2012-10-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Är det någon som vet något om vittnet Alf L? En SSU-are som såg när OP och LP skiljdes från MP och IK och som precis som MP såg en ljushårig man gå efter paret Palme. Han anade oråd och följde så småningom efter för att se vad som skulle hända. Han såg den ljushårige passera Sveavägen vid posten och ställa sig vid Dekorima och vänta in paret. Efteråt identifierar han praktiskt taget CP - han störs bara av hårfärgen och frisyren:

http://www.itdemokrati.nu/page36a2.html

Han har också uppgivit att han tidigare sett samme person tillsammans med en kraftig blond person med boxarnäsa på Holländargatan.

Alf L er vel ikke det mest troverdige vitne som befinner seg i nærheten av MP (hvis han i det helt tatt befant seg i området den kvelden?). Jeg synes å huske at Borgnäs i "En iskall vind...", tydelig dokumenterer at Alf er en oppmerksomhetsøkende mytoman med psykiske problemer, som i avhør etter avhør utbroderer sin "historie", fra at han så en mann forfølge paret Palme på vestre side av Sveavägen, til at han i senere avhør påstår å ha vært vitne til selve eksekusjonen av statsministeren.
Citera
2012-10-25, 17:52
Medlem
ieshos avatar
Jag förstår att Alf Lundins vittnesmål inte är så mycket värt juridiskt sett eftersom han kontaktade polisen först efter två veckor och då endast berättade en minimal del av den slutliga berättelsen. Ingen advokat skulle få problem med ett sådant vittne.

Men, varken Borgnäs eller någon annan kan diskvalificera hans historia, som inte alls är ologisk eller opsykologisk. Det finns många detaljer i den berättelse som polisen slutligen drog ur honom som skulle kräva mer än mytomani och uppmärksamhetslängtan.

Det är ju så på den här tråden att en klick "privatspanare" försöker styra vilka vittnen, vilka uppgifter och vilka teorier som får beaktas. Så om ni inte har några fakta att komma med så är Alf Lundin ett vittne bland andra - för mig.

Fan, jag förstår inte att ni orkar? Vad är det som driver er?
Citera
2012-10-25, 18:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonbock
Alf L er vel ikke det mest troverdige vitne som befinner seg i nærheten av MP (hvis han i det helt tatt befant seg i området den kvelden?). Jeg synes å huske at Borgnäs i "En iskall vind...", tydelig dokumenterer at Alf er en oppmerksomhetsøkende mytoman med psykiske problemer, som i avhør etter avhør utbroderer sin "historie", fra at han så en mann forfølge paret Palme på vestre side av Sveavägen, til at han i senere avhør påstår å ha vært vitne til selve eksekusjonen av statsministeren.
Ja, men om man bortser från Borgnäs nedsättande omdömen, som ju skulle kunna bero på att Borgnäs själv inte vill tro att CP befann sig på MP, så stämmer hans historia in med andra vittnens historia. Han tillför bara det nya att han ser mannen korsa Sveavägen vid posten medan paret Palme står och tittar i ett skyltfönster längre bort.

Besynnerligt är förstås att han bara hör ett skott, efter vilket Palme faller omkull.
Och att mannen han kände igen från Grand och sedan från Dekorima hade en grön halvlång militärrock.

Väl att märka är att hans beskrivning av utseendet på mannen härstammar från tiden innan rättegången mot CP och är träffande bortsett från hårfärg och frisyr: "judenäsa", härjat ansikte med "intryckt" kind och obehaglig blick.

Finns ingen anledning att totalt avfärda vittnen om det inte finns fakta som talar för det. Men sedan kan man ju tvivla bäst man vill privat.
Citera
2012-10-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ja, men om man bortser från Borgnäs nedsättande omdömen, som ju skulle kunna bero på att Borgnäs själv inte vill tro att CP befann sig på MP, så stämmer hans historia in med andra vittnens historia. Han tillför bara det nya att han ser mannen korsa Sveavägen vid posten medan paret Palme står och tittar i ett skyltfönster längre bort.

Besynnerligt är förstås att han bara hör ett skott, efter vilket Palme faller omkull.
Och att mannen han kände igen från Grand och sedan från Dekorima hade en grön halvlång militärrock.

Väl att märka är att hans beskrivning av utseendet på mannen härstammar från tiden innan rättegången mot CP och är träffande bortsett från hårfärg och frisyr: "judenäsa", härjat ansikte med "intryckt" kind och obehaglig blick.

Finns ingen anledning att totalt avfärda vittnen om det inte finns fakta som talar för det. Men sedan kan man ju tvivla bäst man vill privat.

Man må etter min mening ha en sunn porsjon skepsis, til en mann som påstår seg å være vitne til en forfølger, en Grand mann med liknende signalement, paret Palme stående utenfor et butikkvindu på den andre siden av gaten, og så til slutt å ha hørt et skudd gå av. (Jeg skal lese igjennom alle avhørene på nytt, synes å erindre han har sagt at han også var et øyevitne til mordet, men det er mulig jeg husker feil, eller at Alf fortsatte å fortelle eventyr til en eller annen journalist, muligens Borgnäs himself) Vitnenes troverdighet kan ikke avgjøres på demokratisk vis; selv om PU har vært flinke opp gjennom tiden til å forvanske de mer troverdige vitnenes første vitnemål. Mørklegging eller ikke? I de første avhørene så er det ingen som kommenterer GM's helt spesielle løpesett, eller at han tok seg god tid før han forsvant inn i Tunnelgatan. For meg er AB, IM og LJ de viktigste øyevitnene til mordet. Et møtescenario, snikskytter, stjernetegn eller utenlandske PPK leiemordere, lämnar mig kall. Jeg tror på en liten gruppe eksekutører, med kontakter innenfor svenske (eventuelt utenlandske) etterretningstjenester, som har politisk motiv for å bli av med Palme. Jeg ble kjent med det såkalte palmehatet gjennom en bekjent som kommer fra den svenske overklassen. Når mordet skjedde så ble jeg ikke direkte overrasket at det var nettopp OP som fikk lide denne skjebne.
Senast redigerad av Vonbock 2012-10-25 kl. 19:01.
Citera
2012-10-25, 18:57
Medlem
PederLunds avatar
Har Krusell någonsin kommenterat http://www.youtube.com/watch?v=7VhUAwi1nxA ?

P.LU
Citera
2012-10-25, 20:02
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyface.theory
Jag tycker att mycket pekar på "33-åringen" Victor Gunnarsson efter att läst detta:

http://www.leopoldreport.com/skotOP.html

Den avlidne Victor Gunnarsson är väl en lämplig kandidat att hänga upp Palmemordet på ..

Nej, ingen svensk sköt Palme, gm hämtades utifrån.
Citera
2012-10-25, 21:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krita88
Som Ölvebro någon gång sa: "Polisspåret leder in i en återvändsgränd." Så är det. Polisspåret håller inte hela vägen ut.

Det finns knappast någon i dag som tror att "polisspåret" leder till en gärningsman inom polisen, så i den meningen har Ölvebro rätt, det gör det inte. Och "CP-spåret" är precis lika fel. Det är inget seriöst spår över huvud taget, snarare en lustig anekdot.
Citera
2012-10-25, 21:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonbock
Man må etter min mening ha en sunn porsjon skepsis, til en mann som påstår seg å være vitne til en forfølger, en Grand mann med liknende signalement, paret Palme stående utenfor et butikkvindu på den andre siden av gaten, og så til slutt å ha hørt et skudd gå av. (Jeg skal lese igjennom alle avhørene på nytt, synes å erindre han har sagt at han også var et øyevitne til mordet, men det er mulig jeg husker feil, eller at Alf fortsatte å fortelle eventyr til en eller annen journalist, muligens Borgnäs himself) Vitnenes troverdighet kan ikke avgjøres på demokratisk vis; selv om PU har vært flinke opp gjennom tiden til å forvanske de mer troverdige vitnenes første vitnemål. Mørklegging eller ikke? I de første avhørene så er det ingen som kommenterer GM's helt spesielle løpesett, eller at han tok seg god tid før han forsvant inn i Tunnelgatan. For meg er AB, IM og LJ de viktigste øyevitnene til mordet. Et møtescenario, snikskytter, stjernetegn eller utenlandske PPK leiemordere, lämnar mig kall. Jeg tror på en liten gruppe eksekutører, med kontakter innenfor svenske (eventuelt utenlandske) etterretningstjenester, som har politisk motiv for å bli av med Palme. Jeg ble kjent med det såkalte palmehatet gjennom en bekjent som kommer fra den svenske overklassen. Når mordet skjedde så ble jeg ikke direkte overrasket at det var nettopp OP som fikk lide denne skjebne.
Jag tycker att hans historia håller hyfsat logiskt och psykologiskt. Enligt polisen var han rädd. Han hävdar att han såg mordet efter att ha följt efter paret pga av onda aningar. Han blev chockad men berättade för sin mamma dagen efter, som i sin tur berättade historien för sina andra barn, vilka inte bodde i Stockholms närhet. Han vågade först inte kontakta polisen och förhördes första gången 13 mars 1986, då han i stort sett bara uppgav att han sett något röra sig inne på kyrkogården strax innan han kände igen paret Palme som just hade skilts från MP och IK.

I förhör den 28 april 1986 uppger han att han såg en man gå efter paret, ljust bakåtkammat hår, och beskriver i övrigt i stort sett CP. Och i slutet av förhöret lade han också till att han sett denne man tidigare på Holländargatan tillsammans medandra män, bla en blond kraftigt byggd man med boxarnäsa.

I december 1986 förhördes han igen och berättar samma historia.

Den 28 februari 1987 kände han igen mannen som stod bland alla andra som var vid mordplatsen, och blev åter förhörd.

Till den 16 februari 1989 blev han kallad till konfrontation (CP), men skrev innan konfrontationen följande brev till spaningsledningen:

"Det var samma person som jag mötte vid bio Grand som avlossade skottet på Sveavägen-Tunnelgatan 28 februari 1986.
Varför jag ej talat om detta förrän nu är bl.a när jag såg mordet blev jag livrädd trodde att det var terrorister som låg bakom mordet. (Jag tänkte först och främst på min egen säkerhet)."

Den 22 februari 1989 förhörs han ännu en gång angående brevet ovan och då berättar han hela historien:

Den 26 februari 1989 sker konfrontationen, då han pekar ut CP.

Uppenbarligen har hans berättelse lågt juridiskt värde, men den är ett tips som varken är bättre eller sämre än andra tips. För den som vill veta vad som hände denna kväll!
Senast redigerad av iesho 2012-10-25 kl. 22:11.
Citera
2012-10-25, 22:10
Bannlyst
Citat:
Uppenbarligen har hans berättelse lågt juridiskt värde, men den är ett tips som varken är bättre eller sämre än andra tips. För den som vill veta vad som hände denna kväll!

Jo, Iesho, Alf Lundins mytoman-osande tips är definitivt sämre än andra iakttagelser under mordnatten. Är det 68-retoriken som går igen? Alla är lika mycket värda?
Citera
2012-10-25, 22:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Jo, Iesho, Alf Lundins mytoman-osande tips är definitivt sämre än andra iakttagelser under mordnatten. Är det 68-retoriken som går igen? Alla är lika mycket värda?
Jag tror att det är dina tips som är de riktigt, riktigt dåliga. Kom med fakta eller fortsätt i samma stil, bestäm själv!

Ingenting blir mer trovärdigt för att man är nedlåtande och dumdryg.

Visst kan man börja med att sortera bort vittnen, men det är en urbota dum metod, ungefär som en vetenskapsman som börjar med att sortera bort mätdata. Man placerar ut alla mätdata i diagrammet och drar sina slutsatser just på slutet. Att låta den egna teorin styra vilka data som ska användas kallas för fusk inom vetenskapen.
Senast redigerad av iesho 2012-10-25 kl. 22:21.
Citera
2012-10-25, 22:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag tycker att allting i IMs vittnesmål, från de första och fram till hovrättsförhandlingarna, tyder på att mannen gick fram bakom paret utan att de först visste om det. Hans hand på sin vänstra axel var det sista som OP någonsin uppfattade i livet. Och LP märkte ingenting innan "smällarna".

Några vittnen tycker sig ha förstått att kontakt förevarit mellan gm och LOP sekunderna innan skotten avlossades. Hur ser du på de vittnesmålen ?
Citera
2012-10-25, 22:23
Bannlyst
Citat:
Jag tror att det är dina tips som är de riktigt, riktigt dåliga. Kom med fakta eller fortsätt i samma stil, bestäm själv!

Ingenting blir mer trovärdigt för att man är nedlåtande och dumdryg.

Att Alf Lundin, en omvittnat märklig person, berättelse, som ändrar skepnad flera gånger i förhören och går ifrån att Alf bara ser Palme på biografen tills dess att Alf tillslut bevittnar mordet (!) skulle vara lika relevant som andra iakttagelser under mordnatten, exempelvis de finska flickornas eller walkie/talkie-iakttagelserna är ett helt absurt uttalande. Alf Lundin uppträdde så tvivelaktigt i förhören att Ölvebro tillslut misstänkte att han själv var gärningsmannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in