2012-12-07, 19:50
Medlem
Carlstads avatar
Skulle vilja fråga er som är insatt i ämnet "spiritism" om det verkligen är så farligt som det påstås:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article15854435.ab

När jag var i yngre tonåren höll vi på med "anden i glaset" eller vad det nu kallades för. Lite läskigt var det men samtidigt hände ju inget alls. Snarare skrämde vi upp varandra och det kittlade på nåt sätt emot vardagstristessen. Hurusom, ingen behövde andeutdrivning eller om det heter exorcism.

Så vad ska man tro, är detta farligt för människor eller bara lattjolajbans? Vad gäller julkalendern i TV betraktrar jag det mest som harmlöst men att döma av skolade präster skulle detta bidra till ockultism hos barnen. Jaa....nog känns detta som ett typiskt I-landsproblem.

MVH Carlstad
Senast redigerad av Carlstad 2012-12-07 kl. 19:54.
Citera
2012-12-07, 19:55
Medlem
Knivgalnings avatar
Skulle vilja ha grundläggande bevis på att spöken finns. Har sökt, men aldrig funnit.
Citera
2012-12-07, 20:01
Medlem
Har inte läst din länk. Men ja, det kan vara mycket farligt att syssla med sånt där. Finns många som har råkat mycket illa ut när de har lekt med sånt där.
Citera
2012-12-07, 20:18
Medlem
slaeshs avatar
Det är inte farligt så länge man inte gör något som kan förarga eller motarbeta den Högste
Citera
2012-12-07, 20:21
Medlem
Hammarens avatar
Kan vi inte merga detta med den existerande tråden, eller ännu hellre med Aktuella religiösa frågor eller vad nu stickyn heter?
Citera
2012-12-07, 20:28
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamas
Har inte läst din länk. Men ja, det kan vara mycket farligt att syssla med sånt där. Finns många som har råkat mycket illa ut när de har lekt med sånt där.
Kan du utveckla detta? Vore mycket spännande för mig som är så skeptisk.

MVH C.
Citera
2012-12-07, 20:28
Medlem
Människor är så andligt döda idag, att det är i princip omöjligt för vanliga människor att komma i kontakt med andar. Det behövs en andlig gåva eller en störning i hjärnan för att man ska få kontakt med andar.

Det händer ibland att folk blir besatta av 'demoner', men det beror ofta på grund av jobbiga upplevelser i livet och/eller störningar i hjärnan som dessa sedan skapar: http://davidpratt.info/survival1.htm#s6

Spiritism/andlighet är en avancerad vetenskap, inget som nybörjare ska försöka bemästra. Man måste leva miljoner liv innan man lär sig det ordentligt.
Citera
2012-12-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Kan du utveckla detta? Vore mycket spännande för mig som är så skeptisk.

MVH C.

Du upplevde själv en form av rädsla när ni körde anden i glaset. Den rädslan kan för vissa bli så pass stor, och verklig, att det slutar i sinnessjukdom. Anden i glaset är väl en väldig enkelt form. Finns "tyngre" saker att syssla med, om man säger så. Man kan se, höra och känna demoners närvaro. Om man då är lite instabil, så kan det gå riktigt illa.
Sen om det är riktiga demoner, eller bara hjärnan som spelar en ett spratt, låter jag vara osagt.
Citera
2012-12-07, 20:44
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamas

Det finns ännu fler som råkat illa ut för att de inte hållt på med det. Korrelationen ärr noll. Åsna!
Citera
2012-12-07, 20:45
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Skulle vilja fråga er som är insatt i ämnet "spiritism" om det verkligen är så farligt som det påstås:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article15854435.ab

När jag var i yngre tonåren höll vi på med "anden i glaset" eller vad det nu kallades för. Lite läskigt var det men samtidigt hände ju inget alls. Snarare skrämde vi upp varandra och det kittlade på nåt sätt emot vardagstristessen. Hurusom, ingen behövde andeutdrivning eller om det heter exorcism.

Så vad ska man tro, är detta farligt för människor eller bara lattjolajbans? Vad gäller julkalendern i TV betraktrar jag det mest som harmlöst men att döma av skolade präster skulle detta bidra till ockultism hos barnen. Jaa....nog känns detta som ett typiskt I-landsproblem.

MVH Carlstad

Heja Carlstad, för en gång skull håller jag med dig.
Citera
2012-12-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Det finns ännu fler som råkat illa ut för att de inte hållt på med det. Korrelationen ärr noll. Åsna!

Eh, okej. Tack för informationen
Citera
2012-12-07, 21:06
Medlem
Knivgalnings avatar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto