2012-10-30, 20:49
Medlem
Jag tycker alla skribenter här inne tar sig i kragen och återgår till ämnet Palmemordet och diskuterar mer kring vad som hände under/dagarnan innan och efter mordkvällen. Visst, mordet kan ha kopplingar till andra "affärer" men det måste finnas en gräns. Tråden handlar väl om MORDET och inte Palmes liv?
Citera
2012-10-30, 21:46
Medlem
[quote=MBoudine]Som jag skrivit tidigare tror jag kontraktet på Olof Palme gick till CIA eller liknande organisation men att kontraktet överläts till en underentreprenör som jag tror var en väst- eller östtysk PKK-cell. ./QUOTE]

Det är ytterst osannolikt att CIA skulle ha sådana kontakter med PKK som ju ansågs vara
en kommunistisk organisation och dessutom dödsfiende till en viktig NATO-allierad för USA
Skulle detta ha kommit ut skulle det ha varit till stor nackdel för USA. Varför skulle man ta
sådana risker när man hade så många andra möjligheter?
Citera
2012-10-30, 22:56
Medlem
Med all respekt för allas kunnande om Leon, Barbro, Stay Behind etc så får jag inte ihop att alla dessa grupperingar på något vis rört sig ute i mordnatten. Det känns för komplicerat. Jag tror att det troligaste scenariot är några få inblandade, fyra till sex personer. Några av dem har planlagt, skaffat vapen och avlyssnat Palme. Resterande har utgjort mordkommando, stått i förbindelse med varann via walkie-talkies. En sluten grupp, som litar på varann.

Namn? Svårt. Men helt klart är att skulle jag börja nysta någonstans, skulle jag starta med försvarsskytteföreningen...
Citera
2012-10-30, 22:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jo, han var ett av de få namn som var offentligt kända. Det är stor skillnad mot nu, när det finns hundratals namn att granska.

Jag talade med några vittnen: LJ, IM, SE. Och med intresserade: Ulf Lingärde, Eva Bergqvist, Jan Ola Gustavsson, Maja-Lena Rådelius,... Och med lite misstänkta: Bo Ståhl, Katarina Runske, Lars Lind (SvP), Jan Östberg, Ingvar Paues (de två sista IB), ...

Samt med åtskilliga personer som hade allmänt intressanta uppgifter: tex om tavlan som IK köpte till MP; om hur MRR var inblandad i organiserad rättsröta (hade utvecklat metoder för att påverka domslut i familjeärenden); personer som kommit i kontakt med välbeväpnade grupper; etc...

Ibland poppar någonting upp och då brukar jag skriva ned det och posta om det är tillräckligt on topic.

När du pratade m Engström medgav han ngn gång kontakt m EAP . Nämnde han att han jobbat länge med Lindencrona? Hur verkade han fysiskt ? Hade han ngt att förtälja om KOHUT? Ev övervikt ?

Du har många spännande namn i uppräkningen .
Du får också gärna delge intrycket av Dr Eva Bergqvist och hennes teorier.
Citera
2012-10-31, 00:03
Medlem
MBoudines avatar
[quote=styckjunkaren]
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Som jag skrivit tidigare tror jag kontraktet på Olof Palme gick till CIA eller liknande organisation men att kontraktet överläts till en underentreprenör som jag tror var en väst- eller östtysk PKK-cell. ./QUOTE]

Det är ytterst osannolikt att CIA skulle ha sådana kontakter med PKK som ju ansågs vara
en kommunistisk organisation och dessutom dödsfiende till en viktig NATO-allierad för USA
Skulle detta ha kommit ut skulle det ha varit till stor nackdel för USA. Varför skulle man ta
sådana risker när man hade så många andra möjligheter?

Mossad ? Tja, vem vet .. Jag tror att kontraktet gick till PKK via någon annan. CIA kan ha varit huvudentreprenör och överlåtit kontraktet till PKK även om PKK anses vara "commies", oheliga allianser är inte direkt ovanliga om syftet är vällovligt - ändamålet helgar medlen enligt traditionellt jesuittänk.
Citera
2012-10-31, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Påstående om Guds existens åligger den som påstår detta att bevisa, det är den bevisordningen vi har. Bevisbördan sitter således i Förkunnarnas knä, inte i tvivlarnas. Efter två tusen år har ingen lyckats leda Guds existens i bevis. Att bevisa Petterssons skuld i MOP lär knappast bli enklare.

Edit, I give up!
Senast redigerad av Vonbock 2012-10-31 kl. 01:59.
Citera
2012-10-31, 08:04
Bannlyst
Skrivet av MBoudine:

"Mossad ? Tja, vem vet .. Jag tror att kontraktet gick till PKK via någon annan. CIA kan ha varit huvudentreprenör och överlåtit kontraktet till PKK även om PKK anses vara "commies", oheliga allianser är inte direkt ovanliga om syftet är vällovligt - ändamålet helgar medlen enligt traditionellt jesuittänk."

Nej, oheliga allianser är nog inte ett dugg ovanligt. Läste nyligen någonstans att inom underrättelsetjänsten så är det vanligt att "alla ligger alla med alla" över hela världen. Ungefär som i teatervärlden. När någon skriver att XX tillhörde EAP, IB. SSI eller DA, så tänker alltid jag att denne person lika gärna kan ha tillhört SSI eller SÄPO och varit någon av deras representant. Det är nog ganska vanskligt att "etikettera" folk alltför lättvindligt när det kommer till extrema politiska organisationer och obskyra sammanslutningar.

Det skulle inte förvåna mig så särskilt mycket heller om Mboudine har rätt. CIA+PKK är ingen omöjlig ekvation fastän det kan synas så. Min magkänsla säger mig att MBoudine har något på fötterna och inte är det mockasiner.

Och faktum är att så särskilt anonym är man faktiskt inte härinne. Jag fick en hälsning en gång från en person som på ett underligt vis hade fått reda på att jag debatterade härinne och som tackade för mitt engagemang och mitt mod. Mitt mod?! Då förstod jag att den här sidan är ganska så läst av allehanda skumraskfigurer och då Boboslacke skrev i ett annat forum att det gäller att "avidentifiera och eliminera" åsiktsmotståndare i diverse debatter skulle det inte förvåna mig det allra minsta om det är just han som ägnar sig åt att bryta mot 1:06 men i det fördolda. Boboslacke - far åt h-e.
Senast redigerad av Flaxx08 2012-10-31 kl. 08:38.
Citera
2012-10-31, 08:45
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08

Min fundering är om Säpo kan ha velat genomföra en liknande "sätta-dit-operation" gentemot Olof Palme mordkvällen men som gick helt åt h-e pga av oförutsedda händelser. Som t.ex att det råkade stå en kallblodig mördare istället för en rysk kontakt i gatuhörnet vid Dekorima? Och att all mörkläggning efter mordet kanske har syftat till att mörka att det var vårt eget Säpo som hade regisserat själva föreställningen dvs krattat manegen för mördaren

De uppgifter jag fått är att SÄPO var dem som spred och trappade upp att mörda OP,det spreds bland polisinformatörer.Bobo opponerar sig mot det här och menar att varför sprida det i högerkretsar,ja att sprida det i vänsterkretsar skulle verkligen ha varit lite bakvänt.Något gick helt klart fel,reaktionen blev helt fel,så det vi ser är minst ett triangeldrama.

Till BoboS,vem var ryssen på biografen?

Angående Donalds historia om att han den kvällen skulle ha följt ett gäng kriminella bulgarer,är märklig,allra helst som de enligt honom skulle ha mördat nere i Malmö.

Det märkliga är att PU fick tips om att Malmöbulgarerna skulle veta att en Ungrare skulle ha fått ett insmugglat vapen av den typ man sökte.Många skrönor i svang.
Citera
2012-10-31, 08:55
Bannlyst
Jag hittade en text om "ondskan och hatet" runt Palme som jag tycker var intressant läsning och som jag vill passa vidare. Ja, man undrar ju hur SÄPO gick vidare med den information Frånstedt i tidningen Fokus säger sig ha fått från CIA och KGB om att Palme var inflytelseagent. Hur många fick ta del av det ryktet förutom SÄPO och SSI? För jag tror faktiskt att detta var just ännu ett illasinnat rykte, förutom alla andra illasinnade rykten som florerade runt Palme. Och tänk, när jag läser Jallais blogg idag så tänker jag att Palme har nu varit död i över 30 år men att hatet och den illasinnade ryktespridning till och med fortsätter efter Palmes död. Hur är det möjligt?! Och varför?!? Är det SAF? Moderaterna? Är de de som är "illviljans och ondskans kolportörer" än idag som Palme uttryckte det en gång? Eller vad handlar det om egentligen?

Och faktum är: Peter Bratt var onekligen son till en SAF-chef och Jan Guillou gick vidare till Näringlivets/Timbros "Byrån för samhällsfrågor" efter sin tid på vänsterblaskan Folket i Bild Kulturfront. Var det inte högern då som sprängde IB? De hade ju en given anledning att spränga gamla "sosse-IB" i luften. Men vad gör isåfall Jan Guillou på Aftonbladet? Borde inte han jobba för Expressen eller SVD?

http://knanilsson.wordpress.com/2011/07/19/ondskan-hatet-mordet-om-mordet-pa-olof-palme/
Senast redigerad av Flaxx08 2012-10-31 kl. 09:04.
Citera
2012-10-31, 09:52
Bannlyst
Och faktum är, varför skulle exempelvis INTE t.ex CIA ha valt att använda sig av en skytt från PKK, som ju förknippas med östsidan? Det vore väl lite typiskt att väst hade velat påskina kopplingar till sin ärkefiende, i det här fallet, "öst" för mörkläggningens skull? Många figurer går förmodligen med lätthet att köpas för enkla pengar gissar jag. KGB i sin tur kunde ju ha använt sig av en gammal USA-veteran, en f.d CIA-agent eller något ditåt för att göra det motsatta om nu ryssarna hade velat röja Palme ur vägen av någon anledning.
Citera
2012-10-31, 10:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Här har potentiellt någoting mycket intressant att komma med, vad sa Ulf Lingärde?
Vi samtalade om allt möjligt. Det var nog alltid jag som ringde upp honom. Jag hade många frågor och han hade alltid svar. Jag ville oftast luska ut hur datorer (då i persondatorrevolutionens tid) kunde användas för att planera mordoperationer, tex med hjälp av nätplanering. De saker som han tog upp var desinformation, framför allt militära propaganda-operationer, vilka verkade intressera honom speciellt.

När UL arbetade med att datorisera Säpos flexoramaregister på dåvarande Timbro i slutet av 60-talet, var han en tjugofemårig datatekniker som samarbetade med några unga jurister. På den tiden var datakunskap ganska exklusivt och jag antar att han var den som kunde använda den minidator, eller vad det kan ha varit, som användes: med magnetbandsminnen, hålkortsmaskiner, terminaler och allt som hörde till. Han hade alltså redan då rykte och kontakter, eftersom han anlitades.

Några år senare skrev han boken "Datorn i underrättelsetjänsten" vilken kanske var grunden för hans kommande rykte. Jag tror inte att UL var lika invigd som han ville framstå som, utan att han blev nyfiken på den värld han kommit i kontakt med. Utan tvivel hade han kontakter och möjligheter att få fram information, men strulet med Birger Elmér och tjänsten som dataansvarig inom den militära underrättelsetjänsten, visar att han inte var så väl sedd. Vilket inte är så konstigt eftersom han inte höll tyst med vad han visste! (Han fick aldrig jobbet inom SSI, enligt egen utsaga).

Uppenbarligen hämnades Elmér för något genom att baxa UL i famnen på FST/Und.

I pdf-filen ovan berättade UL också för Marjasinkommissionen hur han och hans familj blivit utsatt för förföljelser samt att han hade inhämtat informationer om vilka det var som förföljde honom. Bilden av UL i förhöret, som en person som alltid blixtsnabbt kunde ge ett svar, stämmer bra in på mina egna erfarenheter av honom.

För mig är det också uppenbart att mycket i ULs sk PM är hans egna rekonstruktioner:

Senast redigerad av iesho 2012-10-31 kl. 11:12.
Citera
2012-10-31, 10:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Jag hittade en text om "ondskan och hatet" runt Palme som jag tycker var intressant läsning och som jag vill passa vidare. Ja, man undrar ju hur SÄPO gick vidare med den information Frånstedt i tidningen Fokus säger sig ha fått från CIA och KGB om att Palme var inflytelseagent. Hur många fick ta del av det ryktet förutom SÄPO och SSI? För jag tror faktiskt att detta var just ännu ett illasinnat rykte, förutom alla andra illasinnade rykten som florerade runt Palme. Och tänk, när jag läser Jallais blogg idag så tänker jag att Palme har nu varit död i över 30 år men att hatet och den illasinnade ryktespridning till och med fortsätter efter Palmes död. Hur är det möjligt?! Och varför?!? Är det SAF? Moderaterna? Är de de som är "illviljans och ondskans kolportörer" än idag som Palme uttryckte det en gång? Eller vad handlar det om egentligen?

Och faktum är: Peter Bratt var onekligen son till en SAF-chef och Jan Guillou gick vidare till Näringlivets/Timbros "Byrån för samhällsfrågor" efter sin tid på vänsterblaskan Folket i Bild Kulturfront. Var det inte högern då som sprängde IB? De hade ju en given anledning att spränga gamla "sosse-IB" i luften. Men vad gör isåfall Jan Guillou på Aftonbladet? Borde inte han jobba för Expressen eller SVD?

http://knanilsson.wordpress.com/2011/07/19/ondskan-hatet-mordet-om-mordet-pa-olof-palme/
Jag ser en liknande tendens vad det gäller JFK. Kanske handlar det om segrarnas strävanden att få skriva historien efter eget skön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in