2012-02-26, 10:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Intressant att den maskinen klarar sig med bara 370 W
Precis! Som sagt så är kraftöverföringen den viktigaste och helt avgörande faktorn för styrkan i momentet.

I det här fallet rör det sig med största sannolikhet om en asynkronmotor/induktionsmotor.

Många stirrar sig blinda på just W-styrka, vilket som synes är ganska ologiskt. En vanlig KA Artisan är också på runt 300W men i likhet med Hobart så kramar den ut ordentligt med kraft och kan därför jämställas med maskiner som har den tredubbla W-styrkan.

~Paul~
Citera
2012-09-05, 20:06
Medlem
El Capitanos avatar
Jag väcker tråden lite:

Jag är beredd att lägga runt 4000 på en köksassistent om kvalitén motiverar priset. Det jag är mest fäst vid just nu är Krups KA990 som går att få för 4500 vilket känns som absolut maximalt av vad jag kan tänka mig att ge.

Frågan är alltså är Krups KA990 det bästa man kan få just nu för de pengarna, eller vad skulle annars alternativet vara? Jag har läst litegrann att den ska knåda degar väldigt bra och tidigar Krupsmaskiner tycks ju ha fått ganska bra respons här. Sedan är det viktigt att det finns möjligheter att bygga ut med olika tillbehör på den maskin jag köper, och den ska hålla länge.

Så finns det någonting annat, duger de billigare i prisklassen runt 2000 kr, eller är det här ett vettigt köp?
Citera
2012-09-26, 01:05
Medlem
El Capitanos avatar
Eftersom det stora värdet med sådana här trådar faktiskt ligger i folks erfarenheter så skriver jag här än en gång. Det blev så att jag köpte just den maskin som jag tänkte i inlägget ovan: det vill säga Krups KA990, och jag måste säga att jag är mycket nöjd.

Om man inte har någon köksassistent så är det absolut en köksmaskin som faktiskt är vettig. Att baka eget bröd till exempel är i princip bara att ösa i ingridienserna i skålen, slå på maskinen, och låta den stå. På min Krubs finns en timer så den kan lägga av, av sig själv efter en viss tid, och när den är klar kan man bara lämna degen i bunken och låta den jäsa - Krupsmaskinen har ett plastlock som täcker i princip hela bunken. Så sedan släntrar du in efter en 45 minuter någonting, plockar upp degen, slänger ut på en plåt in i ugnen och sedan är det klart. Inget kladd, inga problem. Arbetsinsatsen har verkligen reducerats till i princip noll.

En annan sak som man märker är att degarna blir mycket bättre överlag med en assistent. Det kan förvisso bara vara jag som blir hemskt trött på att knåda dem för hand, men när du kan ställa in hur mycket de ska knådas så finns inte det problemet och de blir genomarbetade varje gång.

Ett råd jag kan ge är att det känns som det var klart värt att köpa en maskin med stark motor. Min Krups har 1200 watt, och gör man rejält stora degar så ser man att den får kämpa en del. Det klarar av det, absolut, men någon Kitchenaid som bara har en fjärdedel av den motorstyrkan tror jag skulle få det betydligt besvärligare ganska snabbt. Även hur mycket man kan bygga ut sin maskin tycker jag är en viktig faktor. Man kanske inte tänker på det först, men efterhand så får man för sig att det kanske vore roligt med en köttkvarn eller pastatillsats, och då är det synd om maskinen inte klarar av det.

Om jag ska skriva någonting om just Krupsmaskinen, så är jag som sagt nöjd. Den ger en stadig känsla, skålen är rätt stor, den är snygg nog att ha framme, och jag tycker att den blandar väldigt bra. Det ska dock åter nämnas att jag tidigare inte haft någon assistent, så jag har ingenting riktigt att jämföra med, men jag har inte sett någon annan som har två krokar som flyger runt oberoende av varandra i underliga mönster på det här sättet. Jag har väldigt svårt att se att den skulle missa deg eller, eller att det skulle vara någonting som inte blev genomknådat.
Citera
2012-10-31, 14:57
Medlem
Som flera skrivit ger inte wattantalet en korrekt bild av hur stark maskinen är. Dels för att det ofta är ineffekten som mäts och inte hur mycket man faktiskt får ut. Kolla istället på vad tillverkaren har för maxkapacitet, det ger en mer rättvisande bild. KitchenAid har en begränsning på 7,5 dl degvätska, vilket man kan översätta till cirka 1,5 kg deg. Assistent har en begränsning på 5 kg deg. Hobarten som det skrivit om tidgare klarar 12 lb (6 kg), Kom dock ihåg att Hobarten väger 95 kg. https://my.hobartcorp.com/resourcecenter/ProductDocumentation/F-40092.pdf

Kraftöverföringen är viktig. Kolla på hur en Assistent eller Bosch är uppbyggd och jämför med en KitchenAid eller Kenwood. Den roterande kitteln på Assistent och armarna i botten på en Bosch gör att en eller flera leder kan tas bort i kraftöverföringen, vilket innebär att mindre energi går till spillo. Den roterande kitteln på Assistent ger dessutom en bra hävstång, som man inte får ut med en lösning där armen sitter ovanpå.
Citera
2012-10-31, 16:36
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Eftersom det stora värdet med sådana här trådar faktiskt ligger i folks erfarenheter så skriver jag här än en gång. Det blev så att jag köpte just den maskin som jag tänkte i inlägget ovan: det vill säga Krups KA990, och jag måste säga att jag är mycket nöjd.

Om man inte har någon köksassistent så är det absolut en köksmaskin som faktiskt är vettig. Att baka eget bröd till exempel är i princip bara att ösa i ingridienserna i skålen, slå på maskinen, och låta den stå. På min Krubs finns en timer så den kan lägga av, av sig själv efter en viss tid, och när den är klar kan man bara lämna degen i bunken och låta den jäsa - Krupsmaskinen har ett plastlock som täcker i princip hela bunken. Så sedan släntrar du in efter en 45 minuter någonting, plockar upp degen, slänger ut på en plåt in i ugnen och sedan är det klart. Inget kladd, inga problem. Arbetsinsatsen har verkligen reducerats till i princip noll.

En annan sak som man märker är att degarna blir mycket bättre överlag med en assistent. Det kan förvisso bara vara jag som blir hemskt trött på att knåda dem för hand, men när du kan ställa in hur mycket de ska knådas så finns inte det problemet och de blir genomarbetade varje gång.

Ett råd jag kan ge är att det känns som det var klart värt att köpa en maskin med stark motor. Min Krups har 1200 watt, och gör man rejält stora degar så ser man att den får kämpa en del. Det klarar av det, absolut, men någon Kitchenaid som bara har en fjärdedel av den motorstyrkan tror jag skulle få det betydligt besvärligare ganska snabbt. Även hur mycket man kan bygga ut sin maskin tycker jag är en viktig faktor. Man kanske inte tänker på det först, men efterhand så får man för sig att det kanske vore roligt med en köttkvarn eller pastatillsats, och då är det synd om maskinen inte klarar av det.

Om jag ska skriva någonting om just Krupsmaskinen, så är jag som sagt nöjd. Den ger en stadig känsla, skålen är rätt stor, den är snygg nog att ha framme, och jag tycker att den blandar väldigt bra. Det ska dock åter nämnas att jag tidigare inte haft någon assistent, så jag har ingenting riktigt att jämföra med, men jag har inte sett någon annan som har två krokar som flyger runt oberoende av varandra i underliga mönster på det här sättet. Jag har väldigt svårt att se att den skulle missa deg eller, eller att det skulle vara någonting som inte blev genomknådat.

Har du koll på hur det ser ut med tillbehör till Krupsmaskinen? Har funderingar på att köpa en och det hade varit intressant att veta vad det finns för tillbehör att köpa till, för jag har för mig att det inte kommer så många som standard? Det enda jag har för mig att jag har sett till Krups är köttkvarn man kan köpa till.
Citera
2012-11-01, 11:30
Medlem
Håller med om att Krups maskin är trevlig att baka med. Den ger en bra kvalitetskänsla och ett bra resultat tycker jag. Problemet med maskinen som jag upplevt det är att det är svårt att fylla på ingredienser eftersom mellanrummet mellan bunke och maskin är litet. Som jag förstått det har även Krups en väldigt bristande servieorganisation i Sverige. Om det blir problem med maskinen kan man få svårt att få detta åtgärdat. Har inte haft problem själv, men har pratat med flera butiker som berättat om detta. Krups är tillsammans med Ankarsrum Assistent mina favoriter bland degblandarna för hemmabruk.

Har även testat OBH Hercules och den kan jag bara varna för. Högljudd, skramlig och dålig kvalitetskänsla. Märks att de bara åker till Kina och sätter sitt märke på en maskin. OBH är duktiga på marknadsföring, så tyvärr kommer de ändå lyckas lura på en hel del folk sin maskin.
Citera
2012-11-01, 12:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagare
Håller med om att Krups maskin är trevlig att baka med. Den ger en bra kvalitetskänsla och ett bra resultat tycker jag. Problemet med maskinen som jag upplevt det är att det är svårt att fylla på ingredienser eftersom mellanrummet mellan bunke och maskin är litet. Som jag förstått det har även Krups en väldigt bristande servieorganisation i Sverige. Om det blir problem med maskinen kan man få svårt att få detta åtgärdat. Har inte haft problem själv, men har pratat med flera butiker som berättat om detta. Krups är tillsammans med Ankarsrum Assistent mina favoriter bland degblandarna för hemmabruk.

Har även testat OBH Hercules och den kan jag bara varna för. Högljudd, skramlig och dålig kvalitetskänsla. Märks att de bara åker till Kina och sätter sitt märke på en maskin. OBH är duktiga på marknadsföring, så tyvärr kommer de ändå lyckas lura på en hel del folk sin maskin.
Bra info! Tackar för det.

~Paul~
Citera
2012-11-01, 16:25
Medlem
D.Brents avatar
Beställde idag en Bosch MUM86 på tretti.se. Ska bli kul att se hur den funkar.

Har idag en assistent årgång -54, den funkar bra men har bara en hastighet.
Citera
2012-11-02, 20:49
Medlem
Så många olika sorter det ska finnas

Men det lutar nog mot en
Ankarsrum assistent original
eller en
Bosch MUM86S1
Båda verkar även ha trevliga tillbehör om man vill bygga vidare på apparaterna.

Då dom verkar klara mest deg då jag brukar göra en ordentlig sats när jag håller på. Har försökt läsa på men smaken är som baken, både ris och ros om båda sorterna.

Någon som vet om det brukar vara mellandagsrea på degblandare? Kanske kan hålla mig.
Tips om andra sorter som klarar stora degar?
Citera
2012-11-26, 21:58
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Brent
Beställde idag en Bosch MUM86 på tretti.se. Ska bli kul att se hur den funkar.

Har idag en assistent årgång -54, den funkar bra men har bara en hastighet.

Har du hunnit prova den? Skulle verkligen uppskatta en kort recension
Citera
2012-12-02, 00:21
Medlem
FulaHundens avatar
Ska köpa en maskin men har inte bestämt mig än för vilken. Känns väldigt svårt att hitta en som är bra sett till priset.
Jag har kikat lite på en björn teddy varimixer. Men det går inte att hitta så många omdömen om den på nätet så jag vet inte riktigt hur den är. Någon som har nått att säga om den? Hur mycket degvätska kan man ha i den?

Tack på förhand
Citera
2012-12-04, 16:10
Medlem
FulaHundens avatar
Har letat efter olika maskiner på internet men har inte direkt blivit klokare.
Såg en maskin som heter Häussler Alpha. Den verkar knåda på ett annat sätt än dom jag har kollat på tidigare. Dock var den sjukt dyr... Vill verkligen ha en maskin som kan knåda en deg riktigt bra
Senast redigerad av FulaHunden 2012-12-04 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in