2012-10-25, 00:38
Medlem
spuuunits avatar
Jag använder en en addon till FireFox vid namn Simple Mail. Här ska man bla ställa in SMTPuppgifter, och jag verkar inte ge rätt, för jag kan ej skicka mail. Har Bahnhof nät. På ett hotmail konto så har jag tex dessa inställningar:

Värd: smtp.live.com
Port: 587

Så vad gör jag för fel?
Citera
2012-10-25, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Jag använder en en addon till FireFox vid namn Simple Mail. Här ska man bla ställa in SMTPuppgifter, och jag verkar inte ge rätt, för jag kan ej skicka mail. Har Bahnhof nät. På ett hotmail konto så har jag tex dessa inställningar:

Värd: smtp.live.com
Port: 587

Så vad gör jag för fel?

Har du Bahnhof ska du använda Bahnhof:s SMTP-server. Tvivlar på att Live.com tillåter dig att skicka via deras SMTP-server

Citat:
Ursprungligen postat av Bahnhof Kundservice - E-post
Vilka är adresserna till Bahnhofs mailservrar?
Inkommande mailserver: mail2.bahnhof.se
Utgående mailserver: mail2.bahnhof.se

Pröva med den istället så ska det nog gå bra.
Det står inget på Bahnhofs hemsida om att man ska använda SSL eller någon annan port, så jag misstänker att du klarar dig (förutsatt att du sitter på Bahnhofs nät när du använder dig av detta) utan använadrnamn/lösenord och utan SSL, på standard port 25.
Citera
2012-10-25, 01:53
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Har du Bahnhof ska du använda Bahnhof:s SMTP-server. Tvivlar på att Live.com tillåter dig att skicka via deras SMTP-server

Pröva med den istället så ska det nog gå bra.
Det står inget på Bahnhofs hemsida om att man ska använda SSL eller någon annan port, så jag misstänker att du klarar dig (förutsatt att du sitter på Bahnhofs nät när du använder dig av detta) utan använadrnamn/lösenord och utan SSL, på standard port 25.

Provade med det också, men går fortfarande inte.

mail2.bahnhof.se
25
Senast redigerad av spuuunit 2012-10-25 kl. 02:13.
Citera
2012-10-25, 02:09
Medlem
"Går inte" är inte en vidare felbeskrivning.

Har du testat att sätta upp SMTP-server i ditt lokala mailprogram och få det att fungera där? Får du inget vettigt felmeddelande från plugin:et kan det vara bättre i ett ordentligt program.

Informationen jag skrev är saxad från Bahnhofs hemsida och jag utgår från att den stämmer. Givetvis kan det vara så att den är ouppdaterad och du ska använda SSL med inloggning.

Enklast är att se vad för felmeddelande du får och arbeta däri från.
Citera
2012-10-25, 02:15
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
"Går inte" är inte en vidare felbeskrivning.

Har du testat att sätta upp SMTP-server i ditt lokala mailprogram och få det att fungera där? Får du inget vettigt felmeddelande från plugin:et kan det vara bättre i ett ordentligt program.

Informationen jag skrev är saxad från Bahnhofs hemsida och jag utgår från att den stämmer. Givetvis kan det vara så att den är ouppdaterad och du ska använda SSL med inloggning.

Enklast är att se vad för felmeddelande du får och arbeta däri från.

Yeah, med Console i Firefox så får jag följande:

Fel: Simple Mail: [mail2.bahnhof.se:25]: Ogiltigt svar: 554 <spunit@spunit.tk>: Relay access denied
Källkodsfil: chrome://simplemail/content/utils.js
Rad: 182
Citera
2012-10-25, 02:22
Medlem
Relay access denied innebär att du inte har rätt att använda SMTP-servern för utgående e-post. Detta beror i regel på två saker:

1) Du är inte på ett pålitligt nätverk (Bahnhofs uppkoppling). Somliga leverantörer tillåter endast att du använder deras SMTP-server när du är hemmahörande hos dem (dvs du måste sitta på en Bahnhof-uppkoppling för att använda deras SMTP-server)
2) Du måste verifiera dig mot SMTP-servern med ditt användarnamn och lösenord, mest troligt via SSL.

När jag googlar är det ungefär lika många som säger att servern är smtp.bahnhof.se. Pröva med den istället?

Säkrast är ju att utgå från deras hemsida/support-telefon då de håller koll på vilka inställningar som gäller, men som sagt kanske det har ändrats. För allt jag kan se på olika forum är det port 25, utan SSL och inloggning, som gäller mot antingen mail2.bahnhof.se eller smtp.bahnhof.se. smtp.bahnhofbredband.se dyker också upp nånstans.
Citera
2012-10-25, 02:26
Medlem
Lägger mig för att sova nu så kan inte vara till mycket mer hjälp i natt och lär tappa bort tråden till imorgon, men lycka till och kontakta Bahnhof imorgon bitti om det fortfarande inte löst sig.
Citera
2012-10-25, 02:35
Medlem
spuuunits avatar
Testade med de 3 olika men går fortfarande inte... Men tack för hjälpen så här långt iaf.

Saken är den att det har funkat innan... Men sen installerade jag om Firefox och därmed Simple Mail. Och efter det så hade Simple Mail uppdaterats lite, och så skulle jag fylla i uppgifterna igen, men så strular SMTPn plötsligt.

Men har tex Firebird dessa inställningar som ska fyllas i? Såfall kan jag ju testa uppgifterna i det programmet, för att kolla om det är Simple Mail som strular...

EDIT: Thunderbird menar jag.
Senast redigerad av spuuunit 2012-10-25 kl. 02:39.
Citera
2012-10-25, 02:37
Medlem
Germanias avatar
du har ställt in lösenord+användarnamn , och testat både med och utan ssl?
Citera
2012-10-25, 02:41
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania

Har inget lösenord+användarnamn, och är nästan helt säker på att det inte ska behövas. Jag har inte behövt det förut.
Citera
2012-10-25, 02:56
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania

Vänta, nu gick det! det var precis som du säger. Jag behövde lösen här också. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in