2012-12-17, 23:28
Medlem
Mina barn har gett mig en önskelista över saker dom vill ha. Leksaker,teknikprylar osv..

Det tragiska är att jag knappt har råd till hyran den här månaden,
Hade en restskatt som skulle betalas. Vart tvungen att laga bilen. Renovera delar av hemmet m,m.
Att ta lån är inget alternativ. Jag kan tänka mig att flera av er här inne i samma sits.

Hur ska jag förklara för mina barn att dom tyvärr inte kan få något utav mig iår?
Citera
2012-12-17, 23:36
Medlem
misslovers avatar
Vet nt vad jag ska säga... Julen är inte slumpmässig, utan man vet om att den kommer varje år. Att spara någon hundra lapp varje månad/ några månader innan har nog nästan alla råd med. Docka som ritblock.. Så länge dem får något litet iaf.
Förstår att alla nt har råd med ps3/iPhone/ elr andra dyra saker som barn nuförtiden önskar sig. Men att köpa något annat litet som inte är så dyrt förstår jag inte.

Jag hade sagt isåfall till mina barn att julklapparna får dem efter nyår(tex) när andra lönen kmr.
Citera
2012-12-17, 23:37
Medlem
RockyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Mina barn har gett mig en önskelista över saker dom vill ha. Leksaker,teknikprylar osv..

Hade en restskatt som skulle betalas. Vart tvungen att laga bilen. Renovera delar av hemmet m,m.
Att ta lån är inget alternativ. Jag kan tänka mig att flera av er här inne i samma sits.

Hur ska jag förklara för mina barn att dom tyvärr inte kan få något utav mig iår?
Kan du inte säga som det är? Barn är ju inte trögfattade direkt.
Planera ekonomin så du kan köpa julklappar i Januari istället, då det är billigare.
Alltså inga utsvävningar till nyår, och inget onödigt inköp/dyr mat, innan dess.
Och diskutera fram med barnen om lämplig klapp
Citera
2012-12-17, 23:37
Medlem
Meeeeezt90s avatar
Vilken ålder är dina barn i?
Citera
2012-12-17, 23:38
Medlem
Fimparens avatar
Barn ska inte bli lidande, sälj saker på blocket/pantbanken...
Man behöver inte köpa dyra presenter, bara du ger NÅTT..
Citera
2012-12-17, 23:39
Medlem
SYSTEMexes avatar
vet inte hur mycket pengar du har men du kan ju alltid köpa ett begangnat xbox eller wii som de kan få tillsammans

ett begangat wii kan nog inte gå för med än 500
Citera
2012-12-17, 23:41
Bannlyst
Blir så ledsen och rörd :-(
Tala bara om sanningen för dom.
Man kan inte trolla, man är bara människa.
Citera
2012-12-17, 23:41
Medlem
Meeeeezt90s avatar
Har du inga familjemedlemmar/släktingar du kan låna en slant av? De förstår säkerligen din situation och hjälper till med en slant! För barnens skull.
Behöver inte vara värsta värsta dyra och senaste leksakerna.. men iallafall något som de önskat sig!
Citera
2012-12-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
vet inte hur mycket pengar du har men du kan ju alltid köpa ett begangnat xbox eller wii som de kan få tillsammans

Uppskattar verkligen barn saker som är begagnade då? Kan det inte få en motsatt effekt?

Gör julafton till en upplevelse att någon slag istället, gå ut och titta på något eller gå på stan vid nån marknad. När de blir äldre kommer de inse hur larvigt det är med konsumtions hetsen kring jul i alla fall.
Senast redigerad av 8332 2012-12-17 kl. 23:50.
Citera
2012-12-17, 23:48
Medlem
RockyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misslover
Vet nt vad jag ska säga... Julen är inte slumpmässig, utan man vet om att den kommer varje år. Att spara någon hundra lapp varje månad/ några månader innan har nog nästan alla råd med. Docka som ritblock.. Så länge dem får något litet iaf.
Förstår att alla nt har råd med ps3/iPhone/ elr andra dyra saker som barn nuförtiden önskar sig. Men att köpa något annat litet som inte är så dyrt förstår jag inte.

Jag hade sagt isåfall till mina barn att julklapparna får dem efter nyår(tex) när andra lönen kmr.
Jag brukar faktiskt börja köpa julklappar i början på året. Åtminstone sådana som inte riskerar bli föråldrade. Nu har jag inte någon dålig ekonomi, men kan räkna ut att november/december inte är de billigaste månaderna ens utan kostnaderna för klapparna. Och OM någon oförutsedd kostnad dyker upp är ju julafton körd
Många familjer köper de dyrare klapparna i Januari, då de dessutom är billigare, och satsar pengar på mat till jul har jag märkt, då jag sålde kapitalvaror. Platt-TV och datorer gick som smör i januari.
[edit] Har barnen ingen mer förälder som kan hjälpa till?
Senast redigerad av RockyT 2012-12-17 kl. 23:55.
Citera
2012-12-17, 23:53
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimparen
Barn ska inte bli lidande, sälj saker på blocket/pantbanken...
Man behöver inte köpa dyra presenter, bara du ger NÅTT..

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe

En jul utan julklappar gör inte barn lidande.

Hyfsad idé men sedan behövs det ju spel, extra kontroller osv.

Gör barnen delaktiga, förklara varför det är som det är. Förhoppningsvis gör en jul utan julklappar att du i framtiden slipper egoistiska barn som bölar efter den senaste iPhone eller något annat påhitt.
Är barnen äldre än 13 år är det god tid, tycker jag, att helt slopa julklappar. Lär dem spara till det de verkligen vill ha.
Citera
2012-12-17, 23:54
Medlem
vaccins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet

Något litet kanske kan vara bra att ge, vet att man kan söka pengar i lägen som dessa. Man behöver inte vara jättefattig eller ha stora ekonomiska problem för detta. Googla lite!
Gör det! Hoppas att det fixar sig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in