2013-01-09, 23:24
Medlem
teflonpannan69s avatar
Lite kul grej det där med flaskvatten och kranvatten i USA.

Kranvatten kontrolleras ständigt överallt av både lokala och statliga (möjligtvis federala) myndigheter med mycket hårda krav.

Däremot är det bara en person (inom statlig administration) som kontrollerar kvalitén på flaskvattnet
Citera
2013-01-09, 23:30
Medlem
När jag var i Italien så drack jag direkt ur kranen i en vecka utan problem.
Korkat iofs att riskera att ligga och spy hela resan.
Citera
2013-01-10, 00:21
Medlem
SthlmsExtremistens avatar
Måste bara säga att Schweiz har ett otroligt gott kranvatten! Det godaste vattnet jag druckit i hela mitt liv!
Citera
2013-01-10, 04:17
Medlem
I Albanien och Kosovo är kranvatten inte att rekommendera för oss. Dock dricker befolkningen där kranvattnet eller brunvattnet så länge de inte är vattnet är extremt beblandat med något annat direkt farligt ämne.

Minns att min morbrors brunnvatten var ljust gult. De var typ kol eller något blandat och de luktade skit.
Citera
2013-01-10, 06:13
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonjuden
Stämmer bra! Vattnet i kranen när jag bodde i San Diego var vidrigt. Smakade klorerat och allmänt ofräscht. Var flaskvatten som gällde i hela cali och resten av den delen av landet. Dock var vattnet, som du säger, gott i new york!

Huvva, jag som tyckte att vattnet var ruskigt ackligt nar jag bodde i New York. Kan bara fantisera om hur vidrigt det ar i vastra delarna av landet da.

Alla jag kande i New York hade watercooler leveranser hem eller kopte flaskvatten. Visst kunde man dricka det - men det var inte gott som sagt. Nu var detta ett antal ar sedan sa det kanske blivit battre.

Nu bor jag i Australien och det funkar fint att dricka kranvattnet har. Inte lika gott som Sveriges, men man vanjer ju sig vid smaken ocksa. Filtrerat kranvatten ar godast saklart. For ovrigt har vi flour i vattnet har. Bra for tanderna. :-)
Citera
2013-01-10, 06:44
Bannlyst
Bosnien,Kroatien ,Serbien går dricka vatten också
Citera
2013-01-10, 07:08
Medlem
CockneyRejects avatar
de habdlar mer om vilken stad och inte vilket land vet iaf att kranvattnet i tehran är drickbart vilket är ganska förvånansvärt, smakar dock lite annorlunda men även jag som inte är van med den bakteriefloran kunde dricka vattnet
Citera
2013-01-10, 07:43
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av view
Jag har rest runt en del i europa och kranvattnet utomlands smakar fruktansvärt dåligt. I england är det en hemsk bismak på kranvatten så man nästan måste hålla sig för näsan när man dricker det. Tom Flaskvattnet är under all kritik för oss med svenska smaklökar.

Jag skulle dock vilja veta anledningen till det. är det för att vi har sötvatten i vårat hav och därför inte får bismak av salt?

Du har verkligen rest runt i hela Europa eller enbart i Storbritannien (England är enbart en del därav)? I vilka övriga länder har du druckit kranvatten?

Jag kan intyga om att i de flesta europeiska länder smakar vattnet minst lika gott som i Sverige.
Citera
2013-01-10, 11:07
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Alla jag kande i New York hade watercooler leveranser hem eller kopte flaskvatten. Visst kunde man dricka det - men det var inte gott som sagt. Nu var detta ett antal ar sedan sa det kanske blivit battre.

Konstigt. NY anses allmänt ha bland det bästa kranvattnet i USA. Förutsättningarna verkar vara desamma som för de bästa kranvattnen i Sverige.

"It is, after all, one of the nation's healthiest water supplies -- so fresh that in 2007 the Environmental Protection Agency said it did not need filtration. New York pizza and bagel makers have long credited local water as a special baking ingredient. It goes down soft, without hints of tart-tasting minerals or chlorine like other public water systems.

The water comes from a system of 19 reservoirs and three lakes in upstate New York -- some flowing to the city from as far as 125 miles away. Most of the supply is protected and filtered by the natural processes of upstate ecosystems. It dissolves natural minerals while traveling over land or through the ground.

Michael Saucier, a spokesman for the New York City Department of Environmental Protection, notes that the city's water beat 150 other municipal water systems in New York state in a taste test last summer."
Citera
2013-01-10, 11:12
Medlem
I Georgien kan man dricka kranvattnet. Det är rentav gott faktiskt.
Och georgierna själva är väldigt stolt över sitt vatten och exporterar det lite varstans.
Citera
2013-01-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
I Österrike är vattnet fantastiskt fint och gott! Inga problem att dricka. Även i Tyskland kan du dricka kranvattnet utan problem.

Dock så smakar det fruktansvärt illa, vattnet i Tyskland. Usch, fyfan!
Citera
2013-01-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapple-
Lettland

I Riga skall man inte dricka vattnet. På andra ställen kan det vara OK.

Jag var i Moskva för 10 år sedan och skulle äta på ett snabbmatställe. De hade förmodligen blandat Coca-Cola-koncentrat med kranvatten med mycket klor i, odrickbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in