2012-10-12, 14:40
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Det han målar upp här räcker naturligtvis som förklaring till den mörkläggning som Holmér tog till från början.

Tack. Jag tror dock inte att just nazistiska poliser räcker för att dra igång en mörkläggning kring ett statsministermord. Holmér och Ebbe var helt sanktionerade av Ingvar Carlsson från första stund och jag tror inte han hade större överseende med nazister inom polisen än Palme. Jag tror att det var hela motståndsrörelsen man ville undvika exponering av. Att denna organisation hade förbindelser med t ex WACL var nog däremot något som skulle kunna skaka om både kreti och pleti. Bara spekulationer som vanligt men att det inte var en vanlig polisutredning borde stå helt klart.
Citera
2012-10-12, 15:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Som ni som läser tråden har förstått så tror jag ju på det sk mötesscenariot. Det kan vara någon som i förväg känt till LOP:s väg hem, det kan ju vara så att någon stoppat ett ovetande par men någon kan ju ev också bestämt ett möte. Vad tror ni andra hände de sista 90 sek i OP:s liv? Efter Sari fram till Dekorima? Efter att NF sett dem? Det är ju NF uppgifter som antyder att LOP ev kan ha stannat upp? Var T-banenergången stängd? Kan de ha stannat för att gå över till andra sidan Sveavägen igen, men blivit hindrade av någon? Enligt LP kom skotten mitt i promenaden utan förvarning? Kan det vara fler tidsuppgifter som inte stämmer? Kort sagt vad var det som hände där på MP sista minuten? Hade varit intressant med era synpunkter!
Citera
2012-10-12, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Som ni som läser tråden har förstått så tror jag ju på det sk mötesscenariot. Det kan vara någon som i förväg känt till LOP:s väg hem, det kan ju vara så att någon stoppat ett ovetande par men någon kan ju ev också bestämt ett möte. Vad tror ni andra hände de sista 90 sek i OP:s liv? Efter Sari fram till Dekorima? Efter att NF sett dem? Det är ju NF uppgifter som antyder att LOP ev kan ha stannat upp? Var T-banenergången stängd? Kan de ha stannat för att gå över till andra sidan Sveavägen igen, men blivit hindrade av någon? Enligt LP kom skotten mitt i promenaden utan förvarning? Kan det vara fler tidsuppgifter som inte stämmer? Kort sagt vad var det som hände där på MP sista minuten? Hade varit intressant med era synpunkter!

Det som hände var att gärningsmannen går ut bakom OP när han passerar Dekorima, skjuter ett skott från höften i rörelsen, därefter tar han omedelbart om, lägger en hand på OP:s axel och sätter andra skottet i ryggen. Han rör sig lätt i sidled samtidigt som han hölstrar vapnet, därefter börjar han springa med stora men spänstiga steg.

Allting annat avskriver jag som rena missuppfattningar.
Exempelvis Nicola Fauzzis iakttagelse som ska skapa en tidslucka (där OP ska ha "pratat" med gärningsmannen), notera att Fauzzi placerar Palme och sig själv på olika ställen genom förhören! Att tiden blir att diffa tyder snarare på att Fauzzi inte har koll utan möjligtvis mytar snarare än någonting annat.

http://www.youtube.com/watch?v=k1tjKvOEpXs&feature=related
Senast redigerad av jakeclawson 2012-10-12 kl. 15:32.
Citera
2012-10-12, 15:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ska jag behöva be om ursäkt för att jag som enda av mig kända "privatspanare" tar LPs uppgifter på allvar? Varför skulle inte någon enda få ta just hennes uppgifter på allvar?

En solid anledning till att inte ta LP's uppgifter för gott är att hon troligen gjorts delaktig i mörkläggningen av mordet på maken. Tycker det är fullt tillräckligt motiv för att be om ursäkt minst ett par gånger om dagen ..
Citera
2012-10-12, 15:40
Medlem
Pappsengubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Det som hände var att gärningsmannen går ut bakom OP när han passerar Dekorima, skjuter ett skott från höften i rörelsen, därefter tar han omedelbart om, lägger en hand på OP:s axel och sätter andra skottet i ryggen. Han rör sig lätt i sidled samtidigt som han hölstrar vapnet, därefter börjar han springa med stora men spänstiga steg.

Allting annat avskriver jag som rena missuppfattningar.
Exempelvis Nicola Fauzzis iakttagelse som ska skapa en tidslucka (där OP ska ha "pratat" med gärningsmannen), notera att Fauzzi placerar Palme och sig själv på olika ställen genom förhören! Att tiden blir att diffa tyder snarare på att Fauzzi inte har koll utan möjligtvis mytar snarare än någonting annat.

http://www.youtube.com/watch?v=k1tjKvOEpXs&feature=related

Jag efterlyser en (eller flera alternativa) tidslinje(-er) om någon vänligen ville uppdatera oss som inte följt tråden och som inte klarar av att läsa in.

Kanske om det finns skisser över platsen osv...

Förlåt om jag låter okunnig, men det är nog fler, framförallt yngre, som kan ha svårt att sätta sig in i fallet.

Tack
Citera
2012-10-12, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappsengubben
Jag efterlyser en (eller flera alternativa) tidslinje(-er) om någon vänligen ville uppdatera oss som inte följt tråden och som inte klarar av att läsa in.

Kanske om det finns skisser över platsen osv...

Förlåt om jag låter okunnig, men det är nog fler, framförallt yngre, som kan ha svårt att sätta sig in i fallet.

Tack

Såhär ser min analys ut. Bara att fråga om man undrar något.

23:05 - Bröderna Mozart slutar
23:15 - Palme lämnar Grand
23:17 - Finska flickorna pratar med Dekorimamannen
23:19 - Gärningsmannen ställer sig vid Dekorima
23:21:30 - Mordet sker
23:21:50 - Ljungqvist ringer 9000
23:22:00 - Dekorimamannen försvinner via Luntmakargatan
23:22:30 - Gärningsmannen försvunnen
23:25:00 - Larmet går
23:25:20 - Söderström och Windén vid mordplatsen
23:25:30 - 3230 vid mordplatsen
23:25:30 - Nieminen ser en springande man på David Bagares gata
23:26:30 - Nieminen träffar poliserna vid trappan
Citera
2012-10-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Tack. Jag tror dock inte att just nazistiska poliser räcker för att dra igång en mörkläggning kring ett statsministermord. Holmér och Ebbe var helt sanktionerade av Ingvar Carlsson från första stund och jag tror inte han hade större överseende med nazister inom polisen än Palme. Jag tror att det var hela motståndsrörelsen man ville undvika exponering av. Att denna organisation hade förbindelser med t ex WACL var nog däremot något som skulle kunna skaka om både kreti och pleti. Bara spekulationer som vanligt men att det inte var en vanlig polisutredning borde stå helt klart.

Jag menar också att det är helheten det gäller, men att nazister skulle ha en sådan roll
i den är väl kontroversiellt. Och WACL givetvis. En tanke slår mig. Hur mycket bevänt är
det egentligen med demokratin om man inte klarar av att försvara den utan att ta hjälp
av antidemokratiska krafter?
Citera
2012-10-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Hur såg dessa kontakter ut? Å ska ha haft ett förflutet i Demokratisk Allians, men vet inte om detta stämmer. Hade Ö det också?

Båda hade ett förflutet där. Men DA tynade bort i slutet av 70-talet. de var senare
verksamma i Sveriges Nationella Förbund och Suecia Avantus Gardie.
Vad gäller aktiviteterna på Wallingatan 34 har jag, tinytiny och Myllo skrivit en hel
del om detta i tråden.
Citera
2012-10-12, 16:24
Medlem
Vet någon namn på andra medlemmar i "Suecia Avantus Gardie." än "å" och "ö" ?
Citera
2012-10-12, 16:37
Medlem
Babyface.theorys avatar
Återigen. De enda som kan radera polisprotokoll med hänvisning till rikets säkerhet är SSI eller liknande.

Skall ni sitta här och spekulera i 25 år till? Det tog ungefär 50 år innan vi svenskar var mogna för sanningen om dc3'an.

Tror inte att Lisbeth aktivt medverkar till desinformation. Däremot är hon ju som stadsminister-hustru väl införstådd med att det finns offeciella "sanningar" såsom neutralitetspolitiken, ubåtsjakten osv
Citera
2012-10-12, 17:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Vet någon namn på andra medlemmar i "Suecia Avantus Gardie." än "å" och "ö" ?
Den av Wiesenthal-centret utpekade exlettiske krigsförbrytaren KARLIS LOBE {1895-1985} som i sällskapet titulerades mästaren.Sveriges radio har en intressant dokumentär om bl a honom där också Hans Göran Franck medverkar.

Lennart Nyberg är ett annat intressant namn. Borgnäs .En iskall vind .... sid 358 berör
detta ämne.
Citera
2012-10-12, 17:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
iesho man måste beundra din kreativitet. Hoppas du gör nåt vettigt av all din fantasi.
Det får du avgöra själv.

Kreativitet är bara negativt när det gäller kriminalitet och mytomani. Jag är fd doktorand i matematik och kan tillgodogöra mig avhandlingar inom mitt ämnesområde kanske fram till sextiotalets utvecklingsnivå. Jag kan säga att matematiker har en speciell, diciplinerad kreativitet.

Skillnaden mellan mina teorier och många andra teorier i tråden är att jag utgår från precisa postulat, medan många andra bygger mer på diffusa preferenser typ "det kan inte ha varit någon som CP".

Jag skulle ogärna konstruera ett skeende som strider mot vittnens uppgifter och just denna sista konstruktion utgår från det grundläggande postulatet att LPs uppgifter om ansikten och skador är i stort sett riktiga. Då finns det inte så mycket utrymme för fantasi. Om Lisbet har rätt!

Många lekmän tror att det finns vetenskapliga sanningar, men så är det inte. Vad som finns är teorier härledda från logiska postulat och outtalade paradigmer. Kreativiteten handlar mest om valet av postulat och konstruktionen av de logiska bevisen.

Men en del av trådens experter har en annan arbetsmetod: att svälja vissa uppgifter med hull och hår och samtidigt bekämpa andra uppgifter med näbbar och klor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in