2003-07-29, 21:38
äldre konto (old)
Ej medlem
Som god samhällsmedlem försöker jag att sätta mig in i så mycket saker som möjligt. Men en sak jag tycker är nästan övermäktig är Israel/Palestina-frågan. Nu undrar jag finns det någon möjlighet att få en opartisk sammanfattning av konflikten, eller är det som rubriken antyder omöjligt? Hänvisas mig inte till andra länkar om detta i forumet tack, för de är ju mer av "för eller emot" karaktär och jag vill ju som sagt ha en opartisk förklaring.
Citera
2003-07-29, 22:07
äldre konto (old)
Ej medlem
Historiskt sett är hela Israel+Västbanken och Gaza judiskt/israeliskt område. Kolla ortnamnen och jmfr med Bibeln. Det omstridda området är faktiskt inte större än min hemkommun+en grannkommun. I Sharons kläder hade jag utvisat palestinierna utan pardon. Gillar inte ngn av parterna men araberna minst. :idea:
Citera
2003-07-29, 23:06
äldre konto (old)
Ej medlem
Jepp, efter att försökt utrota Israel i två krig så kan judarna gott ta för sig.
Citera
2003-07-30, 01:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Varför inte sluta bry sig så mycket om vem som har rätt och fel när de debatterar ägandeförhållanden för 1 500 år sedan och bibliska förhållanden och istället se till vad som gynnar dig själv? Det är vad judar och palestinier gör; jag har svårt att se den ena sidan, av egen fri vilja och övertygad om att den har fel, utrymma området till förmån för den andra. :roll:

Ett tips är att de palestinska organisationerna erhöll massivt stöd från KGB, sedan får du dra dina egna slutsatser.
Citera
2003-07-30, 01:44
äldre konto (old)
Ej medlem
Varför i all världen känner ngn minsta sympati för palestinier? 8O
Citera
2003-07-30, 12:14
äldre konto (old)
Ej medlem
.

nuxvomica:
Citat:
Varför i all världen känner ngn minsta sympati för palestinier?
Ja kan du tänka.....Jag har faktiskt hört att det finns folk som har sympatier för Israeler.

Notera att jag inte beskriver dom som judar för det skiter jag fullständigt i, det är Israels människosyn som liknar nåt som vi såg alltför tydligt i centrala Europa under 30 och 40-talet som är kusligt!
Citera
2003-07-30, 12:26
Bannlyst
Du menar att de ger sina arabiskmuslimska medborgare rättigheter som inte existerar i nån av de övriga arabdiktaturerna?
Citera
2003-07-30, 17:30
äldre konto (old)
Ej medlem
[size=18]OPARTISK[/size] - Person som vid sitt ställningstagande till en tvist eller annan fråga som berör två eller flera parter icke låter sig påverkas av subjektiva känslor till förmån för någondera parten.

Allt annat käbbel kan ni väl hålla i tidigare inlägg i ämnet tack.
Citera
2003-08-01, 17:27
äldre konto (old)
Ej medlem
Opartisk information? Tja det är nog svårt men det finns ju en hel litteratur om ämnet.
En som jag tycker bra bok är Palestinakonflikten av Sune Persson, den används som undervisningslitteratur i ämnet stadskunskap på svenska universitet.
Låna den å nått bibliotek så får du en rätt bra historisk bakgrund till konflikten.
Han tar upp utvecklingen mellan sionismens födelse på 1890-talet och fram till dagens situation i Israel/Palestina
Citera
2003-08-01, 18:44
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Varför i all världen känner ngn minsta sympati för palestinier? 8O

Därför att det just nu är trendigt att inte tänka samt sträva efter den image och livsstil som media basunerar ut.
Man är per automatik "god" om man ger support till terrorister, eftersom dessa terrorister är mot den värld vi lever i (väst). Och i sann kristen anda så ska vi känna sympati och vända andra kinden till mot våra fiender, inte bekämpa dom.

Sanna kristna ska känna skuld. För allt. Alltid. Jämnt.
Då är man en god kristen och får spela harpa i himmelen i all evighet.
Annars så kanske man i varje fall får vara med i en dokusåpa och på det sättet bli socialt accepterad och/eller berömd.
Citera
2003-08-01, 18:57
äldre konto (old)
Ej medlem
Bra, Securion!
Citera
2003-08-01, 19:53
äldre konto (old)
Ej medlem
Tack !! Hasseman
Citera
  • 1