2012-10-10, 20:55
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHero
Ska du upp i de riktigt stora affärerna rör det sig oftast om outsourcing men det kan räcka med en större AM-affär inom SAP, dokumentsystem eller motsvarande.

AM-affär? AM står såvitt jag vet för Account Manager, och vad har det med affären att göra? Ja, jag är medveten om att riktigt stora affärer är outsourcing, vi har sånt på vårt bolag också. Dock är Sverige lite för litet för att vi ska gå in i affärer här inom outsourcing vilket är lite löjligt.
Citera
2012-10-10, 21:01
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddener
Jag har varit på arbetsmarknaden i inte riktigt 2 år på ett väldigt stort och välrenommerat företag. Jag säljer it-lösningar och har 500.000 i årslön (brutto). Jag är 25 år och om jag stannade kvar ca 5 år skulle jag nog öka min bruttoårslön med ca 150.000-250.000.

Jag avskyr de pga dem tråkiga människorna. Jag kan tänka mig att ha ett tråkigt jobb men vill då ligga runt miljonen i årslön.

Jag tycker själv att min intelligens är över medel men inte något geni plus karisma och andra bra egenskaper.

Min fråga, i vilken bransch/företag tjänar man bäst som säljare? Jag har förstått att Max Matthiessen, SBS radio och Oracle är bra exempel på företag där man tjänar bra. Mer då?

Jag skulle kunna tänka mig att ha ca 500.000 i årslön men skulle då vilja resa mycket i arbetet. Tips på företag?

Krav är att ha en grundlön på minst 20.000 i månaden.

Tacksam för svar! Kommer antagligen att göra som Michael Douglas i falling out annars

För att ha en intelligens "över medel" så tycker jag att du skriver väldigt illa. Du vet inte när man använder de eller dem. Felaktig punktuation osv. Tror du inte att lön och arbetsuppgifter kommer när du lär dig sådant? Försöker inte pissa på din parad, bara upplysa dig om att du kanske har en bit kvar innan du är "all that".
Citera
2012-10-10, 21:10
Medlem
NoHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
AM-affär? AM står såvitt jag vet för Account Manager, och vad har det med affären att göra? Ja, jag är medveten om att riktigt stora affärer är outsourcing, vi har sånt på vårt bolag också. Dock är Sverige lite för litet för att vi ska gå in i affärer här inom outsourcing vilket är lite löjligt.

AM - application management. Att ta på sig att ta hand om supporten. Typ en helpdesk fast med högutbildade konsulter som löser rätt så avancerade problem inklusive verksamhetsutveckling. En sådan affär inom t.ex. SAP kan ligga på 20-100 MSEK per år och man skriver oftast 3-5-årsavtal.

De absolut största bolagen håller på med sådant konstant och har oftast 5-20 st aktiva stora och säkert 20-100 små sådana affärer.
Accenture, Capgemini, IBM, HP, Logica, Tieto osv har multum med dessa affärer.
Citera
2012-10-10, 21:48
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHero
AM - application management. Att ta på sig att ta hand om supporten. Typ en helpdesk fast med högutbildade konsulter som löser rätt så avancerade problem inklusive verksamhetsutveckling. En sådan affär inom t.ex. SAP kan ligga på 20-100 MSEK per år och man skriver oftast 3-5-årsavtal.

De absolut största bolagen håller på med sådant konstant och har oftast 5-20 st aktiva stora och säkert 20-100 små sådana affärer.
Accenture, Capgemini, IBM, HP, Logica, Tieto osv har multum med dessa affärer.

Eftersom du nu har nämnt där jag jobbar så är jag väl medveten om vad du pratar om, men att dessa har "multum" med sådana affärer är dock inte sant. 5-20st stora, ja. Men inga små överhuvudtaget.
Citera
2012-10-10, 21:57
Medlem
NoHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Eftersom du nu har nämnt där jag jobbar så är jag väl medveten om vad du pratar om, men att dessa har "multum" med sådana affärer är dock inte sant. 5-20st stora, ja. Men inga små överhuvudtaget.

Syftade kanske inte bara på Sverige när jag skrev multum men nej du har rätt.
Och alla bolag nämnda ovan siktar bara in sig på de stora affärerna men jag vet åtminstone att vi har ett antal små som vi får av bara farten, små vi tagit för att vi byggt en lösning tidigare eller för att fylla ut specifika områden där vi har spetskompetens som inte behövs i överdriven utsträckning och istället för att sparka har vi gjort dem lönsamma.
Men samtidigt finns det delar av firman jag är på som skulle säga att vi inte har några små heller då de inte känner till dem och de kunder de arbetar med/mot inte har det osv.
De flesta av bolagen nämnda är ju rätt breda i sin kompetens.
Citera
2012-10-18, 13:55
Medlem
Så om jag har förstått er rätt är det till någon av dessa jag ska söka mig?

Accenture, Capgemini, IBM, HP, Logica, Tieto
Citera
2012-10-18, 14:06
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddener
Så om jag har förstått er rätt är det till någon av dessa jag ska söka mig?

Accenture, Capgemini, IBM, HP, Logica, Tieto

Det är några av de stora som gör rejäla outsourcing affärer, men för att bli en topsäljare inom outsourcing behöver man en hel del erfarenhet som man inte får lättvindigt direkt.
Citera
2012-10-18, 20:08
Medlem
Tack för svar! Det uppskattas.

Alright. Vilka är övriga företag?
Citera
2012-10-19, 14:44
Medlem
bombaccis avatar
Ok men då tjänar du ju lite under 42 000kr/mån

Känns inte värt det. Du kanske kan börja sälja försäkringar istället? Gå via Folksam o arbeta dig uppåt.

Svårt o se att man skulle tjänna sämre än 200 000kr/mån då.

Orkar inte ens gå upp ur sängen för 500 000kr/år, för dåligt.
Citera
2012-10-30, 14:41
Medlem
vad tror vi om sogeti?
Citera
2012-10-30, 16:08
Medlem
Jthunderas avatar
Vem tror inte att deras intelligens ligger över medel?

I princip kommer du att träffa ett tak utan utbildning som säljare. När produkten väl kommer till en viss nivå av komplexitet krävs detta plus många år av erfarenhet inom branschen. Att bara kunna snacka funkar inte mer.

Mindre än ~10%, och nu räknar jag högt, av svenskarna tjänar över 35 000 kr/mån. Om du nu inte snackar skit som 99% gör på FB kommer du troligtvis att få flytta.

Sogeti kan du glömma. De betalar inte de summor du nämner. Det syns tydligt när de har ett kontor i varje stad i princip. Om du inte jobbar i toppen såklart och där ser du inga 20 åringar.

Mitt råd är att behålla det jobb du har och plugga inom management och IT ifall det nu är den bransch du väljer.
Citera
2012-10-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Sogeti kan du glömma. De betalar inte de summor du nämner. Det syns tydligt när de har ett kontor i varje stad i princip. Om du inte jobbar i toppen såklart och där ser du inga 20 åringar.

Mitt råd är att behålla det jobb du har och plugga inom management och IT ifall det nu är den bransch du väljer.

Förstår inte sambandet mellan många kontor kontra låg lön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in