2012-10-28, 11:52
Medlem
Goddag!
Igår var jag ute med några vänner på en krog som visade sig vara rena katastrofen.
När vi skulle hämta ut våra jackor vid 01.20 lämnar vi in tre garderobslappar och efter fem minuter kommer hon tillbaka med två jackor. Vi frågar självfallet vart den tredje jackan tog vägen men hon blånekar till att det var tre lappar. Vi som fått jackor måste gå ut och vänta (för att klaga lite extra så var det minusgrader och svinkallt) medan hon utan jacka får stå kvar och vänta. Det hela slutar med att hon utan jacka får stå kvar och vänta till den sista personen har gått ut vilket är vid 02.50 (stället stänger 02.00) och alla som kom ut då var väldigt arga för att de blivit kvarhållna. Nu idag hörde jag att det är lag på att alla ska vara ute 20 minuter efter stängningsdags, stämmer det? Har krogarna några som helst skyldigheter i sådana här situationer?
Citera
2012-10-28, 12:12
Medlem
sebnies avatar
Nej det är lag på att stället ska vara utrymt 30 minuter efter senaste stängningstid som anges i serveringstillståndet.

Stänger man tidigare än serveringstillståndet är det fritt fram att ha kvar sina kunder fram till serveringstillståndets sluttid + 30min.
Det kan ju mycket väl vara att deras tillstånd gick till 02:30 och att dem valt att ha stängning & serveringsstopp 02:00 för att det är lättare att låta kunderna gå av sig själva för att det är tråkigt än att behöva köra ut kunderna.

När det kommer till garderoben, så antar jag att det stod ett bautastort plakat med "För inlämnad egendom ansvaras ej" eller liknande (det brukar det göra i 90% av fallen)? Då har du tyvärr inget att hämta, man kan se det som en del av det avtal du sluter med garderobspersonalen när du köper tjänsten att lämna in kläderna.

Vad som hänt med din jacka? Antagligen utlämnad till fel person, och garderobspersonalen försöker dölja det. Visst fult sätt att hantera det hela på, men som sagt, stod det ett stort plakat om det så är det du som får skylla dig själv.

Vad du kan göra? Om du fortfarande är av med din jacka, så kolla om du kan få lov att efterlysa din jacka genom en lapp som du sätter upp på krogdörren. Även om de inte ansvarar ekonomiskt för jackan så kan det ändå höra till goodwill att hjälpa till med att återfå jackan då du betalat för övervakad garderobstjänst. (De har dock ingen skyldighet att göra detta, tjänsten är ju på egen risk)
Senast redigerad av sebnie 2012-10-28 kl. 12:15.
Citera
2012-10-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
När det kommer till garderoben, så antar jag att det stod ett bautastort plakat med "För inlämnad egendom ansvaras ej" eller liknande (det brukar det göra i 90% av fallen)? Då har du tyvärr inget att hämta, man kan se det som en del av det avtal du sluter med garderobspersonalen när du köper tjänsten att lämna in kläderna.
Fast är detta verkligen juridiskt hållbart? Jag har alltid undrat om man kan avtala en sådan sak, och i synnerhet när man dels tar betalt, och dels har obligatorisk garderob.
Citera
2012-10-28, 12:30
Medlem
Fjolssons avatar
Citat:
Nej det är lag på att stället ska vara utrymt 30 minuter efter senaste stängningstid som anges i serveringstillståndet.

Stänger man tidigare än serveringstillståndet är det fritt fram att ha kvar sina kunder fram till serveringstillståndets sluttid + 30min.
Det kan ju mycket väl vara att deras tillstånd gick till 02:30 och att dem valt att ha stängning & serveringsstopp 02:00 för att det är lättare att låta kunderna gå av sig själva för att det är tråkigt än att behöva köra ut kunderna.

Vad som hänt med din jacka? Antagligen utlämnad till fel person, och garderobspersonalen försöker dölja det. Visst fult sätt att hantera det hela på, men som sagt, stod det ett stort plakat om det så är det du som får skylla dig själv.

Vad du kan göra? Om du fortfarande är av med din jacka, så kolla om du kan få lov att efterlysa din jacka genom en lapp som du sätter upp på krogdörren. Även om de inte ansvarar ekonomiskt för jackan så kan det ändå höra till goodwill att hjälpa till med att återfå jackan då du betalat för övervakad garderobstjänst. (De har dock ingen skyldighet att göra detta, tjänsten är ju på egen risk)

Nu ska vi inte förhasta oss här. Oavsett om de har en stor neonskylt med röda bokstäver som blinkar i fina färger så har dom fortfarande ansvar för dina kläder.
Du ingår ett avtal att dom ska ta hand om dina kläder, för du får inte själv ta in dom i lokalen på de ställen jag varit, då har dom även ansvar att saker och ting inte ska försvinna, och även ett ekonomiskt ansvar att ersätta dig.

Har du kvar kvittot så tala med krogen att din jacka försvunnit och vill ha ersättning, vägrar dom så får du gå vidare.
Citera
2012-10-28, 12:31
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:

En liten varningslampa från JIK:en lyser angående detta. Det finns en förhållandevis rik flora av rättsfall som berör garderobers ansvar i konsumentsammanhang, och även viss konsumentlagstiftning blir relevant. Hinner inte kolla på detta just nu men jag vågar nog hävda att ansvaret inte kan avtalas bort helt och hållet.
Citera
2012-10-28, 13:36
Medlem
Krogen har inget ansvar, du lämnar frivilligt ifrån dig jackan och tar ansvar för detta. Flygplatser har inte ens ansvar för dina värdesaker när du lämnar av dom på bandet vid säkerhetskollen och där tvingas du lämna ifrån dig dom under ett tag om du vill flyga.
Citera
2012-10-28, 14:06
Medlem
Fjolssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppHuvud
Krogen har inget ansvar, du lämnar frivilligt ifrån dig jackan och tar ansvar för detta. Flygplatser har inte ens ansvar för dina värdesaker när du lämnar av dom på bandet vid säkerhetskollen och där tvingas du lämna ifrån dig dom under ett tag om du vill flyga.

Gällande krogen saknar ansvar så finns det som sagt tidigare en uppsjö av rättsfall där en krögare betalat ut ersättning för det som försvunnit.
Du blir själv tvingad mot avgift att lämna in din ytterjacka i ett slutet område. Du ingår ett avtal att lämna din jacka mot uppsikt, oavsett skyltning så har dom ansvar över det som försvinner.
Citera
2012-10-28, 15:09
Medlem
Citat:

Skitsnack, det är inget man kan avtala bort det alls eftersom det faller under konsumenttjänstlagen:

Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

Däremot är det en annan sak med t.ex. ev. föremål som finns i jackan eller i väskan.
Citera
2012-10-28, 15:27
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:

Kan inte tänka mig att ansvariga för garderoben är helt ansvarsfria. I så fall skulle de kunna ta emot jackorna och göra vad de vill med dem.
Det finns ju ett fall där några mindre nogräknade arrangerade en konsert/disco för högstadieelever där personalen i garderoben helt sonika toga alla dyra jackor (tror det var 27 st) och lastade in i en bil och åkte iväg för att sedan sälja dem. De hänvisade till skylten med "vi tar inte ansvar för inlämnad egendom".
Jag har inte följt vad som hände i det målet men jag kan inte tänka mig att de kom undan.
Citera
2012-10-28, 15:57
Medlem
Hörde talas om sådana plakat där det istället står "Begränsat ansvar - inlämnade föremål ersätts med max 500 kr" eller något åt det hållet. Det har jag dock aldrig sett med egna ögon, är det någon som stött på det?
Citera
2012-10-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Skitsnack, det är inget man kan avtala bort det alls eftersom det faller under konsumenttjänstlagen:

Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

Däremot är det en annan sak med t.ex. ev. föremål som finns i jackan eller i väskan.
Vad inom konsumentköplagen är det som skulle vara tillämpbart här då?
Citera
2012-10-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Vad inom konsumentköplagen är det som skulle vara tillämpbart här då?
31 § 4 st och 32 § Konsumenttjänstlagen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in