2013-01-26, 23:24
Medlem
kantarellsoppas avatar
Bakgrund:
Det gäller en PC med windows XP - är inte så jättebra på datorer så har inte resten av specsen i huvudet. Datorn fungerade kanonfint. Jag skulle bara stänga av den och sätta på den igen - men när jag satte på den så gick allt åt fanders.

Problem:
Den kommer till "intel-sidan" eller vad det nu är, där man kan gå in i diverse boot settings etc. (som den alltid gör innan den börjar ladda windows) men där stannar den och datorn klickar (högt) ca 10 gånger - klicket låter mekaniskt och föregås av något som låter som en uppladdning som dör av. Sen blir det svart och jag får massa text - den här texten har varierat mellan:
* att BIOS-klockan inte stämmer.
* "media test failure check cable" med någon slags rabbling av CD-rom enhet och diskenhet.
* att tangentbordet inte är i (vilket är inkorrekt).

Sista anhalten är att den säger att hårddisken inte är i/fungerar "no system disk" eller vad det nu står.

Detta har jag provat:
* Tagit ur ström, BIOS-batteri och RAM-minne och låtit det vara 10-15 min.
* Kollat att alla HD-kablar sitter i.
* Provat olika boot-ordningar (samt boot från enbart HD).
* Stängt av möjlighet att boota på nätverk.

Jaha...:
Inget fungerar, den klickar fortfarande när jag sätter på den och bjuder på diverse felmeddelanden - ibland blir jag erbjuden boot-plats manuellt. Men i slutändan hamnar jag alltid på "no system disk".

Vad göra...?

Inte har väl hårddisken bara gått sönder poff tjoff sådär utan minsta antydan till förvarning? Och om så är fallet; finns det tillstymmelse av möjlighet att jag kan komma åt den och plocka det absolut nödvändigaste om jag lyckas installera ett OS på någon gammal HD som ligger och skräpar?

Jag har inte möjlighet att testa HD:n från en annan dator.

Hjälp?
Citera
2013-01-26, 23:57
Medlem
Låter som en hd crash eller att det är problem med sata kabeln kanske, om du kommer in i bios så kolla ifall den bootar från hd eller från cd rom/usb

edit: såg att du hade testat ändra boot inställingar
Senast redigerad av MejareN 2013-01-26 kl. 23:59.
Citera
2013-01-27, 00:01
Medlem
Tyvärr, hårdisken är trasig.
Det är osannolikt men inte omöjligt att du kan få ut data.
Min rekommendation är att du kontaktar IBAS eller liknande företag. Dom kan återställa data.
Detta förutsätter att det du vill återställa är värt några tusen kr eftersom det är vad det kostar.
Det finns skojarföretag i branschen som säger sig kunna göra det billigare så jag skulle vara försiktig med det.

Själv skulle jag använt verktyget dd_rescue som finns i linux-distributionen Backtrack 4. Denna kan du hämta och lägga ut på en USB sticka, tex via en kompis dator eller liknande.
Du behöver även en tom hårddisk lika stor eller större än den trasiga.
Sedan kopierar verktyget helt enkelt sektor för sektor och ersätter skadade sektorer med nollor.
Detta tar enormt lång tid och kan fresta på den trasiga disken ytterligare, därav min rekomendation ovan. När detta väl är klart sätter man in den hela kopian i en dator och ser vilka filer som är hela och inte.
Citera
2013-01-27, 00:10
Medlem
Kolla på Youtube efter "Click of Death". Det klicket du hör är en pajjad hårddisk vars läs/skrivarm hoppar fram och tillbaka.
Citera
2013-01-27, 00:26
Medlem
PiraternasPiRATs avatar
Detta kan kanske hj'a'lpa?

Ta ut RAM och rensa gnid kontakterna mot din troja, typ som att du vill fa statiskt el.
Rensa rensa.

Testa.
Citera
2013-01-27, 01:08
Medlem
kantarellsoppas avatar
Tack för alla svar.

Är det vanligt att HD:s bara tvärdör på detta vis? Av egen erfarenhet så brukar det alltid föregås av visst strul. Eller drull. Men nu kom det som från ingenstans.

Citat:
Ursprungligen postat av whejl
Själv skulle jag använt verktyget dd_rescue som finns i linux-distributionen Backtrack 4. Denna kan du hämta och lägga ut på en USB sticka, tex via en kompis dator eller liknande.
Du behöver även en tom hårddisk lika stor eller större än den trasiga.
Sedan kopierar verktyget helt enkelt sektor för sektor och ersätter skadade sektorer med nollor.
Detta tar enormt lång tid och kan fresta på den trasiga disken ytterligare, därav min rekomendation ovan. När detta väl är klart sätter man in den hela kopian i en dator och ser vilka filer som är hela och inte.
Det här låter som något jag vill prova, men förstod inte riktigt hur jag gör. Kan jag hämta det som ett enskilt program utan att ha linux? Och kör jag det från den "trasiga" datorn? Och isf hur? Och hur får jag över allt på en annan HD? Går det att bara koppla in en extern HD i trasdatorn som jag ber programmet att flytta grejerna till?
Citera
2013-01-27, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiraternasPiRAT
Detta kan kanske hj'a'lpa?

Ta ut RAM och rensa gnid kontakterna mot din troja, typ som att du vill fa statiskt el.
Rensa rensa.

Testa.

Och du vill tydligen att han ska pajja sinna minnesmoduler alltså??? Ok.

Lära sig om statisk elektricitet är en bra början innan man yppar sig om nåt man inte känner till...
Citera
2013-01-27, 04:16
Medlem
kantarellsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Och du vill tydligen att han ska pajja sinna minnesmoduler alltså??? Ok.

Lära sig om statisk elektricitet är en bra början innan man yppar sig om nåt man inte känner till...
Folk säger mycket galenskaper. Det sorgliga är att någon ännu mindre datorkunnig kanske hade trott att det skulle hjälpa. Hjärtlöst...
Citera
2013-01-27, 04:27
Medlem
kantarellsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whejl
Själv skulle jag använt verktyget dd_rescue som finns i linux-distributionen Backtrack 4.
Citat:
Ursprungligen postat av kantarellsoppa
Huuuuuuur?
Tog mig frihet att korta ner våra inlägg lite.

Verkar ha hittat en steg-för-steg: http://geekyprojects.com/storage/how-to-recover-data-even-when-hard-drive-is-damaged/

Det låter som ett stycke projekt det där... Men väl värt mödan om det fungerar.

Så, om jag har förstått det rätt så kopplar jag den trasiga HD:n som slave till en fungerande burk - samt en helt tom HD. Sedan startar jag den fungerande datorn med detta program och skriver femtioelva kommandon och när det har fått köra klart så ska jag ha massa rådata på den tomma - som sedan ska över som normala filer i en helt annan tom HD. Låter det som att jag har fattat helheten?

Den fungerande burken påverkas inte av detta? Och behöver inte ha linux installerat på sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in