2013-01-17, 21:32
Medlem
MillerMacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
BI

Härligt! tackar
2013-01-17, 23:37
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynotten
Puh tack för denna tråden!! Saknar 1HP och sökte nu i panik till "vad är religion" distans Uppsala. Någon som vet om den är svår eller är den busenkel?
piece of cake. Du läser en bok på runt 100 sidor, sedan skriver du ett pm på 3 a4 om en av 20+ ämnen (du väljer själv vilket).
2013-01-18, 03:51
Medlem
lfcinmehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Min utbetalning står fortfarande som preliminär, jag börjar nästa måndag och har registrerat mig på termin två i ladok. Jag har även lämnat studieförsäkran, kommer jag att få pengarna den 21:a eller behöver jag göra något ytterliggare?
Det ska du inte behöva göra.

Jag lämnde både studieförsökran och registerade mig i ladok i måndags och hade precis som du en preliminär utbetalning den 21:e tidigare idag. När jag kollade nu har asterisken försvunnit och jag får pengarna den 21:e.
2013-01-18, 09:38
Medlem
Fifflarns avatar
Hej

Jag har läst tidigare med studielån och lånat ca 35 tusen kr.. Men jag var så smart att jag fortsatte mottaga lån+bidrag i flera månader efter jag slutat studera. Nu när jag tänkt påbörja studier igen och förmodligen måste ta lån så pratade dom om att man bara få ha 1 återbetalningskrav, jag har två. Någon som vet hur det funkar och om jag ändå får ta nya lån även fast jag har tagit lån tidigare?? Mvh
2013-01-18, 10:18
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cancanman
Text

Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia

Ett tillägg till ovanstående inlägg. Du nämnde att det måste vara helfart. Jag har funnit intressanta distanskurser, men de är på halvfart även om, som du också nämnde, studenten själv kan bestämma tempo. Måste jag registreras på en helfartskurs? Kan jag kompensera detta genom att registrera mig på två 7,5 poängs halvfartskurser?
2013-01-18, 10:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Ett tillägg till ovanstående inlägg. Du nämnde att det måste vara helfart. Jag har funnit intressanta distanskurser, men de är på halvfart även om, som du också nämnde, studenten själv kan bestämma tempo. Måste jag registreras på en helfartskurs? Kan jag kompensera detta genom att registrera mig på två 7,5 poängs halvfartskurser?
Ja det kan du, om de går samtidigt.
2013-01-18, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Vänta, det har inte gått så länge att det är konstigt än.

Fortfarande inget... Har mailat CSN men inte fått något svar
2013-01-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfcinmeheart
Det ska du inte behöva göra.

Jag lämnde både studieförsökran och registerade mig i ladok i måndags och hade precis som du en preliminär utbetalning den 21:e tidigare idag. När jag kollade nu har asterisken försvunnit och jag får pengarna den 21:e.

Samma här. Registrerade mig på univ 14:e (på plats), lämnade studieförsäkran samma dag.
Igår hade jag asterisk vid utbetalningsdatum 21/1, idag har asterisken försvunnit och jag får pengar 21:a =)
2013-01-18, 12:37
Medlem
Jag har i ca 1 år nu handlat med aktier och gjort mina köp efter sådant olika tidnigar skriver och sedan gjort en slutsats om det är en köpvärd aktie eller inte.

Men nu är jag intresserad av att lära mig att göra egna aktie analyser ungerfär som dessa nedan:
http://bors.affarsvarlden.se/afvbors...rrec_list.page

Är det någon som kan förklara hur man gör eller länka vart man kan läsa och lära sig mer grundläggande hur det fungerar?

Det pratas även mycket om "candlesticks" här och där och om du kan förkalra vad det är eller länka vart man kan läsa och enkelt förstå vad det är?
2013-01-18, 14:46
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notrixs
Jag har i ca 1 år nu handlat med aktier och gjort mina köp efter sådant olika tidnigar skriver och sedan gjort en slutsats om det är en köpvärd aktie eller inte.

Men nu är jag intresserad av att lära mig att göra egna aktie analyser ungerfär som dessa nedan:

Är det någon som kan förklara hur man gör eller länka vart man kan läsa och lära sig mer grundläggande hur det fungerar?

Det pratas även mycket om "candlesticks" här och där och om du kan förkalra vad det är eller länka vart man kan läsa och enkelt förstå vad det är?
Candlesticks har inget med analyserna du tänker att göra. Det är bara en slags annan prisgraf, jag antar från din post att du är ute efter mer fundamental info (däremot hjälper ju ett informationsövertag. Det du kan få fram kan ju andra få fram och det reflekteras kanske redan i priset.. Så ja..)

En candlestick ser ut såhär:
http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$SPX

Kroppen visar öppnings och stängningskurs och i det här fallet är de vita staplarna dagar då börsen har slutat uppåt och röda där den har slutat neråt. Så på en vit stapel öppnade kursen på den nivå som botten av stapeln har och stängde på den övre delen av stapeln är på och omvänt för en röd. Sträcken ut ifrån kropparna visar nivåer där aktien eller i det här fallet indexet har handlats på under dagen så som för den sista dagen där på S&P kan du se att börsen öppnade på samma nivå som vid gårdagens stängning för att sedan stiga och stänga ca 2/3 upp av den högsta nivån som nåddes under dagen.

I ett vanligt linjediagram såg det ut såhär:
http://www.marketwatch.com/investing/index/SPX

Edit: Hela grejen är att det ger mer information än att bara dra en linje till stängningskursen (eller nuvarande om handel fortfarande pågår), det visar en del av vad som hände under tiden med.
Senast redigerad av annanmedlem 2013-01-18 kl. 15:21.
2013-01-18, 15:07
Medlem
Phillemans avatar
Citat:

http://tradersacademy.se/trading-skolan/grunder/candlesticks/
2013-01-18, 15:36
Medlem
Citat:

Först och främst så verkar inte din länk fungera!

Jag antar att det är fundamental analys du har i åtanke, och där skulle jag vilja slå ett slag för att istället lära dig HUR en marknad fungerar och VARFÖR den rör sig. Fundamenta är endast av de faktorer som skapar rörelser i marknaden, där beteende, tekniska setuper osv har minst lika stor inverkan. Vill tipsa om min blogg som bygger på grundläggande förståelse för marknadens fundament, genom att förstå och tolka Auktionsmarknadsteorin. Jag tror du kommer finna det väldigt logiskt och konceptet är universalt, dvs det fungerar på alla marknader, eftersom det bygger på auktionsprocessens RENLIGHET.

Candelstick bars är endast ett sett att strukturerar diagram med variablerna pris/tid. Det används främst inom den Tekniska analysen där man ganska ofta ganska "stelbent" försöker finna mönster i dess struktur. Det är bara att googla det så finner du en massa enkla "utbildningstexter".

Om du däremot verkligen vill förstå varför dessa "mönster" upprepar sig så måste du fokusera på beteendet som ger upphov till de olika formationerna. Det lär vi ut på vår blogg!

Hoppas det ger ett nytt perspektiv på saken

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in