2013-01-21, 00:23
Moderator
Humbugs avatar
En forskare vid namn George Church vill använda DNA från fossila ben för att skapa en klon av en neandertalare. Det enda som behövs är en kvinna som är villig att föda barnet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16101534.ab

En del frågor kommer upp: Är tanken att uppfostra denna outsägligt fula unge i laboratoriet? Ska den vistas ute bland folk?
Men framförallt: Är det ok att leka med intelligent liv på detta sätt?

Jag brukar försöka hålla mig undan från att moralisera över saker och ting, men jag kan omöjligt bortse från att denna skapelse, om det nu lyckas, kommer kunna leva ett normalt liv. Det känns verkligen inte rätt någonstans.
Är detta över huvud taget förenligt med mänskliga rättigheter eller slutar de gälla om man lyckas odla fram en neandertalare?
Senast redigerad av Humbug 2013-01-21 kl. 00:39.
Citera
2013-01-21, 00:34
Medlem
Polaritixs avatar
Låter sjukt spännande, men jag inte hjälpas att tycka att det är fel.

Hur kommer det kännas för denna neandertalare när hen (neandetalarhen, hur fett är inte det?) får reda på att hen är ett forskningsprojekt och "skapats" i vetenskapligt syfte. Mina tankar går osökt till scener från Elefantmannen som får kämpa för att känna sig bekräftad som mänsklig.
Citera
2013-01-21, 00:52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polaritix
Låter sjukt spännande, men jag inte hjälpas att tycka att det är fel.

Hur kommer det kännas för denna neandertalare när hen (neandetalarhen, hur fett är inte det?) får reda på att hen är ett forskningsprojekt och "skapats" i vetenskapligt syfte. Mina tankar går osökt till scener från Elefantmannen som får kämpa för att känna sig bekräftad som mänsklig.

Jo, jag håller med och tänker även på sån fiktion som Splice, Species och den där Planet of the Apes. Det känns fan inte helt rätt.
Citera
2013-01-21, 01:31
Medlem
Abort-Missions avatar
Det här är intressant!

Eftersom de flesta av oss delar upp omgivningen i människor och djur så blir nu detta ett mellanting. Schimpansen har vi försökt lära massa tricks och det med blandade resultat. Vad vi nu har här är en upphottad schimpans som moraliskt sett inte borde omfamnas av rådande opinon om männskliga experiment.

Vad skall vi då ha den till? Eller dem, i fall vi gör fler. En stridsapa? Någon som kanske kan ta över motorblocksmålningen på Volvo? UTAN LÖN! Partiledare?

Kärnan är att neandertalaren besitter såpass med intelligens att det faktiskt går att ha användning för den. Personer i Afrika har vi redan försökt tämja också det med blandade resultat. Vissa hävdar att de går att dressera dem, men ganska osmakligt då de faktiskt är människor. Vilket som påpekat inte är nackdelen med vår nya hybrid.

Allt som allt så är gränsdragningen för vad en människa är lite suddig. Och jag hoppas den får ett fosterhem där den blir väl omhändertagen. Om inte? Vem vill ha en best som den här springandes på gatorna och kasta sten? Vem vill vakna mitt i nätterna av ett högljutt vrål, en produkt av sitt utanförskap? Likt King Kong svingandes bland civilcerat folk som faktiskt har ett arbeta att sköta. Alla känner apan, apan känner Inger.
Citera
2013-01-21, 01:46
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abort-Mission
Det här är intressant!

Eftersom de flesta av oss delar upp omgivningen i människor och djur så blir nu detta ett mellanting. Schimpansen har vi försökt lära massa tricks och det med blandade resultat. Vad vi nu har här är en upphottad schimpans som moraliskt sett inte borde omfamnas av rådande opinon om männskliga experiment.

Vad skall vi då ha den till? Eller dem, i fall vi gör fler. En stridsapa? Någon som kanske kan ta över motorblocksmålningen på Volvo? UTAN LÖN! Partiledare?

Kärnan är att neandertalaren besitter såpass med intelligens att det faktiskt går att ha användning för den. Personer i Afrika har vi redan försökt tämja också det med blandade resultat. Vissa hävdar att de går att dressera dem, men ganska osmakligt då de faktiskt är människor. Vilket som påpekat inte är nackdelen med vår nya hybrid.

Allt som allt så är gränsdragningen för vad en människa är lite suddig. Och jag hoppas den får ett fosterhem där den blir väl omhändertagen. Om inte? Vem vill ha en best som den här springandes på gatorna och kasta sten? Vem vill vakna mitt i nätterna av ett högljutt vrål, en produkt av sitt utanförskap? Likt King Kong svingandes bland civilcerat folk som faktiskt har ett arbeta att sköta. Alla känner apan, apan känner Inger.

Enligt forskaren som vill "skapa" neandertalaren så var de intelligentare än vad många vill tro, kanske till och med mer intelligenta än vad vi människor är.

Jag har för mig att jag läste någonstans att en anledning till att de kan ha dött ut inte beror på att de var dummare än människan, istället ska det ha handlat om att människan helt enkelt var bättre på att samarbeta. På så sätt utkonkurrerades neandertalaren. Mitt minne är dock något suddigt, så jag kan ha fel för mig.

Själv experimentet låter väldigt intressant. Kanske är det moraliskt fel, men jag hade följt denne man eller kvinna med intresse.
Citera
2013-01-21, 01:47
Medlem
Lyzzas avatar
Blir kanske en ny förbättrad människoras?

http://illvet.se/natur/homo-sapiens-sex-gjorde-oss-starka
Citera
2013-01-21, 05:29
Avslutad
Jag kan ha fel, men var inte neandertalare väldigt annorlunda byggda i jämförelse med människor? Större huvud. Skulle inte det medföra en risk för kvinnan som bär på barnet?
Citera
2013-01-21, 05:43
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Jag kan ha fel, men var inte neandertalare väldigt annorlunda byggda i jämförelse med människor? Större huvud. Skulle inte det medföra en risk för kvinnan som bär på barnet?

Ett barn med större huvud skulle inte innebära någon skillnad för den gravida kvinnan, annat än att hon eventuellt blir mer kissnödig i slutet av graviditeten när barnet vänder sig rätt med huvudet nedåt. Jag tror inte det skulle tas några risker utan planeras ett kejsarsnitt.

Citat:
Church medger att man kan få lite Frankenstein-vibbar av det han berättar, men han tror att mänskligheten skulle gynnas av att återskapa neandertalare för att neandertalare tänker annorlunda. (från artikeln)

Då tycker jag man ska komma ihåg att i Frankensteins monster var det just monstret som blev förföljt, hatat och som tvingades leva helt ensamt. Är det rätt att föda fram en nästan-människa enbart för att få fram en labbråtta?

Jag har inget emot själva idén om kloning, men man måste ju se till att barnet får ett värdigt liv.
Citera
2013-01-21, 09:05
Medlem
Folketstempels avatar
Räknas den då som människa?
Ska vi odla fram en urmänniska som skiljer sig så mycket från oss att den kommer att må psykiskt dålig då den är den enda av sin art?
Många moraliska frågor poppar fram.
Citera
2013-01-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Räknas den då som människa?
Ska vi odla fram en urmänniska som skiljer sig så mycket från oss att den kommer att må psykiskt dålig då den är den enda av sin art?
Många moraliska frågor poppar fram.
Snarare etiska frågor än moraliska.
Citera
2013-01-21, 15:53
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Snarare etiska frågor än moraliska.
Etik är en uppsättning godkända handlingssätt, moral är de bakomliggande tänkesätten som leder till dem.
Vilket etik tänker du på, finns det någon utvecklad etik inom denna forskning?
Citera
2013-01-21, 16:53
Medlem
koffskis avatar
Det största problemet jag ser är att man behöver mer än en individ. Denna klon skulle aldrig få ett fullständigt liv ensam.

Någon som har en annan källa än aftonbladet?
Någon som vet hur bra DNA som är många tusen år gammalt ämnar sig för kloning?

Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Etik är en uppsättning godkända handlingssätt, moral är de bakomliggande tänkesätten som leder till dem.
Vilket etik tänker du på, finns det någon utvecklad etik inom denna forskning?

Det finns massor av utvecklad etik inom detta område...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in