2012-08-17, 12:53
Medlem
R4hu7s avatar
Har en MacbookPro 15", köptes augusti 2010.
Har aldrig använt SD-kortläsaren som finns i macbooken..fram tills idag.

Hade tänkt att föra över lite videoklipp från min videokamera till macbooken med hjälp av sd-kortet. Men när jag för in kortet i läsaren så händer inget, kortet hittas inte någonstans.
Har googlat runt lite och läst att problemet ofta löses om man inte trycker in hela kortet, dock så har detta inte hjälpt mig.

Någon som vet hur det funkar eller har lite tips på hur man går tillväga för att kunna läsa in sitt sd-kort i macbooken?
Citera
2012-08-17, 14:41
Medlem
jonthe12s avatar
Har du kollat i skivhanteraren/disk utility om den kommer upp där? Testat med ett annat SD-kort?
Citera
2012-08-17, 20:00
Medlem
systems avatar
Program/Verktygsprogram/Systeminformation

Under Maskinvara finns Kortläsare. Markera och tala om vad som berättas.
Citera
2012-08-17, 21:45
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Har du kollat i skivhanteraren/disk utility om den kommer upp där? Testat med ett annat SD-kort?
Har kollat där utan resultat
Bytte SD-kort och då funkade det.
Det första kortet jag använde stod det SDHC på, den andra jag bytte till nu (som funkade) stod det bara SD på. Så ska väl i framtiden bara köpa SD då eller?
Citera
2012-08-17, 21:50
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Program/Verktygsprogram/Systeminformation

Under Maskinvara finns Kortläsare. Markera och tala om vad som berättas.
När jag sätter in mitt SD-kort (står SDHC på kortet) så syns detta:
Inbyggd SD-kortläsare:

Tillverkar-ID: 0x05ac
Produkt-ID: 0x8403
Revision: 1.00
Serienummer: 000000009833

Prövade att byta SD-kort som personen ovan nämde, då funkade det och då fick jag upp:
Inbyggd SD-kortläsare:

Tillverkar-ID: 0x05ac
Produkt-ID: 0x8403
Revision: 1.00
Serienummer: 000000009833

SDSC Card:

Kapacitet: 1,02 GB (1*017*643*008 byte)
Borttagbart medium: Ja
BSD-namn: disk1
Typ av partitionskarta: Huvudstartpost (MBR)
S.M.A.R.T.-status: Stöds inte
Volymer:
NO NAME:
Tillgängligt: 18 MB (17*989*632 byte)
Kapacitet: 1,02 GB (1*017*515*520 byte)
Skrivbar: Ja
Filsystem: MS-DOS FAT16
BSD-namn: disk1s1
Plats: /Volumes/NO NAME

Detta säger mig ingenting, men vad är det som gör att just SD-kortet funkar medan SDHC-kortet inte gör det?
Oh well, nu vet jag att det inte är fel på min mbp iallafall
Tack för svar.
Citera
2012-08-17, 21:57
Medlem
systems avatar
Av ovanstående kan vi konstatera att din läsare funkar. Annars hade där bara på en rad stått något som liknar ”ingen inbyggd kortläsare”, typ.

Jag föreslår att du, om behov föreligger, försöker rädda data på kortet. Det finns program för sådant, men jag minns inte nu vad de kan heta.

Sedan föreslår jag att du kastar kortet. Köp därefter enbart kort från etablerade tillverkare, typ SanDisk. De kostar mer än budgetalteraniven, och det av en anledning.
Citera
2012-08-17, 22:41
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Av ovanstående kan vi konstatera att din läsare funkar. Annars hade där bara på en rad stått något som liknar ”ingen inbyggd kortläsare”, typ.

Jag föreslår att du, om behov föreligger, försöker rädda data på kortet. Det finns program för sådant, men jag minns inte nu vad de kan heta.

Sedan föreslår jag att du kastar kortet. Köp därefter enbart kort från etablerade tillverkare, typ SanDisk. De kostar mer än budgetalteraniven, och det av en anledning.
Ja, får göra det i fortsättningen. Hade köpt ett 8gb kort med märket Transcend för en billig peng, men håller mig till SanDisk som faktist funkade i min kortläsare
Citera
2012-08-20, 20:54
Medlem
turkbygges avatar
Kan inte va så att din kortläsare inte stödjer SDHC?
Citera
2012-08-20, 21:11
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turkbygge
Kan inte va så att din kortläsare inte stödjer SDHC?
Jo tanken slog mig efter att jag testade med ett annat kort, men det kan väl inte skilja så mycket mellan ett sd-kort och sdhc-kort?
Citera
2012-12-12, 05:21
Medlem
Hej. Har lite problem med mitt sd-kort (kungston 2gb)

Har en blue ray-spelare som jag brukar ansluta min mp3-spelare till via usb-kabel, för att kolla på filmer, men i själva mp3-spelaren har jag också ett anslutet sd-kort. Detta sd-kort känns inte igen på min blueray spelare.. eller jo har sett ikonen en gång innan men inte nu längre.

Vad kan vara problemet? Funkar utmärkt med avkänningen på datorn.

Produkt-info
Blue rayspelare : Samsung BD-E5300

Tacksam för svar
Citera
2012-12-12, 18:48
Medlem
Fogelbergs avatar
@TusenTimmar:

Du får ta och posta din fråga på rätt plats, detta är Programvara - MacOs och tråden handlar om MacBook Pro hittar inte mitt SD-Kort.

Här ska du vara
https://www.flashback.org/f85
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in