Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Här har potentiellt någoting mycket intressant att komma med, vad sa Ulf Lingärde?
Vi samtalade om allt möjligt. Det var nog alltid jag som ringde upp honom. Jag hade många frågor och han hade alltid svar. Jag ville oftast luska ut hur datorer (då i persondatorrevolutionens tid) kunde användas för att planera mordoperationer, tex med hjälp av nätplanering. De saker som han tog upp var desinformation, framför allt militära propaganda-operationer, vilka verkade intressera honom speciellt.
När UL arbetade med att datorisera Säpos flexoramaregister på dåvarande Timbro i slutet av 60-talet, var han en tjugofemårig datatekniker som samarbetade med några unga jurister. På den tiden var datakunskap ganska exklusivt och jag antar att han var den som kunde använda den minidator, eller vad det kan ha varit, som användes: med magnetbandsminnen, hålkortsmaskiner, terminaler och allt som hörde till. Han hade alltså redan då rykte och kontakter, eftersom han anlitades.
Några år senare skrev han boken "Datorn i underrättelsetjänsten" vilken kanske var grunden för hans kommande rykte. Jag tror inte att UL var lika invigd som han ville framstå som, utan att han blev nyfiken på den värld han kommit i kontakt med. Utan tvivel hade han kontakter och möjligheter att få fram information, men strulet med Birger Elmér och tjänsten som dataansvarig inom den militära underrättelsetjänsten, visar att han inte var så väl sedd. Vilket inte är så konstigt eftersom han inte höll tyst med vad han visste! (Han fick aldrig jobbet inom SSI, enligt egen utsaga).
Uppenbarligen hämnades Elmér för något genom att baxa UL i famnen på FST/Und.
I pdf-filen ovan berättade UL också för Marjasinkommissionen hur han och hans familj blivit utsatt för förföljelser samt att han hade inhämtat informationer om vilka det var som förföljde honom. Bilden av UL i förhöret, som en person som alltid blixtsnabbt kunde ge ett svar, stämmer bra in på mina egna erfarenheter av honom.
För mig är det också uppenbart att mycket i ULs sk PM är hans egna rekonstruktioner: