2012-11-02, 20:48
Medlem
Rätt post

När har alltså polisen rätt att genomsöka någons vapenskåp? Kanske skulle ha skrivit så istället?
Men har alltså polisen rätt och genomsöka någons vapenskåp när någon anmäler en person som försvunnen?

[TS frågeställning flyttad till startinlägget/MOD]
Senast redigerad av namgreb 2012-11-02 kl. 23:22.
Citera
2012-11-02, 20:52
Medlem
Crunchies avatar
Jag tycker inte det låter konstigt.

Personen kan ha stulit ditt vapen.

Dom passade på att se till att du följde dina åtagande som vapeninnehavare.

Andra får gärna fylla på med andra anledningar
Citera
2012-11-02, 20:57
Medlem
Danielxbf32s avatar
Spontant lite märkligt av polisen, hade personen i fråga verkligen inte någon form av anknytning till bostaden som genomsöktes?
Citera
2012-11-02, 21:08
Medlem
Crunchies avatar
Jag är normalt emot polisens onödiga genomgångar av folks tillhörigheter men här tycker inte ens jag det är så.

Jag hade aldrig öppnat dörren till att börja med. Du kan ju alltid gå ned till stationen och prata med dom.

edit: personen är skriven där skriver du, då kan dom med all rätt vända upp och ned på hela bostaden om dom tror det hjälpa hitta din försvunna kompis.
Citera
2012-11-02, 21:37
Medlem
Jag brukar utgå ifrån att dom flesta poliser är lätt missanpassade individer, som lider av kraftiga problem med att bli motsagda så när du frågar varför han vill se ditt vapen reagerar han på ett inlärt häftigt sätt som han vet brukar fungera för att få sin vilja igenom.
Citera
2012-11-02, 21:40
Medlem
Bergakungens avatar
Maken till dum TS... Det är klart att polisen får göra de efterforskningar som kan behövas.

Så här är det: Om man anmäler man någon försvunnen och lägger till att det förekommit tal om självmord så skall man vara j-igt glad, tacksam och respektfull att polisen kommer med armar, ben och tjänstehund för att spåra upp den försvunne(a) innan det hänt tråkiga grejor. Ibland gör det det.

Om jag (som polis, vilket jag inte är) hade kommit hem till TS för att, på TS anmälan (!) spana efter TS försvunna sammanboende och då blivit reserverat bemött, inte känt att TS riktigt vill samarbeta och rent allmänt inte fått 100 % samarbete, så hade jag troligen blivit både grinig och misstänksam.
Det är heller inte alldeles otänkbart att det kan handla om att någon skjutits och den som skjutit litet listigt ringer in en "försvunnen person, med självmordstankar".

Allt i bostaden som kan brukas för att skada sig själv är dessutom intressant att undersöka (mediciner, t e x), och finns risken att man tagit makens hagelbrakare för att kanske skjuta sig när man tänkt färdigt på saken vill polisen definitivt veta om det är så, innan man skickar ut ortens frivilliga på skallgång.
Citera
2012-11-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joke74
Rätt post

När har alltså polisen rätt att genomsöka någons vapenskåp? Kanske skulle ha skrivit så istället?
Men har alltså polisen rätt och genomsöka någons vapenskåp när någon anmäler en person som försvunnen?

Polisen har alltid rätt att kontrollera hur du förvarar ditt/dina vapen. Vet dock ej om rannsakan krävs.
Citera
2012-11-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeathByBomba
Polisen har alltid rätt att kontrollera hur du förvarar ditt/dina vapen. Vet dock ej om rannsakan krävs.

Källa på det?

Och "rannsakan", menar du "Husrannsakan"? I så fall krävs det väl en brottmisstanke vilket inte ett försvinnande är.

Ber om ursäkt för och ha ställt en fråga fel i rätt avdelning. Men moderator får gärna flytta? Men var ska jag vända mig för rätt svar på fråga? Rikspolisstyrelsen eller? Poliser utreder väl sig själva? Jägareförbundet, kanske?
Nu vill jag inte anmäla nån för detta men var ska jag vända mig för korrekt svar?
Min korrekta fråga borde alltså vara:
När har polisen rätt att genomsöka någons vapenskåp?
Har polisen rätt och genomsöka någons vapenskåp när någon anmäler en person som försvunnen?

mvh
Senast redigerad av joke74 2012-11-02 kl. 22:52.
Citera
2012-11-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joke74
När har polisen rätt att genomsöka någons vapenskåp?

När som helst, de har också rätt att kontrollera allt annat som omfattas av vapentillståndet eller är av omedelbar betydelse för förvaringen.

Citat:
Har polisen rätt och genomsöka någons vapenskåp när någon anmäler en person som försvunnen?

Det är ingen skillnad här mot vid andra tillfällen, det som gäller är dock att det lämnas besked i rimlig tid. Rimlig tid är enligt de allmänna råden i FAP 551-3 c:a 2 veckor. Vägrar du låta de inspektera kommer vapentillståndet att dras in.

I detta fall är det dock troligt så att man använder sig av bestämmelserna i polislagen

21 § En polisman får också bereda sig tillträde till ett hus, rum eller annat ställe, om det finns anledning anta att någon där har avlidit eller är medvetslös eller annars oförmögen att tillkalla hjälp. En sådan åtgärd får vidtas även när det är nödvändigt för efterspaning av någon som är försvunnen, om denne kan antas behöva hjälp.

eller av möjligheten till husrannsakan om det är så att man misstänker att ett brott ligger bakom försvinnandet.
Citera
2012-11-04, 16:30
Medlem
Att kontrollera bilar, hus och vapenskåp känns relevant när en person försvunnit för att bilda sig en uppfattning om vad som kan ha hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in