2013-01-15, 10:42
Medlem
Feadogs avatar
Hahaha, ja jävlar. Mycket intressant att fundera på hur det skulle funka att producera mjölk från katt på industriell skala. Ännu intressantare att fundera på vad som rörde sig i TS huvud när han såg kattmjölken, drog slutsatsen att det måste vara mjölk från en katt och dessutom bestämde sig för att han ville prova det Jag tror inte att någon ens har reflekterat över att någon kanske skulle se det som falsk marknadsföring eftersom alla normalbegåvade borde kunna fatta att det inte rör sig om mjölk från katter.
Citera
2013-01-15, 18:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Stämmer det? Är det lagligt att kalla något för kattmjölk när det är vanlig mjölk? Jag känner mig lurad!
Jag säger bara en sak. Barnolja.....
Citera
2013-01-15, 18:30
Medlem
Germanofils avatar
Var det inte en exakt likadan tråd uppe här på fb häromåret? Då var det också en snubbe som fick för sig att det såldes mjölk från katter på ICA...
Citera
2013-01-16, 05:54
Medlem
Hahaha helt underbart, TS. Katter bör inte dricka mjölk, i synnerhet laktos.
Citera
2013-01-16, 06:11
Medlem
För ganska många år sedan, tidigt 90tal var det en stad där en lokal mjölksort var väldigt populär (såldes på flaska) speciellt bland äldre. Den smakade "som mjölk gjorde förr".

Grejen var att den inte var /eller väldigt lågt pastöriserad. Livsmedelsverket blev ju som ni förstår skogstokiga. Med protester som följd. Den uppfinningsrika bonden/lokalmejeriet gjorde om flaskan och skrev "kattmjölk" på den, då människor inte får dricka opastöriserad mjölk. man kunde såleds fortsätta med sin lokalpatriotiska mjölk (åtminstone tills byråkratin valsat vidare) . vet inte hur historien slutade, men den är sann.

Intressant dock att katter faktiskt inte bord dricka den då de inte ska ha laktos.
Senast redigerad av Kent-Herbert 2013-01-16 kl. 06:14.
Citera
2013-01-16, 06:52
Medlem
ORUNITIAs avatar
Hur kan man ens få för sig att mjölken kommer från en katt?
TS, hur tänkte du där?

Jag kan se det framför mig, en hel ladugård full av katter.
OM det skulle vara så, ja jävlar - då hade du hört talas om det förr eller senare, ett jävla gnäll i media hade det nog varit
Citera
2013-01-16, 09:14
Medlem
JakeTheMusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
För ganska många år sedan, tidigt 90tal var det en stad där en lokal mjölksort var väldigt populär (såldes på flaska) speciellt bland äldre. Den smakade "som mjölk gjorde förr".

Grejen var att den inte var /eller väldigt lågt pastöriserad. Livsmedelsverket blev ju som ni förstår skogstokiga. Med protester som följd. Den uppfinningsrika bonden/lokalmejeriet gjorde om flaskan och skrev "kattmjölk" på den, då människor inte får dricka opastöriserad mjölk. man kunde såleds fortsätta med sin lokalpatriotiska mjölk (åtminstone tills byråkratin valsat vidare) . vet inte hur historien slutade, men den är sann.

Intressant dock att katter faktiskt inte bord dricka den då de inte ska ha laktos.
Det sälj väl fortfarande? Jag tror att jag har sett en 2liters produkt från skånemejerier med låg pastoriserad.
Citat:
Ursprungligen postat av ORUNITIA
Hur kan man ens få för sig att mjölken kommer från en katt?
TS, hur tänkte du där?
Det heter KATTmjölk. Därav är det rimligt att det kommer ifrån katter, precis som KOmjölk.
Citera
2013-01-16, 10:56
Medlem
Herblaws avatar
Haha den här tråden måste ju in i flashbacks hall of fame. Riktig raketforskare till TS
Citera
2013-01-16, 11:07
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Det heter KATTmjölk. Därav är det rimligt att det kommer ifrån katter, precis som KOmjölk.

Ja precis. Slagkraftig logik det där. För att spinna vidare på det zepofan skrev så görs ju babyolja på spädbarn, hårschampo tillverkas av hår, kaffegrädde görs på kaffebönor, etc, etc. Nej det är fan inte rimligt att anta att det kommer från katter. Vem som helst som har IQ högre än sin skostorlek fattar att kattmjölk som säljs i affären inte kommer från katter utan att det är avsett för konsumtion av katter (jämför begreppet kattmat).
Citera
2013-01-16, 13:20
Medlem
JakeTheMusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ja precis. Slagkraftig logik det där. För att spinna vidare på det zepofan skrev så görs ju babyolja på spädbarn, hårschampo tillverkas av hår, kaffegrädde görs på kaffebönor, etc, etc. Nej det är fan inte rimligt att anta att det kommer från katter. Vem som helst som har IQ högre än sin skostorlek fattar att kattmjölk som säljs i affären inte kommer från katter utan att det är avsett för konsumtion av katter (jämför begreppet kattmat).
Precis som lammkött inte är gjort på lamm (Om någon nämer att det är namn på fina flickor får jag damp)? Det fungerar åt båda håll! Förklara gärna varför man inte kan bedriva det på industriell skala!
Citera
2013-01-21, 12:00
Medlem
Galaxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Japp så görs kattmjölk.

Inte.

Bra inlägg, fick mig ett garv i alla fall. Kattmjölk..

Jo jag fattade att du skojjade.

Citera
2013-01-22, 06:25
Medlem
christerys avatar
Kul ämne, även om det är utrett nu så kom jag på att man inte bör dricka "öl" i tyskland, beställ bier istället.

Men motorolja görs inte på motorer, den är till för motorer för att ta ett annat exempel.
Finns vad jag vet inte nån logik.

Man får helt enkelt tänka lite. Komjölk (pastöriserad och homogeniserad) benämns väl bara mjölk lättmjölk, mellanmjölk eller så där jag bor.

TS, har du provat kärnmjölk. Billig om man köper det direkt från Barsebäck.
Senast redigerad av christery 2013-01-22 kl. 06:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in