2012-12-06, 04:45
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag driver inte alls. Tror du verkligen att alla bilister har satt på sina vinterdäck än?

När jag ringde till verkstaden var de fullbokade hela veckan på grund av det höga trycket. Så det är inte bara jag som är lite slö med att byta däck. Jag bor i Stockholm där det råder snökaos. Och jag är inget troll.

Böter får du ju ändå.

Jag anser också mig själv vara en bra bilförare men sedan december kom och vintern kom som en jävla bomb så körde jag en dag utan vinterdäck, och det var ett äventyr jag inte rekomenderar någon.
Men sådant underlag som vi har just nu bör man ha vinterdäck och seriöst, har man bil bör man ju nånstans kunna byta däck när det krävs, iaf om man har en penis.
Citera
2012-12-06, 11:08
Medlem
Widilinskis avatar
Hatar er människor i trafiken som varenda jävla år inte byter vinterdäck förrän snön kommer och det blir kaos i trafiken. När fan ska folk lära sig?
Byt däck i början-mitten av november så brukar man klara sig (förutom 95). Däcken ska hinna bli lite mjuka också innan man börjar köra på vinterväglag..
Citera
2012-12-06, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Gud kommer att straffa dig för att du riskerar andra människors liv..

Kan ju bli lite svårt iom att gud inte finns
Citera
2012-12-06, 11:47
Medlem
namnskylts avatar
Asså, köra med sommardäck nu, är det ens möjligt. Av olika anledningar körde jag med sommardäck när första snön kom förra veckan , och trots jag har fyrhjulsdrivet så var det inte allt för lätt att ta sig fram. Bromssträckan lärde man planera med en 50m ungefär vid 50 körning. Dessutom var det väldigt lätt att få sladd när man svängde... upptäckte jag he he

Har man dessutom en skruttig italien-bil med framhjulsdrift finns det väl inte ens något annat alternativ än att stå kvar på garageuppfarten - och spinna
Citera
2012-12-06, 12:07
Medlem
Jokerswes avatar
Jo, mina däck var lite slitna och kom inte längre än garageuppfarten. Lackade dase och gick över till morbror för att låna Evo 9an. Rätt kul bil på vintern faktiskt
Citera
2012-12-06, 12:18
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag driver inte alls. Tror du verkligen att alla bilister har satt på sina vinterdäck än?

När jag ringde till verkstaden var de fullbokade hela veckan på grund av det höga trycket. Så det är inte bara jag som är lite slö med att byta däck. Jag bor i Stockholm där det råder snökaos. Och jag är inget troll.
Framförhållning mannen, framförhållning..! Ja de flesta ca 98% har nog monterat sina vinterdäck nu, jag som tyvärr har odubbat monterade mina i början på november. Skit med odubbat ska skaffa dubbdäck snarast.

Men det finns såna som du TS som av någon anledning väntar in i det sista för kunderna står på kö ännu idag vid däckverkstaden där jag har en släkting som ägare.
Citera
2012-12-06, 12:26
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Asså, köra med sommardäck nu, är det ens möjligt. Av olika anledningar körde jag med sommardäck när första snön kom förra veckan , och trots jag har fyrhjulsdrivet så var det inte allt för lätt att ta sig fram. Bromssträckan lärde man planera med en 50m ungefär vid 50 körning. Dessutom var det väldigt lätt att få sladd när man svängde... upptäckte jag he he

Har man dessutom en skruttig italien-bil med framhjulsdrift finns det väl inte ens något annat alternativ än att stå kvar på garageuppfarten - och spinna

Min 945 står hemma på uppfarten med sommardäck på, dock med vinterdäck liggandes i skuffen. Behöver krängas på fälgar.

Jag har valt att inte köra på de riktiga vägarna, utan kör mina föräldrars bil till jag har krängt dem, utan har bara provat köra lite på skogsvägarna/vägarna runt vårt hus. Bor ute på landet.

Det är ett helvete. Spinner på alla växlarna, glider åt sidorna direkt du nuddar gasen och en bromssträcka i stil med som du säger, en meter per kilometer. Abs-systemet går igång direkt när man lägger foten på bromspedalen.

Riktigt äckligt är det och jag kan inte förstå hur folk vågar köra med sommardäck på vintern.
Citera
2012-12-06, 12:55
Medlem
.ANDERSs avatar
Kommer du ens ut på vägarna med sommardäck?
Citera
2012-12-06, 13:11
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Kommer du ens ut på vägarna med sommardäck?
Det är inga problem att köra med sommardäck rent tekniskt. Säkerhetsmarginalerna minskar drastsiskt bara. Innan 98 var det vanligt med sommardäck året om och bl.a. jag körde ofta med det på vintern, körde aldrig fast eller av vägen, krockade inte heller.
Citera
2012-12-06, 13:11
Medlem
ICanHass avatar
Jag var sen på med vinterdäcken i år, av den simpla anledningen att jag inte hade några...
Satt på blocket och letade efter lämpliga i en vecka innan den här snön kom, men tänkte att jag antagligen klarar mig tills det dyker upp någon som vill bli av med en uppsättning för en lämplig slant.

Jo, tjena. Vaknade, var tvungen att skjutsa flickvännen till jobbet, och det är två decimeter snö ute. Jag tog mig med nöd och näppe dit, men sedan var det stopp. Visst, jag hade kanske tagit mig hem också, men det fanns inte en chans att jag var villig att riskera det. Egentligen borde jag väl ringt en taxi åt henne direkt, men jag trodde ändå att det skulle fungera dugligt. Jag är en van bilförare, kör taxi till yrket, och jag var livrädd varenda sekund. Jag vill inte ens tänka på hur någon med dålig körvana skulle känna sig...

Panikköpte en uppsättning dubbade till överpris, och körde till en polares verkstad mitt i natten för att byta.
Citera
2012-12-06, 13:20
Medlem
Lägg på vintersulorna förfan. Onödigt att riskera ditt och andras liv.
Sen tycker jag att böterna borde höjas ytterligare. Kanske får såna som dig att tänka till lite extra!!
Citera
2012-12-06, 14:16
Medlem
TheVoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Rent teoretiskt... skrapar väghållningen gatan o vägen så pass ren så varken snö eller is finns på vägen o dessutom en saltbil har spridit salt så att verkligen gatan o vägen är helt fri från snö o is - så självklart är det lagligt att köra på sommardäck även om snön ligger meterdjup på angränsande gator o vägar. Inget rekommenderbart så klart men enl lagboken o vägtrafikförordningen helt ok.

Btw, satte själv på dubbade vinterdäck för en dryg månad sedan så jag kör säkert... nere i södra Sverige.

Så om snön ligger meterdjup vid sidan av vägen råder inte vinterväglag? Länka gärna källa på det där.
Bara för att saltet smält is på vägen så kan det se väldigt annorlunda ut om du kör över en bro/viadukt...

Jag har uppfattningen att polisen som stoppar dig avgör om det är vinterväglag lr inte och därmed krav på vinterdäck lr inte och jag hoppas du inte har rätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in