2013-01-03, 13:04
Medlem
Westridges avatar
Kan man få reda på en persons tidigare fru/man efter skilsmässa.

Anledningen är en tjejs inträde i bekantskapskretsen där hon helt mörkar vem exmannen var. Det är tydligen ett känsligt ämne som undviks av nuvarande pojkvännen.
Så går det att få reda på utan att kunna tjejens hela personnummer och utan att veta vilken tidsperiod i livet som hon var gift?
Citera
2013-01-03, 13:36
Medlem
micro113s avatar
Går det att få reda på fakta utan att veta vem personen egentligen är -- är alltså din fråga...

Svar nej.

Hur skall du veta att du får information om rätt person om du inte vem du frågar om?

Hur skall den du frågar veta vem du frågar om du inte vet det själv?

Du får väl fråga tjejen eller hennes mamma/pappa/släkt rent ut -- de bör ju veta fakta.

Edit:
Du kan däremot via folkbokföringen/skattemyndigheten ta reda på hennes personnummer om du vet var hon bor - och jag tror att du kan få reda på tidigare äktenskap där också, är dock osäker på det sista.

De bör dock kunna hänvisa om var du finner information om äktenskap respektive skilsmässa om de själva inte lämnar ut den informationen.
Senast redigerad av micro113 2013-01-03 kl. 13:41.
Citera
2013-01-03, 13:37
Medlem
Westridges avatar
Tänkte bara om det fanns registrerat hos skattemyndigheten eller på annat ställe
Citera
2013-01-03, 13:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Tänkte bara om det fanns registrerat hos skattemyndigheten eller på annat ställe
Jag lade till edit.
Citera
2013-01-03, 13:58
Moderator
Neksnors avatar
Personnr är enkelt att hitta hos skattemyndigheten.

Jag har även sett uppgifter om nuvarande och, tror jag, tidigare civilstånd, men hur de uppgifterna lämnas ut vet jag inte.

Ring och fråga eller gå in på ett kontor.
Citera
2013-01-03, 17:50
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Kan man få reda på en persons tidigare fru/man efter skilsmässa.

Anledningen är en tjejs inträde i bekantskapskretsen där hon helt mörkar vem exmannen var. Det är tydligen ett känsligt ämne som undviks av nuvarande pojkvännen.
Så går det att få reda på utan att kunna tjejens hela personnummer och utan att veta vilken tidsperiod i livet som hon var gift?

Och hennes tidigare man är en angelägenhet för dig....hur?
Citera
2013-01-03, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Och hennes tidigare man är en angelägenhet för dig....hur?

Det är inte helt ovanligt att folk gifter sig med folk pga. andra orsaker än kärlek. Ett sådant skäl kan vara uppehållstillstånd.

Om jag skulle gifta mig, så skulle jag vilja veta hur pass allvarligt min tilltänkta tar på äktenskapet. Och om han/hon är hederlig. Men vad ts har med det att göra, det vet jag inte?
Citera
2013-01-03, 18:31
Medlem
Finns program där man kan se alla relationer som en person har. Flera olika arbetsplatser som använder sig av dessa men kostar oftast att använda sig av. Har själv tillgång där jag kan se alla som finns i min kommun men får enbart nyttjas för arbete och inget annat.
Citera
2013-01-03, 21:54
Medlem
Nennenes avatar
Ring Folkbokföringen på Skatteverket

Inga problem med att få ut uppgifter om detta om du har tjejens namn och adress eller åtminstone postadressen. Oftast räcker det med dom sex första siffrorna i personnr om hon inte heter något av dom vanligaste son-namnen och det finns 142 st på samma postadress som är födda samma år.

Om dom hittar rätt person så får du veta vad exmaken heter,när han är född,om han har varit gift tidigare m.m. Du får även reda på vad hans föräldrar heter,om han har några syskon osv.

Du måste veta innan du ringer vad du vill ha reda på för dom rabblar ju inte upp alla dessa uppgifter automatiskt. Dom svarar på det du frågar om!

Då jag släktforskar så har jag själv ringt massor av ggr till Folkbokföringen och fått jättemycket hjälp och dom har varit mycket vänliga. När jag har haft något "knivigt fall" så har dom lagt ner både själ och hjärta så att jag har kunnat komma vidare.

Däremot så skulle jag inte ringa bara för att jag är nyfiken
Citera
2013-01-03, 23:31
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det är inte helt ovanligt att folk gifter sig med folk pga. andra orsaker än kärlek. Ett sådant skäl kan vara uppehållstillstånd.

Om jag skulle gifta mig, så skulle jag vilja veta hur pass allvarligt min tilltänkta tar på äktenskapet. Och om han/hon är hederlig. Men vad ts har med det att göra, det vet jag inte?

Ja självklart, men nu gällde det ju en kompis nya flickvän och då undrar ju jag lite vad hennes tidigare äktenskap angår TS. Fast det kanske handlar om en sådan där "kompis" som alltid står för allt dumt på Flashback...
Citera
2022-09-06, 23:45
Medlem
Kan man ringa Skatteverket och fråga vad någons exman / exfru heter ? Vad måste man ha för info och anledning . Får vederbörande reda på att någon sökt den uppgiften ?
Citera
2022-09-07, 11:38
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:

Det gör det. Ring SKV och fråga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in