2012-12-10, 05:36
Medlem
Bonzo666s avatar
Kvinnorättsaktivisten Bahareh Andersson levererar en svada mot Abdirizak Waberi (M) och de moderater som försvarar honom via "främlingsfientlighet". Helt korrekt:

Citat:
Jag känner inte Olle Jungbäck som kritiseras, och kan inte stå för hans ståndpunkter, däremot för mina tidigare synpunkter om att Abdirisak Waberi i SVT visat prov på att han tänker som en taliban. Det står jag för, som en feministisk och troende muslim född i Teheran, som bland annat har blivit straffad med femtio piskrap av moralpolisen. Riksdagsledamoten Tomas Tobé (M) kan gärna utmåla mig som invandrarfientlig för att jag kritiserar islamism, men korkad är jag inte.

Waberis kvinnofientliga uttalande på SVT, i bästa sändningstid, går inte att dölja. Om han säger motsatsen till sina moderata kamarter i riksdagen vet jag inte. Men jag känner till konsten att tala med två tungor sedan min barndom.

Jag skulle bli den första att krama om Waberi den dag jag fick höra i SVT eller läste i DN att han klart och tydligt tar avstånd från sina uttalanden om att muslimska män har rätt till fyra fruar, att muslimska flickor inte har rätt till att dansa med killar och män om de inte är gifta. Att de inte har rätt till sin kropp, kärlek och sexualitet utan att vara gifta. Den dag jag ser på TV att riksdagsmannen Waberi kräver samma rättigheter för oss muslimska kvinnor i moskén som svenska kyrkan erbjuder sina kvinnor, den dagen hälsar jag Waberi välkommen att tillsammans med mig bygga jämställdhetens moské.

....
Exempelvis uttalanden om att:

1. Vi måste också ha kvinnliga imamer för alla, för män och kvinnor.

2. Våra flickor är lika fria att bestämma över sina kärleksrelationer oberoende av äktenskap. Om det är samborelationer eller partnerskap spelar ingen roll, kärlek är kärlek också utan papper.

3. Våra systrar och bröder är precis lika fria som svenskarna att inleda kärleksrelationer oberoende av kön. Homosexuellas kärlek välsignar vi som det välsignas i Svenska kyrkan.

Är dessa tre punkter så svåra? Är detta kanske invandrarfientligt enligt de moderata riksdagsledamöter som försvarar Waberi?
...

Nej, jag tycker tvärtom; att inte stå upp för dessa saker, det är det som är rasistiskt. En åtskillnadspolitik bedrivs i detta land, i den vällvilliga mångkulturalismens namn. Jämställdhet påstås vara för svenskar, och medeltid gäller för oss invandrare, med hänvisning till kultur och religion. Resultatet skördar jag själv (och inte Waberi och Tobé) varje dag i mitt arbete. Jag tar hand om dödshotade gömda flickor vars föräldrar hotar att mörda sina döttrar, därför att de är kära i svenska killar eller över huvud taget inte vill gifta sig med den som familjen väljer.

....
http://www.newsmill.se/artikel/2012/12/06/moderata-riksdagsledam-ter-f-rsvar-waberi-utan-grund
2012-12-11, 06:03
Medlem
Bonzo666s avatar
Gammal notis, men en del i att ingrodda konflikter inte är så avlägsna som man tänker sig i en global värld. I detta fallet egyptiska islamister som hotar svenska koptiska kyrkan i Göteborg, men även hot riktade mot kopter i Sverige generellt:

Citat:
Efter hot på internet hålls den koptiska ortodoxa kyrkan i Agnesberg stängd. Hotet är vagt, men säkerhetspolisen är inkopplad.
...
På julaftons morgon fick församlingen präst, fader Shenouda, besök av fyra poliser. De berättade att det på internet förekom uppmaningar till vad polisen betecknar som "aktiviteter" riktade mot vissa kristna kyrkor i Europa
...
I Egypten utgör kopterna kanske tio procent av befolkningen och därifrån rapporteras återkommande om konflikter mellan militanta muslimer och kristna.

Jan Strannegård vill inte säga om de hot som framförts på internet har sitt ursprung i Egypten

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.517769-hot-pa-internet-stanger-kyrka

Citat:
Polisen trappar nu upp bevakningen kring den koptisk-ortodoxa församlingen.

- Det finns en förhöjd hotbild,
säger Lars Klevensparr, polismästare och chef, Storgöteborg.

Fader Shenouda Younan tar emot på den snöiga uppfarten utanför den lilla röda kyrkan i Agnesberg.

- Vi är vana vid hot, men det är nytt att det händer här i Sverige, säger Shenouda Younan, medan han visar runt inne i lokalerna.

....
- Det finns en allmän hotbild och på vissa islamiska hemsidor riktas hot mot koptiska kyrkor, säger Lars Klevensparr.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.523275-hotbild-mot-koptiska-kyrkan

Tre av sju koptiska kyrkor i Nederländerna nämndes som mål på en nätsajt i höstas. På listan fanns också den koptiska kyrka i egyptiska Alexandria som utsattes för attentat på nyårsafton.

I Sverige har den koptiska kyrkan bett polisen om utökat skydd efter attentatet i Alexandria, då 21 människor miste livet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3304&artikel=4275117

Oro bland kristna kopter i Stockholm

De kristna kopterna i Stockholm känner oro efter den senaste tidens våldshändelser i Egypten. I dessa tider är kopterna extra utsatta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4276108

Kopter har mördats i flera länder i mellanöstern, kyrkor bränns ned och mer än en halv miljon kristna har fått fly islamister i mellanöstern sedan den arabiska våren. Att det även når Sverige är förstås anmärkningsvärt.

Jag kan inte låta bli att reflekterad över att 1000 malmöbor demonstrerar mot en kristen kopts hädelsefilm om prof Muhammed, och ingen har yttrat något om detta.
2012-12-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Gammal notis, men en del i att ingrodda konflikter inte är så avlägsna som man tänker sig i en global värld. I detta fallet egyptiska islamister som hotar svenska koptiska kyrkan i Göteborg, men även hot riktade mot kopter i Sverige generellt:

Kopter har mördats i flera länder i mellanöstern, kyrkor bränns ned och mer än en halv miljon kristna har fått fly islamister i mellanöstern sedan den arabiska våren. Att det även når Sverige är förstås anmärkningsvärt.

Jag kan inte låta bli att reflekterad över att 1000 malmöbor demonstrerar mot en kristen kopts hädelsefilm om prof Muhammed, och ingen har yttrat något om detta.
Kopterna är ursprungsbefolkningen i Egypten och utsätts för ett helvete av muslimerna. Väst har inte gjort något för att hjälpa dom, istället har väst hjälpt muslimerna att bli starkare och komma undan med folkmord.

Kopterna är mycket omtyckta av många i Sverige skulle något terrorattentat ske mot dom här ja då kan det ta hus i helvete och muslimerna får känna på en vrede som inte går att stoppa.
2012-12-12, 06:33
Medlem
Bonzo666s avatar
Gudmundson är som vanligt i främsta linjen när det gäller att avslöja svenska islamister. De svenska extremisterna som slutit upp med Al Qaida-grupper i Syrien diskuterar också öppet via facebook.

En av frågeställarna heter "Miki Bektasevic" vilken jag först trodde var den svenske självmordsbombaren och terroristen, Mirsad Bektasevic, som greps i Bosnien innan han och kompisarna skulle spränga sig. Idag är han frisläppt förstås och går lös i Sverige.
Bild på Mirsad Bektasevic finns här och bild på Miki Bektasevic finns på hans facebook-konto.

Det är samma person. Idag jobbar alltså en självmordsbombare till extremist och terrorist som grossistförsäljare av mobiltelefoner, i Göteborg som tidigare, med politisk ideologi angiven som "the one and only legislated law is: the law of our Lord" och facebook-kommunicerar med andra aktiva militanta extremister.

Får en frisläppt terrorist så snabbt hänga ihop med radikala extremister och militanta aktiva jihadister? Fritt fram att reaktivera sig? Är säpo vakna? Frågan som man ställde sig vid Bektasevics frisläppande var förstås hur man rehabiliterar en person som vill spränga sig för Allah och ta civila med sig. Svaret idag är förstås att rehabiliteringen inte har ägt rum.

Nedan här finns om de svenska jihadisterna. Det finns rätt mycket mer i form av detaljer, foton, och text i Gudmundsons blogg länkad nedantill.

Man bör notera att dessa extremister från Sverige inte deltar i demokratikampen alls utan endast kämpar mot Bashars trupper för att inrätta en teokratisk diktatur utifrån en Al Qaida-tolkning av sharialagen.
Citat:
"ALLAHU AKBAR!!! Vi har under gårdagen attackerat en otroligt viktig militärbas i närheten av Aleppo, operationen blev mer än lyckad, all lov och pris tillhör Allah. Vi lyckades döda många av fienderna och ta över basen, en del kuffar lyckades fly. Alhamdulillah vi har tagit massvis med fångar som förhörs just nu, exakta antalet kan inte bekräftas just nu men det är nog mellan 60-100 stycken. Vi har dessutom fått enorma mängder ghanima (krigsbyte).

Imorgon kommer vi in sha Allah att filma när vi förhör dem, bilder och videon från operationen kommer dessutom att läggas upp in sha Allah."
Så skrev den svenska jihadistgruppen Mujahedeen Fi Ash Sham på måndagkvällen. Det är oklart vilken sanningshalt budskapet har, men på söndagen stormade jihadister från bland annat al-Nusrah-Fronten (alltså al-Qaida) militärbasen 111 Sheikh Suleiman i Aleppo. Enligt tidigare uppgifter kan man dra slutsatsen att svenskarna förvisso befinner sig i trakterna kring Aleppo, men några bevis för att svenskarna har deltagit i några eldstrider har i skrivande stund inte presenterats, fram tills för en timme sedan.
....

På måndagskvällen öppnade svenskarna i Mujahedeen Fi Ash Sham dessutom frågelåda på Facebook: "Assalam alaykom syskon, ni är välkomna att skriva till oss om ni har frågor eller funderingar."

Frågelådan är öppen i skrivande stund, och tack vare frågor från en man i Göteborg med det i sammanhanget spännande namnet Miki Bektasevic avslöjas ytterligare detaljer om svenskarna som strider i Syrien.

Miki Bektasevic:

as salaamu aleykum. Jag har några frågor faktiskt.

1) Hur många olika grupper finns det som är på tawheed där? och hur enade är dem grupperna?

2) Är det fortfarande gerilla krig eller finns det fronter i olika städer som mujahideen försvarar?

3) Hjälper al Saud familjen till med vapen och pengar? eller med soldater sina muslimska bröder och systrar i nöd?

4) Skickar Iran fortfarande shiiaa soldater, pengar och vapen till al Assad?

Mujahedeen Fi Ash Sham:

1, Alla grupper som krigar för shariah är enade och utför operationer tillsammans under en fana, det finns flera grupper men det exakta antalet är svårt att svara på.

2, Både och.

3, FSA får ekonomiskt stöd och vapen från kuffaar och tawagheet. Vi tar däremot inte någon som helst hjälp från någon som är utanför Islam.

4, Bashar får massvis med stöd från Iran, Ryssland, Kina, Yemen mm. Bevisen är många.

Miki Bektasevic:

Gör ni operationer med FSA?

Mujahedeen Fi Ash Sham:

det hände innan, men vi blev oftast svikna på olika sätt..så nu gör vi inte det längre
utom få pålitliga grupper som vi känner till me bra aqidah

...

JazakAllah khair akhil kareem. Vi kommer med Allahs hjälp att implementera shariah till varje pris och alla som krigar emot shariah kommer att betraktas som våra fiender." Svaren ovan leder in på frågan om varför svenskarna är där. Att störta diktatorn al-Assad är ju en fullt legitim önskan, och att ta värvning utomlands är inte något obegripligt ens för fredliga svenskar. Så varför all uppståndelse?

Svenska Mujahedeen Fi Ash Sham är tydliga med sina mål och medel. De tar avstånd från den legitima motståndsrörelsen, och vill med alla medel förhindra en demokratisering för att istället upprätta en islamisk gudsstat. Detta är i korthet al-Qaidas ideologi, det vill säga den ideologi som leder till terrorattentat även i Sverige.

....
Att dem krigar mot Bashar är självklart bra men hur kommer styrelseskicket se ut när Bashar faller och ifall FSA får makten?

FSA är den största "rebellgruppen" vars medlemmar har olika syften och mål med kriget, bland FSA finns riktiga mujahideen som krigar enbart för shariah, det finns även medlemmar som krigar enbart för att Bashar ska falla, och så finns det medlemmar som krigar för demokrati och som har siktet inställt på pengar och som satsar på världslig vinning och försöker göra västvärlden nöjda istället för Allah.

Ledarna för FSA har dock varit tydliga med att dem vill ha demokrati.

Folket kommer ständigt till oss och klagar på FSA, missnöjet bland folket ökar med tiden, folket älskar och förlitar sig mycket mer på mujahideen som har varit tydliga med att de vill ha shariah.
... Många medlemmar från FSA lämnar gruppen vardagligen för att ansluta sig till andra grupper som är tydliga med shariah som mål.

Det syriska folket(majoriteten) är muslimer och vill utan tvekan ha shariah, lita inte på median av kuffar(icke muslimer) som påstår att folket vill ha demokrati.

Det finns som sagt mycket gott från FSA och många rättfärdiga mujahideen bland dem, men det faktum att ledningen vill ha demokrati och har så pass starkt samarbete med kuffaar(icke muslimer) ger all anledningen till att vara skeptisk till gruppens intentioner och dess framtida planer.
Vi uppmanar alla muslimer att inte förlita sig på kuffars(icke muslimer) media och stödja mujahideen på alla möjliga sätt
.

http://gudmundson.blogspot.se/2012/12/svenska-jihadisternas-egna-ord-och.html
Senast redigerad av Bonzo666 2012-12-12 kl. 06:36.
2012-12-13, 05:51
Medlem
Bonzo666s avatar
Får en dömd terrorist släppas ut tidigare utan några krav? Är något krav att den dömde terroristen inte får kommunicera/hänga med andra radikala jihadister? Syftar på Mirsad Bektasevic som chattar med andra svenska jihadister, nu i Syrien, som syns i inlägget ovan.

Summerar om Mirsad Bektasevic:

Det får nog anses vara Mirsad Bektasevic som var den drivande bland gruppen, sett till straffen, där dessa fanatiska jihadister åkte till Bosnien, sökte upp material och expolsiva varor,spelade in en martyrfilm och förklarade att de skulle begå dådet för att Bosnien skulle förämdra sitt stöd till USA i Irak och Afghanistan. Han satt i fängelse ett tag i Bosnien men fick sedan komma till Sverige och släpptes sedermera. Frågan är nu om en dömd terrorist har fria tyglar i att kommunicera fritt med andra radikala jihadister?
Citat:
Mirsad Bektašević, Abdulkadir Cesur, Bajro Ikanović and Senad Hasanović found guilty
(10.01.2007. 17:10)
Today, the Court of Bosnia and Herzegovina (BiH) handed down the first instance verdict in the case of Mirsad Bektašević and Others, which is being processed before Section II for Organized crime, Economic crime and Corruption.
The trial panel found Mirsad Bektašević guilty of:
• Terrorism (under Article 201 (1)(4)(f) of the Criminal Code of BiH (CCBiH))
• Attempted obstruction of an official person in the execution of official activity
(under Article 358 paragraph 1 of CC of Federation of BiH (CC FBiH))
and sentenced to 15 years and 4 months imprisonment. The time the Accused has been held in custody since 19 October 2005 will count towards the sentence.
...
The Court extended custody for Mirsad Bektašević, Abdulkadir Cesur and Bajro Ikanović until the date the verdict becomes legally binding, or until the sentence is served in full.

http://www.sudbih.gov.ba/?id=340&jezik=e
Citat:
Factual allegations in the indictment:

The indictment alleges that Mirsad Bektašević and Abdulkadir Cesur arrived to Sarajevo on 27 September 2005 from Sweden (Bektašević) and 14 October 2005 from Denmark (Cesur) with the intention of committing a terrorist act on the territory of BiH or some othe European country. The indictment further alleges that the aim of this attack was to force the Bosnian government or government of another state to withdraw their forces from Iraq and Afghanistan.
As alleged in the indictment, Bektašević and Cesur contacted Bajro Ikanović in Sarajevo who allegedly acquired and provided explosives to them. This explosive (weighing 19.842 grams) was allegedly supposed to be used to create a bomb. Bektašević and Cesur allegedly cut this explosive mixture and prepared it for a so called “suicide belt”. As further alleged, a belt with three TNT bullets, a gun, a timer – toy which can allegedly be used to create a time trigger, camouflage caps, hand-radio stations and a VHS tape were found in two apartments used by Bektašević and Cesur. The tape allegedly contains instructions on how to make improvised bombs and an audio recording with the message allegedly announcing attacks.
The indictment further alleges that, having found out that Ikanović was interested in buying explosives, Bajrić asked Hasanović to obtain, from a box hidden in a forest, some of the substance they suspected was an explosive. It is alleged that Bajrić provided the substance to Ikanović who forwarded it to Bektašević and Cesur.

Counts in the indictment:
Bektašević Mirsad, Cesur Abdulkadir and Ikanović Bajro are charged with the criminal offense of terrorism pursuant to Article 201 paragraph 1 in connection with paragraph 4 subparagraph f) of the Criminal Code of BiH (CC BiH).
Bektašević Mirsad and Cesur Abdulkadir are charged with the criminal offense of attempted obstructing an official person in execution of official activity pursuant to Article 358 paragraph 1 of Criminal Code of Federation of Bosnia and Herzegovina (CC FBiH).
Bajrić Amir and Hasanović Senad are charged with the criminal offense of illicit possession of weapons or explosive substances pursuant to Article 371 paragraph 2 of CC FBiH.

Course of the proceedings:
On 13 April 2006, the Court confirmed the indictment.
The trial commenced on 20 July 2006. On the same day, the Court accepted the plea agreement between the Prosecutor and Amir Bajrić. The Court found Bajrić guilty of Illicit possession of weapons or explosive. The trial continued regarding other Accused.
On 10 January 2007, the Court pronounced the first instance verdict. The Trial Panel found Mirsad Bektašević and Abdulkadir Cesur guilty of Terrorism and Attempted obstruction of an official person in the execution of official activity. Mirsad Bektašević was sentenced to 15 years and 4 months imprisonment. Abdulkadir Cesur was sentenced to 13 years and 4 months imprisonment. Bajro Ikanović was found guilty of Terrorism and sentenced to 8 years imprisonment. Senad Hasanović was found guilty of Illicit possession of weapons or explosive substances and sentenced to 2 years and 6 months imprisonment.
On 21 May 2007, the Appellate Panel of Section II for Organised Crime, Economic Crime and Corruption of the Court of Bosnia and Herzegovina reached a verdict upholding in part appeals filed by defence attorneys for the Accused and modifying the Trial Panel’s verdict regarding the duration of imprisonment sentence.
The Appellate Panel sentenced Mirsad Bektašević to eight years and four months imprisonment, Abdulkadir Cesur to six years and six months imprisonment, and Bajro Ikanović to four years imprisonment. Senad Hasanović was sentenced to six months imprisonment. The remaining part of the Trial Panel's verdict remains unrevised.

http://www.sudbih.gov.ba/index.php?opcija=predmeti&id=24&jezik=e

Det är synd om en terrorist som vill självmordsbomba sig till himlen tillsammans med oskyldiga bosnier:
Citat:
"Jag vill tillbaka till min hemstad och börja om från början. Fixa något jobb och bilda familj."

Regeringen beslöt i slutet av mars att Mirsad Bektasevics ska få avtjäna resten av sin strafftid i Sverige. I dag sitter han fängslad i Bosnien, dömd för terrorism mot sitt nekande.
Mirsad Bektasevic har tidigare betonat sina islamistiska åsikter och sin muslimska tro. Hans ansökan om förflyttning är det första dokument där han inte gör det.
..
I juli fyller Mirsad Bektasevic 22 år. När han greps i Sarajevo i oktober 2005 var han bara 18. Därför sänktes det ursprungliga straffet från 15 år till åtta år och fyra månader.
Hemma i Kungälv bor mamma, lillebror och en moster. Det är dem han saknar.

"Min mamma får jag träffa en gång om året här", skriver han.
Ett annat skäl är de dåliga förhållandena han upplever i Bosniens tuffaste fängelse. Bektasevic sitter internerad i staden Zenica, sju mil nordost om Sarajevo. Här finns även fångar som är dömda till rättspsykiatrisk vård.
"Här var jag avtjänar mitt fängelsestraff är rena mentalinstitutionen. Jag har inga mänskliga rättigheter och kan inte ens utbilda mig", skriver han.

Den terrordömde svensken hävdar att han misshandlas av sina medfångar och att han fruktar för sitt liv. Hans advokat Rickard Backenroth skriver i sin ansökan:
"Bektasevic tillbringar ofta tid i isolering eftersom han inte vill bli involverad i bråk. Bektasevic uppger att det är honom bekant att det har till och med utlovats betalning till den som hugger ner honom
."..
..

- Jag är en troende man som avtjänar mitt straff här. Alla mina konflikter som jag haft i häktet och här nu i fängelset bottnar i religionen. De som inte tror på Gud tror inte på sig själva, sa han då.
I ansökan till regeringen förklarar Bektasevic nu bråken med att han är född i Serbien och att det skulle vara orsaken till misshandeln.

http://www.expressen.se/gt/terrordomd-svensk-jag-vill-leva-svenssonliv/
2012-12-13, 05:56
Medlem
Bonzo666s avatar
Mirsad Bektasevic:

Citat:
Terrorists recruiting 'white Muslims'

SARAJEVO, Bosnia-Herzegovina -- His code name was Maximus, and he held secret meetings in a shabby room at the Banana City Hotel on the outskirts of Sarajevo.

Bosnian police put him under surveillance, and in a raid last fall on his apartment on Poligonska Street, authorities seized explosives, a suicide bomber belt and a videotape of masked men begging Allah's forgiveness for what they were about to do.

What they planned, investigators believe, was to blow up a European embassy. But compounding their concern, they say, was the ringleader's background: Maximus turned out to be Mirsad Bektasevic, a 19-year-old Swedish citizen of Serbian origin with ties to a senior al-Qaida operative
.

Terrorists have been working to recruit non-Arab sympathizers - so-called "white Muslims" with Western features who theoretically could more easily blend into European cities and execute attacks - according to classified intelligence documents obtained by The Associated Press.

A 252-page confidential report jointly compiled by Croatian and U.S. intelligence on potentially dangerous Islamic groups in Bosnia suggests the recruitment drive may have begun as long as four years ago, when Arab militants ran up against tough post-9/11 security obstacles.

"They judge that it is high time that their job on this territory should be taken over by new local forces ... people who are born here and live here have an advantage which would make their job easier. By their appearance, they are less obvious," the report reads.

Arabs, it adds, "have become too obvious, which has made their job difficult."

...
"Bosnia has become a breeding ground for terrorists, including some on international wanted lists. We can clearly say that," Lukac told the AP in an interview.
...

Authorities who arrested Bektasevic and several alleged associates last October tipped off police in Britain, who quickly arrested three suspected British Muslim accomplices. They also alerted authorities in Denmark, who took seven others into custody. Investigators say they since have established that Bektasevic maintained close ties to Abu Musab al-Zarqawi, the leader of al-Qaida in Iraq.
..

Police also confirmed they are keeping close tabs on dozens of mujahedeen - Islamic fighters who came to Bosnia to fight on the Muslim side in the 1992-95 war. Although most left for other conflicts in Afghanistan, Chechnya, Iraq and elsewhere, some stayed and married local women.

The vast majority of Bosnia's Muslims rejects the mujahedeen's fiery brand of Islam. Yet young, restless men frustrated with 40 percent joblessness and angered by real or perceived insults to Islam can be open to hard-line dogma, the Prague-based think tank Transitions Online said in a recent report.

"A pool of potential white recruits carrying Bosnian or even Western passports would presumably be of great value to terrorists," it said, calling the Balkan country "a deeply traumatized society susceptible to extremism."
...
..

The U.S.-Croatian report says infiltration actually dates back long before the Sept. 11, 2001 attacks. It says Islamic militants with ties to al-Qaida and other terrorist organizations have been crisscrossing the Balkans for more than 15 years, financed in part with cash from narcotics smuggling and coming from Afghanistan and points further east via Turkey, Kosovo and Albania.
..

Halilovic denies he is a radical and insisted Bektasevic and the others arrested last autumn were the victims of an elaborate setup.

"This is just a trick played on the Muslims," he said in an interview. "They were framed to bring the world's attention on Bosnia-Herzegovina as a 'terrorist country.' Europe and the whole world should not be afraid of Bosnian Muslims."
http://www.balkanpeace.org/index.php?index=article&articleid=14021#
2012-12-14, 05:51
Medlem
Bonzo666s avatar
Fler svenska jihadister:

Mikael Glinka, alias Abu Musab(1970-93),
algerier från Östermalm, stupad i Bosnien

Hassan Zaaroura (1975-99),
libanes från Kvänum, Östergötland, stupad i Tjetjenien

Citat:
Två svenskar har redan tagit det steget. Mikael Glinka mötte 22 år gammal döden i inbördeskrigets Bosnien.
Hassan Zaaroura gav sig av till Tjetjenien för att utkämpa Jihad.

http://riks.filmcentrum.se/media/film/pedagogik/det-svider-i-hjartat__handledning-sfi.pdf

Citat:
Michael Glinka, aka Abu Musab, var det första svenska bidraget till jihadismen. "Hans pappa var från Algeriet, utvisad efter bland annat två våldtäkter. Under tonåren radikaliserades den annars välartade sonen genom kontakter med Ringvägsmoskén på Södermalm. Glinka dog i Bosnien."

Hassan Zaaroura, född 1975 med uppväxt i Kvänum, beslutade att åka till Tjetjenien, när hans kvinna var gravid; de var nygifta. Det var 1999. I Örebromoskén hade han radikaliserats. Han fick kontakter med jihadister genom folk i en Göteborgsmoské. Den 17 december 1999 träffades han av en prickskytt.

http://missionxp.webblogg.se/2009/december/det-svider-i-hjartat-sv-film-av-oscar-he.html

Rekomenderar filmen "Det svider i hjärtat" kring svenska islamister/jihadister från 2007: http://www.youtube.com/results?search_query=det+svider+i+hj%C3%A4rtat&oq= det+svider+i+hj%C3%A4rtat&gs_l=youtube.3..0i19.304 4.6881.0.7722.20.16.0.4.4.0.172.1665.4j10.14.0...0 .0...1ac.1.fOVGlj6bbG8

Man undrar ju hur det kan vara så många extremister sett till frånvaron av debatt..?

Värt att notera är alltså en distinktion mellan att se på övergreppen i Bosnien som Tjetjenien med att en extremist beger sig ut på en religiös jihad.
Senast redigerad av Bonzo666 2012-12-14 kl. 05:54.
2012-12-15, 07:58
Medlem
Bonzo666s avatar
Ännu en svensk jihadist.

Mark Abu Osama al-Suwaidi.

Dvs en svensk jihadist som heter Mark och som har en son som heter Osama. Det är ju förstås så att många i Sverige vet vem denna personen är.
Citat:
En svensk har nyligen framträtt i en algerisk tv-dokumentär om utländska jihadister som strider i Syrien. Mannen från Sverige framträder beväpnad, med ansiktet dolt av en palestinasjal, och identifieras som ”Mark Abu Osama al-Suwaidi” [svensken Mark, fader till Osama].
...
Den algeriska kanalen Echorouk TV sände i mitten av november en dryg timslång dokumentär om utländska jihadister i Syrien. Bland exemplen förekommer en anonym man ”från Sverige”, identifierad som ”Mark Abu Osama”.
...
Dokumentären ”االشام أرض الخلافة الغائبة -الجزء الأول-” finns upplagd på YouTube sedan den 15 november. MEMRI har publicerat en översättning av valda delar.

http://gudmundson.blogspot.se/2012/12/mot-mark-abu-usama-svensk-jihadist-i.html
'

Dokumentären: http://www.youtube.com/watch?v=k9XnwfwRhgc

Memri: http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/6869.htm
2012-12-16, 06:27
Medlem
Bonzo666s avatar
Återigen, så har ett rejält gräv hittats av Gudmundson som får en att fundera.

Dels så upplåter en skola (Vårbyskolan) sina lokaler till en känd extremist (Anas Khalifa) och en imam (Abu Ra'ad) som förekommer kring ett terroråtal/dom samt att man undrar kring att det återigen verkar gå under radarn för intresse allmänt.

Citat:
Lördagen den 15 december anordnar Al-Taqwa Ungdomsförening en insamling till de "drabbade i Syrien". Evenemanget hålls i Vårbyskolan i Stockholmsförorten Vårby, och arrangeras i samarbete med SolidaritetsCenter – en biståndsorganisation lokaliserad i Bellevuemoskén i Göteborg – och Allt om Islam.

Som dragplåster lockar man med framträdanden av göteborgaren Anas Khalifa, ökänd sedan länge för sin extremism, Hussein Hamad, verksam i Borlänge, och sheikh Abu Ra'ad, imam i moskén i Gävle.
...

Ändå är insamlingen värd att notera. Och det säger jag med anledning av den medverkande imamen från Gävle.

Det har hittills bara blivit en fällande dom för terrorismfinansiering i Sverige. Svenskirakierna Ali Berzengi och Ferman Abdulla dömdes av Svea Hovrätt i oktober 2005 till 5 respektive 4,5 års fängelse. Männen befanns knutna till Ansar al-Islam, den grupp som leddes av den i Norge boende Mullah Krekar, och de insamlade pengarna ska ha gått till terrordåd i den kurdiska norra delen av Irak.

Berzengi och Abdulla samlade bland annat in hundratusentals kronor från insamlingar i moskéer runtom i Sverige, och en del av pengarna skickades till Ansar al-Islam.
...
Vid moskén i Gävle var den lokale imamen mer frispråkig när han presenterade de båda Malmöbornas insamling. Flera vittnen berättade för Säpo om hur imamen lade ut en bönematta på golvet och helt resolut bad besökarna att skänka pengar till föräldralösa barn och till dem som sprängt sig själva i luften som ett angrepp på USA:s ockupation."
I domen från Stockholms Tingsrätt (B 2965-04) refereras vittnesmålet, från en A A Hani, om att "en imam i en moské i Gävle vid ett tillfälle samlat in pengar som skulle gå till självmordsbombarens efterlevande":

"Imamen bad för dem som skulle spränga sig i luften som ett angrepp på USA:s armé. Man lade också ut en bönematta för att besökarna i moskén skulle lägga pengar på mattan vilka enligt imamen skulle gå till dem som sprängt sig i luften och till de föräldralösa barnen."
...
"49 Imamen Abu Raed"
Här finns också vittnesmål från en Jalal I, som visserligen inte sett några insamlingar till självmordsbombare, men som berättar att "Den som förrättar bönen i moskén är en imam som heter Abu Raed", och säger att "så länge denne håller sig till predikningar om islam och koranen så är det bra".

"Däremot har Jalal vissa fredagar hört Abu Raed säga att han ber Gud att utplåna alla islams fiender. Enligt Jalal så säger imamen inte hur detta ska gå till. De fiender som brukar omnämnas vid fredagsbönerna är Israel och USA. Då Jalal uppmanas att utveckla detta säger han att Abu Raed vill att Irak ska utvecklas till en islamisk stat."
Vidare finns ett vittnesmål från en K angående hans kunskaper om moskén i Gävle:

"Insamlingen går till så att Mullan besöker invandrarfamiljer. Han tar reda på familjens bakgrund och berättar även för dessa om det svenska samhället i negativa ordalag. Mullan förklarar också att de pengar som familjerna får från svenska staten, t ex socialbidrag, måste välsignas av honom. Detta sker genom att han den 27:e i månaden besöker familjen. Han tar sedan ut en avgift för detta och han begär dessutom 'var tionde' av pengarna. De som ger pengar tror blint på mullan och bland givarna finns både HAMAS och JIHAD anhängare."
Att pengarna från moskén i Gävle gick genom Berzengi och Abdulla beläggs i tingsrättsdomen.

"Samtal den 2 mars 2004 mellan Abdullah och Berzengi s. 396-398. Det talas om en affär som heter Raed (Raad) och ska ge pengar direkt till Abu Anas. 'Affären' kan knytas till en imam, Abu Raad vid moskén i Gävle. Ett telefonnummer till denne har nämnts i telefonsamtal mellan Berzengi och Abdulla den 28 december 2003".

Återigen: jag har inte sett några som helst bevis för eller ens tecken på att insamlingen i Vårby den 15 december skulle vara förtäckt stöd till väpnad kamp. Men det är ändå anmärkningsvärt att unga radikala muslimer tar hjälp av Abu Raad i en insamling till Syrien, som ju är den globala jihadismens största fokusområde just nu.

....
http://gudmundson.blogspot.se/2012/12/abu-raad-samlar-in-till-syrien.html
2012-12-17, 06:11
Medlem
Bonzo666s avatar
Svenska jihadister strider med terrorgrupper i Syrien, lägger upp bilderna på facebook, varav några med krigsfångar och lik.

Citat:
Svensk jihadist poserar med människolik i Syrien

Armébasen Sheikh Suleiman, eller syriska armens 111:e regemente, drygt två mil mil väster om Aleppo, intogs efter en längre tids belägring av syriska rebeller den 10 december. Därmed föll den syriska regimens sista militärbas i regionen.

Det var inte den internationellt erkända Fria Syriska Armén som stormade Sheikh Suleiman. Den blev snarast snuvad på konfekten. Basen intogs av jihadisterna från Al-Nusrah-fronten (vilket motsvarar al-Qaida) och dess allierade. Det rapporteras att jihadisterna därmed kom över stora mängder vapen, bland annat stridsvagnar och luftvärnskanoner.

Bland dem som intog Sheikh Suleiman fanns jihadister från Sverige. Här är deras egna fotografier från erövringen.
...
Mannen på kanonen kallar sig Abu Dhirar Filibbini men heter Bherlin Dequilla Gildo. Han är född i mars 1978 och är folkbokförd i Bergsjön i Göteborg.
...
En intressant fråga är förstås om svenskarna i Syrien gör sig skyldiga till några krigsförbrytelser. Risken för detta får anses vara ganska stor, om de nu strider med rena terroriströrelser. Ett fotografi där svenske Bherlin Gildo förnedrar en nedkämpad Assadtrogen krigare, genom att sätta foten på eller intill hans huvud och posera för kameran, visar avsaknaden av respekt för människoliv.
...

http://gudmundson.blogspot.se/2012/12/svensk-jihadist-poserar-med-manniskolik.html
2012-12-18, 06:24
Medlem
Bonzo666s avatar
Det är skrivet innan, men nu hittade jag den på svenska. Det gäller frågetecknet på hur svenska etablerade muslimska politiker hanterar politiska islamister, dvs om man backar eller bjuder till meningsmotstånd.

Mehmet Kaplan (mp) bjöd in en samling muslimska företrädare varav de flesta är sympatiserande med det Muslimska Brödraskapet till riksdagen för diskussion. Jag vet inte hur Kaplan parerar att ena dagen vara för ett så liberalt parti som Miljöpartiet för att i nästa sätta sig i sammanhang där kvinnor och män sitter på olika läktare, inte umgås, där man påtalar Miljöpartiets tolerans ena dagen för att i nästa vara talesperson för organisationer som bjuder in imamer som är tydligt homofoba och antisemitiska. Ena dagen företräda Miljöpartiets demokratiska fundament och sedan ändå hosta ett möte med folk som ligger i linje med det Muslimska Brödraskapet.

Svårt att förstå. Kan man tex vara företrädare för ett parti som vill ha fri invandring för att i nästa anordna seminarium där man bara umgås med folk från Svenskarnas Parti, för att ena sekunden hävda liberala demokratiska grunder och på kvällen ha sluten diskussion i sin organisation där man bjuder in kända fascister, Sverigedemokrater och pastor Åke Green?

Man får också notera att det fortsättningsvis är så att man främst diskuterar sin utsatthet än produktivitet och hellre Lars Vilks "dåliga islamofobiska konstnärskap" än att det sitter ett dussin personer fängslade för att ha velat mörda honom i islams namn.
Citat:
Förmöte på Sveriges Riksdag
Yttrande- och religionsfrihet ? broar till förståelse

initiativ och inbjudan av riksdagsmannen Mehmet Kaplan (mp) hölls onsdagen, den 16 april 2008, på Sveriges riksdag ett förmöte på temat ?Yttrande- och religionsfrihet ? broar till förståelse?.

Evenemanget var en upptakt för konferensen med samma tema som ska hållas 17 - 18 april 2008 i Stockholm. Konferensen arrangeras gemensamt av Federation of Islamic Organizations in Europe, Islamiska Förbundet i Sverige och Sveriges Muslimska Råd.

Bland de som höll tal i detta möte:
1. Dr. Adel Falah, statssekreterare i Awkaf ministeriet i Kuwait
2. Dr. Isam Al-Bashir, direktör av Wâsatiya Internationell Centre
3. Dr. Jamal Badawi, Professor i Halifax Universitet, Kanada
4. Sh. Hussein Halawa, generalsekreterare i Europeiska Fatwa Rådet
5. Prof. Mattias Gardell, Uppsala Universitet
6. Dr. Åke Sander, Göteborgsuniversitet
7. Chakib Bemakhlouf, ordf. Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE)
8. Mahmoud Khalfi, ordf. Islamiska Förbundet i Sverige (IFiS)
9. Helena Benouda, ordf. Sveriges Muslimska Råd (SMR)

Dessutom deltog ambassadörer för flertal muslimska länder och representanter för många islamiska organisationer.

Mehmet Kaplan förklarade att detta möte skulle vara en plattform för dialog och att de inbjudna skulle se den som en möjlighet att debattera och utbyta idéer

Både Chakib Benmakhlouf och Mahmoud Khalfi betonade i sina anföranden hur viktigt det var att bygga broar och använda sundförnuft för att behandla samhällsfrågor. De lyfte upp frågan om hur samexistens kunde leda till en bättre värld. De kommenterade bl.a. svenska statsministerns handlingskraft i nidbilderna skandalen och hur IFiS och FIOE som svenska och europeiska organ blev en bro till förståelse.
...
Nidbilderna
Vilks nidbilder togs upp av flertal av deltagarna, som ett exempel på hur hatet mot islam manifesteras i dagens Europa. Mattias Gardell belyste hur enstaka misslyckade ?konstnärer?, som i årtal sökte efter rampljuset, använder sig av täckta masker för att snabbare hitta omvägar till kändiskap. Man tog upp även samhällets, de sanna konstnärernas och individernas roll inför liknande scenarior och frågor.

Islamofobin
Hur vet vi att ett brott är islamofobiskt? Detta var en frågeställning som belystes i ett av talen, som kompletterades med att ta upp vilka åtgärder och arbetssätt man borde effektivisera.

Korta reflektioner som behandlades ur detta var bl.a.:
- Att ofta vinklade och osakliga medierapporter av islam och muslimer visar kategorisering av steriotyper. Man sänder rapporter och bilder som framställer muslimerna som blodtörstiga terrorister som vill bränna ner eller mörda alla som kommer i deras väg. Denna onyanserade bild påverkar hur muslimerna i Europe uppfattas.

- Sedan 11 september så upptrappades hetsen mot muslimerna. Dr. Isam Alnashir belyste hur t.ex. att en händelse utförd av individer förknippas med islam. Vilket inte blir så om utförd av andra.

- Allmänheten förtjänar en upplysning om islam. Extra viktigt är detta för de som sysslar med dessa frågor i sin vardagliga jobb. Bl.a. polismän, lärare och andra yrkesgrupper.
....
Lagskydd
Huruvida det var viktigt att ta fram lagar som skyddar det heliga diskuterades. Denna fråga som är ett krav från flertal muslimska länder och organisationer samt en rad andra internationella organisationer blir ju definitivt ett ämne för konferens delegaterna. Kommer dessa lagar att ännu inskränka yttrandefriheten eller kommer de att likställa muslimerna med judarna och andra minoriteter som skyddas idag av lagar runtom i världen?

Detta spännande och lärorika förmötet avslutades med att riksdagsmannen Mehmet Kaplan (mp) tackade samtliga deltagare för deras insatser.

http://www.islamiskaforbundet.se/sv/hem/tidigare-events/118-foermoete-pa-sveriges-riksdag.html?q=13

Upprepning:
Citat:
All of the above individuals are tied to the global Muslim Brotherhood. The Kuwait Ministry of Awaqf has known to have been aiding elements of the global Muslim Brotherhood. Dr. Bashir has held numerous positions associated with the global Muslim Brotherhood including being a member of the European Council for Fatwa and Research, and as a former Minister of Religious Affairs in the political party of Hassan Al-Turabi, formerly closely tied to the Brotherhood. He currently heads the Center for Moderation in Kuwait. Dr. Badawi is one of the most important leaders of the U.S. Brotherhood and has held important positions in Us. Brotherhood organizations such as the Islamic Society of North America and the Muslim American Society. He is also a member of the European Council for Fatwa and Research, a part of FIOE which is the umbrella organization for the Muslim Brotherhood in Europe. The IFIS itself is the FIOE member organization in Sweden and is close to the SMR, another part of the Swedish Muslim Brotherhood.

http://globalmbreport.org/?p=817
2012-12-19, 06:24
Medlem
Bonzo666s avatar
Sverige uppvisar en oroande trend i antisemitism som utgår ifrån muslimer. Den syns i trakasserier i Malmö, men mer oroande i statistik från Forum för Levande Historias undersökning av skolungdomar där antalet med negativa åsikter om judar (dvs inte Israel utan judar) förvånar i sina höga nivåer.

En som även går på Waberi är kvinnorättskämpen Bahareh Andersson som, till skillnad från de flesta feminister, inte verkar tycka att Waberi har något slags exotisk rättighet att vara "sådär lite annorlunda" i sina absurda uttalanden om kvinnors rättigheter/skyldigheter och friheter.

Citat:
Idag som en troende muslim, har jag väldigt goda vänner både från Israel samt Palestina.

Men Hör och Häpna:

Det behövs bara en enkel förmulering för att förklara varför konflikterna mellan judar och muslimer utökas på ett barbariskt sätt i Sverige och inte minst i Malmö.

Detta för att judehatet vinner mark i vårt samhälle.

Den egyptiske islamistiske lärde Yusuf al-Qaradawi, i juli 2003, inbjudits till att tala i moskén på en konferens som hade arrangerats av det Europeiska rådet för fatwa och forskning, en organisation som har grundats av al-Qaradawi. Under konferensen uttalade al-Qaradawi sitt stöd till självmordsattacker mot israeliska civila, vilket han kallade ett nödvändigt heligt krig. Han har till och med sagt tydligt och klart framför Al Jazira TV och hyllade Hitler och hävdat att Adolf Hitler satte judarna på plats, al Qaradawi dessutom ha hävdat att Förintelsen var guds straff mot judarna.

http://www.youtube.com/watch?v=HStliOnVl6Q

Och sedan fortsätter vi att belysa på bland annat kopplingen mellan en högt uppsatt politiker som pratar varmt om denne mannen:

Moderata riksdagsmannen Abdirizak Waberi pratar varmt om al-Qaradawi :
"jag respekterar Qaradawi. Han är en stor, lärd person. Han är mycket kunnigare i islam än jag och andra i islamiska förbundet. Inom islam har vi ingen kyrka men, vi har lärda som vi måste respektera. De är kunniga, jag kan aldrig säga "ni har fel"."

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=r7vOgRMPF1E

http://baharehandersson.blogspot.se/2012/12/dod-at-israel-aterkommer-igen.html#!/2012/12/dod-at-israel-aterkommer-igen.html

Gefle Dagblad verkar också ha sett att det verkar föreligga något lite svårare med Waberis uttalanden och ligger på:
Citat:
Vi på GD:s ledarredaktion har erbjudit Waberi att svara. Vi skickade ett mejl till honom för två veckor sedan, med kopia till Moderaternas gruppledare i riksdagen, Anna Kinberg Batra, samt till partiets vice gruppledare, Gävlebon Tomas Tobé.

Vi fick inget svar, så i måndags skickade vi en påminnelse. Inte heller på den har vi fått svar.

Därav denna notis. Förhoppningsvis läser Tomas Tobé sin lokaltidning bättre än sina mejl.

http://gd.se/ledare/1.5358603-kan-tobe-be-waberi-svara-
Senast redigerad av Bonzo666 2012-12-19 kl. 06:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in