Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Javisst, vi måste ju ta hand om varandra härinne.

…
Det ska vi faktiskt göra. Och det tycker jag att vi lyckas väl med här i tråden.
Finns några fanatiska knäppskallar, som t ex tidigare nämnda Birro och Hussfelt, som ju hörs väldigt högljutt, men så finns det naturligtvis också vi här i tråden. Tillväxten inbillar jag mig vara sådär. Även om jag i söndagsnatt kom på min nyss 10 år fyllda son med att ligga och läsa
”Almanacco illustrato del Calcio 2012”. En 800 sidor tjock bibel utgiven av Panini, som innehåller all statistik som finns om Calcio. Han har såklart också spenderat sina veckopengar på den från 2011…
Och på tal om tillväxt. Att stjärnor numera väljer Kina, Dagestan eller lyssnar till oligarkers och arabers pengaprassel, och kanske även till viss del pengasnacket om Lazio mellan
lazioo och
ssl, så handlade dagens la Gazzettas huvudartikel om
Calcions Mecenater.
Mecenat kan användas i betydelsen välgörare och beskyddare av artister. Tänk Renässansens Medici i Florens.
Rubriken är
”Come spendere 2,5 miliardi e vivere felici e scontenti”, dvs hur man spenderar 2,5 miljarder och lever lyckligt och nöjt.
Nå, la Gazzetta har gått igenom de 10 främsta Mecenaterna i Serie A. Eftersom det är nuvarande ägare så är det ingen speciell tidsperiod som avses. Jag bortser från Pozzo, De Laurentiis och Lotito, ignorerar Zamparini och Preziosi, men lägger märke till Garrone och Della Valle som båda spenderat lite mer än 150 miljoner euro var på sina respektive klubbar.
Juventus är lite svårbedömt eftersom det finns på börsen, men man konstaterar att Agnelli skjutit till mer än 200 miljoner euro efter Calciopoli. Milans framgångar har sedan 1986 kostat Berlusconi 600 miljoner euro. Medan Moratti pumpat in 1.200 miljoner euro sedan 1995 i Inter.
Något att ha i minnet då man kritiserar ägarna att de inte vill satsa. 2010/2011 gjorde Serie A-klubbarna tillsammans en förlust på 285 miljoner euro…
Och spelarna strejkade, medan folket drar åt svångremmen ännu ett jack! Vafan!