vilesleda utredarna! Kom igen nu!
Citera
2013-01-27, 20:21
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Fortsätta? När hävdade det det?
Jaså har försvaret aldrig hävdat att Fredrik S var på kyrkogårdsbesök under natten när mordet skedde?Var Fredrik hemma hos mordoffret när mordet begicks?
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Men.... han åkte ju aldrig till kyrkogården! Det vet väl alla att det var ett sopigt försökt till att vilesleda utredarna! Kom igen nu!
Håller med dig.FS hade säkert andra aktiviteter för sig då.Sopig vilseledning är rätta ordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in