Citat:
Ursprungligen postat av orolig21
Har du någon egen erfarenhet av BPD egentligen? Du ger inte intryck att ha en aning om vad du pratar om.
Jo tack, jag har haft förhållande med en BPD tjej och är nära vän med en insiktsfull numera "nykter" BPD tjej som genomgått 3år DBT-terapi.
Citat:
Är du medveten om att när man behandlar Borderlines (i DBT-terapi) så organiserar man psykologerna i team där psykologerna kan stötta varandra. Det som hände när man började köra DBT var nämligen att psykologerna blev utbrända och mådde så dåligt av angreppen de fick från patienterna att de hoppade av!
Om man är så svag i psyket att man blir starkt påverkad av verbala attacker ifrån en "uppenbart" under uppväxten psykiskt "misshandlad" tjej; då ifrågasätter jag starkt den personens lämplighet som psykolog. Det är ju uridiotiskt. Vad är nästa steg, brandmän som inte tål synen av eld? Poliser som mår illa av stanken ifrån utslagna? Präster som är pedofiler...oopps...för många av dem finns ja..
Citat:
Mitt ex letar inga coola märkliga killar. Hon är i vanliga fall smart, kunnig, självständig och klok. Jag vet inte vad du har för bild. Jag tror inte det är någon skillnad på de killar som blir kära i en BPD och andra, och jag har inte sett någon undersökning som tyder på det heller. I början är många gånger det enda som syns en väldigt omtänksam och kärleksfull tjej. Vilken frisk man gillar inte det? Mitt ex har 20 år gamla vänner som inte har sett något udda hos henne.
Alla människor är olika personligheter, ditt ex är varken mer eller mindre representativ för "alla" BPD tjejer och killar som finns där ute. Däremot så söker kaka/maka och djupt osäkra tjejer, som just BPD-tjejer är då deras grundtrygghet till män är djupt skadad sedan uppväxten, söker sig till vad de tror är starka män. Paradoxalt nog är BPD-tjejer enormt duktiga på att sniffa upp killar som utåt försöker verka "säkra" men på djupet är i avsaknad av självinsikt. Det gäller inte
alla, men det gäller de flesta och känner du dig träffad av min "kritik" mot "svaga killar" som försöker projicera sina egna brister på tjejerna i jakt på att få tillbaka sitt ytliga självförstroende; ja då bör du definitivt börja rannsaka dig själv på vem du
egentligen är. Jag kunde hantera de här tjejerna när jag var yngre då jag var en känsloskadad individ, en mycket kall sådan till och med som inte reagerade för fem öre på deras utspel; tvärtom jag rovdjurade på dem just pga denna förmåga (ja jag skäms idag för den jag var, inget att vara stolt över). Det visade sig ganska snart att jag hade en lugnande inverkan på dem och kunde ha en positiv inverkan på dem i slutändan och de "förhållanden" jag hade kunde avslutas som vänner. Idag 20 år senare efter en oerhörd massa år av arbete på min egna personliga utveckling kan jag än bättre hantera djupt sårade tjejer/kvinnor, då jag även kan förklara det osäkra manliga beteendet för dem.
Citat:
Jag skulle säga tvärtom. Den som kan ta emot angreppen från en BPD-person utan att må dåligt är INTE frisk! Klarar man det så är man en psykopat.
Antingen tillhörande de 2-3% som kan klassas som "psykopater" ja, där merparten av dessa förhållanden kommer sluta i ett världskrig.
Eller så tillhör man de CA 15-20% männen som har en högst normal stabil grundtrygghet och inte börjar böla när en kvinna blir känslomässigt upprörd. Då håller man om henne, tröstar henne och låter hennes upprörda känslor få svalna i en trygg famn. Svårare än så är det inte. Men lipsillar som känner sig kränkta av en kvinnas osäkerhet, som inte förstår att hon försöker testa din lojalitet mot henne i
rädsla av att du ska lämna henne; som känner sig sårad av ord? Ja då är det bäst att hålla sig lååååångt borta och börja arbeta på sin egen personliga utveckling
först och sedan leta förhållande. För det är
just de som är de potentiella kvinnomisshandlarna... Bah, jag är ledsen men jag retar mig något kopiöst på svaga män som vägrar inse att de behöver jobba på sin svaga självbild. Tror väl att innebörden av det "täcka könet" är en burka eller liknande
Citat:
Jag tror att jag själv hade klarat det betydligt bättre om jag hade vetat om att hon hade BPD. Hade jag mått bra? Nej, jag hade bara mått mindre dåligt. En frisk människa mår dåligt av att bli hatad av den man älskar.
En sund och trygg man, en "frisk" man enligt dina egna ord, förstår att en kvinna som "hatar" en just
inte är en "frisk" kvinna och därför
inte tar till sig orden. Både du och tjejen hade mått bättre av en klarare självinsikt,
båda två. Vi ska växa av våra erfarenheter rekommenderar att du provar det du med, så slipper historien upprepa sig för dig.
LL