Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej det är lag på att stället ska vara utrymt 30 minuter efter senaste stängningstid som anges i serveringstillståndet.
Stänger man tidigare än serveringstillståndet är det fritt fram att ha kvar sina kunder fram till serveringstillståndets sluttid + 30min.
Det kan ju mycket väl vara att deras tillstånd gick till 02:30 och att dem valt att ha stängning & serveringsstopp 02:00 för att det är lättare att låta kunderna gå av sig själva för att det är tråkigt än att behöva köra ut kunderna.
När det kommer till garderoben, så antar jag att det stod ett bautastort plakat med "För inlämnad egendom ansvaras ej" eller liknande (det brukar det göra i 90% av fallen)? Då har du tyvärr inget att hämta, man kan se det som en del av det avtal du sluter med garderobspersonalen när du köper tjänsten att lämna in kläderna.
Vad som hänt med din jacka? Antagligen utlämnad till fel person, och garderobspersonalen försöker dölja det. Visst fult sätt att hantera det hela på, men som sagt, stod det ett stort plakat om det så är det du som får skylla dig själv.
Vad du kan göra? Om du fortfarande är av med din jacka, så kolla om du kan få lov att efterlysa din jacka genom en lapp som du sätter upp på krogdörren. Även om de inte ansvarar ekonomiskt för jackan så kan det ändå höra till goodwill att hjälpa till med att återfå jackan då du betalat för övervakad garderobstjänst. (De har dock ingen skyldighet att göra detta, tjänsten är ju på egen risk)
Nu ska vi inte förhasta oss här. Oavsett om de har en stor neonskylt med röda bokstäver som blinkar i fina färger så har dom fortfarande ansvar för dina kläder.
Du ingår ett avtal att dom ska ta hand om dina kläder, för du får inte själv ta in dom i lokalen på de ställen jag varit, då har dom även ansvar att saker och ting inte ska försvinna, och även ett ekonomiskt ansvar att ersätta dig.
Har du kvar kvittot så tala med krogen att din jacka försvunnit och vill ha ersättning, vägrar dom så får du gå vidare.