2013-01-02, 16:16
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iqiqiqiq
Låter som en allergisk reaktion av något slag. Vad har du ätit. Nötter ger ofta reaktion i halsen. Speciellt hasselnötter? Reaktionen kan minska efter någon timma men du bör absolut kolla upp det för nästa gång kan du få andnöd vi en allergisk reaktion och då bör du ha mediciner till hands.
Jag tänkte också allergisk reaktion. Men det beror ju lite på hur länge du har haft klådan, vad du har ätit senaste tiden mm.
I ett sånt här fall som ditt så kan man ofta använda "en gång är ingen gång". Men börjar det hända igen så bör man undersöka lite mer vad det beror på.

Men har man lite klåda i halsen så kan det vara bra att fundera på vad man har ätit och om man får klåda nästa gång man äter det, för då kan det vara en födoämnesallergi. Vid lätta besvär som beskrivs här med enbart klåda räcker ofta en antihistamin för att lindra klådan, men man kan ju få värre besvär också.

Man kan även ha så kallade korsreaktioner, att om man är allergisk mot t ex björkpollen, så kan reagera med klåda i halsen om man äter t ex kiwi, äpple, päron.
Citera
2013-01-02, 16:34
Medlem
enfindams avatar
Jag fick en liknande reaktion när jag åt färsk ananas, så nu får jag undvika det. Det låter som om denna allergiska reaktion är relaterat till föda. Har du ätit något speciellt det senaste dygnet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in