2012-11-20, 14:48
Medlem
Tidigare har jag läst mycket om energins innebörd och bestäms beslutat att det s.k. övernaturliga är nonsens. Men jag har upptäckt att jag inte längre kan argumentera utifrån en vetenskaplig synvinkel eftersom jag faktiskt glömt bort vad jag lärt mig. Jag skulle uppskatta om någon kunde svara på dessa tråkiga, upprepande basfrågor.

1. Vad är skillnaden mellan energi och elektricitet? En lampa kopplad i ett eluttag kan lysa, men varför kan inte människans energi få lampan att lysa?
2. Kan människan leda energi?
3. Fördelas energin jämt utöver hela kroppen eller innehåller vissa delar mer energi än andra?
4. Energi kan omvandlas till värme. Och värme kan väl överföras då man håller om en annan eller stryker den så att friktion uppstår? Eller är friktion rätt ordval här? Förklara gärna hur det här går till.
5. Efter att man dör bryts våran energi ned och frigörs. Energin åker då vidare till närmsta energipunkt, vilket borde bli marken? Den kan alltså inte flöda fritt, som en ande ska sägas göra? Har jag förstått energiprocessen efter döden rätt?

Och slutligen
6. En människa som kan känna av olika andar, energier från människor och som kan sortera dessa bör också kunna sortera och känna av vilken slags energi som används var i ett hus. Till exempel borde den kunna hitta sin mobiltelefon genom att följa energin från denna. Detta skulle också kräva ett extra sinne. Tänker jag rätt utifrån ett vetenskapligt synsett, om ni förstår?

Mycket tacksam för svar.
Citera
2012-11-20, 15:01
Medlem
Jag svarar något kortfattat och naivt.

Citat:
Ursprungligen postat av churchwall
1. Vad är skillnaden mellan energi och elektricitet?
Elektricitet är en sorts energi.
Citat:
En lampa kopplad i ett eluttag kan lysa, men varför kan inte människans energi få lampan att lysa?
Om du omvandlar energin i kroppen till elektricitet går det.
Citat:
"Leda energi" var ett ganska flummigt uttryck. Kroppen leder både värme och elektricitet. Är det svar nog?
Citat:
3. Fördelas energin jämt utöver hela kroppen eller innehåller vissa delar mer energi än andra?
Det finns massor av olika former av energi, varför denna fråga inte kan besvaras ordentligt, men det finns ingen allmän energibalans. Till exempel är fett lagrad kemisk energi.
Citat:
4. Energi kan omvandlas till värme.
Nej. Värme är energi. Olika energier kan omvandlas till varandra.
Citat:
Och värme kan väl överföras då man håller om en annan eller stryker den så att friktion uppstår? Eller är friktion rätt ordval här? Förklara gärna hur det här går till.
Den överförs om du håller handen på något annat som har lägre temperatur. Vid friktion omvandlas rörelseenergi till värme.
Citat:
5. Efter att man dör bryts våran energi ned och frigörs. Energin åker då vidare till närmsta energipunkt, vilket borde bli marken? Den kan alltså inte flöda fritt, som en ande ska sägas göra? Har jag förstått energiprocessen efter döden rätt?
Eftersom du verkar ha så dålig koll på vad energi är tvivlar jag ärligt talat på att du ens förstår den här frågan själv. Jag förstår den då inte.

Läs på här så får du ett hum:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Energi
Citat:
Och slutligen
6. En människa som kan känna av olika andar, energier från människor och som kan sortera dessa bör också kunna sortera och känna av vilken slags energi som används var i ett hus. Till exempel borde den kunna hitta sin mobiltelefon genom att följa energin från denna. Detta skulle också kräva ett extra sinne.
Som sagt så finns energier överallt, och energier går att uppfatta med våra sinnen. Eller snarare är det så att för att våra sinnen ska uppfatta något krävs en energiöverföring till (eller från) vår kropp.
Citat:
Tänker jag rätt utifrån ett vetenskapligt synsett, om ni förstår?
Svårt att säga ärligt talat. Du är lite för okunnig för att jag ska kunna svara på det, men det är bra att du söker kunskap. Dock skulle jag vilja säga att du går lite för fort fram. Om du skaffar en lite djupare förståelse för vad energi är kan du nog ställa lite bättre frågor.
Citera
2012-11-20, 15:04
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av churchwall
Tidigare har jag läst mycket om energins innebörd och bestäms beslutat att det s.k. övernaturliga är nonsens. Men jag har upptäckt att jag inte längre kan argumentera utifrån en vetenskaplig synvinkel eftersom jag faktiskt glömt bort vad jag lärt mig. Jag skulle uppskatta om någon kunde svara på dessa tråkiga, upprepande basfrågor.

1. Vad är skillnaden mellan energi och elektricitet? En lampa kopplad i ett eluttag kan lysa, men varför kan inte människans energi få lampan att lysa?
4. Energi kan omvandlas till värme. Och värme kan väl överföras då man håller om en annan eller stryker den så att friktion uppstår? Eller är friktion rätt ordval här? Förklara gärna hur det här går till.

Och slutligen
6. En människa som kan känna av olika andar, energier från människor och som kan sortera dessa bör också kunna sortera och känna av vilken slags energi som används var i ett hus. Till exempel borde den kunna hitta sin mobiltelefon genom att följa energin från denna. Detta skulle också kräva ett extra sinne. Tänker jag rätt utifrån ett vetenskapligt synsett, om ni förstår?

Mycket tacksam för svar.

Energi finns i olika former. Elektricitet ar en form av energi. "Manniskans energi" ar lite daligt definierat. Visst har vi energi, men den energin ar saker som formagan att dra ihop vara muskler, vilket knappast kan raknas som overnaturligt eller kan fa glodlampor att lysa.

Kan manniskan leda energi? Ja det kan vi val, aterigen lite konstigt ordval. Sag att du plockar upp en manniska och kastar honom pa en annan manniska. Da har du genom den kastade personen lett energi till den andra personen. Manniskor kan ocksa leda strom (fast vi ar inte sa bra pa det) och en del andra former av energi. Inget markvardigt.

Vissa delar har mer energi an andra, men knappast pa nagot intressant vis. Muskler innehaller mycket energi. Ben innehaller inte sa mycket energi (om man inte pratar om E=mc^2 da energi beror pa massa. Beror helt pa hur du definierar energi).

Kroppen gor sig av med varme genom stralning och ledning. Nar man haller i en person ar det mest ledning. Man kan kanna stralning om man kanner en bit fran huden nar man ar varm, exempelvis nar man har tranat.

Var energin hamnar beror pa var du dor och formultnar. Mestadels stannar energin i din kropp precis pa samma satt som den befinner sig dar nar du inte anvander det. Sakta men sakert slapps det ut nar du formultnar, vilket begravningsbyraer maste ta hand om. Mestadels ar det bara kemisk energi som inte utnytjats.

Manniskor kan inte kanna av olika andar. Aven om andarna flog omkring lite varstans (vilket jag inte heller tror) hade det varit minst lika svart att upptacka dem som att upptacka manniskor i ett tomt rum, vilket primart hander genom ljud, syn, varmestralning och andra saker som andar inte pysslar med.
Citera
2012-11-20, 18:50
Medlem
Det kan tilläggas att när man "känner sig full av energi" så har detta i princip ingenting med energi i fysikalisk mening att göra.
Citera
2012-11-20, 19:23
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det kan tilläggas att när man "känner sig full av energi" så har detta i princip ingenting med energi i fysikalisk mening att göra.
Jag haller med. Energi har ett stort problem i att det finns manga uppfattningar om energi som inte stammer.

Jag tycker att alla som pratar om energier borde redovisa dimensionsanalys. Inte for att den hjalper i analysen av argumenten, men det sallar ut dem som inte vet vad de pratar om.
Citera
2012-11-20, 19:29
Medlem
Människor leder energi hela tiden. inte minst elektrisk energi. I cellerna råder en vilopotential av c:a - 70 mV som beror på skillnad i koncentration av kalimkatjoner är betydligt högre inuti cellen och halten av natriumkatjoner är betydligt högre utanför cellen.

Den här elektriska potentialen kan utnyttjas av nervcellerna vid en nervimpuls - elektrisk energi frigörs då - inte utefter nerven men genom cellväggen genom att jonkanaler öppnas och kali strömmar ut och natrium in.

För att återställa membranpotentialen krävs energi, främst i form av ATP, adenosintrifosfat som cellerna tillverkar genom olika processteg i citronsyracykeln och elektrontransportkedjan.
Denna energi medieras genom glukos, främst som transporteras från magtarmkanalen (delvis via processer i levern - glukogenes och glukoneogenes).

Energin är då bunden i kemisk form i glukosmolekylen.

(Det finns iofs andra vägar som ketonförbränning eller katabola processer men de är litet speciella.)

All energi i kroppen kommer alltså från födan.

Sedan är det litet olika för hur man tilldelar olika energiformer kvalitet; Man kan säga att vanlig, långvågig värmestrålning är en ganska lågkvalitativ energi eftersom man inte utan vidare kan omvandla värmestrålning till andra energiformer om värmen inte är mycket högre än omgivningen. (exemplet som visar det är att en ångmaskin eller stirlingmotor inte fungerar förrän värmekällan är ganska het och kan koka en vätska, i fallet med ångmaskinen eller skapa en tillräckligt stor tryckskillnad mellan två rum i fallet med Stirlingmotorn.)

Elektrisk energi säremot kan lätt omvandlas till värme, ljus eller rörelseenergi med ganska god verkningsgrad. Moderna elmotorer har upp emot 90 - 95 % verkningsgrad (att jämför med en förbränningsmotor som har kanske 30% verkningsgrad)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in