Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2012-12-09, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savitri
Svenskarnas parti genomförde sin tusende aktivitet i november

http://www.svenskarnasparti.se/2012/12/09/svenskarnas-parti-genomforde-sin-tusende-aktivitet-i-november/
Fantastiskt bra. Nästa år Expo släpper sin "Granskning av Extremhögern och dess aktiviteter" så lär det bli ett rätt tjockt häfte får man lov att anta.

Nej, men skämt åsido så är det fantastiskt arbetat med tanke på den relativt lilla organisation som SvP i dagsläget har. Det märks att det är eldsjälar och engagerade människor som är med i partiet.
Citera
2012-12-09, 23:25
Medlem
Bassan1703s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Jag hittar ingenting om detta någonstans faktiskt. Jag vill veta vad partiet definierar som etnisk svensk, och inte några personliga åsikter från random personer på Flashback. Jag vill veta vad partiet tycker och vilka haplogrupper som partiet tycker är tillräckligt svenska.

En sökning på hela Flashback efter "svp haplogrupp" ger ett resultat. Inlägget jag skrev precis.

Jag försöker inte provocera nu men - kom igen! Detta ska ju vara partiets viktigaste fråga och så är de såhär otydliga? Skämtar de? Inte ens på deras sida nämns något om DNA eller haplogrupper. Allt de har att säga att det ska vara "svenskt blod"? Jaha, men vad är svenskt blod?

Jag vet allting om mitt DNA och mina haplogrupper, men inte fan hjälper det mig i jakten på frågan "är jag tillräckligt svensk för SvP?" när de inte ens vill avslöja vad de definierar som svensk.

SvP vill alltså inte begränsa eller kontrollera vad media publicerar?

Skulle median i Sverige vara helägd av det svenska folket så skulle inte begränsningar behövas.
Citera
2012-12-09, 23:27
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Vad gäller "svenskt blod" och så vidare så vill jag återigen rekommendera denna artikel från en av partiets starkaste ideologer, Martin Ekedahl: http://www.realisten.se/2010/11/09/sagan-om-den-svenska-genen/
Att du gillar det Martin Ekedahl skriver kan nog bero på att du uppfattar honom som pro-dina genetiska intressen. Om han dessutom är partiets starkaste ideologer, då kanske ni behöver färskt blod med djupare expertis? Jag säger det inte för att håna er; är ni SvP:are motiverade av att bli tagna på allvar, då är det vetenskaplig korrekthet med genuin förståelse för, och kunskap i ämnet, som gäller. Annars blir det svårt att uppfattas som en tung/stark intellektuell ideolog när man inte har koll på det man snackar om. Jag är medveten om att det är svårt att hitta bra folk med seriös expertis som kan tänka sig skriva artiklar för SvP/Realisten, men ändå. Rätt skall vara rätt och även SvP-ideologer måste kunna kritiseras sakligt när de gör bort sig.

Dessa stycken i artikeln är rakt av skitsnack och Martin Ekedahl skall inte tas på allvar då han inte vet vad han snackar om och är av ideologiska agendaskäl motiverad av att överdriva tidsperioden "svenskar" har bott i Norden (proto-germanerna har bott i Sverige i mindre än 7000 år, och på den tiden fanns det inte en svensk identitet, inte heller dansk osv, eftersom indo-europeiska expansioner dateras mellan 4500 BC och 2500 BC samt att proto-germanskan sägs ha bildats kring 500 före Kristus):

Citat:
Ursprungligen postat av Martin Ekedahl
Under neolitikum, eller den yngre stenåldern, för 6000 år sedan uppträdde den så kallade trattbägarkulturen i de södra delarna av vad som i dag utgör staten Sverige. Trattbägarkulturen anses allmänt vara den första jordbrukskulturen i Norden. Omkring 1000 år senare uppträdde den gropkeramiska kulturen i Skandinavien. De båda kulturerna kom att leva sida vid sida, samtidigt som trattbägarkulturen med tiden övergick till den så kallade stridsyxekulturen. Vilken relevans dessa kulturer haft för dagens svenskar är någonting som arkeologer har tvistat om under flera decennier.

De senaste åren har emellertid flera genetiska studier utförts vid bland annat Uppsala universitet där DNA av individer från de olika kulturerna har analyserats. Av dessa studier framkommer att dagens svenskar härrör från trattbägarkulturen och sedermera stridsyxekulturen, medan ingenting tyder på ett genetiskt släktskap med den gropkeramiska kulturen. Av allt att döma genomförde proto-svenskarna till slut en etnisk rensning av den gropkeramiska kulturen utan att beblanda sig med den, trots att de levt sida vid sida i närmare 1 000 år. DNA-studierna tyder på att individerna från den gropkeramiska kulturen genetiskt står närmast dagens letter och litauer och inte har haft någon nämnvärd genetisk inverkan på dagens svenskar.

Vi kan nå flera relevanta insikter tack vare dessa studier. Vi har för det första inga som helst problem med att särskilja balter från svenskar, vilket jag hoppas att de flesta förstår innebär att vi inte heller har några som helst problem med att särskilja svenskar från exempelvis individer från Sydeuropa eller Mellanöstern, för att inte tala om Afrika.

Det finns vidare tydliga genetiska samband mellan populationer som levde i Skandinavien för över 6 000 år sedan och dagens svenskar, vilket understryker det besynnerliga i Peter Carlssons påstående att ”det inte kan finnas några ursvenskar”. Vi och våra förfäder har bevisligen funnits här i tusentals år utan någon större genetisk påverkan utifrån, så vad av relevans avses egentligen med ett sådant påstående?
Om vi tar oss en titt på gropkeramiska kulturens DNA:

Citat:
A theory among archaeologists was that the Pitted Ware culture evolved from the Funnelbeaker culture by a process of abandonment of farming for hunting and fishing. However the two populations are genetically distinct. Samples of skeletal remains from Pitted Ware and Funnelbeaker sites in Sweden yielded mitochondrial DNA (mtDNA). The nineteen Pitted Ware samples from Gotland were dominated by mtDNA haplogroups U4, U5 and U5a, though it should be noted that, because of the low resolution of the tests performed, some haplotypes reported as U4 may actually belong to haplogroup H. By contrast the three Funnelbeaker samples from Gökhem contained no haplogroup U.[7] This is consistent with findings elsewhere in northern Europe of a distinct difference in mtDNA between hunter-gatherers and farmers.[8]

A very low level (5%) of an allele (-13910*T) strongly associated with the ability to consume unprocessed milk at adulthood was found among Pitted Ware Culture individuals in Gotland, Sweden. This frequency is dramatically different from the extant Swedish population (74%).[9]
http://en.wikipedia.org/wiki/Pitted_Ware_culture#Genetics

Det råkar vara som så att även idag har svenskar och andra skandinaver, bland annat mtDNA U4 och U5:

http://www.familytreedna.com/public/Norway/default.aspx?section=results
http://www.familytreedna.com/public/Norway/default.aspx?section=mtresults
http://www.familytreedna.com/public/Sweden/
http://www.familytreedna.com/public/Sweden/default.aspx?section=mtresults

Om Martin Ekdahl dessutom menar att den gropkeramiska kulturen var genetiskt närmast balter, ja, då kan man ju fråga sig vad han anser att det var för skillnad mellan den gropkeramiska kulturen och trattbägarkulturen, då balter och skandinaver är mycket genetiskt lika varandra än idag (litauer är för övrigt genetiskt sett mer nordeuropeiska än svenskar, så hur balternas högre grad av genetisk nordiskhet skulle göra dem mer genetiskt lika en av "proto-svenskarna" etniskt rensad folkgrupp, det är inte bara motsägelsefullt utan även rakt av anti-logiskt). Vidare så bär litauer på högre frekvens och variation av Y-DNA R1a1a (den indo-europeiska markören som troligtvis låg bakom eventuella etniska rensningar i Norden) än vad svenskar har.

Jag förväntar mig att någon som läser tråden meddelar Martin Ekedahl om mitt inlägg, och att han efter att ha läst min kritik, antingen tar bort artikeln av skam eller reviderar bort dumheterna om han är intellektuellt ärlig

Martin Ekedahl påminner mig lite om den kvasiariska författaren av The Saga of the Aryan Race, som hävdar att arierna är 20,000(!) år gamla. Sådana galna påståenden är helt okej och acceptabla inom religion eller politik, men de har inget med vetenskap att göra.

Citat:
Samma fråga återkommer gång efter annan, och det blir alltid samma tragglande. Till 99% kan både du och jag avgöra ifall någon är svensk eller inte, påstå inget annat.
Det är inte så enkelt. Man kan i de allra flesta fall avgöra vem som är nordeuropeisk. Att skilja på svenskar, danskar och norrmän (för att inte tala om regionala identiteter såsom skåning, götalänning etc.) är betydligt svårare. Det går det också, men det är inte så att 99% av alla norrmän går att identifiera med 99% exakthet att dessa norrmän inte är svenskar eller danskar. I många fall överlappar det en hel del.

Citat:
Jag hittar ingenting om detta någonstans faktiskt. Jag vill veta vad partiet definierar som etnisk svensk, och inte några personliga åsikter från random personer på Flashback. Jag vill veta vad partiet tycker och vilka haplogrupper som partiet tycker är tillräckligt svenska.

En sökning på hela Flashback efter "svp haplogrupp" ger ett resultat. Inlägget jag skrev precis.

Jag försöker inte provocera nu men - kom igen! Detta ska ju vara partiets viktigaste fråga och så är de såhär otydliga? Skämtar de? Inte ens på deras sida nämns något om DNA eller haplogrupper. Allt de har att säga att det ska vara "svenskt blod"? Jaha, men vad är svenskt blod?

Jag vet allting om mitt DNA och mina haplogrupper, men inte fan hjälper det mig i jakten på frågan "är jag tillräckligt svensk för SvP?" när de inte ens vill avslöja vad de definierar som svensk.
För att SvP-medlemmarna i tråden skall kunna svara dig om dina haplogruppers svenskhet, så vore det bra om du kunde berätta om dina haplogrupper
Senast redigerad av EliasAlucard 2012-12-09 kl. 23:38.
Citera
2012-12-09, 23:35
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det är inte så enkelt. Man kan i de allra flesta fall avgöra vem som är nordeuropeisk. Att skilja på svenskar, danskar och norrmän (för att inte tala om regionala identiteter såsom skåning, götalänning etc.) är betydligt svårare. Det går det också, men det är inte så att 99% av alla norrmän går att identifiera med 99% exakthet att dessa norrmän inte är svenskar eller danskar. I många fall överlappar det en hel del.

Jo, fast nu ägnar du dig åt hårklyverier. I punktprogrammet talar vi om att man tillhör "det västerländska genetiska och kulturella arvet" vilket så klart inte är någon exakt definition, men för den som är intresserad av lösningar snarare än att diskutera petitesser in absurdum är det tydligt vad vi menar. En del skulle säga "vita", en del skulle säga nordeuropéer och en del skulle säga västeuropéer. Samtliga begrepp saknar helt klara avgränsningar men det är inga konstigheter, då jag återigen vill hävda att man i 99% av fallen kan avgöra ifall någon är etniskt svensk eller inte. Och ja, en "etniskt svensk" kan också vara en sådan som skulle kunna gå under "etniskt dansk" eller "etniskt norsk".

Vad gäller din kritik mot Ekedahls artikel så är det inget jag kan svara på, det är inte min kunskapsområde men om Ekedahl vill och kan så lär han svara på kritiken.
Citera
2012-12-10, 00:26
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Jo, fast nu ägnar du dig åt hårklyverier.
Det var du som hävdade att det går att 99% definiera vem som är etnisk svensk.

Citat:
I punktprogrammet talar vi om att man tillhör "det västerländska genetiska och kulturella arvet" vilket så klart inte är någon exakt definition, men för den som är intresserad av lösningar snarare än att diskutera petitesser in absurdum är det tydligt vad vi menar. En del skulle säga "vita", en del skulle säga nordeuropéer och en del skulle säga västeuropéer. Samtliga begrepp saknar helt klara avgränsningar men det är inga konstigheter, då jag återigen vill hävda att man i 99% av fallen kan avgöra ifall någon är etniskt svensk eller inte.
Det går att med 100% exakthet se vem som är europeisk och även nordeuropeisk, sydeuropeisk osv går rätt bra att definiera genetiskt. Men som sagt, det blir svårare när det kommer till "västerländska genetiska och kulturella arvet". Som exempel, om du tittar på bilderna i den här tråden:

http://www.forumbiodiversity.com/showthread.php/39049-Ancestry-Composition-Results

Så kommer du notera att vissa skandinaver får 100% Scandinavian, medan andra skandinaver får utöver skandinavisk komponent, även brittisk, fransk och tysk, finsk osv genetik. Mycket hänger på vilka referenspopulationer man använder och jämför med.

Citat:
Och ja, en "etniskt svensk" kan också vara en sådan som skulle kunna gå under "etniskt dansk" eller "etniskt norsk".
Skall vara utan t-genus där

Så du anser att danskar och norrmän är samma etnicitet som svenskar? Jag håller i princip med, men det är intressant att veta om detta är din ståndpunkt.
Citera
2012-12-10, 00:34
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Det var du som hävdade att det går att 99% definiera vem som är etnisk svensk.

Det går att med 100% exakthet se vem som är europeisk och även nordeuropeisk, sydeuropeisk osv går rätt bra att definiera genetiskt. Men som sagt, det blir svårare när det kommer till "västerländska genetiska och kulturella arvet". Som exempel, om du tittar på bilderna i den här tråden:

http://www.forumbiodiversity.com/showthread.php/39049-Ancestry-Composition-Results

Så kommer du notera att vissa skandinaver får 100% Scandinavian, medan andra skandinaver får utöver skandinavisk komponent, även brittisk, fransk och tysk, finsk osv genetik. Mycket hänger på vilka referenspopulationer man använder och jämför med.

Skall vara utan t-genus där

Så du anser att danskar och norrmän är samma etnicitet som svenskar? Jag håller i princip med, men det är intressant att veta om detta är din ståndpunkt.

Förlåt, min långa utlandsvistelse måste ha gjort mig språkligt svagbegåvad

Ja, i all väsentlighet så anser jag oss tillhöra samma etniska grupp. Som jag också tidigare påpekat så kommer det inte vara några problem för oss att avgöra vem som är svensk eller tillräckligt närstående svenskarna för att få vara svensk medborgare.
Citera
2012-12-10, 11:23
Medlem
Citat:
För att SvP-medlemmarna i tråden skall kunna svara dig om dina haplogruppers svenskhet, så vore det bra om du kunde berätta om dina haplogrupper
Egentligen så skulle jag vilja veta var de drar gränsen rent generellt, t.ex. om en grupp som betraktas som svensk är t.ex. de med haplogrupp I (det är ett "i" och inte ett "L"). Någon lista över grupperna skulle vara bra. Det är ju trots allt inte otroligt många det finns om man inte ska hålla sig jättedetaljerad.

Jag tagit bort några bitar. Jag är lite skraj för er som hänger här

Y-DNA: i2b•
mtDNA: k1a4a•

Jag har ganska bra koll på vad detta innebär, och hur mitt släktträd ser ut men det skulle vara intressant att göra vad någon SvPare anser. Och även du EliasAlucard eftersom du verkar insatt!

Jag finner det konstigt att en del av SvP:arna kallar detta för en "icke-fråga" eftersom folk uppenbarligen är osäkra på om de är "godkända" för er. Vad händer förresten t.ex. med de som har en svensk förälder och en afrikansk förälder? Eller om en far-/morförälder är judisk? Ni måste ju dra gränsen någonstans.

Jag kan förstå om andra människor kallar detta för en icke-fråga. Det gör jag med, men när det handlar om ett parti som vill dela upp människor såhär så är det extremt viktigt att ni är tydliga med var gränsen dras.

Tror ni att de personer som är osäkra kommer att våga rösta på er eller stå på er sida? Aldrig i livet.
Om ni vill bli tagna på ett seriöst sätt så måste ni en gång för alla kunna dra en gräns någonstans.
Senast redigerad av nummer10011 2012-12-10 kl. 11:48.
Citera
2012-12-10, 11:38
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
antingen tar bort artikeln av skam eller reviderar bort dumheterna om han är intellektuellt ärlig

Naturligtvis ska inte hela artikeln raderas bara för att du påstår att fyra stycken i den är klandervärda. Det du citerar ur artikeln är bara en liten del av helheten.

Citat:
Martin Ekedahl påminner mig lite om den kvasiariska författaren av The Saga of the Aryan Race, som hävdar att arierna är 20,000(!) år gamla. Sådana galna påståenden är helt okej och acceptabla inom religion eller politik, men de har inget med vetenskap att göra.

Det finns väl ingen som påstår att The Saga of the Aryan Race är något annat än just en saga?
Senast redigerad av MrSkargard 2012-12-10 kl. 11:40.
Citera
2012-12-10, 12:33
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
SvP vill alltså inte begränsa eller kontrollera vad media publicerar?
Jag har då aldrig sett eller hört något som tyder på det.

/Micke
Citera
2012-12-10, 15:42
Medlem
Beardzs avatar
Citat:
Tror ni att de personer som är osäkra kommer att våga rösta på er eller stå på er sida? Aldrig i livet.
Om ni vill bli tagna på ett seriöst sätt så måste ni en gång för alla kunna dra en gräns någonstans.

Man röstar på SvP om man vill ha ett svenskt Sverige, så enkelt är det. De som är osäkra får helt enkelt bestämma sig för vilken sida de står på, Svenskarnas eller rasfrämlingarnas.
Citera
2012-12-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beardz
Man röstar på SvP om man vill ha ett svenskt Sverige, så enkelt är det. De som är osäkra får helt enkelt bestämma sig för vilken sida de står på, Svenskarnas eller rasfrämlingarnas.
Det kanske inte är så aktuellt för en person om det är 50-50 att denne själv blir "godkänd" eller ej att rösta på ett sådant parti. Vill man spela lotteri så kan man köpa några trisslotter.

Men visst, det är inte mitt problem om ni riskerar att missa en del röster. Det är bara trevligt för mig som liberal.

Frågan är ju bara hur detta lotteri skulle fungera om ni fick makten. Ni kommer aldrig ifrån frågan om definition. Frågan vid ert lotteri kommer att vara:
"Vem får dra lott?"

"Lotten" här är ett försök till att illustrera vilka som kommer att få genomgå en extra prövning och vad denna prövning ska gå ut på. Om ni ens ska ha det, d.v.s. Det kanske ska bli ett riktigt lotteri trots allt?
Senast redigerad av nummer10011 2012-12-10 kl. 15:57.
Citera
2012-12-10, 16:15
Bannlyst
Citat:
Det kanske inte är så aktuellt för en person om det är 50-50 att denne själv blir "godkänd" eller ej att rösta på ett sådant parti. Vill man spela lotteri så kan man köpa några trisslotter.
Ähh trams. SvP är ganska tydliga med att Sverige ska vara ett land för vita svenskar först och främst och att eventuell invandring eller icke-svenska människor bosatta i landet ska vara av vit europeisk härkomst.

Är du arab, mulatt, mestis eller något liknande så ser inte SvP dig som svensk och du har med åtminstone ganska stor sannolikhet inget intresse av att stödja partiet.

Citat:
Frågan är ju bara hur detta lotteri skulle fungera om ni fick makten. Ni kommer aldrig ifrån frågan om definition. Frågan vid ert lotteri kommer att vara:
Några glasklara gränser behöver inte dras i dagsläget. Definitionen som finns nu kanske måste förtydligas en aning, men i övrigt är det tillräckligt klart vad som åsyftas.

Endast vita européer och ättlingar till sådana ska kunna tas upp som svenska medborgare och tillmätas medborgarskap. Det finns liksom ingen anledning att avhandla folkgrupp för folkgrupp. Någonstans i sydligaste och någonstans i det mest östra europa så finns det förvisso mycket "blattar" och "mongoloider", men det är väl inte svårare än att man låter människor från dylika platser genomgå individuella granskningar som sig bör.

Alltså: Ställer du inte upp på ett svenskt och vitt Sverige så är nog SvP ingenting för dig. Hur bökigt måste man göra det liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in